Gå till innehåll

PLO - Nötterna i PLO med färgdrag ute


skywalker

Recommended Posts

Hur ska man spela när man har floppat nötterna eller nästan nötterna i PLO, när det finns två av samma färg ute? Till exempel top-set utan stegmöjlighet eller en nötstege? Eller nästan nötterna om det är shorthanden, typ högsta tvåparet eller näst högsta setet?

 

Jag brukar försöka checkraisa allin, och det brukar lyckas, men man får ju väldigt ofta syn med färgdrag, och ibland stegdrag eller högre PP och de senaste 4-5 gångerna har deras drag alltid suttit. Det blir ju jävligt dyrt, så spelar man såhär blir ju swingsen enorma! Men det borde ju vara +EV i längden tycker man. Eller ska man spela annorlunda? Syna för att se om färgen kommer på turn och ställa in, och då ha ännu större edge? Tycker det verkar dumt. Beror ju helt på hur djupa stackarna är såklart, men kan man lyckas gå allin på floppen måste det väl vara att föredra?

 

* Pilla lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-raisar du alltid allin med triss så blir det väldigt lättläst i längden. Dessutom så kan ju folk vara favoriter över ditt topset i vissa fall också. Sedan finns risken med att ge gratiskort. Om man vet att du ofta check-raisar med bra händer så kommer folk ofta checka bakom dig och ta ett gratiskort ifall de har en draghand. Position är också extremt viktigt, som du säkert redan vet.

 

Det hela beror väl på hur dina motståndare spelar och hur brädet ser ut. En A 9 3 rainbowflop är t.ex. relativt harmlös - här ger jag gärna ett gratiskort (om jag inte tror mig få syn/omslag), enbart för att ingen hand kan slå dig efter turn (borträknat fyrtal).

 

Är floppen däremot A 8 9, med två kort i samma färg där inte du har färgdraget så är det bara att tuta och köra och hoppas att du inte är uppe mot wrapstege + färgdrag.

 

Sedan beror det på motståndarna också. Sitter det någon överaggressiv jävel som kommer beta alla sina drag bakom dig? I så fall kan det vara lönt att ta en risk och checka, även om bordet är farligt, för att sedan re-raisa.

 

Sitter det en callingstation bakom dig? Beta och hoppas på ett skitkort på river. Han kommer syna med sina drag ändå. Problemet är bara vad du gör om det kommer ett scarecard på turn. Vad gör du om floppen är A 8 9, två i samma färg, du har AA och betar pott. Callingstation synar. Turn kommer Q, ger dock inte färgen. Det är nu det kniviga börjar. Drog han till stegen? I så fall, drog han till nötstegen? Eller drog han kanske till färgen? Eller hade han båda? Det är i detta fall som du förbannar dig själv för att inte ha position på motståndaren, men oftast är det nog bra att beta ändå.

 

Spelar du på låglimitbord, typ 0.25-0.50 på Party, så är det IMHO bara att beta och beta och hoppas på att inte bli utdragen. Snubben som betar in i dig kan lika gärna ha tvåpar som nötterna, oftast tvåparet, ibland även TPTK. Men som sagt, anpassa spelet efter motståndarna...

 

Att svingarna är stora i Omaha är inget nytt i och för sig. Även de bästa proffsen förlorar stort ibland, vad jag har läst. Ifall du har tid över kan jag rekommendera dig att läsa Rolf Slotblooms artiklar på http://www.cardplayer.com om Pot Limit Omaha - jag har funnit alla hans artiklar där väldigt intressanta.

 

Tänk även på att slowplay i Texas ofta kan ge väldigt bra betalt, men slowplay i Omaha kan bli både dyrt och krångligt. Ta exemplet ovan med Mr. Callingstation. Lägg till ett uns aggressivitet - hur vet du om han bluffar eller om han har en hand när ett scarecard kommer? Lägger du dig konstant kommer du bli överkörd, tar du ett (eller max ett par) felbeslut så gräver du i fickorna efter ett nytt inköp... Omaha är helt enkelt jävligt krångligt (men kul)!

 

Slutligen ett worst-case scenario för ditt toppset:

 

Du har Ac Ad 9d 4s.

Fi har 6s 7h Th Js.

Floppen är As 8h 9h.

Fi har 64% chans att vinna handen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret parre. Jag ska läsa lite mer Omaha när jag får tid.

 

Såklart så får man analysera situtionen och hoppas man är favorit. Det jag menar är det väl måste vara bra att ställa in hela stacken om man är favorit, även om det är knappt? Varje gång jag gjort det har jag blivit synad av antingen färgdrag eller något annat som träffat. Hänt 4-5 gånger i rad. Men så länge jag gör det som favorit måste det väl vara +EV? Man måste väl ha som mål att få in så mycket pengar i mitten som möjligt om man tror att man leder, om än knappt? Men det blir ju väldigt dyrt med lite otur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo går det att få in degen är det ju bara att trycka och be!

 

Dock så händer det ofta att man tror att man är störra favorit än vad man egentligen är, men så länge man är favorit så är det ju bara att tuta och köra. Det är delvis därför svingarna blir så stora i Omaha, du kan ju t.o.m. vara underdog med färdig stege (se liggats exempel), eller stor underdog med toppset (se mitt), samt att det nästan ALLTID finns drag ute till en äcklig hand som slår din.

 

Online spelar man ju inte jättedjupa stackar heller, tror spelet ändras rätt mycket om folk sitter med typ 500xBB, då blir det nog riktigt svårt eftersom du inte bara kan trycka in all deg när du är favorit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cäven om du nu är favorit tänk på att en hand som liknar liggats (något sämre tex) exempel alltså inte spelar fel när han synar din all in eftersom han har plus ev på just det spelet... båda kan agera rätt utifrån potodds och storlek på pot.... dvs om du är favorit eller ej spelar mindre roll, så länge du hovar in pengarna i situtioner där du är +ev så är det bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cäven om du nu är favorit tänk på att en hand som liknar liggats (något sämre tex) exempel alltså inte spelar fel när han synar din all in eftersom han har plus ev på just det spelet... båda kan agera rätt utifrån potodds och storlek på pot.... dvs om du är favorit eller ej spelar mindre roll, så länge du hovar in pengarna i situtioner där du är +ev så är det bra...

Fast om han inte kan komma all-in så är det inte alls säkert att det är +EV att ens syna så mycket som ett halvt pottbet ur position, eftersom det finns så sjukt många scare cards.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...