Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto $1/2 Hold'em (10 handed)

Ingen specifik read på relevant fi.

Preflop: Hero is BB with 9 :spade: 8 :diamond:

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 raises, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, button folds, SB folds, Hero calls

Vissa anser kanske att man skall släppa 98o mot en ensam höjare från MP1 men jag gillar att försvara min mörk.

Flop: K :club: 2 :diamond: 6 :spade: (4 SB) (2 players)

Hero checks, MP1 checks

En av anledningarna till att jag gillar att försvara min mörk är att den typiske motståndaren på denna nivå på crypto spelar för vekt (dvs foldar för mycket om man bettar in i höjaren och han inte träffat) och därför brukar jag semibluffa rätt mycket.

Här får jag ju dock inte ens antydan till träff och checkar därför med avsikt att folda vilket snabbt visar nästa typiska brist när fi passivt ger mig ett gratiskort.

Turn: 8 :spade: (2 BB) (2 players)

Hero ???

Frågan är ju hur man spelar detta läge på bästa sätt. Oftast (om inte fi lider av antingen extrem passivitetsvarning) leder man ju här. Ska man checkhöja och riskera att återbetala gratiskortet om han checkar bakom med t.ex. AQ/AJ/AT eller är det bättre att betta ut?

/Bjorn

Postad

Jag hade nog foldat i bb men eftersom du säger att de har lätt att släppa händer på floppen så är det väl ok att syna.

Flop: check, inte mer med det.

Turn: Här kommer ju det kniviga(om vi bortser från preflop) som du säger själv. Men eftersom fi har visat passivitet så tror jag det är bättre att beta ut. Du kommer troligtvis få potten men om du checkar så kommer han nog checka också och då ger du han en extra chans att dra ut dig. Jag hade betat ut.

Postad

Tycker du bordet betta ut.

Som jag ser det så kan Fi ha 2 händer, antingne har han träffat K på floppen och checka i hopp om att vinna bets på senare gator, eller så har Fi A(Q-2) utan att ha träffat. Mindre sannolikt sitter han på QQ-99.

Om han sitter K kommer han antagligen att höja, eventuellt syna med avsende att syna/betta river.

Om han har Ax svårt att syna ett bet i detta läge för potten är liten och han kan ge dig credit för en kung.

Om du checkar turn får du å andra sidan svårt att syna om Fi bettar tillbaka(kanske bara jag som är paranoid för preflop raisers som checkar flop). Och om han checkar efter dig och tar freecardet så är det han som "bestämmer" hurvida ett bet åker in i potten på river.

Postad

Jag är alltid misstänksam av erfarenhet mot preflopraisers som checkar bakom på flop. Checka på turn lär dock leda till en bet från hans sida hur passiv han än må vara. Kan du syna den och en bet på river. Du kommer inte ha den blekaste aning om du är efter eller ej.

Check leder alltså till en vek fold (ett stort fel i min bok) eller att du får syna 2 BB.

Betar du och han höjer så kan du folda enkelt på turn. Synar han och du betar ut på river och han höjer här så blir beslutet lite svårare. Dock tycker jag att folk som slöspelar saker som TP till river är extremt vanligt på dessa nivåer, och du kan folda även för ett bet på river.

Det ser bättre ut med en bet på turn. Han får svårt att sätta dig på en hand om han skulle sitta på överkort (inte en K alltså) och misstänker en missad checkraise på floppen. Skulle han ha träffat hårt bör han raisa och du förlorar en BB.

Postad

Håller med om att det naturliga känns som att betta ut vilket också var den lösning jag valde.

Ville främst se om det var någon som tyckte att man tog för dåligt betalt av A-hög händer genom att inte checkraisa här? En annan variant är ju att check-calla och låta honom "bluffa" bort en BB på turn och en på river...

Att någon skulle förorda check-fold föll mig inte ens in.

Att bet-folda ser jag däremot viss poäng i.

Sedan så kan man ju inte vara helt 100% på att han bettar när man checkar, har faktiskt varit med om händer där jag synat med typ 86s, missat totalt på flopp check-check, missat på turn check-check för att sedan träffa ett lågt par på rivern checka med avsikt att syna och han checkar bakom och jag tar potten.

/Bjorn

Postad

Det slog mig just att mot en fi där det är korrekt att betta ut här och som ofta lägger två höga oparade kort mot en bet här borde man ha ett bra tillfälle att applicera "spelteoretisk bluffning" a la ToP.

Han får ju ungefär 3 till 1 i pottodds så då borde man ju plocka två bluffkort här t.ex. 7 :club: 7 :diamond: eller något sådant. (Om texturen på brädan ger vissa scarecards så tar man ju lämpligast dom, här serjag dock igentligen inget lågt kort som värre än nått annat.)

/Bjorn