Gå till innehåll

NLT - SnG, jobbig AKs

iremmats

Recommended Posts

Det var en annan gång med, en shortstack med 470 gick all in från knappen för att sno blinds, jag satte honom på 83 och gör en grym syn med min J3. Blindsen var 25/50 kan tilläggas.

Nej, du sätter honom på en randomhand och gör en oerhört tveksam syn med en hand som är sämre än random...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en annan gång med, en shortstack med 470 gick all in från knappen för att sno blinds, jag satte honom på 83 och gör en grym syn med min J3. Blindsen var 25/50 kan tilläggas.

Nej, du sätter honom på en randomhand och gör en oerhört tveksam syn med en hand som är sämre än random...

Jag var ju säker på att jag hade honom dominerad?

Ironi...

Länk till kommentar

Hur många gånger har du synat på en sådan "känsla" bara för att ha sett honom vända upp t.ex. Q7o eller liknande?

Hela posten med J3 och 83 var ironisk...

Men visst.. ibland synar man blindsteals med Q hög och är ganska säker på att man leder. Det roliga är att man bara kan göra det mot riktigt vassa spelare, bara de som kan ha sämre hand än så.

Länk till kommentar

Hur många gånger har du synat på en sådan "känsla" bara för att ha sett honom vända upp t.ex. Q7o eller liknande?

Hela posten med J3 och 83 var ironisk...

Men visst.. ibland synar man blindsteals med Q hög och är ganska säker på att man leder. Det roliga är att man bara kan göra det mot riktigt vassa spelare, bara de som kan ha sämre hand än så.

Jag fattar fortfarande inte hur man kan vara "ganska säker" på att man leder med Q hög. Du kan kanske vara 50% säker, max. Foldar/limpar denna vassa spelare alla händer som slår Q5o? I så fall kan jag avslöja att denna spelare är kass, inte vass. Bara för att fi vid det specifika tillfället vänder upp 73o så betyder det ju inte att readen var 100%ig.

Länk till kommentar

Så till och med jag kan missförstå ironi.

Q-high är inte att förakta om man har pengar inne i potten som uppväger att man i snitt har lite mindre än 50% equity...

På tal om SnG's minns jag en som jag lirade på Klubben... tror jag höjde, fick re-raise mot mig och ställde in med något i stil med 74o, rätt stor raise också från min sida... snubben synar med 32o.

Den synen kan väl aldrig vara +EV iaf ;)

Länk till kommentar

Han skulle spelat sin AA/KK långsammare, det VET jag.

Sa inte du någonstans att du hade en femma i statistik på chalmers? Försök att räkna på hur mycket stort handunderlag du behöver för att med stor säkerhet kunna säga att din motståndare alltid spelar AA-KK, AK och JJ-99 på ett annorlunda sätt mot en utg-höjare. Det är rätt jäkla stort och jag tvivlar extremt mycket på att du har det mot en enskild spelare. Känns lite som Law of smalll numbers

Har tryckt all in flera gånger med KK vs AA i cashgames trots att jag velat folda, men man kan ju inte folda KK i cashgames preflop sägs det ju...

Det är ju en enorm skillnad i informationsmängd mellan att få in 12bb preflopp helt utan kroppsliga tells i en onlineturnering jämfört med att få i 100bb+ preflopp i cashgame live. Så jämförelsen känns inte så lämplig.

Och nej, det är inte bara att ställa in trots att jag är favorit. Jag tvingas till en coinflip vilket jag helst vill undvika.

Coinflip är ditt bästa alternativ om inte din motståndare är en övermupp på turn. De enda kort som skrämmer honom tillräckligt mycket för att folda där gör ju din hand så stark att han gör rätt i att folda och något gratiskort får du ju knappast (jag utgår från att du är tvungen att syna även på turn). All-in mot alla utom en totalmupp.

Om man istället skulle titta på hur motståndaren borde spela om han kunde se dina kort på floppen givet att du checkar till honom så är jag tämeligen säker på att det är att checka tillbaka på floppen och sedan beta ett belopp du inte kan syna på turn om du missar din hand. På det sättet så får han ungefär 70% av potten i snitt istället för mindre än 45% som han får om ni blir all-in.

Alltså är det väldigt tydligt i motståndarens intresse att undvika en coin-flip. Så om jag för första gången i min postningshistoria ska åberopa FTOP är det här ett rätt bra ställe.

Nu är det ju rätt akademiskt eftersom motståndaren knappast checkar tillbaka på floppen och inte heller viker för en färg.

Länk till kommentar