Gå till innehåll

Gå från NL till FL, tips och råd uppskattas!


majken

Recommended Posts

Så då försökte man få tshirten och satte in lite pengar på pacific.

Tyvärr har dom ju bara fixed limit så nu är man så illa tvungen att ändra sitt spel.

 

Jag har bara spelat NL och mestadels i turneringar, för mig ser FL cashgames ut som ett skämt(f'låt, menar inte att trampa på några tår). I stort är det "Har jag färg eller stegdrag? Har jag potodds? JA/NEJ" och sen agera därefter.

 

Bluffa ser inte bara svårt ut utan också omöjligt, iallafall på lowlimit.

Snälla kan inget FL proffs skildra skillnaderna och vad man bör tänka på? Har jag rätt i min generalisering om potodds o dragen?

 

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om att få in extrabet närhelst du ligger före och spara in bet när du ligger efter. Till skillnad från big bet så går det ju inte att vinna några stora potter hur som helst, så man måste ta till vara på varje bettingrunda till max. Samt att vara allmänt försiktig när det gäller att lägga en hand som kan vara bäst.

 

Eftersom nedsidan vid omslag är mycket mindre än i big bet så går det också att valuebeta mycket mer (delvis för att folk synar mer också såklart), exempelvis dyker det upp situationer när man kan valuebeta AQ utan par på rivern. Något som torde vara ganska sällsynt i big bet...

 

Alltså tveka inte att stoppa in extrabet när du i längden kan vänta dig att ligga lite före.

 

Man måste också vara bra mycket envisare när man spelar mot bara en eller två spelare, eftersom man inte kan ta igen en stor pott lika lätt mot folk som överspelar sina händer.

 

Det beror också väldigt mycket på vilken sorts fixlimit du ska spela; det är en jäkla skillnad på bord där folk spelar 50% av sina händer och aldrig höjer jämfört med superaggressiv short handed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod det, medför det några spelförändringar i form av hur man spelar händerna? Jag kan tänka mig att man ska ligga o trycka mer på suited connectors t.ex.

 

Nix, fixlimit handlar grymt mycket om stora kort, det mesta annat är en bisak. Och jo det innebär stora spelförändringar, men det beror som sagt på vilken typ av motståndare du har. Exempelvis bör du check-raisa oftare, valuebeta mycket mer, lägga dig mindre (fast inte mindre än vad du skulle gjort för ett minibet i no-limit) och i stort sett glömma bort allt vad implicita odds heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...