Gå till innehåll

Skicklighet, Amerikaner vs. Svenskar


hypnology

Recommended Posts

Hej,

 

jag tycker att det verkar som om svenskar i allmänhet är bättre på poker än amerikaner.

När jag spelar SnG på expekt så hamnar jag i regel på plats 1-4. Är det andra svenskar

kvar så blir det oftare plats 4, annars brukar jag kunna sno plats 1-3. Har bara spelat

poker i drygt 4 månader, så detta kan ju vara en lokal/temporär företeelse.

Är det någon annan som gjort samma observation?

 

Om det nu är så, var ska jag spela för att maximera andel amerikaner? (läs: Dåliga amerikaner med för mycket pengar!)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt samma sak som hypnology. Att jag placerar mig/tjänar mer mot amerikaner än mot svenskar.

 

Därmed är det inte sagt att svenskar är bättre på poker. Min uppfattning är att den generella spelstilen som amerikaner har, helt enkelt passar mig bättre.

 

Men jag kan inte säga vad det är för stil, men det känns bara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt alla grupper anser att de är bäst och att de andra, mer avlägsna grupperna är jättedåliga.

Vilket förstärks av live-tävlingar dit det kommer utlänningar.

Om du åker utomlands och tävlar så har du en nackdel:

De inhemska spelarna har bara en okänd faktor, nämnligen dig, eftersom de spelat mot varandra tidigare.

För dig däremot så är alla de inhemska spelarna okända.

 

(känner på mig att jag kommer få skit för det här inlägget :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja amerikaner är generellt sämre än svenskar. Fransmänn är oftast sämre än genomnsnittet på internet på poker och japaner är försökigtiga rocks som köper in för min. väntar på ett monster alt. blindas bort innan dom vågar gå med. Skandinaver har för övrigt ett rykte om sig att vara duktiga loose aggresiva spelare på internet. finnns förstås så pass gott om undantag att man inte ska gå så jättemycket efter det men ställs jag mot en okänd amerikan å en okänd norsk med lika stora stacks. så spelar jag hellre amerikanen helt klart.

 

Jag har en teori om att nordeuropa är bättre än sydeuropa på poker. Jag undrar om det har att göra med att vi är bättre på logik å matte å sånt eller hur det kommer sig att det är så eller om jag har helt fel å är full med fördomar kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är i ett allmänt tillstånd av poker-feber (började väl iom WPT och Moneymakers vinst i WSOP2003). Dvs, det finns _många_ nya spelare på nätet från USA. Febern är inte riktigt lika stor i övriga världen, än iaf.

 

Jag tror det är i detta uppfattningen om att amerikaner ofta är dåliga på poker har sitt ursprung, vidare så ger säkert utbildningsläget i ett land en viss fingervisning med. Poker är ju ändå ett komplicerat spel där det krävs en hel del teori för att klara sig i längden. Med vana att lära sig komplicerade förhållanden har man nog en fördel. Sverige har en mycket stor del välutbildade personer i proportion till dess folkmängd, läget är inte riktigt lika bra i USA.

 

Men hur som helst tror jag det är dumt att klumpa ihop pokerspelare baserat på ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet med min post var på intet sätt att påstå att vi skandinaver tillhör ett

högre stående pokermedvetande. Detta är en pandoras ask, så vi stänger den igen. ;)

Det kan ju tilläggas att jag spelar SnG på $1-2 borden och där är det ju

troligt att det finns många nybörjare eller personer med "Moneymaker-

feber".

 

Var hittar jag alla personer med moneymaker-feber då? :?

Garanterat inte på Expekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att poker spelas i mycket högre omfattning av vanliga människor som en hobby i US än i sverige. I Sverige känns det som de flesta som spelar är lätt nördiga män, 15 - 35 år gamla med bra resultat från mattedelen på högskoleprovet och går in för det hyfsat seriöst med målet att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det jag menar är att vi har inte samma tradition av poker omkring oss. De flesta av oss börjar på internet och får anpassa oss till nivån där, i US börjar man med polarna och anpassar sig till nivån där, sen går man till nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att poker spelas i mycket högre omfattning av vanliga människor som en hobby i US än i sverige. I Sverige känns det som de flesta som spelar är lätt nördiga män, 15 - 35 år gamla med bra resultat från mattedelen på högskoleprovet och går in för det hyfsat seriöst med målet att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det jag menar är att vi har inte samma tradition av poker omkring oss. De flesta av oss börjar på internet och får anpassa oss till nivån där, i US börjar man med polarna och anpassar sig till nivån där, sen går man till nätet.

 

Jag känner mig väldigt träffad :oops: stämmer in på mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Ladbrokes svenska talesman (eller nåt sånt) så har jag hört att svenskar är väldigt bra på poker. Men vem vet, dem kanske överdriver lite för att fler svenskar ska spela på ladbrokes? Fast lite sanning är det nog, det finns många bra svenska pokerspelare.

 

Kanske är det denna intervju som du tänker på.

 

Saxat från DagensIndustri

 

 

"Svenskarna spelar med högre insatser än genomsnittet och vinner bland Europas topp tre-länder, varje månad", berättar Douglas Roos, Ladbrokes VD i Norden.

 

Ladbrokes statistik visar att ju längre norrut du kommer i Europa, desto skickligare är pokerspelarna. Sverige toppar vinststatistiken tillsammans med övriga skandinaviska länder, medan spanska och italienska spelare förlorar mest.

 

"Svenskarna är strategiska, systematiska och tar poker på allvar. Det är sannolikt den största skillnaden mot exempelvis engelsmän som sitter på puben fram till 23 och sedan går hem och spelar lite poker på nätet", säger Douglas Roos.

 

Bäst i världen på poker är amerikanerna, som står för uppskattningsvis två tredjedelar av allt pokerspelande på nätet, men de är förbjudna att spela på Ladbrokes sajt av legala skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en amatör kan jag bara säga att en vis man sagt att några utav världens dummaste personer kommer från amerika, och han var amerikan. Ägare av en stor nyhets kanal. Någon som vet vem det är? :twisted:

 

Om man ser till svenskar generellt så är vi väldigt metodiska om man jämför med övriga världen. Vi brukar även inte hålla på med det vi inte kan utan gör det vi är bra. Skulel jag förlora låt oss säga 2.ooo:- på en månad på poker skulle jag sluta medan andra kanske ser det som en inskolnings kostnad, mina tankar bara, men jag har inte spelat en hand online för pengar ännu men skall göra det ikväll om comhem fixar upp kopplingen. (föga troligt dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag förlora låt oss säga 2.ooo:- på en månad på poker skulle jag sluta medan andra kanske ser det som en inskolningskostnad

Jag har förlorat ungefär 2500kr på sex veckor och ser det definitivt som en inskolningskostnad. Jag har insett vad jag är bra på och vad jag är mindre bra på, och jag vet absolut varför jag har gått back.

 

Efter att pengarna var slut tog jag en paus från spelandet, hårdpluggade lite och provade igen, nu med ett klart mer disciplinerat spel. Resultatet: 1500kr plus sen i söndags. Småpotatis för de flesta, men en finfin utveckling i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men skall göra det ikväll om comhem fixar upp kopplingen. (föga troligt dock)

Och jag som trodde svenskar var duktiga på det de höll på med...

 

Det fungerade faktist under lunchen... problemet med Comhem är att de har en viss tillgänglighetssiffra på sitt nätverk (som är intern) och de har bemaning efter det behovet. Har man otur kan det därför vara så att det går ner en dag eller två... gjorde det när jag hade comhem i min förra lägenhet. Däremot så tvivlar jag inte åp den tekniska kompetensen hos de som utför servicen utan mer på viljan från ekonomerna...

 

Jag har förlorat ungefär 2500kr på sex veckor och ser det definitivt som en inskolningskostnad. Jag har insett vad jag är bra på och vad jag är mindre bra på, och jag vet absolut varför jag har gått back.

 

Tror nog att du spelat på fel nivå då för på de lägre verkar det inte vara vidare större klass när jag tittat på PartyPoker. De satsade som på PlayMoney borden...

 

Spelar man för att tjäna pengar bör man se till att göra det annars skall man testa något annat, spelar man för att det är kul har man däremot ingen anledning att sluta omman förlorar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du spelat på fel nivå då för på de lägre verkar det inte vara vidare större klass när jag tittat på PartyPoker. De satsade som på PlayMoney borden...

Har du kollat på FL eller PL/NL-borden? Det finns en viss psykologisk skillnad i att betta 100 Kalle Anka-dollar och att betta 100 riktiga dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror så här. Amerikanerna är egentligen bättre på poker än vi svenskar, men som tur är (för oss) har de dessutom mer $$$. Så på "min" nivå (typ $30-$50-turneringar) möter jag amerikaner som i genomsnitt är sämre än jag. Det kanske t.o.m. är ett par nybörjare som inte tycker att $30-$50 är något att bråka om. Däremot är sannolikheten att jag möter en nybörjarsvensk på den nivån ungefär noll.

 

Jonas

 

______________________________________________________

Americans can always be counted on to do the right thing...after they have exhausted all other possibilities.

-- Winston Churchill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du spelat på fel nivå då för på de lägre verkar det inte vara vidare större klass när jag tittat på PartyPoker. De satsade som på PlayMoney borden...

Har du kollat på FL eller PL/NL-borden? Det finns en viss psykologisk skillnad i att betta 100 Kalle Anka-dollar och att betta 100 riktiga dollar.

 

Läs om...

 

Jag skulel inet satsa pengar på en hand som har typ T :diamond: 7 :spade: iaf, men då är jag ny...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...