Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är framförallt ute efter att få lite åsikter om jag är ute på djupt vatten som över huvud taget väljer att spela handen, i alla fall efter floppen. Tänkte att potten redan var så pass stor att det var värt att syna en liten. När jag nu valde att spela den, hur borde jag agerat?

Normal Table Fixed Limit 0.50/1.00

Rake: 0.50

Seat: 1 wtpholdem

Seat: 2 Drawstep

Seat: 3 Mysmongot

Seat: 4 golfarn71

Seat: 5 elbowroom

Seat: 6 Jerakeen

Seat: 7 billlmcl2

Seat: 8 JAG

Seat: 9 LLHDN

Seat: 10 AvEmE (Dealer)

------------------

OpeningBetRound

------------------

wtpholdem : Posts small blind 0.25

Drawstep : Posts big blind 0.50

Mysmongot : Folds

golfarn71 : Calls for 0.50

elbowroom : Folds

Jerakeen : Calls for 0.50

billlmcl2 : Calls for 0.50

JAG : Calls for 0.50 :spade: 4 :spade: 5 Spelar normalt inte dessa men med många som limpar före mig är det ok, eller?

LLHDN : Folds

AvEmE : Calls for 0.50

wtpholdem : Calls for 0.25

Drawstep : Checks

------------------

Flop 4D, KD, QS

------------------

wtpholdem : Checks

Drawstep : Bets 0.50

golfarn71 : Calls for 0.50

Jerakeen : Folds

billlmcl2 : Calls for 0.50

JAG : Calls for 0.50 Träffar lägsta paret, och ett kort till färgen. Väljer att betala en liten till för att se vart det bär iväg. Rätt eller fel?

AvEmE : Calls for 0.50

wtpholdem : Folds

------------------

Turn 9S

------------------

Drawstep : Checks

golfarn71 : Checks

billlmcl2 : Bets 1.00

JAG : Calls for 1.00 Sitter plötsligt på färgdrag. Given call, eller till och med en raise bättre? Medveten om att jag ligger efter för tillfället.

AvEmE : Calls for 1.00

Drawstep : Folds

golfarn71 : Folds

------------------

River 2S

------------------

billlmcl2 : Bets 1.00

JAG : Raises for 2.00 Satte färgen och osv....

Som sagt. Anser ni att det riktigt osar tomte över den handen eller är det ett ok agerande att syna preflop? Känner själv att en fold på flop kunde varit ett bättre val, men med lite god vilja kunde jag hitta 5 outs och då få till en call. Rätta mig om jag tänker helt galet.

Tack.

* RP - QoS *

Postad

1. Rätt. SC är spelbara i sen position om det ser ut att bli flervägspott

2. Rätt. För en bet är ett par synbart. Backdoorflushen är värd en out, sidokortet tre och paret två outs...

3. Rätt.

osv

Postad

Tycker det är helt ok att spela SC:s i en community-pot (självklart då i sen position eftersom du inte vet hur många som är med om du callar tidigt) så inga problem alls. Tanken med dom är ju inte att du tror att du har bäst hand preflop, utan att du kan förbättra dig till bäst hand. Flop-träffen är väl sådär, men många callers även där så visst, kanske inte helt oomtvistat men tycker det ser helt ok ut hela vägen. Däremot hade jag INTE tryckt på rivern med så låg färg då det är stor sannolikhet att någon kan spelat AKs, QJs eller liknande på ungefär samma sätt på den nivån känns det som. Hade valt att bara syna i det läget!

Postad
Jag gör flopspelet till en fråga på "hand of the day" på poker.se i morgon, så kan vi se vad det tycks där...)

Skulle det inte vara kul att lägga upp samma frågor på pokerforum.nu också och se vilken sidas läsare som är mest kompetenta? som en tävling?

Postad

Korrekt syn preflop, handen har helt klart ett positivt EV om man kan spela den rätt postflop även om det är ett ganska lågt värde.

På floppen är det en solklar syn, fold där är ett ganska grovt misstag som jag ser det. (Med t.ex. 4 :club: 5 :club: är det ett gränsfall men med bakdörrsfärgen blir det en nobrainer.)

Turn och riverspelet är ju trivialt.

Nice hand!

/Bjorn

Postad
Korrekt syn preflop, handen har helt klart ett positivt EV om man kan spela den rätt postflop även om det är ett ganska lågt värde.

Jag är väldigt skeptiskt till att någon meningsfull procent av 0,5-1 spelarna kan spela den tillräckligt väl postflopp. Jag är också lite tveksam till dess värde ens i händerna på en expert vid ett så här tungt rakeat bord, 54s är jäkligt mycket mindre än 98s.

2. Rätt. För en bet är ett par synbart. Backdoorflushen är värd en out, sidokortet tre och paret två outs...

Du kan absolut inte räkna 5 outs för tvåpar och triss, dels är två av dem kort som kompletterar färgdradaget på bordet och dels kommer de bli utdragna av större tvåpar+ relativt ofta. Fortfarande en syn, men det är definitivt inte en 6-outare man sitter på (då vore det ju läge att valuehöja).

Postad
Däremot hade jag INTE tryckt på rivern med så låg färg då det är stor sannolikhet att någon kan spelat AKs, QJs eller liknande på ungefär samma sätt på den nivån känns det som. Hade valt att bara syna i det läget!

Horribelt. Du träffar ditt drag och nu vill du inte ta betalt för det? Med tanke på pottstorleken kommer en hel mängd händer sämre än din färg syna ner här. Jag hade inte tvekat att trebeta den rivern.

Postad
Jag är väldigt skeptiskt till att någon meningsfull procent av 0,5-1 spelarna kan spela den tillräckligt väl postflopp. Jag är också lite tveksam till dess värde ens i händerna på en expert vid ett så här tungt rakeat bord, 54s är jäkligt mycket mindre än 98s.

Vet inte det jag, mikrobord är ofta idealiska för SCs, passiviteten gör att man ofta får dra billigt på sina svaga drag samtidigt som lösheten gör att man ofta får betalt av högst mediokra händer även när man själv spelar aggressivt (vilket jag definitivt förordar om man floppar/träffar tvåpar eller tripps).

Den genomsnittlige 0,5-1 spelaren borde givetvis inte spela 54s i det här läget men ärligt talat borde den genomsnittlige 0,5-1 spelaren bara spela AA-TT, AK samt AQs. (Fast det är klart, lyckas han tillägna sig disciplinen att göra detta borde han ju kunna skaffa disciplinen att slänga par som inte settar på floppen och då kan ha ju kanske få spela 22-99 också.)

Du kan absolut inte räkna 5 outs för tvåpar och triss, dels är två av dem kort som kompletterar färgdradaget på bordet och dels kommer de bli utdragna av större tvåpar+ relativt ofta. Fortfarande en syn, men det är definitivt inte en 6-outare man sitter på (då vore det ju läge att valuehöja).

Håller med, själv skulle jag räkna ungefär 4½ out, räknar tvåparsoutsen som ½ var, tripps som 0.75 var och bakdörrsfärg som 1½ (att räkna bakdörrsfärg som ett är definitivt för snålt).

Att höja för värde är ganska så uteslutet, däremot kan det kanske finnas lägen att höja för att öka sin vinstchans beroende på var bettet kommer ifrån. Dvs kommer bettet från omedelbart innan kan det finnas anledning att höja för att "tvinga" händer som 89 :spade:, A4, Qx, etc att lägga sig. (Har man riktig dj-a tur kan ju betet dessutom komma från ett färgdrag eller öppet stegdrag och kan man då få folk att lägga mellanpar eller pp så är det ju en jättevinst.)

/Bjorn

Postad
Den genomsnittlige 0,5-1 spelaren borde givetvis inte spela 54s i det här läget men ärligt talat borde den genomsnittlige 0,5-1 spelaren bara spela AA-TT, AK samt AQs. (Fast det är klart, lyckas han tillägna sig disciplinen att göra detta borde han ju kunna skaffa disciplinen att slänga par som inte settar på floppen och då kan ha ju kanske få spela 22-99 också.)

Jag pratade inte om den genomsnittlige spelaren, utan att menade att även om man tillhör topp5% av spelarna på 0,5-1 så bör man inte spela handen.

Postad

Jag pratade inte om den genomsnittlige spelaren, utan att menade att även om man tillhör topp5% av spelarna på 0,5-1 så bör man inte spela handen.

Shit. Trodde det var en solklar syn preflop. Tur att man håller sig till NL och PL då :)

Postad

V.g. pre-flopp-spel har jag i princip levt efter Abduls regler för att själv öppna och Matthew Hilgers från ITH för att gå med i en redan öppnad pott (undantag gör jag när jag har något som liknar en read på motståndarna då jag kan kontrahöja en galning för att isolera, etc.).

Hilger drar gränsen för spelbara kort vid 76s i sen position då han anser handen värd att spela efter fyra limpare. Jag hade inte spelat 54s i din situation.

Postad

Tack för all respons. Känns lite skönt att inte alla är 100% överens, visar ju att jag inte undrar över självklara saker. Att jag över huvud taget började kika på handen var för att efter jag vunnit handen, över tvåpar K :diamond: Q :diamond: , fick jag veta att jag var en "moron", "fucking chaser", "playing any two", osv. Inte för att det sårar mig på något vis, tvärt om. ;) I alla fall efter analys tycker jag nog att mina ageranden var ok.

Jag försöker ta till mig allt ni skrivit om handen, och har förstått att 45s kanske ligger lite väl långt ner på starthandslistan för en spelare av min kaliber. Satt i en minussession och var lite frustrerad över att jag aldrig träffar ett skit när jag väl lyckas få något spelbart på handen, och därför gjorde jag en call med lägre kort än vad jag gör normalt. (det där med att tappa diciplinen när det går dåligt osv). Men jag tror nog att jag kommer syna i samma läge under samma förutsättningar, om situationen återupprepar sig.

Bjorn_ skrev ang. outs

själv skulle jag räkna ungefär 4½ out, räknar tvåparsoutsen som ½ var, tripps som 0.75 var och bakdörrsfärg som 1½ (att räkna bakdörrsfärg som ett är definitivt för snålt).

Fint att ni tog upp detta om outs då man träffar ett kort till färgen. Har funderat en del över detta tidigare. Är detta praxis? Att man kan räkna detta som 1-1.5 outs? Måste erkänna att jag inte gav den möjligheten någon out.

/Josua

Postad

Bakdörrsout till färg eller om du sitter på en trestege (789, 345) osv är ofta värt att ha i åtanke. Hur mycket man ska värdera sina bakdörrar är svårt att säga. i Small Stakes Holdem skivan av Ed Miller, Sklansky och Malmuth räknar de med 1.5 outs medan Dan Harrington säger 1 out.

Men givet är att man ska ta med det i beräkning, man sätter den ju då och då :)

Postad

Jag ansluter mig till skaran som anser att synen pre-flop var helt korrekt. Än så länge gillar PT det också. Jag tror att det väldigt ofta är rätt att spela suited connectors ända ned till 54s på väldigt passiva och lösa bord.