Gå till innehåll

Köptips för LCD-TV?


iremmats

Recommended Posts

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har kollat lite i butiker och kunde ganska lätt konstatera att Samsung var överlägsna i bildkvalitet (enligt min syn) så det får bli en sån.

 

Hittade den här på nätet.

Någon som vet skilnaden på benämningarna LE-40R51B, LE-40R41B och LE-40R61B? Högre är dyrare men har det någon stor betydelse?

Någon som känner till butiken? För mig är den helt okänd, men den var den billigaste jag hittade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite i butiker och kunde ganska lätt konstatera att Samsung var överlägsna i bildkvalitet (enligt min syn) så det får bli en sån.

 

Hittade den här på nätet.

Någon som vet skilnaden på benämningarna LE-40R51B, LE-40R41B och LE-40R61B? Högre är dyrare men har det någon stor betydelse?

Någon som känner till butiken? För mig är den helt okänd, men den var den billigaste jag hittade.

 

Det skiljer på bildkvalitet (t.ex. kontrast och luminans), ju högre tal desto bättre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite i butiker och kunde ganska lätt konstatera att Samsung var överlägsna i bildkvalitet (enligt min syn) så det får bli en sån.

 

Hittade den här på nätet.

Någon som vet skilnaden på benämningarna LE-40R51B, LE-40R41B och LE-40R61B? Högre är dyrare men har det någon stor betydelse?

Någon som känner till butiken? För mig är den helt okänd, men den var den billigaste jag hittade.

 

Det skiljer på bildkvalitet (t.ex. kontrast och luminans), ju högre tal desto bättre bild.

OK. Inga andra finesser som man kommer att sakna när man väl har köpt den alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några nya modeller på väg ut på marknaden? Har hållit på att avvakta ett halvår och man blir ju lite less på sig själv när man inte kan ta ett beslut.

 

Känns som om tekniken går så oerhört mkt framåt hela tiden så man vill ju inte råka köpa på sig en utgående modell av misstag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

40" LCD TV för 12990 inköpt men ej mottagen (Några veckors leveranstid)

 

http://www.swedx.se/product_info.php?cPath=38_47&products_id=80

 

Otroligt ful tycker en del. Helt ok tycker jag (speciellt eftersom jag har en stereobänk och kaffebord i bok) och priset är ju outstanding.

 

http://www.minhembio.com/produktbilder/90833

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=120256

 

Kan tillägga att det är en Samsung LCD som sitter i denna vilket borgar för hög kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40" LCD TV för 12990 inköpt men ej mottagen (Några veckors leveranstid)

 

http://www.swedx.se/product_info.php?cPath=38_47&products_id=80

 

Otroligt ful tycker en del. Helt ok tycker jag (speciellt eftersom jag har en stereobänk och kaffebord i bok) och priset är ju outstanding.

 

http://www.minhembio.com/produktbilder/90833

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=120256

 

Kan tillägga att det är en Samsung LCD som sitter i denna vilket borgar för hög kvalité.

 

Swedx TV är riktigt snygg när man åker och kollar på den.

Finns att se vid Norrviken Station i Stockholm.

 

Själv vet jag inte om jag orkar vänta till v.21 för en TV till sovrummet.

Funderar på denna:

VIEWPIA LC-40IE11 40# LCD-TV

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010091385

 

Någon som har erfarenhet av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rekommenderar http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087634

 

det som är bra är att man kan streama filmer från datorn via trådlöst nätverk, sen klarar den 1920x1080. vilket gör den bra för poker =)

 

helt enkelt världsklass för det priset.

 

Låter ju okej, men en Acer?

samt kontrast på 800:1?

Samt respons på 12ms?

 

Jag har en Sony Vaio laptop med 1920*1600 upplösning. Han jag få 1920*1080 via VGA-utgången om jag kopplar den till TVn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Låter ju okej, men en Acer?

samt kontrast på 800:1?

Samt respons på 12ms?

 

Jag har en Sony Vaio laptop med 1920*1600 upplösning. Han jag få 1920*1080 via VGA-utgången om jag kopplar den till TVn?

 

stirra inte dig blind på siffror... jag har lirat pc-spel på den och inte märkt några eftersläpningar eller liknande. kontrasten mäts väldigt olika, ungefär som responstiden.

 

köpte mig en sån i mitten på februari, trist nog har jag inte testat vga-ingången så mycket men 1280x768 fungerar iaf, för det är max vad det usla videokortet i skrotburken klarar.. via dvi så får man 1920x1080 @ 30Hz och via hdmi kan man få 1920x1080 @ 60Hz

 

 

kolla in http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=107277 och bilda dig en egen uppfattning.

 

för mig blev det ett impulsköp och jag är extremt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACAT3705W

 

mkt mkt nice upplösning! det börjar nu likna något och detta tror jag är ÄKTA HD-tv (1080p, 1920 x 1080). lite synd om dem som redan köpt en "HD-ready" skärm bara...

någon som hittar nå mer info om den skärm/tv jag posta länk om? alt vill köpa och testa skrapt och återkomma med mer information?

 

den verkar ha allt man behöver och mer, WLAN, VGA, DVI, minneskortplatser, digital TV mottagare etc.

jag är iaf riktigt sugen på en sån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nis om har lcd-tv vill bara fråga en sak

har köpt mig en ny samsung i r7 serien och har upptäckt två lite irriterande saker med den men antar att det möjligtvis kan vara likadant på alla lcd tvs.

Det första är att när den skiftar från en mörk till ljus bild eller tvärtom kan det vara en liten försening i att någon slags kontrastlampa eller nått tänds eller släcks för att det ska bli skarpare antar jag. Är det så här på alla lcd tvs?

Den andra är att i mörka kontraster typ bilden är helt svart ett tag så låter det lite om tvn. Ett brummande ljud. Hörs inte om det inte är helt tyst.

 

Är detta problem som man får räkna med lcd tvs eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu har jag kollat runt i TV träsket och har jätte svårt för att bestämma mig vilken tv jag ska ha.. Tanken är att de ska vara en hdtv i 10 000:- klassen, varken mer, varken mindre.. Så jag tänkte ta lite tips från er kära pf:are

 

Tanken var att jag skulle köpa denna tv först.. Länk ..som jag hittade för 10 000:-

 

...men sen får man höra att man kanske borde köpa en plasma eller att man bör vänta tills lcd 1080p hdtv sjunker ner till 10 000:- strecket.. Är de enorm skillnad på 1080p och 720p? Ska man orka vänta lite med köpet? Och vad är bäst, lcd eller plasma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nu har jag kollat runt i TV träsket och har jätte svårt för att bestämma mig vilken tv jag ska ha.. Tanken är att de ska vara en hdtv i 10 000:- klassen, varken mer, varken mindre.. Så jag tänkte ta lite tips från er kära pf:are

 

Tanken var att jag skulle köpa denna tv först.. Länk ..som jag hittade för 10 000:-

 

...men sen får man höra att man kanske borde köpa en plasma eller att man bör vänta tills lcd 1080p hdtv sjunker ner till 10 000:- strecket.. Är de enorm skillnad på 1080p och 720p? Ska man orka vänta lite med köpet? Och vad är bäst, lcd eller plasma?

 

Mitt tips är att åka till Tyskland och köpa den för 868 euro Top-angebote. I alla fall om man bor nära kontinenten som jag gör. Så sparar du ett par tusen. Jag funderar själv på att köra till Hannover och köpa en 32" LCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

vad tror ni om denna: Sharp LC-37XD1E

med bla:

Storlek: 37 tum

Upplösning: Full HD (1920x1080)

Ljusstyrka: 450 cd/m²

Kontrast: 1 200:1 med dynamisk kontrastförstärkning

Betraktningsvinkel: 176°

Ingångar:

1 x AV/S-video

2 x Scart

1 x VGA

2 x HDMI med HDCP

PC anslutning (analog RGB)

RS-232

till ett pris av enbart 18000kr

börjar äntligen dyka upp lite LCD TV med Full HD upplösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om denna: Sharp LC-37XD1E

med bla:

Storlek: 37 tum

Upplösning: Full HD (1920x1080)

Ljusstyrka: 450 cd/m²

Kontrast: 1 200:1 med dynamisk kontrastförstärkning

Betraktningsvinkel: 176°

Ingångar:

1 x AV/S-video

2 x Scart

1 x VGA

2 x HDMI med HDCP

PC anslutning (analog RGB)

RS-232

till ett pris av enbart 18000kr

börjar äntligen dyka upp lite LCD TV med Full HD upplösning

 

Finns en monstertråd på minhembio.com om du vill ha lite att göra ;) - länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för en ny TV (Äntligen).

Har kollat lite och den som verkade passa mig bäst är en LG 42PCRR.

Kollade lite och såga att det fanns en 50" av samma modell som kostar ca 6k mer.

Jag är ingen expert på TV och vad allt står för när man tittar på specifikationer. Det mesta verkar iaf vara lika utom upplösningen. 1024x768 på 42" och 1366x768 på 50". Båda är 16:9 format.

Vad jag undrar är om pixlarna har olika "format" på 42" och 50" annars kan det ju inte stämma.

Följdfrågan är. Har det någon beydelse?

Någon som har en sådan TV som har nåt positivt/negativt att säga om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för en ny TV (Äntligen).

Har kollat lite och den som verkade passa mig bäst är en LG 42PCRR.

Kollade lite och såga att det fanns en 50" av samma modell som kostar ca 6k mer.

Jag är ingen expert på TV och vad allt står för när man tittar på specifikationer. Det mesta verkar iaf vara lika utom upplösningen. 1024x768 på 42" och 1366x768 på 50". Båda är 16:9 format.

Vad jag undrar är om pixlarna har olika "format" på 42" och 50" annars kan det ju inte stämma.

Följdfrågan är. Har det någon beydelse?

Någon som har en sådan TV som har nåt positivt/negativt att säga om den?

 

läste i en "hemmabiotidning" på pressbyrån ang den TV:n jag nämnde i posten innan och där vann den mot bla Sony, JVC etc. jag skulle iaf INTE ta en som inte stödjer FULL HD (1920x1080) om jag skulle köpa en platt tv idag.

ang de du nämner så har ingen av dem FULL HD och den sistnämnda bara HD-Ready, den du nämner först har inte ens det...

sen e frågan om du skall använda den som just TV eller hemmabio, tror att LCD passar bättre än Plasma som just TV och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är detta en bra tv?

http://www.pokerstars.com/fpp/store/electronics/samsung-tv-40/

 

eller ska jag ta $2k i handen och köpa någon annan?

 

samma sak som den innan, varför köpa en "HD Ready" när man kan få en FULL HD för nästan samma peng? jag skulle iaf inte vilja ha en "gammal TV" om jag köpte en NY... men det är som sagt bara min åsikt.

kolla senaste "hemmabio tidningen" på pressbyrån för lite mer objektiv info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...