Gå till innehåll

NL - All in preflop?

Macallan

Recommended Posts

Jag har precis börjat spela cash game - spelar NL $50 - och undrar vad folk brukar visa upp för händer vid all in preflop (vi kan räkna bort de nissar som sitter med < 1/2 inköp)? Ska man syna med typ QQ eller JJ (givetvis förutsatt att vi inte vet något om motståndaren)?

Jag har bara en hand som jag spelat själv och den kan knappast vara representativ för normen. Jag hade AA och möter raise till 4 och syn (var nog en mindre höjning före också om jag inte minns fel) - jag är trött och har tänkt lämna bordet vid nästa BB, vill vinna potten nu så jag höjer till 20. Blir väldigt förvånad när jag möter två all in. Jag vinner mot KQ och AJ... Huh???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drömläge att ställa in stacken om två motståndare är allin och du sitter med AA på hand, ett måste att trycka in enligt mig.

JJ och QQ skulle jag nog inte ställa in med, möjligen QQ om motståndet är av lite sämre kvalité. Överlag så är det väl AKs, AA, KK som folk går allin med, i alla fall enligt mina erfarenheter. Tomtar med ett 1/3 inköp går allin med allt ifrån 22 till QJ.

Länk till kommentar

Svaret på den frågan beror ju helt på vilken spelare det handlar om. Det går ju omöjligt att rent generellt säga något eftersom det kan vara så olika.

Tex så kan man lägga JJ mot en viss spelare medan man med lätthet synar en all in mot en annan.

Allt handlar ju om hur en spelare har spelat och hur han/hon uppfattas.

Länk till kommentar

Utan read skulle jag nog säga att man kan spela AA och KK för en full stack innan floppen. Mot en tight motståndare är jag tveksam till om det är bra att syna all in med KK. Men gillar man varians så är det väl ok, men knappast ett massivt +EV-spel. Men ok, för att göra det så enkelt som möjligt; folda aldrig AA eller KK preflop på NL $50.

Länk till kommentar

lägg absolut aldrig KK pre

Dålig generalisering, ibland vet man helt enkelt att fi har AA och då är det bara att folda. Men det är sällan den skall läggas.

nej, det vet man verkligen inte. det skulle vara ifall jag satt på BB och UTG raisade, UTG-1 reraisade och CO ställde in. I övrigt åker min sås in.

Länk till kommentar

Foldar ofta KK pre-flop då jag är säker på att fi har AA, och det är inte ofta jag har fel där. Folk spelar oftast AA ganska straightforward, åtminstone på 0.5/1$ NL som jag spelar. Blir man reraisad av normalspelare på denna nivå är man 8-9 ggr av 10 uppe mot AA/KK, ibland möjligen QQ eller AK, men det är betydligt ovanligare. Har jag själv KK på handen är sannolikhetne att fi också ha KK rätt låg. Åker man på en stor reraise då är det oftast AA faktiskt, vet inte hur oändligt många gånger jag aldrig la KK före floppen trots magkänslan att fi har AA, och mycket riktigt, nästan varenda gång fi kör hårt preflop och man själv har KK är det just AA...finns betydligt bättre lägen att få in degen på om man frågar mig!

Länk till kommentar

Foldar ofta KK pre-flop då jag är säker på att fi har AA, och det är inte ofta jag har fel där.

Hur vet du det om du foldat? ;-)

Men så ovanligt kan det ju inte vara med spelare som är förutsägbara nog att man kan folda KK mot dem preflopp. Säg att någon bara höjer med TT+ och AQs samt AK ur tidig position, och reraisar varje omslag med den översta hälften av sin HD, då blir det ju inte många bet innan man vara tämeligen säker på att han har en slagen. Vilket säger en del om vikten att inte vara så jäkla förutsägbar.

Länk till kommentar

Helt beroende på readen..ser du en kille som multitablar 6 bord ointe gör några speciella moves så ska du vara försiktig på allins och re re raise.

Därimot om du ser en som ser kanske var tredje flopp och gillar o göra lite moves,,då är det garanterat EV+ att syna med QQ lr bättre.

Länk till kommentar

Foldar ofta KK pre-flop då jag är säker på att fi har AA, och det är inte ofta jag har fel där.

Hur vet du det om du foldat? ;-)

Men så ovanligt kan det ju inte vara med spelare som är förutsägbara nog att man kan folda KK mot dem preflopp. Säg att någon bara höjer med TT+ och AQs samt AK ur tidig position, och reraisar varje omslag med den översta hälften av sin HD, då blir det ju inte många bet innan man vara tämeligen säker på att han har en slagen. Vilket säger en del om vikten att inte vara så jäkla förutsägbar.

Ibland är man ju tre i potten så man får se en showdown trots att man själv drar sig ur, eller så är fi så dum att han visar essen av nån anledning.

Enligt min erfarenhet är de flesta så tighta att de barar reraisar med AA/KK och ibland QQ på min nivå. När jag blir reraisad utan essen drar jag därför ofta öronen åt mig och spelar relativt försiktigt, betalar inte ofta av med KK mot AA därav, och TROR åtminstone inte att jag missar så mycket +EV som jag skulle ha genom att köra hårdare..

Själv ogillar jag egentligen att reraisa med AA då det känns som att man verkligen berättar att man har AA/KK. Betydligt skönare att vara "first in" så folk inte vet...:) Blir jag reraisad och själv har AA callar jag ofta bara för att inte avslöja mig, samtidigt som jag i prinicip "vet" att fi har AA/KK/QQ...l

Länk till kommentar

Trött diskussion eftersom alla spelar under olika förutsättningar. På ultramicro ställer folk med KJo men ett par snäpp upp är folk tomtetighta och reraisar bara med KK, AA. Ytterligare några limitar upp har folk fattat att det kan vara smart att ha lite bättre handdistribution när man reraisar osv osv...

Länk till kommentar

dlinder:

Förstår vad du menar, och förut resonerade jag i princip som att jag aldrig ska lägga KK preflop, men efter att ett antal gånger där fi fullkomligen skrikit AA i ansiktet på mig och jag ändå synat har jag kommit till insikt att det inte är nödvändigt att tappa stacken med KK mot AA varje gång, på min nivå gör motståndarna så många andra misstag som jag kan ta deras pengar på.

Länk till kommentar

Varför syna om man inte tror att det är +EV? Tomtar får AA lika ofta som alla andra. Sen kan jag GÅ all-in preflop med t.ex. AK men det är ju något helt annat.

Tror man inte att det är +EV ska man självklart inte göra det, men frågan gällde ju just huruvida det var +EV generellt att syna all-ins med KK. Du säger ju själv att du kan tänka dig att gå in ibland med AK, och du är verkligen inte ensam. QQ är inte alls ovanligt att folk ställer in med heller. Självklart måste man se till spelaren i fråga, men i den mån man nu kan generalisera så är jag övertygad om att det är rätt att syna ner med KK.

Länk till kommentar