Gå till innehåll

ARTIKEL: Svenska spel får pokertillstånd!


freeman

Recommended Posts

Sen kan man ju undra hur HÖG raken blir.

 

Med tanke på att SS betalar tillbaka 80 % på lången, så kanske det hamnar runt 20 %. :twisted:

 

Ja just det, men tänk på att Svenska spel inte avgör återbetalningen. I det fallet är det Bosse Ringholm(Gud hjälpe oss alla!) som har sista ordet.

 

Så även om Svenska spel i och för sig är skitstövlar så är de trots allt inte dumma i huvudet och förstår vikten av spel med attraktiv återbetalningsprocent, men de är som sagt bakbundna av regeringen...

Och regeringens förståelse för dessa saker vet vi ju alla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 200
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Dessutom sade han (Stefan Johansson var namnet, om jag inte minns fel) att klienten just nu utvecklas i Visby "i nära samarbete" med XXXX. Vad jag vet har det aldrig bekräftats officiellt att XXXX är inblandade i arbetet, XXXXX

 

Jag tog mig friheten att censurera ditt inlägg, då jag är tämligen säker på att Stefan kan få skit för detta om det kommer till allmän kännedom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken är direkt upprörande. Jag menar:

 

Svenska spel ska sälja sin kunskap och Boss Medias teknikplattform till WLA-medlemmar (World Lottery Association - http://www.world-lotteries.org ), med inriktning på Europa. Svenska Spel kommer här att verka genom sitt nya affärsområde, Svenska Spel International.

 

- Vi ser det här som en viktig möjlighet att stärka den reglerade spelmarknaden, säger Jan Stocklassa, chef för affärsområdet International på Svenska Spel. Om fler bolag inom WLA-sfären höjer sin tekniska nivå och förbättrar sitt produktutbud kommer de ha betydligt större möjlighet att stå emot konkurrensen från bl a nätbolagen.

 

Så när Svenska Spel blir internationellt, på vilket sätt skiljer de då sig från "nätbolag"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken är direkt upprörande. Jag menar:

 

Svenska spel ska sälja sin kunskap och Boss Medias teknikplattform till WLA-medlemmar (World Lottery Association - http://www.world-lotteries.org ), med inriktning på Europa. Svenska Spel kommer här att verka genom sitt nya affärsområde, Svenska Spel International.

 

- Vi ser det här som en viktig möjlighet att stärka den reglerade spelmarknaden, säger Jan Stocklassa, chef för affärsområdet International på Svenska Spel. Om fler bolag inom WLA-sfären höjer sin tekniska nivå och förbättrar sitt produktutbud kommer de ha betydligt större möjlighet att stå emot konkurrensen från bl a nätbolagen.

 

Så när Svenska Spel blir internationellt, på vilket sätt skiljer de då sig från "nätbolag"?

 

de är statligt ägda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Men ur till exempel ett annat lands perspektiv menar jag - Svenska Spel har ensamrätt på spel i Sverige av folkhälsoskäl (den officiella förklaringen). Ska dom då ut på en internationell marknad, så kan dom ju knappast hävda folkhälsoskäl! Inte ens Bosse Ringholm kan väl förmås ljuga om detta?

 

Bo Ringholm: - "Greker skall inte spela hos Grekiska motvarigheten till Svenska Spel - det är vi Svenskar som skall ta emot spelet då pengarna går till idrottsrörelsen och spelmissbruksfrågor" (en försvinnande liten del av pengarna går dit).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Men ur till exempel ett annat lands perspektiv menar jag - Svenska Spel har ensamrätt på spel i Sverige av folkhälsoskäl (den officiella förklaringen). Ska dom då ut på en internationell marknad, så kan dom ju knappast hävda folkhälsoskäl! Inte ens Bosse Ringholm kan väl förmås ljuga om detta?

 

Bo Ringholm: - "Greker skall inte spela hos Grekiska motvarigheten till Svenska Spel - det är vi Svenskar som skall ta emot spelet då pengarna går till idrottsrörelsen och spelmissbruksfrågor" (en försvinnande liten del av pengarna går dit).

 

Svenska Spel har inte ensamrätt på spel i Sverige. Svenska spel står för ca 55% av den svenska spelmarknaden. ATG, IOGT-NTO och Folkspel är exempel på anda aktörer på marknaden.

 

 

Jag tycker personligen inte att det är en försvinnande lite del som går tillbaks till idrottsrörelsen. Jag lägger ingen aspekt i vad som är rimligt, rätt eller fel i frågan om hur mycket som skall lämnas till idrottsrörelsen, men att kalla det för försvinnande lite är väl nästan lite vilseledande?

 

Citat från http://www.svenskaspel.se

År 2004 omsatte Svenska Spel 20,207 miljarder kronor. Företagets vinst uppgick till 4,803 miljarder kronor.

Av Svenska Spels vinst går rekordsumman 1,168 miljarder kronor till folk- och idrottsrörelsernas barn- och ungdomsverksamhet via Riksidrottsförbundet som erhåller 1,014 miljarder kronor och Ungdomsstyrelsen som erhåller 153 miljoner kronor.

Resten av vinsten går till svenska staten.

 

Personligen ser jag fram emot Svenska Spels pokersatsning. Dock är jag skeptisk till hur det kommer att gå. Jag hoppas att det går bra för då ökar med alla sannolikhet pokerspelandet i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen inte att det är en försvinnande lite del som går tillbaks till idrottsrörelsen.

 

Jag tror att gdaily menade att en försvinnande liten del går till spelmissbruksfrågor.

Att idrottsrörelsen får ett betydande tillskott är väl ändå en självklarhet?

 

Jo, nu när jag läser det igen så ser till och med jag att det antaglien är det han menar :-) Miss av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en del av de svenska statliga spelbolagens intäkter ger pengar till idrotten är för övrigt ett väldigt konstigt försvar för det statliga spelmonopolet. Jag menar, om samma argument skulle tillämpas på någon annan bransch, t.ex. biltillverkare, blir det väldigt konstigt:

 

"Våra statliga svenska biltillverkare ger årligen fem miljarder till svenska folkrörelser. Det finns ingen anledning för oss att tillåta utländska bilar att säljas i Sverige - de är bara ute efter att generera vinster till sina aktieägare. Dessutom är våra statliga svenska bilar mer miljövänliga än utländska märken."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det är lite konstigt att motivera rådandet ordning med att SS ger si och så mycket till idrottsrörelsen. Om det är så viktigt att försvara idrottsrörelsens stålar får de väl beskatta spelbolagen hårt som attan och ge pengar till idrottsrörelsen den vägen. En annan sak är väl att spelbolagen inte skulle vara så pigga på en marknad med så hård medskattning, men då slipper man åtminstone monopolet som bara förklaras med tramsargument..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så viktigt att försvara idrottsrörelsens stålar får de väl beskatta spelbolagen hårt som attan och ge pengar till idrottsrörelsen den vägen.

 

Men varför just spelbolagen (annat än av tradition)?

 

Borde inte energibolagen beskattas extra hårt och ge pengar till idrottsrörelsen? Eller biltillverkarna? Godisaffärer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så viktigt att försvara idrottsrörelsens stålar får de väl beskatta spelbolagen hårt som attan och ge pengar till idrottsrörelsen den vägen.

 

Men varför just spelbolagen (annat än av tradition)?

 

Borde inte energibolagen beskattas extra hårt och ge pengar till idrottsrörelsen? Eller biltillverkarna? Godisaffärer?

 

Jag föreslår en skatt på forumanvändare. 10 kr/inlägg kan vara lagom. "Rubrikpill" a la QoS kan subventioneras så att det bara kostar 5 kr... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så viktigt att försvara idrottsrörelsens stålar får de väl beskatta spelbolagen hårt som attan och ge pengar till idrottsrörelsen den vägen.

 

Men varför just spelbolagen (annat än av tradition)?

 

Borde inte energibolagen beskattas extra hårt och ge pengar till idrottsrörelsen? Eller biltillverkarna? Godisaffärer?

 

Jag tror ju att det är så att de tycker att idrottsröreslen och spelbolagen liksom har lite gemensamt. Tex så spelas det ju mycket på fotboll hos Svenska Spel och fotbollen hör ju till idrottsrörelsen.

 

Även om ATG inte är statligt så har ju dom ett liknande upplägg, de ger ju pengar till häststporten i Sverige. ATG arrangerar spel på hästar och ger pengar till hästsporten. Rätt eller fel så kan man ju ändå ana ett samband där.

 

Sen kan man ju precis som du säger dra det här ett steg längre och anse att tex den svenska bilindustrin skall ge en del av sitt överskott till idrottsrörelsen för onekligen är det ju många som åker bil till idrottsevenemang och träningar mm. Dock är problemet där att det inte finns någon svensk bilindustri längre (om vi bortser från Koenigsegg som jag tror fortarande är en svensk bil http://www.koenigsegg.com/ ).

 

Energibolagen ligger ju då närmre till hands eftersom nästan all idrottsutövning slukar en viss del energi.

 

Men som sagt, jag tror att det har att göra med att man i stor utsträckning spelar på olika idrotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju att det är så att de tycker att idrottsröreslen och spelbolagen liksom har lite gemensamt. Tex så spelas det ju mycket på fotboll hos Svenska Spel och fotbollen hör ju till idrottsrörelsen.

Ska vi inte dra iväg en slant till de engelska klubbarna då också? Det spelas ju hyffsat mycket på dem.

 

Sen kan man ju precis som du säger dra det här ett steg längre och anse att tex den svenska bilindustrin skall ge en del av sitt överskott till idrottsrörelsen för onekligen är det ju många som åker bil till idrottsevenemang och träningar mm. Dock är problemet där att det inte finns någon svensk bilindustri längre (om vi bortser från Koenigsegg som jag tror fortarande är en svensk bil http://www.koenigsegg.com/ ).

Njae, problemet är att det var ett reductio ad absurdum-argument. :-)

 

Fast du kanske bara deadpannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju att det är så att de tycker att idrottsröreslen och spelbolagen liksom har lite gemensamt. Tex så spelas det ju mycket på fotboll hos Svenska Spel och fotbollen hör ju till idrottsrörelsen.

Ska vi inte dra iväg en slant till de engelska klubbarna då också? Det spelas ju hyffsat mycket på dem.

 

Sen kan man ju precis som du säger dra det här ett steg längre och anse att tex den svenska bilindustrin skall ge en del av sitt överskott till idrottsrörelsen för onekligen är det ju många som åker bil till idrottsevenemang och träningar mm. Dock är problemet där att det inte finns någon svensk bilindustri längre (om vi bortser från Koenigsegg som jag tror fortarande är en svensk bil http://www.koenigsegg.com/ ).

Njae, problemet är att det var ett reductio ad absurdum-argument. :-)

 

Fast du kanske bara deadpannar.

 

De engelska klubbarna skulle säkerligen vilja det. Det var ju ett helvetes liv om detta för ett gäng år sen. Det handlade väl just om att det Svenska Spel arrangerade spel på engelsk ligafotboll utan att betala något för det. Men från svensk sida fins det givetvis en önska att behålla pengarna i Sverige.

 

Om du nu frågar mig om jag tycker att vi skall dra iväg en slant till dem så är svaret nej. Jag är personligen ytterst tveksam till att det överhuvud taget av staten skall vara reglerat hur mycket som skall lämnas tillbaka till idrotten. Dessutom är jag i de flesta fall motståndare till såväl statliga företag och monopol i olika former. Så jag ser väl inte helt nyktert på frågan.

 

Jag vet inte vad "deadpannar" betyder. Dock har du rätt i att problemet i sig inte är att bilindustrin inte är svensk. För om man verkligen ville skulle man ju kunna kräva en slant av alla biltillverkare som är verksamma i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig lyckas fylletilta bort jättemycket pengar på nätet så har de all respekt. Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig spela bort mer pengar än jag tänkt mig så har de all respekt. Om de dessutom går ut och säger att de är ute efter att tjäna pengar istället för att skydda idioter som mig själv så har de ännu mer respekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig lyckas fylletilta bort jättemycket pengar på nätet så har de all respekt. Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig spela bort mer pengar än jag tänkt mig så har de all respekt. Om de dessutom går ut och säger att de är ute efter att tjäna pengar istället för att skydda idioter som mig själv så har de ännu mer respekt.

 

Mmm....

Min son var på Millencollin-konsert i helgen. När han hämtade ut biljetterna hos ett ATG-ombud fick han ett kampanjerbjudande. Ett gratis spel värt xxx på V75. Han är 14 år.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig lyckas fylletilta bort jättemycket pengar på nätet så har de all respekt. Om Svenska Spel lyckas få mig att aldrig spela bort mer pengar än jag tänkt mig så har de all respekt. Om de dessutom går ut och säger att de är ute efter att tjäna pengar istället för att skydda idioter som mig själv så har de ännu mer respekt.

 

Mmm....

Min son var på Millencollin-konsert i helgen. När han hämtade ut biljetterna hos ett ATG-ombud fick han ett kampanjerbjudande. Ett gratis spel värt xxx på V75. Han är 14 år.....

 

Ah, den klassiska "lär-dom-i-ung-ålder-att-man-blir-spelberoende-av-att-spela-hos-utländska-bolag-knepet" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom nyheten som Pokerforums läsare redan tagit del av:

 

"Boss Media och Svenska Spel förbereder lansering av nätpoker

 

Boss Media och Svenska Spel förbereder en utvidgning av bolagens

samarbete. Redan idag använder Svenska Spel en snabbspelsplattform från Boss Media på svenskaspel.se. Nu planerar bolagen för en eventuell

utökning av samarbetet."

 

För ordningens skull vill jag påpeka att jag inte köpte några Boss-aktier efter att ha tagit del av den icke publika infon. 15 procents avkastning hade den olagliga affären givit, om någon undrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...