Gå till innehåll

NLT - Bör man släppa QQ i det här läget?


Peder.A

Recommended Posts

Jag har inte suttit vid bordet tillräckligt länge för att ha några tillförlitliga reads.

 

Players:

Stussy (EUR 24,00 in seat 1)

Trawlz (EUR 7,88 in seat 2)

Kramfors (EUR 45,10 in seat 3)

HERO (EUR 66,45 in seat 4)

donky (EUR 6,25 in seat 5)

matte1234 (EUR 26,71 in seat 6)

 

Dealer: donky

Small Blind: matte1234 (0,25)

Big Blind: Stussy (0,50)

 

HERO was dealt: Qs - Qc

 

Trawlz Call (0,50)

Kramfors Fold

HERO Raise (1,50)

 

Väljer att bara höja 3xbigblind här.

 

donky All-In (6,25)

 

Han har ju så lite i stacken så jag behöver ju inte vara rädd för att syna. Sitter förmodligen på ett PP (med största sannolikhet lägre än mitt) eller två höga kort.

 

matte1234 Fold

Stussy Raise (10,50)

 

Kan ju hända att han med ett lägre pocketpar försöker tvinga mig ur potten. Svårt att avgöra om jag leder här eller inte. Fold eller All-in är mina två alternativ. Stussy har inte heller någon jättestack så en All-in kostar mig ungefär 20 euro. I och med att Stussy raisat med nästan halva sin stack kommer han säkert att syna min all-in.

 

Trawlz Fold

HERO Fold

 

Jag bestämmer mig ändå ganska snabbt för att folda och tappar därmed bara min preflopraise.

 

Vad tycker ni om mitt spel i den här handen. Är folden given eller är jag alldeles för vek? Hur skulle ni ha spelat handen? Hur skulle ni spelat om Stussy hade haft en stack i min storlek?

 

Flop Jd - 7c - 5h

Turn Jd - 7c - 5h - Kh

River Jd - 7c - 5h - Kh - 2s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en så liten stack skulle jag också tryck all in.

Hade han däremot haft en lika stor stack så hade jag nog funderat på att folda.

 

Han raisar ju antagligen för att han vill bli ensam mot killen som gick all in, eftersom han håller kort som ger honom en coinflip. Antagligen är du favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte alls att det är "vekt" och de som påstår det vet inte vad de snackar om. Utan read är det helt okej att folda där. Att gå all-in (alternativt syna och sen gå all-in på flop som inte har ett A) är ett spel med mycket hög varians eftersom du hyfsat ofta kommer vara uppe mot AA/KK eller AK.

 

Jag är osäker på om jag hade foldat eller inte, det faktum att "Stussy" gör en "miniraise" signalerar ju ofta att han VILL ha syn, att han VILL bli committed. Om han sitter med något skräp som AJ går han nog oftare all-in för att trycka ut dig.

 

Det som definitivt talar för syn är ju att det är shorthanded. Vid full table lägger jag nog oftast den här handen, i shorthand är det lite svårare att folda den 3:e bästa möjliga handen preflop. Oavsett vilket är det absolut inte FEL eller VEKT att folda där om du inte är bekväm med variansen, tvärt om signalerar det att du är en vettig spelare. Jag får ofta syn på mina AA/KK av 99-QQ och AK... de kanske är rädda för att vara "veka". :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid full table lägger jag nog oftast den här handen, i shorthand är det lite svårare att folda den 3:e bästa möjliga handen preflop.

 

Menar du att du inte pröjsar en säg $10 för att se flop på fullt bord med QQ? Låter överdriver tajt spelat... kan ju inte gå runt och vänta på AA/KK/AK hela dagarna?

 

Frågor från en nybörjare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid full table lägger jag nog oftast den här handen, i shorthand är det lite svårare att folda den 3:e bästa möjliga handen preflop.

 

Menar du att du inte pröjsar en säg $10 för att se flop på fullt bord med QQ? Låter överdriver tajt spelat... kan ju inte gå runt och vänta på AA/KK/AK hela dagarna?

 

Frågor från en nybörjare...

Jag pröjsar gärna $10 om han har $200 i stacken. Har han $12 kvar kan jag ju knappast dra till ett set så då pröjsar jag bara om jag tror att chansen att han har TT-JJ eller AQ-AJ är större än AA-KK/AK, dvs om jag har read på honom som väldigt lös/aggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket är det absolut inte FEL eller VEKT att folda där om du inte är bekväm med variansen, tvärt om signalerar det att du är en vettig spelare.

Oavsett vilket så ska man spela en lägre nivå om man inte är komfortabel med variansen, eller ha en större rulle.

Behöver man inte alls det. Själv så skippar jag gärna t.ex. gärna 55/45 situationer eftersom jag vet att det dyker upp mycket bättre lägen.

 

Om jag spelar live och har QQ (eller 22) och killen innan mig går all-in och visar AK så foldar jag med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är allt lite tajt nästan stoneburg :D , men visst, och jag kan motivera min syn med, och det är att killen är short och man har spelets tredje bästa hand, samt att ha sitter med 0,5 inköp, troligen är han inte alltför bra då. Jag skulle nog dock foldat på NL400 om han suttit med runt 200 i stacken, (dock hade jag synat med KK), men jag Tror det är EV+ att syna här.

 

småstackar brukade jag syna allins från med AJ+ förr i tiden och gick med vinst på det, men visst hade det hjälpt att veta att han var småtiltad lr något. Skärpning peder, sätt dig snabbare vid bordet o läs in dem nästa gång! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har lagt in 1,50, det är ganska enkelt att lägga, men om du lägger det så ska du inte fundera på vad dom hade, utan bara konstatera att du inte vill syna när du inte känner dig säker.

 

Däremot hade du han preflop, är jag ganska säker på, men det betdyer ju inte att du vunnit för det.

 

Jag skulle blixtraisat. Och det är nog det som är rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så skippar jag gärna t.ex. gärna 55/45 situationer eftersom jag vet att det dyker upp mycket bättre lägen.

 

What? Skippar du +EV lägen av det slaget? Skaffa en br som överenstämmer med den nivå du spelar och/eller gå ner i nivå. Att hoppa över denna typ av lägen är inte att rekommendera iaf inte cash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så skippar jag gärna t.ex. gärna 55/45 situationer eftersom jag vet att det dyker upp mycket bättre lägen.

 

What? Skippar du +EV lägen av det slaget? Skaffa en br som överenstämmer med den nivå du spelar och/eller gå ner i nivå. Att hoppa över denna typ av lägen är inte att rekommendera iaf inte cash.

 

Har inte ett dugg med BR att göra, jag spelar så om jag spelar 0.01/0.02 också. Någonstans måste man ju dra gränsen, tar du ett 50/50 läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så skippar jag gärna t.ex. gärna 55/45 situationer eftersom jag vet att det dyker upp mycket bättre lägen.

 

What? Skippar du +EV lägen av det slaget? Skaffa en br som överenstämmer med den nivå du spelar och/eller gå ner i nivå. Att hoppa över denna typ av lägen är inte att rekommendera iaf inte cash.

 

Har inte ett dugg med BR att göra, jag spelar så om jag spelar 0.01/0.02 också. Någonstans måste man ju dra gränsen, tar du ett 50/50 läge?

 

Det känns väl ganska naturligt att man drar gränsen vid 50/50? Att dra den vid 55/45 är ju att ge bort pengar i långra loppet, förutsatt att man inte vet med sig att man toktiltar om man förlorar med överparet osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ska sanningen fram så tar jag 55/45 också men poängen är egentligen att man sällan VET exakt hur stor edge man har. Har du kravet 51/49 så räcker det ju att du överskattar dina chanser bara lite för att du ska få -EV. Har du som krav att du ska ha en lite mer "rejäl" edge så riskerar du inte det. Tror knappast att man ger upp mycket EV (om någon) genom att resonera så, däremot sänker man variansen ruskigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenberget, vilket avslöjande namn. Alldeles för tight spel.

För det första är det vansinnigt att inte ha som mål att spela händer där man är säg 50,5 % favorit.

 

Det finns extrema fall dock. Sitter en riktig nybörjare vid bordet och du inte tror att de andra har samma kapacitet att snuva honom på hans pengar, kan det ev. vara strategiskt korrekt att ge upp en liten edge för att kunna plocka honom senare.

 

Ett annat extremfall är om man är en mycket duktig spelare med mycket liten bankoll och tokkrossar motståndet men till varje pris vill undvika varians. $2000 NL med en skock apor, ungefär.

 

Då kan det vara tillfälle att folda QQ men inget av detta stämmer för situationen.

 

Och sedan får du för Guds skull inte glömma potoddsen. Du kan inte folda för att du tror att moståndarens distribution av bättre händer är mer påtaglig än den med sämre, utan att ha vägt in pottoddsen.

 

Till och med mot en handdistribution uppskattad med viss skepticism leder QQ.

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

441,774,432 games 0.547 secs 807,631,502 games/sec

 

Board:

Dead:

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 48.6640 % [ 00.47 00.01 ] { AA-JJ, AKs-AQs, AKo-AQo }

Hand 2: 51.3360 % [ 00.50 00.01 ] { QQ }

 

 

---

 

606,155,616 games 0.797 secs 760,546,569 games/sec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta i beaktning att han re-raisar AA/KK *varje* gång sådär men knappast JJ och AK/AQ så får du en HELT annan equity.

 

För det första är det vansinnigt att inte ha som mål att spela händer där man är säg 50,5 % favorit.

Om du är en robot med obegränsad bankroll ja. Om du till exempel vet med dig att du blir sur av att förlora en stor pott när du är all-in med QQ mot AK preflop och att du har risk att tilta lite då, då är det värt mer än 0,5% edge. Eller om du är en mycket bra bigstackspelare och riskerar att tappa den edgen.

 

Verkar som att massor av folk inte kan tänka sig att lägga QQ preflop vilket ju är lite märkligt. Kan ju vara läge att lägga KK ibland och QQ är ju dominerad av dubbelt så många händer och coinflip mot en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...