psatiw Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 Jävla AQ-tilt. Sen är nästan svaret i alla HH där det handlar om AQ "fold". OK, här är min read på fi att han spelar ganska straight-forward. Ganska bra som jag har uppfattat det, och hyffsat tight. Jag har raisat upp en del på sistone, och bettar ut flop 8 av 10. FullTiltPoker Game #209330090: Table Arden (6 max) - $0.25/$0.50 - No Limit Hold'em - 15:45:07 ET - 2005/09/06 Seat 1: jacksorbeter ($33.50) Seat 2: CHIPPGOBBLER ($21.85) Seat 3: tmonox9 ($70.10) Seat 4: pike1484 ($30.95) Seat 5: dcfcram ($47.90) Seat 6: Satiw ($132.10) pike1484 posts the small blind of $0.25 dcfcram posts the big blind of $0.50 The button is in seat #3 *** HOLE CARDS *** Dealt to Satiw [Qc Ac] Satiw raises to $2.25 jacksorbeter folds CHIPPGOBBLER calls $2.25 tmonox9 calls $2.25 pike1484 folds dcfcram folds *** FLOP *** [8d 5d Qs] Satiw bets $7.50 tmonox9 raises to $15 Mot en small-stack ställer jag in. Men vad gör jag här? Citera
OV1 Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 Jag vill också veta hur man gör här egentligen. Jag tror iaf att jag hade synat om jag suttit i position, för hade han checkat på turn så hade jag satt han på färgdraget. Men nu är du ju först att agera och då känns syn svagare. Fold känns så vekt egentligen och jag är nog för klen för att re-raisa honom För mig känns det som att man måste ha en ganska bra read på spelaren här. Har han re-raisat med drag förut? Har han re-raisat med högsta paret förut? Brukar han göra så här vid floppat set? Om jag nu inte har någon speciell read, så skulle jag förmodligen göra en fruktansvärt vek syn och sen troligen foldat om han bettar turn starkt. Men jag är även en sån som oftast väljer det veka alternativet när såna här kniviga situationer uppstår. Jag tar hellre pengarna av fiskarna när jag känner mig tryggare. Citera
psatiw Postad 7 September , 2005 Författare Rapport Postad 7 September , 2005 Håller med dig i vad du skriver, OV1. Alltså, fold tycker jag känns för vekt och synar jag bara kommer jag troligtvis ställas för ett nytt beslut på turn, eftersom han kommer uppfatta min svaghet i att bara syna. Problemet är ju hans relativt djupa stack, som gör att jag riskerar att få spela om en rätt stor del av min stack med bara ett Q TPTK, och hans jävla position på mig. Jag har inte sett honom re-raisa med drag förut, nej. Ett annat "problem" när man spelar aggresivt med mycket PF-raise och alltid följer upp med bettande på floppen är ju att en del inte klarar av det, och kan göra precis en sån här re-raise med TT. Har man missat får man ju såklart släppa då. Men om man verkligen har träffat typ TPTK med AK/AQ, så måste man ju spela tillbaka igen, och det är ju egentligen inget problem om fi's stack är grund. Men vill man verkligen kolla upp en sån sak med typ 1,5 inköp? Citera
aithor Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Som OV1 nämnde så tror jag att man måste helt gå på read på den här killen. Själv spelar jag handen som du gjorde och om jag stöter på en re-raise är det oftast fold som gäller om det inte är en väldigt aggresiv spelare. Själv skulle jag nog raisat där med färgdraget också så därför är det en väldigt svår hand att säga någonting om. Eftersom han ändå har 1,5 inköp skulle jag hellre lagt mig och förlora $9,75 än att betta och riskera att förlora betydligt mer. Citera
psatiw Postad 7 September , 2005 Författare Rapport Postad 7 September , 2005 Själv spelar jag handen som du gjorde och om jag stöter på en re-raise är det oftast fold som gäller. Säger inte på nåt sätt att det är fel, men jag tycker att det känns lite vekt att bara folda TPTK här mot en min-reraise. Däremot känns det ju som att ens enda två val är att re-raisa eller just folda, och re-raisar man måste man ju slå upp till minst 30, och det känns samtidigt rätt mycket att betala bara för att veta om man är slagen eller inte, och det enda man får att folda då är väl typ en annan AQ/KQ, som inte är i ruter. Har börjat fundera om man kanske bara kan syna i det här läget ändå, och sen kolla vad som händer på turn? Nån som tycker syn är ett bra spel i den här handen? Citera
parre Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Jag tycker att syn suger, helt enkelt eftersom det finns så jävla många scarecards som kan dyka upp på turn. Ruter, sexor, sjuor, åttor, ess, kungar... om du ens leder på floppen. Floppen inbjuder ju till så pass många dragmöjligheter så det är inte omöjligt att du leder, eller har coinflip mot en hand som 76 i ruter. Hur du ska göra beror helt på reads. Mot vissa motståndare backar du 140xBB med TPTK, mot andra inte. Problemet är ju att du sitter ur position och hans bet är jävligt bra, han satsar 15 men i realiteten så betyder hans bet 70 - dvs du måste backa hela hans stack om du ska fortsätta. Hur har han spelat tidigare? Kan han ha Ax i ruter? Kan han ha en hand i stil med QJ i ruter? Skulle han verkligen syna en pf-raise med Q5, Q8, 85? Spelar han små suited connectors typ 76s, T9s? One-gappers som 64s? Utan reads så får du kanske väla den weaktighta varianten och lägga dig, även om jag hatar det. Att bara syna finns ju inte, du sitter ur position och lär få en all-in i ungefär pottstorlek mot dig på turn, alternativt en check bakom om han sitter på ett drag. Det enda säkra kortet är ju praktiskt taget en av två damer som inte är i ruter (såvida han inte sitter på set). Som sagt, kör på dina reads. Utan reads är detta nästan omöjligt att avgöra tycker jag. En sak att tänka på är din egen table image också - har du öppnat många potter preflop och sen followup-betat på floppen? Hur har du gjort de gånger du blivit återhöjd? Hur jag spelar blir en avvägning av hur bordet spelar, hur du själv spelat och hur motståndaren spelar. Citera
Baloos Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Om jag spelar mot en väldigt aggro motståndare brukar jag ibland c/r med svåra floppar som TPTK. Om man ska göra det spelet krävs det dock att man ibland c/r utan träff och när man träffat stål. Annars kan man check/syna alla gator om han är bluffvänlig eller vet med sig att han är så fiskig att han kan betta starkt med typ QJ. Typiskt spel kan vara check/syn, turn blank check/check, värdebett/syn. Det jobbiga är att man på farliga brädet kan ge han draget gratis men sitter man ur position så gör man och får ofta välja mellan två mindre roliga saker. En annan grej med c/r är att det ska väldigt mycket till för att han ska ställa med bara färgdraget eller TPTK eftersom nästan alla bara c/r med ultrastål på microlimit. Synar han sitter han typiskt på tvåpar/färgdrag enligt min erfarenhet. Raisar han har han förmodligen färgstegedrag eller set/högsta tvåpar och du kan göra en ganska enkel fold. Citera
psatiw Postad 7 September , 2005 Författare Rapport Postad 7 September , 2005 Jag tycker att syn suger... Tack för bra åsikter! Tycker egentligen också att syn suger, bara att problemet är att jag verkligen inte vill spela om hela hans stack mot honom, eftersom han dels har spelat bra och dels verkar rätt tight, och att folda känns så jävla vekt. Men som du säger, och som jag tänkte: typ 3 miljarder kort på turn är scarecards, och om han sitter på ett drag och jag sen checkar turn så kommer ju garanterat nåt av korten på river om det inte redan landade på turn. Och att hoppas på den enda Q'n kvar känns ju verkligen inte som ett bra spel, nej. Hur har han spelat tidigare? Kan han ha Ax i ruter? Kan han ha en hand i stil med QJ i ruter? Skulle han verkligen syna en pf-raise med Q5, Q8, 85? Spelar han små suited connectors typ 76s, T9s? One-gappers som 64s? Han är ganska duktig som sagt, och tror inte alls på typ bara Ax i ruter? Och han synar INTE raises med nåt som har blivit ett 2 par här. Dock spelar han SC's (one-gappers också) helt riktigt i det där läget, och även 88/55. En sak att tänka på är din egen table image också - har du öppnat många potter preflop och sen followup-betat på floppen? Hur har du gjort de gånger du blivit återhöjd? Det är egentligen här problemet är. Som jag skrev ovan så har jag spelat rätt aggresivt hela sessionen, med mycket PF-raise (typ AK/AQ, SC's i position, alla par i alla positioner, och även varierat med any 2 först in i MP/CO när läget har känns rätt). Och fortsätter nästan alltid med cont.bet. Tror jag blivit tillbaka-spelad mot 3 gånger på floppen i den här sessionen, varav 2 gånger jag har ställt in (mot veka typ $30-stackar när jag tror att de inte har suttit på stål, utan bara testat mig), och en gång fått lägga. Hade jag spelat snortight innan hade jag kunnat lägga den här handen mot hans re-raise. Nu kändes det som han faktiskt kan spela sin position mot mig med en icke-stål hand. Citera
Baloos Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Hade jag spelat snortight innan hade jag kunnat lägga den här handen mot hans re-raise. Nu kändes det som han faktiskt kan spela sin position mot mig med en icke-stål hand. Om bordet har låtit dig hållas med att stjäla mycket småpotter under en längre tid kan det lika gärna betyda att de är veka eller spelar smart och väntat in rätt tidpunkt för att sätta dit dig ordentligt(fi sitter med stål), vilket ofta kan vara rätt spel mot överaggron. Citera
psatiw Postad 7 September , 2005 Författare Rapport Postad 7 September , 2005 Om bordet har låtit dig hållas med att stjäla mycket småpotter under en längre tid kan det lika gärna betyda att de är veka eller spelar smart och väntat in rätt tidpunkt för att sätta dit dig ordentligt(fi sitter med stål), vilket ofta kan vara rätt spel mot överaggron. Så kan det förstås också vara. Är ju ofta det man råkar ut för när man spelar aggresivt. Men också att man blir "testad" med halvsvaga händer. Min erfaranhet säger att det finns spelare som spelar tillbaka med typ JJ här mot en agro-spelare (eftersom jag oftast sitter utan träff här, med typ 23s), helt enkelt för att JJ är en hand man inte bara vill släppa. Får börja spela weak och färre händer istället, så slipper man sån här skit. Om jag spelar mot en väldigt aggro motståndare brukar jag ibland c/r med svåra floppar som TPTK. Jag vill ju förstås inte ge några gratiskort på den här floppen, men en c/r i just ett sånt här läge skulle kanske inte vara så dumt faktiskt, med tanke på min image, och för att variera sig lite... Citera
Baloos Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Du tror inte han skulle höjt dig med JJ innan floppen då? Men visst, jag skulle själv nästan säkert ha höjt tillbaks med JJ på floppen och ganska troligt med vilket skit och drag som helst. Citera
psatiw Postad 7 September , 2005 Författare Rapport Postad 7 September , 2005 Du tror inte han skulle höjt dig med JJ innan floppen då? Inte nödvändigtvis, nej. Och detsamma gäller 99/TT. Synar jag och ställer på turn så släpper han ju färgdraget, ja. Men inte släpper han en (osannolik) 85 mot en pajas som mig, det tror jag faktiskt inte. Den enda hand jag kan representera då som slår ett 2 par är ju PP QQ, men jag tror faktiskt han skulle syna ändå. Men det är en klart intressant tanke. Citera
Baloos Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Sorry jag tog bort mitt tips då jag insåg att tvåparet inte var särskilt troligt. För att ditt svar inte ska hänga i luften, jag ville alltså att psatiw skulle syna flopp och ställa c/r turn. Annledningen till det är att man knappt har någon foldequity på floppen mot 2par men han får det jobbigare på turn då nästan alla kort blir scarecard för ett litet tvåpar. Jobbigt om han sätter draget dock men men.. Citera
Recommended Posts