Gå till innehåll

Varifrån kommer pengarna på topp-nivån?


Indrivaren

Recommended Posts

Okej att hyffsade spelare kan vinna på lägre nivåer ovaset om det gäller cashgames eller turneringar.

 

Men på 10/20 och uppåt verkar det ju nästan alltid vara samma spelare, självklart dyker det in en och annan lyckosökare, men att en hel drös av bra spelare ska klara sig på några få procent amatörers plånböcker går inte riktigt ihop.

 

"The big game" som Doyle o Co kör består ju enbart att kända namn, vilken edge skulle NÅGON av dessa spelare bära på? Tydligen ska pengarna gå runt mellan spelarna väldigt mycket där.

 

Turneringar då?

Låt oss säga att fältet består av 100 riktigt bra spelare, vilken funktion har 1 av dessa 100 spelare? Vad säger att just han ska komma bättre till än någon annan? Eftersom han möter mer eller mindre lika bra spelare så förstår jag inte riktigt hur han kan ha en edge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The big game" som Doyle o Co kör består ju enbart att kända namn, vilken edge skulle NÅGON av dessa spelare bära på?

 

Jag antar att det inte är inom den gruppen som de gör sina pengar.

 

Jag håller med om att det är underligt vart alla dessa pengar kommer ifrån, för helt klart så måste ju någon förlora dem för att de ska bli så snuskigt rika. Samma sak brukar jag fundera kring när jag kikar på de högre borden på nätet. Vem är det som sponsrar med alla pengar där?

 

Ifall du har läst Super System II så kan du läsa om Doyles son Ted (Tod?) som spelar mot en oljemiljoner med extremt höga limits och vinner $20 miljoner på ett par dagar. Antar att sådana partier är vad de riktigt stora proffsen söker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, för det första så tror så gott som alla pokerspelare att de är bättre än vad de verkligen är. Vilket förklarar hur man hittar deltagare vid de högsta borden.

 

För det andra så finns det folk på alla nivåer som egentligen inte bryr sig om beloppen och donerar ganska friskt.

 

På tal om donatorer vid "the big game" så har jag hört rykten om att både Daniel Negreanu och Gus Hansen donerat rätt friskt där. Hansen så pass att han är skyldig Doyle & Co ett par miljoner. Men det är ju inte superpålitlig info direkt, även om det inte skulle förvåna mig.

 

Ifall du har läst Super System II så kan du läsa om Doyles son Ted (Tod?) som spelar mot en oljemiljoner med extremt höga limits och vinner $20 miljoner på ett par dagar. Antar att sådana partier är vad de riktigt stora proffsen söker efter.

Njae, inte direkt. Så högt är det inte många som orkar spela och när de gör det så splittar de normalt bankroll för att inte behöva riskera att gula. Beal (bankmannen) ville ju lira ännu högre, men då fegade pokerspelarna ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om donatorer vid "the big game" så har jag hört rykten om att både Daniel Negreanu och Gus Hansen donerat rätt friskt där. Hansen så pass att han är skyldig Doyle & Co ett par miljoner. Men det är ju inte superpålitlig info direkt, även om det inte skulle förvåna mig.

 

Hehe rec.poker handlar ju nästan enbart om spelare som gulat.

Läste där att Gus förlorade 4 miljoner, vilket inte bör vara så mycket eftersom det "bara" motsvarar 8 inköp såvida man inte tänjer på bankrullen.

 

På cardplayer fanns det en interjuv med honom efter spelet där han sa att han hade förlorat mycket, dock skulle han klara sig. Vem vet, 4 miljoner låter rimligt.

 

 

Med tanke på hur högt de spelar FL $2000/4000(?) räcker det med att en vid bordet är lite sämre för att det ska räcka åt de andra sju.

 

"The Big Game" är FL 4000-8000. Buy in 500'000 $.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..."The Big Game" är FL 4000-8000. Buy in 500'000 $...

 

NL är det $2000 - $4000...

 

 

Dock så går det rykten om att doyle har ett eget pokerrum (i sin villa) där han bjuder in folk som vill spela. Han har , enligt ryktena, ett eget dealer crew samt bar med bartender i hans villa, i detta pokerrum.

Och på de cashgamen vet man inte riktigt med vilka stakes som spelas... Men eftersom att Dolly ville köpa WPT produktionen för $750 mille för inte allt för länge sen så finns det väl anledning att tro att dom inte spelar för "nickles and dimes"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är det som spelar 'big'? När ni snackar om Brunson så pratar ni om Todd eller? För inte håller gubbtjuven fortfarande på och lirar på toppnivå, eller? Fler kända namn?

 

jorå, det är "gammelgubben" Doyle som lirar.

 

Andra kända ansikten som är med och lirar i "the big game" är Lyle Berman, Johnny Chan, Chau Xiang med flera...

 

 

*edit*

 

någon nämnde att Gus Hansen hade varit där en runda och det stämmer. Här är hans svar på en direkt fråga från en online chatt på cardplayer.com:

 

Post by: cash 06.20.05 - 12:20 pm

Did Chip, Doyle, Barry, Phil, Chau break you in the big game?

Reply by: Gus Hansen 06.20.05 - 12:28 pm

nope but i took some beating

 

 

:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..."The Big Game" är FL 4000-8000. Buy in 500'000 $...

 

NL är det $2000 - $4000...

 

Nu får jag ont i huvudet, är du säker?

Sökte på google och då hitta jag FL 4K/8K. Men dom kör kanske båda spelen.

 

Han menar kanske att när dom kör NL så är det 2000/4000 och när dom lirar FL så är det 4000/8000

 

om dom nu kör bådadera eller något av dom eller om dom ens spelar tillsammans vet jag däremot inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom att Dolly ville köpa WPT produktionen för $750 mille för inte allt för länge sen så finns det väl anledning att tro att dom inte spelar för "nickles and dimes"....

Men eftersom han inte försökte köpa WPT för egna pengar (han representerade en investerargrupp) så kanske man inte ska dra så stora växlar på det heller. Tvivlar extremt mycket på att han skulle ha vunnit i närheten av $1,000,000,000 på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel del av de stora turneringsnamnen är seriösa fiskar i ring games tydligen. (Nåja, de skulle spela skjortan av mig och dig, men de förlorar friskt till de som är superstjärnor där.)

 

Sen sätter sig någon filmstjärna/oljebaron/maffiaboss ibland.

 

USA är fyllt av folk som har råd att tilta bort ett par inköp på 4000/8000 och tycka att det var värt det. Ungefär som du och jag tycker att det är värt att supa upp en tusenlapp med polarna en helg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel del av de stora turneringsnamnen är seriösa fiskar i ring games tydligen.

Tror att en hyffsad del av dem är seriösa fiskar i turneringar också. Jag skulle tro att av de "kända" turneringsspelare som suger i cashgame så suger majoriteten på turneringspoker också men har haft rejäl tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är fyllt av folk som har råd att tilta bort ett par inköp på 4000/8000 och tycka att det var värt det. Ungefär som du och jag tycker att det är värt att supa upp en tusenlapp med polarna en helg...

Är det inte mer kombinationen av att få ha spelat vid de stora borden med de stora namnen och att poker är en större del av folkkulturen i staterna än i Sverige. En person som suttit och spelat med de stora kan nog leva hela sitt liv på att berätta om den handen han tog hem som var på $100.000. Att han sedan spelade bort allt nämnaer han nog aldrig :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indrivarn:

 

Ja, det är exakt som flibben skriver som jag menar. FL kör dom 4-8k och NL 2-4k

 

Hjort:

 

Nej, jag tror inte heller att han har tjänat ihop 1 miljard dollar under sin tid. Men det var Dolly som stod i spetsen för investerarna vilket kan tyda på att han hade investerat mest i projektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

världens mest sålda pokerbok även om jag inte har fel ? eller anticipated som det står på framsidan..

 

Den lär ju dragit in en del deg

Ända tills pokerboomen var den iallafall en liten förlustaffär enligt vad jag hört, eller åtminstone +/-0. Doyle köpte ju ett förlag och gav ut boken själv en gång i tiden, och han kan eventuellt även ha köpt ett tryckeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är det som spelar 'big'? När ni snackar om Brunson så pratar ni om Todd eller? För inte håller gubbtjuven fortfarande på och lirar på toppnivå, eller? Fler kända namn?

 

Phil Ivey satt där och spelade med två massörer runt sig hela tiden...

Även Jennifer Harman, Doyle Brunson, Barry Greenstein, Hasan Haabib och Chau Giang sågs till i det pokerrummet när jag var där de senaste två veckorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

During one of Andy Beal’s head-up matches against our coalition of players, Howard and I each lost $2,000,000 to Andy. The coalition won for the trip, but Howard was very disappointed by his result. I was content to sit out future matches, but Howard wanted to prove that he had been the victim of a bad run of cards. The next three times Andy came to town, Howard got his revenge, winning convincingly each time.

 

http://www.barrygreenstein.com

 

Det finns nog en hel del rika personer i USA som kan lira upp några miljoner utan att behöva bry sig speciellt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite mer roligt på http://www.barrygreenstein.com angående Jennifer Harman.

 

Jennifer was one of the leading money winners in the high-stakes heads-up matches against the wealthy banker Andy Beal. Andy wrote a letter challenging our coalition to play higher stakes than we could afford.

 

Undra hur mycket det var Andy Beal ville spela om?

Och det var nog inte många som skulle tippat att Jennifer Harman skulle vara med och spela om så här mycket pengar (iaf inte jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel del av de stora turneringsnamnen är seriösa fiskar i ring games tydligen.

Tror att en hyffsad del av dem är seriösa fiskar i turneringar också. Jag skulle tro att av de "kända" turneringsspelare som suger i cashgame så suger majoriteten på turneringspoker också men har haft rejäl tur.

 

Kunde inte sagt det bättre själv! Generellt verkar det som pokerspelare i allmänhet underskattar den större "turfaktorn" i turneringspoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra hur mycket det var Andy Beal ville spela om?

Och det var nog inte många som skulle tippat att Jennifer Harman skulle vara med och spela om så här mycket pengar (iaf inte jag)

 

Med tanke på att hon klarar sig bra i "the big game" på Belagio och FLT (vilket jag har för mig är vad de spelade HU mot Andy Beal) är hennes bästa spel så är det ju inte så konstigt.

 

Att Doyle valde henne att skriva FLT kapitlet i SS2 tyder ju också på att hon tillhör den yttersta eliten.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...