Gå till innehåll

Visar handen på all-in innan rundan är slut?


Nicklas

Recommended Posts

En fråga som vi tvistade lite om på vårt bord efter turneringen på cash game var

En kille går allin bara jag kvar och jag visar korten innan jag bestämmer mig för att calla, Är korten döda då eller är det tillåtet ? letade efter denna fråga på forumet men hittade inget om just detta

och om dettta hamna i fel tråd så ber jag om ursäkt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som vi tvistade lite om på vårt bord efter turneringen på cash game var

En kille går allin bara jag kvar och jag visar korten innan jag bestämmer mig för att calla, Är korten döda då eller är det tillåtet ? letade efter denna fråga på forumet men hittade inget om just detta

och om dettta hamna i fel tråd så ber jag om ursäkt .

 

Vad jag förstår så är en spelares hand automatiskt död om han visar den för någon annan som sitter vid bordet under en hands gång. Finns väl flera anledningar till den regeln men framför allt så kan man ju kolla rektioner och lite sånt på motspelaren om man visar handen innan man annonserad syn/fold. Vill man prompt visa handen så kan man ju göra det i efterhand så jag ser ingen direkt anledning att behöva göra det innan man tagit sitt beslut.

 

Kolla WPT Paris när Christer Johansson vann, där sa dom något om det efter att Tony G hade kollat på Cunninghams hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att farbron som jag ville ha call av hade callat allt tidigare och började se ut som han var trött i ögat ...eller så kanske jag bluffade ......

4 4 vem skulle följa hela vägen på det som caller :D skulle du kenny ?

 

men kanske nån från klubben som vet nåt om att visa sin hand när man har en allin mot sig och är ensam kvar . naturligtvis gör man det för att kolla reaktioner, som att thrashtalka lite ungefär :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din hand blir automatiskt död så fort du har visat den.

 

I WSOP är det till och med förbjudet att berätta vad man har, men jag vet inte hur man bestraffas om man gör det.

 

Minns en sekvens från WSOP 2003 där en kille pratade om sina hålkort medan en annan satt och tänkte. En av tungviktarna (Dan Harrington?) sa då surt: "If you talk about your cards, you better be lying."

 

Någon som vet vad som gäller på Klubben? På Cosmopol?

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis,

WSOP rules är ju inte alls tydliga. Där tycks ju som du säger, enligt paragraf 37 (2004), korten inte ens vara döda även om dem visas mitt under spel???

" 37. A player who exposes his cards during the play may incur a penalty, but will not have his hand killed. "

 

Läser man Brunson´s SS så säger han ju att han alltid slänger upp sina kort på rygg när nån går all-in på honom, självklart i syfte för att studera den andra lirarens reaktion innan han bestämmer sig för syn eller fold.

 

Självklart är väl regler olika på olika ställen men det tycks inte finnas några entydiga regler. På cosmoturnering har jag sett folk som lagt korten på rygg efter att ha blivit raisade all-in, och därefter fullföljt synen och efter "debatt" fått den godkänd... dvs.. .jag fick aldrig nån klarhet i exakt hur deras regler var.

 

Det verkar ju lite märkligt om handen inte skulle vara död om det återstår möjlighet till bettning från 2 spelare eller fler.

Och det verkar ju lika märkligt om den skulle vara död om nån bettning inte kan ske, dvs. om det är tex 2 spelare och en är all-in.

 

Jag håller med elvis och undrar vad som egentligen gäller tex. på klubben och cosmopol? ..Ola?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste hela tiden gå från fall till fall. WSOP-regeln kom till efter det att Amarillo Slim betade och därefter visade upp sina två ess (han ville inte ha syn). Mycket fult i tävling (ointressant i cashgame, då man inte påverkar tredje man), och skulle nu gerenera 20 minuters utvisning. Vad cosmopol skulle döma vet jag inte.

 

Det Doyle skriver i SS är inte riktigt gångbart längre - både cosmopol och jag skulle döma att handen var död i det läget, eftersom han så uppenbart är ute efter att hitta tells.

 

Är spelaren rutinerad eller ej? Alltså jag tycker att det väldigt hårt att låta någons hand bli död om den blir visad. Skulle vilja ha följande domslut i cashgame:

 

1) Den som visar upp sin hand kan bara syna eller lägga sig under resten av given, ej beta eller höja själv.

2) Max han kan vinna är det som ligger i potten vid regelbrottstillfället, men han kan förlora all action som sker efter regelbrottet (dvs måtståndaren får "fria" betar - sög att regelbrottet sker på flopp. Fi kan beta på turn och river, och får tillbaks sina betar om han blir synad och förlorar, men får betalt om han blir synad och vinner.

 

Men den regeln lär aldrig bli införd.

 

Slutligen, har man nöthand så är det ju uppenbart att man aldrig skulle lagt sig, utan att man bara råkat slänga upp handen i förväg, och då skulle jag vilja se den domare som dömer att handen är död.

 

Grundregeln är dock - handen är död! Sedan får man leta efter förmildrande omständigheter, och det måste vara stora sådana för att återuppliva handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är HU i ett cashgame och den andra är allin då, eller om man själv är allin, eller om man bara är HU?

Gäller samma regel om att medvetet visa upp sina kort, eller ett av korten?

Hur är det med att t.ex. säga vad man har för kort (något som motståndaren inte vet stämmer eller ej)?

 

Det är ju ofta som folk frågar saker som "Har du trissen eller?". Om man inte får visa/prata om sin hand, och någon svarar på den frågan, kan då fi påstå att handen ska dödas?

 

Får man inte i cashgame göra praktiskt taget allt man vill för att få info utom att fysiskt kolla på motståndarens kort?

 

Nu pratar jag enbart cashgame då inte i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det om man berättar vad man har då? Det här hände i en turnering på Klubben för ett par veckor sedan:

 

En spelare höjde all-in på floppen. Den ende som var kvar i given började fundera. Efter ett tag sa han som var all-in att "jag har ett par högre än tior" (floppen innehöll bara låga kort). Till slut valde killen som funderade att syna med JJ, vilket var rätt eftersom han som var all-in bara hade 77 (och inte hade fått in någon triss).

 

I det här fallet åkte ju han som pratade om sina kort ut, så det var inte mycket att snacka om. Dessutom ljög han ju om vad han hade, vilket kanske är förmildrande (?). Men vad händer till exempel om:

 

En spelare går all-in och berättar sedan att han har AK i spader när det ligger :heart:K :spade:T :spade:9 på bordet?

 

Det ligger ju ganska nära det Amarillo Slim gjorde i WSOP.

 

Jag tycker att det är en ganska klar skillnad mellan att psykprata lite (typ "du vet att jag aldrig bluffar" eller "du har råd att syna"), vilket självklart är tillåtet, och att prata direkt i korten, vilket kanske borde vara förbjudet.

 

Vad säger Ola?

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt kulturell skillnad.

I USA anses det vara helt okej att säga vad du vill när potten spelas, ljuga friskt om vad du har (eller tala sanning)

I England skulle du bli utslängd om du sa något annat än "nice hand, sir"

 

Jag är ambivalent. Är det enklaste inte om folk håller käften i sådana här tillfällen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm.... jag gjorde själv en liknande sak i pokerforums turnering nu sist. Jag var i en pot mot Anben och jag träffade stegen men i botten och på river kom 3dje ruter upp och han höjer en del. Jag bestämmer mig nog direkt för att folda men säger "hmmm... jag har ju en stege" och kollar hans reaktion. Han svarar "Och jag har färg!". Jag lägger mig och visar att jag hade stegen och han muckar sina kort.

 

Vad hade hänt om jag betat där? Ja, vi vet ju inte vem som hade bästa handen, men vad hade hänt regelmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig och visar att jag hade stegen och han muckar sina kort.

Hrrm, vet inte hur taktiskt det var. I en turnering så vill du ju framstå som så svårbluffad som möjligt, så att signalera att du är villig att lägga stora händer kan straffa sig rejält.

Det kanske beror på vilken image i övrigt jag hade på bordet. Tror inte att jag uppfattades som tight spelare... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
En väldigt kulturell skillnad.

I USA anses det vara helt okej att säga vad du vill när potten spelas, ljuga friskt om vad du har (eller tala sanning)

 

100 på detta? Minns en pott från WSOP, 2004 tror jag att det var, där en spelare säger "I'll show you a king if it slows you down" när bordet parar kungar. TJ Cloutier sitter vid bordet och säger beskt "You better be lying". Cloutier vänder sig sedan till Phil och ber honom berätta för killen vad som gäller för att tala sanning om sina kort. (De är helt överens om att det är straffbart att tala i korten, men Phil är inte så säker på att killen gjorde det i just detta fall.) Alltså: Ljuga = OK, tala sanning = förbjudet (undrar varför man kommer till helvetet för att spela poker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Slutligen, har man nöthand så är det ju uppenbart att man aldrig skulle lagt sig, utan att man bara råkat slänga upp handen i förväg, och då skulle jag vilja se den domare som dömer att handen är död.

 

 

När Chan vann mot Seidel i WSOP, i det där klippet som är med i Rounders, så slänger han väl upp nötterna på bordet, reser sig och skyfflar in markerna i potten. Hade ju sett lite konstigt ut om en domare kommit springandes och gett rubbet till Seidel... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...