brusig1 Postad 28 Februari Rapport Postad 28 Februari 32 minuter sedan, säger soldado9 : Jag kan ingenting om varken fonder eller krypto. Varför ska man investera i krypto? Tycker inte man ska nödvändigtvis investera i crypto, eller i vilket fall att jag skulle ge någon råd utöver att investera i lågavgift indexfonder bevisligen är en extremt bra strategi. Att säga att crypto inte har något värde dock är uppenbarligen absolut nonsens. Nu är ju bitcoin uppenbarligen inte ett företag, men deras börsvärde är större än meta , berkshire m.m och skulle vara ett top 5 företag i börsvärde. Sen är det en otroligt dålig take på ett forum för pokerspelare, att ha crypto är typ ett måste om man spelar mid/highstakes poker. Allt ifrån att det är så alla sidor som erbjuder highstakes har depos/withdrawals. Total anekdotiskt med, men samma om man vill spela stora livegames/privata games. Även om man inte vill hålla volatila valutor så finns ju t.ex stablecoins som usdt. Överlag är det brutalt jobbigt flytta pengar genom traditionella banker och det kostar antagligen extremt mycket ev för en pokerspelare om man skulle tokvägra crypto. 1 Citera
c hellmuth Postad 2 Mars Rapport Postad 2 Mars Heja hamgab! Kul att se en ungdom som tar sig uppåt. Om målet är att spara på långsikt och du inte har koll på investeringar och vill göra det enkelt för dig hade jag satsat på indexfonder med låg avgift som brusig föreslog plus lite bitcoin. Sen är det viktigt att bara sälja om du behöver pengarna. Försök inte vara smart och sälj för att marknaden går upp, ner eller sidledes. Sånt ska man bara göra om man har stenkoll. 4 Citera
HampusGabriel Postad 3 Mars Författare Rapport Postad 3 Mars (redigerade) 18 timmar sedan, säger c hellmuth : Heja hamgab! Kul att se en ungdom som tar sig uppåt. Om målet är att spara på långsikt och du inte har koll på investeringar och vill göra det enkelt för dig hade jag satsat på indexfonder med låg avgift som brusig föreslog plus lite bitcoin. Sen är det viktigt att bara sälja om du behöver pengarna. Försök inte vara smart och sälj för att marknaden går upp, ner eller sidledes. Sånt ska man bara göra om man har stenkoll. Tja! Försöker läsa på en del om aktier och tänker att de är ett bra tidsfördriv att lära sig lite och utforska markanden. Just nu kör jag det mesta i en indexfond som är hyffsat safe och sen satsar jag 50% 5000tkr på (10% bitcoin) samt lite aktier jag tror på. Rent logiskt sätt borde inte allt gå till noll så troligt vis kan jag backa 50% av dom 5000tkr. Kommer nog aldrig sälja indexfonderna men aktierna har jag lite planer för och bitcoin blir det att hålla då jag lägger in så lite där Tack föresten! Redigerad 3 Mars av HampusGabriel . 1 Citera
Babushka1 Postad 3 Mars Rapport Postad 3 Mars 18 timmar sedan, säger c hellmuth : Heja hamgab! Kul att se en ungdom som tar sig uppåt. Om målet är att spara på långsikt och du inte har koll på investeringar och vill göra det enkelt för dig hade jag satsat på indexfonder med låg avgift som brusig föreslog plus lite bitcoin. Sen är det viktigt att bara sälja om du behöver pengarna. Försök inte vara smart och sälj för att marknaden går upp, ner eller sidledes. Sånt ska man bara göra om man har stenkoll. Ändå väldigt fint att ditt första inlägg här blir detta ❤️ 2 Citera
brusig1 Postad 3 Mars Rapport Postad 3 Mars 8 timmar sedan, säger Babushka1 : Ändå väldigt fint att ditt första inlägg här blir detta ❤️ Vore riktigt lol om det inte var samma snubbe som brukade nicka så och postade aktivt under ett annat konto i åratal. 8 timmar sedan, säger HampusGabriel : Tja! Försöker läsa på en del om aktier och tänker att de är ett bra tidsfördriv att lära sig lite och utforska markanden. Just nu kör jag det mesta i en indexfond som är hyffsat safe och sen satsar jag 50% 5000tkr på (10% bitcoin) samt lite aktier jag tror på. Rent logiskt sätt borde inte allt gå till noll så troligt vis kan jag backa 50% av dom 5000tkr. Kommer nog aldrig sälja indexfonderna men aktierna har jag lite planer för och bitcoin blir det att hålla då jag lägger in så lite där Tack föresten! Bra tidsfördriv? Du är en pojkspoling.. sims, dekadens och poker -> repeat. Det lättaste att sätter att se på det är att det är en bransch som är ännu mer competitive än poker. Någon helt orealistisk mängd förlorar vs marknaden (typ 99.9999%). Du kommer antagligen göra som de flesta unga i din ålder göra, förlora pengar på något efterblivet läkemedelsbolag och inse att seniorerna hade rätt hela tiden. Är antagligen både bättre ev och mer lärorikt att gå in o punta på nosebleeds om du så gärna vill separera dig från pengarna. Verkar som alla de jag vet som puntat på har lärt sig noll från det 1 Citera
Babushka1 Postad 3 Mars Rapport Postad 3 Mars 8 minuter sedan, säger brusig1 : Du kommer antagligen göra som de flesta unga i din ålder göra, förlora pengar på något efterblivet läkemedelsbolag och inse att seniorerna hade rätt hela tiden. Been there done that. Seniorerna har rätt. Hade hellre spelat lite näsblod. Citera
Johan_Beta Postad 3 Mars Rapport Postad 3 Mars 2 timmar sedan, säger brusig1 : Vore riktigt lol om det inte var samma snubbe som brukade nicka så och postade aktivt under ett annat konto i åratal. Bra tidsfördriv? Du är en pojkspoling.. sims, dekadens och poker -> repeat. Det lättaste att sätter att se på det är att det är en bransch som är ännu mer competitive än poker. Någon helt orealistisk mängd förlorar vs marknaden (typ 99.9999%). Du kommer antagligen göra som de flesta unga i din ålder göra, förlora pengar på något efterblivet läkemedelsbolag och inse att seniorerna hade rätt hela tiden. Är antagligen både bättre ev och mer lärorikt att gå in o punta på nosebleeds om du så gärna vill separera dig från pengarna. Verkar som alla de jag vet som puntat på har lärt sig noll från det Du kan ha en edge på bolag så små att förvaltarna och analytikerna inte täcker dem men fordrar såklart att man är smart och att man är beredd att dedikera sitt liv till det och om 20 år vet vi om man hade vad som krävdes. I en studie vi gjorde inför en analysprodukt så kunde vi konstatera att ett större analyshus handelsrekar genererade överavkastning på small caps, men flat på mid caps och large caps över 15 år - så om du har obegränsad tid & resurser kan du kanske slå small caps också. Utöver standardtipset med globalindex via etf (utan hållbarhetsscreening) skulle jag vilja slå ett slag för AP7 Såfa-varianter (hävstång) om man har lång sparhorisont. Finns en nystartad fond som heter Carnegie Global+ och som är passivt förvaltad (~1,4x hävstång via derivat på MSCI Global) och som är tänkt som en SÅFA-variant. Full disclosure, känner förvaltaren. Citera
HampusGabriel Postad 4 Mars Författare Rapport Postad 4 Mars 16 timmar sedan, säger brusig1 : Bra tidsfördriv? Du är en pojkspoling.. sims, dekadens och poker -> repeat. Jo de har du rätt i iofs, tjänar nog bättre om jag skottar 1Knl än att lägga in 10tkr in random aktie Som jag la denna månad så la jag in 7tkr i länsförsäkringar global index, vart rekad den. Vilken hade du kört? 2000kr i evolution gaming men antar att jag skippar den till nästa månad isf Sen 600kr i BTTC 13 timmar sedan, säger Johan_Beta : Utöver standardtipset med globalindex via etf (utan hållbarhetsscreening) skulle jag vilja slå ett slag för AP7 Såfa-varianter (hävstång) om man har lång sparhorisont. Finns en nystartad fond som heter Carnegie Global+ och som är passivt förvaltad (~1,4x hävstång via derivat på MSCI Global) och som är tänkt som en SÅFA-variant. Full disclosure, känner förvaltaren. Har väldigt dålig koll på det du beskriver hehe. Hade du kunnat skrivit de litare simplare för en kille som inte kan nåt Citera
Yxel Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars Månadsspara indexfonder med en avgift på under 0,25% så är du good to go. Global, EU, USA, Asien, Sverige, gärna alltihop. 1 Citera
c hellmuth Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 18 timmar sedan, säger brusig1 : Vore riktigt lol om det inte var samma snubbe som brukade nicka så och postade aktivt under ett annat konto i åratal. Det är samma snubbe Länge leve c_hellmuth Citera
Snake911 Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars Jag kör DNB global. Mindre ESG än Länsförsäkringar. Spiltan aktie investment bolag är också bra, om du vill ha sverige fond. PLUS ALLABolag Sverige är också bra. Citera
Johan_Beta Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 2 timmar sedan, säger HampusGabriel : Jo de har du rätt i iofs, tjänar nog bättre om jag skottar 1Knl än att lägga in 10tkr in random aktie Som jag la denna månad så la jag in 7tkr i länsförsäkringar global index, vart rekad den. Vilken hade du kört? 2000kr i evolution gaming men antar att jag skippar den till nästa månad isf Sen 600kr i BTTC Har väldigt dålig koll på det du beskriver hehe. Hade du kunnat skrivit de litare simplare för en kille som inte kan nåt Ett globalt aktieindex har generat ~8% över tid. Har du investerat med hävstång 150% hade du således fått 12% avkastning över tid minus din finansieringskostnad. Har man väldigt lång placeringshorisont som t.ex. till pension är det smart att addera hävstång varför statens soffliggar-alternativ (Såfa) i Premiepensionssystemet låg med ganska mycket hävstång under lång tid (och följdaktligen har outperformat alla sparare som gjorde egna fondval). Att börja krångla själv med att belåna sin depå och köpa värdepapper är en ganska yxig variant jämfört med vad finansaktörer (t.ex. AP7 och Carnegie) kan göra via otc-handel. De köper avkastningen via indexterminer på t.ex. msci global eller OMXS30 och för det betalar de en finansieringskostnad. I en fond ser det ut som följer: Fond tar in pengar från investerare. Fonden investerar i ex säkerställda obligationer. Fonden köper en total return swap (typ betalar Stibor, Libor etc +x punkter och får avkastningen på aktieindexet i retur. Fondens säkerhet (och finansieringskälla) för total return swapen är obligationerna. Citera
Johan_Beta Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 44 minuter sedan, säger Yxel : Månadsspara indexfonder med en avgift på under 0,25% så är du good to go. Global, EU, USA, Asien, Sverige, gärna alltihop. Hade nog adderat Global Småbolag till Global Index samt Sverige för att inte behöver titta på grannens porsche om Sverige skulle gå som tåget. Tar man också ner exponeringen lite mot USA (som väl är >70% i globalindex) Citera
Snake911 Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars (redigerade) Köpte in DNB upp Carnegie? Tänkte på denna artikeln. Det jag tänker på är att där inte är någon skillnad om han investerar i DNB eller Carnegie. DNB köper Carnegie Investment Bank | Nyhetsrum Redigerad 4 Mars av Snake911 Citera
Snake911 Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 8 minuter sedan, säger Johan_Beta : Hade nog adderat Global Småbolag till Global Index samt Sverige för att inte behöver titta på grannens porsche om Sverige skulle gå som tåget. Tar man också ner exponeringen lite mot USA (som väl är >70% i globalindex) Att inte övervikta mot USA är nog en smart grej, så som världsläget ser ut nu. Avanza Emerging Markets är också bra, då det är viktat mot Kina en del. Pallar du inte bygga upp en portfölj. Kör LYSA. Citera
Johan_Beta Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 8 minuter sedan, säger Snake911 : Köpte in DNB upp Carnegie? Tänkte på denna artikeln. Det jag tänker på är att där inte är någon skillnad om han investerar i DNB eller Carnegie. DNB köper Carnegie Investment Bank | Nyhetsrum Jo men det är två separata fondbolag och två separata fonder. DNB är globalindex och Carnegies är globalindex multiplicerat med 1,x 1 Citera
Yxel Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars 2 timmar sedan, säger Johan_Beta : Hade nog adderat Global Småbolag till Global Index samt Sverige för att inte behöver titta på grannens porsche om Sverige skulle gå som tåget. Tar man också ner exponeringen lite mot USA (som väl är >70% i globalindex) Köper det du säger men snubben är ung och ska förhoppningsvis spara länge, så över decenier lär USA vara ok också. Men ja, det är lite galet att "Global" är 70% usa Citera
HampusGabriel Postad 4 Mars Författare Rapport Postad 4 Mars Förstår det ni säger grabbar men blir lite rörigt för mig Tycker ni de är fine med 10tkr på länsförsäkringar global index eller vad ska jag köra? 2 Citera
Snake911 Postad 4 Mars Rapport Postad 4 Mars DNB Global 60% Spiltan Aktie Invest 15% Plus ALLABolag 10% Avanza Emerging Markets 15% Mitt råd 1 Citera
Recommended Posts