Gå till innehåll

FLT - 88 försvarar BB


morberg

Recommended Posts

Min första session 5/10.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (8 handed) converter

 

Har inte sett mer än 30 händer på knappen. Han har då 30% VPIP och 10% PFR.

 

Preflop: morberg is BB with 8d, 8h.

5 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

 

Att släppa åttorna mot en knapphöjning är helt uteslutet. Trebet fast jag är ur position, kanske?

 

Flop: (4.40 SB) 3h, 2s, Ts (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button 3-bets, morberg caps, Button calls.

 

Hyfsad flop, ett överkort. Om han försökte sno med höga oparade kort träffade han sannolikt inte. Bestämmer mig för att min hand kan vara bra och försöker CR. Den lyckas, men han trebettar och jag cappar. För aggro?

 

Turn: (6.20 BB) As (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

Nu tror jag att jag ligger efter och bettar ut som bluff, beredd att lägga mig för raise.

 

River: (8.20 BB) 6c (2 players)

morberg checks, Button checks.

 

Och jag lugnar ner mig ett hack till på river.

 

Final Pot: 8.20 BB

 

Blir jag helt skogstokig här på floppen, eller är det legitimt att cappa i denna situtationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker om cappen på floppen då, han troligtvist skulle tre bettat med AK, och färgdraget, när sedan esset kom så borde du vara slagen men det verkar inte som om han tycker samma sak....

 

Har svårt att sätta honom på en hand då esset borde gjort honom till vinnare, kanske ett högre PP än dig eller rent av ett lägre....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att trebetta preflop och betta ut på floppen i de här lägena, försökte han sno mörkarna och inte träffar nåt på floppen så lägger han sig oftast efter ett nytt bet på turn, fortsätter han dock höja dig på flop och så vidare efter att du har visat sån styrka är det läge att bli orolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar handen helt rätt, möjligtvis kan man tycka att man även skall trebetta preflopp men då får man kanske inte chansen att cappa på floppen om den kommer fördelaktigt.

 

Däremot skulle jag bli orolig när han bara synar ditt bet då esset kommer men du kan ju i princip inte göra mer än att checka på rivern. (Skulle han betta ut då blir du väl i princip tvingad att göra en crying call med tanke på oddsen.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte trebet preflopp om man inte har något specifikt mål med det. Har också lite svårt för att cappa ur position på det sättet eftersom det i stort sett tvingar en att beta ut på nästa kort och man inte direkt tjänar något på det mot färgdrag.

 

Mao syn PF, CR på flop och syna trebet från fi (eller betta ut på floppen?). Vad händer sen på turn när As faller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte trebet preflopp om man inte har något specifikt mål med det. Har också lite svårt för att cappa ur position på det sättet eftersom det i stort sett tvingar en att beta ut på nästa kort och man inte direkt tjänar något på det mot färgdrag.

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ha ett specifikt mål med det, räcker det inte att man i en absolut majoritet av fallen leder PF. Alla foldar fram till knappen som då kommer att raisa med i stort sett alla spelbara händer av vilka 88 är bättre än dom flesta.

 

Att vara aggro på bra floppar är ju också rätt men så fort som det ligger överkort och vi får motstånd så är man ju inte lika säker på att leda som man är preflopp.

 

Jag tycker att man ska få in så mkt deg som möjligt här när man leder och sedan lugna ner sig.

 

Mao raisa pre, betta ut, syna ner vid raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ha ett specifikt mål med det, räcker det inte att man i en absolut majoritet av fallen leder PF. Alla foldar fram till knappen som då kommer att raisa med i stort sett alla spelbara händer av vilka 88 är bättre än dom flesta.

Jag reraisar i stort sett aldrig preflopp när det är heads-up och jag inte har position. Jag vill inte läcka info och med mina bra händer och jag är i stort sett ändå garanterad att få checkraisa floppen. Så jag får ändå in de två beten jag fått på reraise pre + bet på flopp samtidigt som jag inte alls släpper lika mycket info om min hand.

 

Visst kan man trebeta preflopp ur position, särskilt om man tror att motståndaren kan tänkas folda en hand med outs på floppen om han blir rädd för en. Men jag gör det helt enkelt inte om jag inte tror det kan få motståndaren att spela puckat (vilket i en så stor pott innebär att hans aggronivå måste ned rejält jämfört med syn, eller att han blir rädd för att syna ned). Eftersom de flesta spelare har för hög synfrekvens och bara blir bättre om de sänker den lite grann så återstår hoppet till att de minskar aggressionsnivån tillräckligt mycket för att kompensera den tappade informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ha ett specifikt mål med det, räcker det inte att man i en absolut majoritet av fallen leder PF. Alla foldar fram till knappen som då kommer att raisa med i stort sett alla spelbara händer av vilka 88 är bättre än dom flesta.

Jag reraisar i stort sett aldrig preflopp när det är heads-up och jag inte har position. Jag vill inte läcka info och med mina bra händer och jag är i stort sett ändå garanterad att få checkraisa floppen. Så jag får ändå in de två beten jag fått på reraise pre + bet på flopp samtidigt som jag inte alls släpper lika mycket info om min hand.

 

Visst kan man trebeta preflopp ur position, särskilt om man tror att motståndaren kan tänkas folda en hand med outs på floppen om han blir rädd för en. Men jag gör det helt enkelt inte om jag inte tror det kan få motståndaren att spela puckat (vilket i en så stor pott innebär att hans aggronivå måste ned rejält jämfört med syn, eller att han blir rädd för att syna ned). Eftersom de flesta spelare har för hög synfrekvens och bara blir bättre om de sänker den lite grann så återstår hoppet till att de minskar aggressionsnivån tillräckligt mycket för att kompensera den tappade informationen.

 

Jag håller helt med dig om det vore så att det var en starkare hand än 88 vi pratar om, jag känner inga problem med att läcka information om den handen så länge det uppfattas som styrka.

 

Hade handen varit starkare tex qq,kk,aa så skulle jag gärna bara syna pre. En annan aspekt är naturligtvis hur pass bra read motspelaren kan tänkas ha på en själv. Spelar man mkt med samma spelare är det naturligvis ej så lyckat att visa styrka med mellanbra händer, svaghet med riktigt bra och slänga dom dåliga. Nu spelar jag på Party för tillfälligt så den problematiken har jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...