Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Herregud vad Patrik Kristiansson är patetisk! :-o

Såg ni hur han, efter att i sista försöket lyckats klara sin ingångshöjd, nästan bröt ihop och grät glädjetårar. Efter att ha klarat en ingångshöjd!!! :shock: Vilken jäkla loser. Det går ju bara inte att heja på en sån kille.

• Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Mängden golfare med livsnjutning på programmet i världseliten blir färre och färre år för år. Kan ju nämna att Tiger Woods piskade skiten ur universitetets amerikanska fotbollslag när det gällde kondition.

Faktum kvarstår dock att det inte är en särskilt fysiskt ansträngande gren.

Man promenerar och svingar.

Annika Sörenstam är ingen stor idrottshjälte av samma anledning som inte Torbjörn Blomdahl eller Martin DeKnijff är det.

Postad
Mängden golfare med livsnjutning på programmet i världseliten blir färre och färre år för år. Kan ju nämna att Tiger Woods piskade skiten ur universitetets amerikanska fotbollslag när det gällde kondition.

Faktum kvarstår dock att det inte är en särskilt fysiskt ansträngande gren.

Man promenerar och svingar.

Annika Sörenstam är ingen stor idrottshjälte av samma anledning som inte Torbjörn Blomdahl eller Martin DeKnijff är det.

Tycker det ska rensas upp i sportbegreppet. Nu är det bara urvattnat.

Sånt som ska bort är bl a motorsport, tävlande som innefattar hästar samt tävlingar som endast kräver hög intelligens/taktik (t ex poker och schack).

Med sport menas tävlande som kräver att man är i betydligt bättre fysisk form än genomsnittspersonen antingen konditionsmässigt, styrkemässigt eller som kombination.

Postad

Sånt som ska bort är bl a motorsport

Tror inte att speciellt många här skulle palla med ett formel-1-lopp.

Med sport menas tävlande som kräver att man är i betydligt bättre fysisk form än genomsnittspersonen antingen konditionsmässigt, styrkemässigt eller som kombination.

Jaså, nåt annat du vill passa på att definera om medans du ändå håller på? ;)

Postad
Sånt som ska bort är bl a motorsport

Bara 8 minuter gokart och man är ju helt slut :D

Per Eklund inom rallycross är ju riktigt vältränad.

För övrigt så är det konstruktörerna som tävlar mot varandra. Det är den som har det bästa fordonet som vinner. Vad skulle annars förklara Michael Schumachers fall.

Postad
Diskus är inte heller en särskilt fysiskt ansträngande gren. Snurra lite och släppa iväg en skiva.

Det är en fysiskt KRÄVANDE gren.

Ang. motorsport så ser jag det inte som sport mest för att det är så jävla ointressant. Nån jävla bonde som gasar ett fordon. Heja.

Postad

Skulle man avskriva olika sporter bara för att dom är ointressanta så skulle det inte vara många sporter kvar.

Tvivlar på att diskus är krävande i tävling, träningen som dom har är nog mer krävande med styrketräning och olika teknikövningar. Att i tävling snurra x-antal varv/göra ett kast och sen sätta på sig en varm tröjja och vänta på nästa kast verkar ju inte direkt fysiskt krävande. Har själv aldrig testat det själv men har kastat kula och det är väl lika "krävande"..

Golf.

Har man gått några 18hålsrundor så vet man att golf är ganska krävande, du står nästan aldrig still och vilar utan du knallar, knallar och knallar lite till. Dock ska man bära sin egen bag så att man får ut någonting av det, intalar jag mig själv iaf.

Motorsport.

Räcker med att köra gocart för att se hur slut man blir efter några minuter och jämnfört med tex formel1 och rally så är gocart en lek.

Postad
Så det kräver mer fysisk ansträgning att kasta en diskus sex gånger på en kväll än att vandra 1 mil och slå en golfboll 72 gånger?

Det finns golfspelare som vunnit internatiolla golftävlingar och är 50+. Titta om du ser någon som är 50+ och framgångsrik i friidrotts-VM.

Postad
Så det kräver mer fysisk ansträgning att kasta en diskus sex gånger på en kväll än att vandra 1 mil och slå en golfboll 72 gånger?

Nej, men det ställer högre krav på din fysik för att kunna utföra det väl.

Suppe, enligt dina kriterier skulle antagligen bärplockning vara en idrottsgren. Jag menar...man blir ju svettig efter en mil eller två i skogen.

Postad

Suppe, enligt dina kriterier skulle antagligen bärplockning vara en idrottsgren. Jag menar...man blir ju svettig efter en mil eller två i skogen.

Bärplockning kan liknas med gång så visst, föreslå det så skulle det inte förvåna mig om det gick igenom.

Tycker inte mina kriterier är värre än dina iaf, du tycker ju bara saker som du själv tycker är intressant ska klassas som sport.

Postad

Det anordnas VM i bärplockning, så visst. :)

Oj, vad var topic nu igen...

Postad

Bärplockning kan liknas med gång så visst, föreslå det så skulle det inte förvåna mig om det gick igenom.

Tycker inte mina kriterier är värre än dina iaf, du tycker ju bara saker som du själv tycker är intressant ska klassas som sport.

Nu var jag väl kanske inte 100% allvarlig när jag sa så...

Det finns väl grader av idrott antar jag...

sport > golf > motorsport > bärplockning > skytte > synkroniserad simning

Postad
Lite sjukamp och sånt trams som tar ett par timmar är väl inget. Tour de France är mycket jobbigare. Friidrott är alltså inte sport?

Det är inte hur fysisk jobbig en tävling är som bestämmer om det är en sport eller inte. Som regel är konditionssporter mer fysiskt ansträngande vid själva utövandet än styrkesporter. Det betyder dock inte att styrkesporter inte är sporter. Sport är ett tävlande som kräver att man antingen har bättre kondition, styrka eller både och än genomsnittspersonen.

Postad

Det är inte hur fysisk jobbig en tävling är som bestämmer om det är en sport eller inte. Som regel är konditionssporter mer fysiskt ansträngande vid själva utövandet än styrkesporter. Det betyder dock inte att styrkesporter inte är sporter. Sport är ett tävlande som kräver att man antingen har bättre kondition, styrka eller både och än genomsnittspersonen.

Teknik och kunskaper räknar du alltså bort?

Postad

Teknik och kunskaper räknar du alltså bort?

En sport får gärna innehålla teknik, kunskap, taktik och tur. Dock så kvarstår det faktum att man ska vara i bättre fysisk form än genomsnittspersonen.

Postad

Eh, vadå faktum? Det är knappast du som har den avgörande rösten i frågan. Visst, jag kan hålla med om att det är lite skumt att man kallar schack och dart (och poker) för sporter, men det är ju som det är.

Postad

Golf handlar om att ha extremt bra öga/hand-koordination för att få riktigt bra touch framförallt runt greenerna. Sedan en bra vinnarskalle. Tror att väldigt få om ens någon sport är så påfrestande mentalt eftersom den utövas under så lång tid.

Dock underlättar en bra fysik väldigt mycket då dels det är lättare att hålla koncentrationen och även vara stark nog att orka svinga klubban svingmässigt rätt. Även bra fysik är bra i skadeförbyggande syfte då jag har svårt att tro att någon annan idrott tränar så mycket i antalet timmar som golfspelare gör.