Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Denna hand spelade jag igår och undrar om jag eventuellt skulle spela den annorlunda.

UTG+1 är en typisk TA-A spelare.

Paradise Poker 2/4 Hold'em (10 handed) converter

Preflop: Hero is UTG+2 with A:diamond:, K:club:.

1 fold, UTG+1 raises, Hero 3-bets, 6 folds, BB calls, UTG+1 calls.

Här tycker jag det inte är så mycket annat jag kan ha gjort.

Flop: (9.50 SB) A:spade:, A:heart:, J:diamond: (3 players)

BB checks, UTG+1 checks, Hero bets, BB calls, UTG+1 raises, Hero 3-bets, BB calls, UTG+1 caps, Hero calls, BB calls.

Råkar ut för en checkraise av UTG+1 och när UTG+1 cappar efter min reraise så sätter jag honom på antingen AK eller JJ. AJ tror jag inte han har eftersom jag inte skulle raisa med den handen UTG+1 preflop.

Turn: (10.75 BB) 3:heart: (3 players)

BB checks, UTG+1 bets, Hero calls, BB calls.

Här synar jag hans bet. Om han har JJ så har jag ändå 10 outs till en bättre hand. Skulle jag ha raisat här?

River: (13.75 BB) 5:diamond: (3 players)

BB checks, UTG+1 bets, Hero calls, BB folds.

Jag förbättrar inte handen och gör även här bara en syn. Rätt eller fel?

Final Pot: 15.75 BB

Kommentarer hur jag spelade denna hand?

Postad
UTG+1 är en typisk TA-A spelare.

Hur många händer har du sett honom spela?

AJ tror jag inte han har eftersom jag inte skulle raisa med den handen UTG+1 preflop.

Hur du skulle spelat AJ är helt irrelevant. Om du tror att andra spelar som du behöver du tänka om. (Jag hade f.ö. förmodligen höjt med AJo UTG+1 och definitivt med AJs.)

I ditt läge skulle jag höjt turn.

Jag hade kanske raisat rivern.

Varför höja river men bara syna på turn?

Postad

Varför skulle inte din motståndare kunna ha AQ? Eller AT för den delen.

Det är ett rätt relevant beaktande eftersom det antagligen är i trakterna lika vanligt med en lös slaskare som verkligen inte får något under 50 händer som en tight-aggro som får normalbra kort.

Postad

Hade spelat den likadant preflop och flop, men sen reraisat en gång på turn för att få mer info. Fortfarande stora chanser att dra in båten eller splitta mot AK som verkar vara en vettig UTG+1 hand. Men Även AQ är mycket möjlig hand så tycker en reraise på turn brukar ge ganska bra info om vart man har Fi. Check-call på turn ifall han reraisar din raise.

Postad
Hade spelat den likadant preflop och flop, men sen reraisat en gång på turn för att få mer info.

Vilken info hoppas du få ut och vad tänker du använda den till? Det är ju rimligen inte så att du kan folda rivern om han trebetar.

Also, vad tror du det gör med chanserna att få en översyn av bb?

Postad

Beror ganska mkt på vad jag har för read på spelaren visserligen. Men förhoppningarna är att han 1. antingen foldar direkt (vilket inte är troligt) 2. funderar och bara callar min raise, 3. Reraisar han verkligen igen så får jag fundera på en fold. Tycker ändå skillnaden mellan att tjäna ett bet som att förlora ett bet där är hårfin. Kan ju också ha fel iofs ;)

Postad
3. Reraisar han verkligen igen så får jag fundera på en fold.

Nej, det får du verkligen inte! Typ 1 mot 15 för syn och 0% chans att du drar dött om du ligger efter (vilket inte ens är speciellt säkert). Och du kommer inte att kunna lägga dig på rivern heller oavsett vad som kommer.

edit: Fast du menar kanske att du får fundera på en fold på rivern, jaja, spelar ingen roll.

Postad
Varför skulle inte din motståndare kunna ha AQ? Eller AT för den delen.

AQ skulle han kunna ha. Men mina tankar när jag spelade handen tyckte inte det. AT däremot tycker jag är för aggresivt spelat.

Det är ett rätt relevant beaktande eftersom det antagligen är i trakterna lika vanligt med en lös slaskare som verkligen inte får något under 50 händer som en tight-aggro som får normalbra kort.

Har bara spelat ca 300 händer med honom och han ligger på 19 VP$IP. 6% Preflop Raise.

Postad
Hur du skulle spelat AJ är helt irrelevant. Om du tror att andra spelar som du behöver du tänka om. (Jag hade f.ö. förmodligen höjt med AJo UTG+1 och definitivt med AJs.)

Jag tänkte så eftersom våra siffror i PokerTracker nästan är identiska.

Visst, jag har bara spelat 300 händer mot denna spelare så man får ta siffrorna med en nypa salt.

Självklart går inte mina tankar så i varje hand jag spelar ;)

Postad
Beror ganska mkt på vad jag har för read på spelaren visserligen. Men förhoppningarna är att han 1. antingen foldar direkt (vilket inte är troligt)

Om han har en hand som han kan folda så vill du väl verkligen inte att han foldar, eller?

3. Reraisar han verkligen igen så får jag fundera på en fold. Tycker ändå skillnaden mellan att tjäna ett bet som att förlora ett bet där är hårfin. Kan ju också ha fel iofs ;)

Pallar du alltså att folda högsta trissen med högsta sidokortet när du dels har outs om du är slagen och dels fortfarande kan ligga före (spelare som lirar så med AT är inte direkt icke-existenta)?

Postad

Jag hade definitivt raisat såväl turn som river då jag inte anser det är troligt att han har kåken. Han har troligen trips ess men med sämre kicker och då är det bara att försöka få in så många bettar som möjligt av honom. Jag anser vidare inte att du ska raisa hans bet på turn i informationssyfte, som jag såg någon hade skrivit, för att lägga dig på rivern är ju otänkbart oavsett vilket kort som kommer upp, raisningn är ju för att få in så mycket som möjligt i potten du då bör vinna showdown. Selektiv aggressivitet belönas vid pokerbordet och detta var ett utmärkt exempel på när detta ska utnyttjas mot andra som så många gånger förut överspelar sina ess med låg kicker.

Lycka till i fortsättningen.

Postad
Preflop: Hero is UTG+2 with A:diamond:, K:club:.

1 fold, UTG+1 raises, Hero 3-bets, 6 folds, BB calls, UTG+1 calls.

Dina resonemang är inte riktigt logiskt konsekventa. Senare skriver du att du tror att han är för tight för att höja AJ från tidig position. Stämmer det att UTG+1 är väldigt thight från tidig position kan det faktiskt vara befogat att folda AKo.

Mot en raisedistribution som bara innehåller AA-TT, AKs-AQs, AKo så är faktiskt AKo underdog ca 43-57, visserligen har du position som kan hjälpa något men knappast tillräckligt mot en så här äckelthight tidig raiser.

/Bjorn

Postad

Även mot en lite vidare distribution AA-88, AKs-ATs, AKo-AQo så är man bara försumbart liten favorit med AKo.

Sedan måste man ju också ta hänsyn till att det finns ca 2-3 procents risk att man hamnar i denna situation:

AA-88, AKs-ATs, AKo-AQo 19%

AKo 14%

AA-KK 67%

Kontentan är altså att man måste ha en extremt stark hand för att reraisa en tight tidig raiser, speciellt om man själv sitter i tidig position. (En följd av detta är förståss att om en tight spelare höjer från tidig position och han i sin tur blir höjd av en tight spelare så ska du slänga alla händer utom AA/KK).

/Bjorn