Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har sedan något år tillbaka allt mer intresserat mej för poker i ett lite mera nördigt, "akademiskt" perspektiv. Med insikt om mina egna begränsingar i form av bristande kunskap, riskkapital men framför allt tid, har jag har inga drömmar om kunna att gå den långa vägen till ett ekonomiskt vinstgivande intresse. Jag spelar t ex inte på nätet (än), utan det blir enstaka simpla homegames (utan jobbigt stora insatser), lite Poker Academy i burken, läsning och att följa sporten på nätet.

Grejen är poker som fascinerande spel/hobby och utmaning för hjärnan. Jag läser t ex hellre faktainriktade artiklar typ Matt Matros eller Björn Isbergs, än om poker-jetsetets utflykter eller inlägg om hur man bäst bonushorar och grindar. Stor respekt för alla som med eftertanke och insikt jobbar hårt och mer seriöst med sitt spel (ofta i syfte att dra in en hacka på det), men det lär sannolikt aldrig bli min grej.

Är jag ganska ensam om min approach, eller finns det fler som inte ser inkomst från pokern som ett primärt, eller ens viktigt till mål? Finns det fler än jag som inte är "gamblers" utan har ett seriöst pokerintresse, men bara kan/vill utöva det aktivt några timmar då och då?

Till exempel är i alla fall jag (trots idogt läsande bla detta forum) oklar om var och hur man i det gigantiska utbudet på nätet snabbt & enkelt hittar bra och utvecklande spel? Utan att för den skull regga sig på nitton olika siter, bränna problematiska mängder av prime-family-time (jag har slutat med golf...) eller ge bort kilokronor till hårdjobbande yrkeslirare i lärpengar? (Play money games verkar ju av olika inlägg att döma inte vara bra sätt att utveckla "riktigt" pokerkunnande?).

Postad

Givetvis kan man lira utan att ha som främsta mål att tjäna pengar! Inte spelade du väl golf förut för att försöka bli proffs? Samma gäller pokern, och alla andra hobbies för den delen.

Det finns otroligt många som lirar enbart för att ha skoj vilket många "penga-spelare" inte förstår och gapar på dom så fort dom gör ett dåligt spel ur ett EV perspektiv. Men om han har en annan målsättning med pokern kanske det var en bra syn beroende på vad han vill få ut av sin poker?

Se bara till att du vet vad du vill med din poker (vilket du verkar veta) och satsa på att göra pokern så trivsam som möjligt med den målsättning du har.

Postad

Det finns ju en viktig skillnad mellan poker och andra vanliga intressen/sysselsättningar.

I vissa spel spelar man om äran, tex schack (för de allra flesta). Få spelar schack med baktanken att tjäna pengar på sikt.

I vissa spel spelar man för pengar, tex stryktipset. Få spelar stryktipset endast för äran (även om en del är sugna på den där fula trettonrätt-tröjan).

I vissa spel spelar man med pengar, tex poker. I poker är pengarna invävda i själva spelet. Utan pengar blir det sällsamt andefattigt och pengarna en duktig spelare har framför sig under spelet är ett av hans eller hennes främsta verktyg för att vinna. Pengarna är pokerns essens och det som ger liv åt spelet.

Alla ovanstående kategorier av spel kan också spelas bara för att man tycker att det är kul. Vid pokerborden avspeglas det i att en majoritet spelar många fler händer än vad som är bra för dem, och deras lust att se floppar är en stor del av de bättre spelarnas inkomst. Den som verkligen vill vinna pengarna ser till att spela bra. Den som verkligen spelar bra vinner pengarna. På så sätt hör poker och pengar ihop.

Postad
Jag har sedan något år tillbaka allt mer intresserat mej för poker i ett lite mera nördigt, "akademiskt" perspektiv. Med insikt om mina egna begränsingar i form av bristande kunskap, riskkapital men framför allt tid, har jag har inga drömmar om kunna att gå den långa vägen till ett ekonomiskt vinstgivande intresse. Jag spelar t ex inte på nätet (än), utan det blir enstaka simpla homegames (utan jobbigt stora insatser), lite Poker Academy i burken, läsning och att följa sporten på nätet.

Grejen är poker som fascinerande spel/hobby och utmaning för hjärnan. Jag läser t ex hellre faktainriktade artiklar typ Matt Matros eller Björn Isbergs, än om poker-jetsetets utflykter eller inlägg om hur man bäst bonushorar och grindar. Stor respekt för alla som med eftertanke och insikt jobbar hårt och mer seriöst med sitt spel (ofta i syfte att dra in en hacka på det), men det lär sannolikt aldrig bli min grej.

Är jag ganska ensam om min approach, eller finns det fler som inte ser inkomst från pokern som ett primärt, eller ens viktigt till mål? Finns det fler än jag som inte är "gamblers" utan har ett seriöst pokerintresse, men bara kan/vill utöva det aktivt några timmar då och då?

Till exempel är i alla fall jag (trots idogt läsande bla detta forum) oklar om var och hur man i det gigantiska utbudet på nätet snabbt & enkelt hittar bra och utvecklande spel? Utan att för den skull regga sig på nitton olika siter, bränna problematiska mängder av prime-family-time (jag har slutat med golf...) eller ge bort kilokronor till hårdjobbande yrkeslirare i lärpengar? (Play money games verkar ju av olika inlägg att döma inte vara bra sätt att utveckla "riktigt" pokerkunnande?).

Hur kul som helst att läsa ditt inlägg. Nästan på ordet att jag kunde ha skrivit allt själv. Jag kommer från en elitkarriär i en sport där det inte fanns några direkta pengar att vinna utan äran var det som man strävade efter. Samma inställning har jag nu i mitt nyvunna intresse; poker. Jag spelar uteslutande bara turneringar där det främsta målet är att kunna via skicklighet utmanuvrera motståndarna snarare än att vinna "stora" pengar.

Jag har inte heller någon större tid att lägga på poker pga familjen, men försöker att kunna spela ett par homegames per månad och eventuellt någon onlineturnering. Givetvis är kvällslektyren pokerböcker samt att tv:n står på ibland när det visas poker.

Som sagt kul och se att det finns andra som jag ...

Postad
Jag spelar uteslutande bara turneringar där det främsta målet är att kunna via skicklighet utmanuvrera motståndarna snarare än att vinna "stora" pengar

Turneringar är 3 delar bingo och en del skicklighet. Prova cachgames.

Postad
...ganska mkt text...

Det låter ungefär som den generella klubbschackspelaren (och förmodligen spelare av andra spel utan större ekonomiska inslag) ser på schack tror jag. Och ditt sätt är inte konstigt, det är ju bara lite ovanligare för just poker.

Den största skillnaden med poker och många andra spel är att det spelas om och med pengar per definition. Och pengar drar till sig alla typer av folk. Andra spel drar bara till sig folk som gillar spelet väldigt mycket. Att några (relativt) få, som du Canard, dras till pokern i huvudsak för spelet i sig är inget konstigt. Men den generella människan dras till pengar i mycket större skara än vissa dras till pokern enbart för det speltekniska.

Postad
det kan du ändå inte mena på riktigt...jag spelar bara turneringar och slår folk som bara spelar cashgame 8 ggr av 10 när dom testar en turnering. Har jag tur då?

Nope, du spelar på för låg nivå... ifall du vinner 8 av 10 gr mot cashspelare så borde du nog sluta trycka på 1 dollars turneringarna eller vad du nu kör som verkar så lätt och gå upp till den nivå du har kapacitet för

Postad

"Bra utvecklande spel" tycker jag du kan hitta överallt där det spelas för pengar. Vill du tex spela NL kan du spela 0.05/0.10 och skulle det visa sig att du är en förlorande spelare, så lär det inte kosta dig många kr/timmen. Du kan när som helst lämna bordet för att ägna dig åt familjen. Turneringar finns i alla prisklasser, men där binder du upp dig för länge tid. Tips till dig som inte spelar så mycket är att regga dig på sajter som har smidig banking, som tex Ladbrokes och Expekt. Btw så var ett av mina största ögonblick som pokerfan, när vår egen "kniven" snurrade upp Matt Matros på läktaren i förra årets WPT-final.

Postad

Kul m responsen!

... pengarna en duktig spelare har framför sig under spelet är ett av hans eller hennes främsta verktyg för att vinna. Pengarna är pokerns essens och det som ger liv åt spelet.

Håller med! Det faktum att pengarna är medel - och därmed i större eller mindre utsträckning mål - för poker, är en del av den unika utmaningen & sanna nerven m poker - beslutsfattande och riskhantering m ofullständig information som lek m riktiga slantar! ;)

För egen del skulle det i princip kunna vara ok m en pokerhobby som kostar en del (som t ex golf eller vad som), men den ingången funkar ju inte i praktiken.

Den som verkligen spelar bra vinner pengarna.

Lite omformulerat till "spela bra/bättre än sina motståndare kommer (i det långa loppet) att vinna pengarna" så handlar det väl bara slanta upp (lagom) och se till att hitta rätt nivå på motståndet, vilket är lite av mitt krux...

Så ang jessve, x31xx, Zoogin & Qupers inlägg är jag 'all ears': Vilka argument finns för eller emot cash games resp turneringar för de första stapplande stegen? Möjligen skulle jag kunna formulera målet för mitt ev on-line-spelande som "mest, bäst & roligast pokerträning per € och timma" ...

Postad

Tack MJ, det var väl svar ganska mitt i på min fråga. Med ref till "ägna dig åt familjen" så ber om överseende för dålig koll på ditt inlägg, skrev m "Svara på tråd"-rutan öppen medan jag lagade mat, utan att gå tillbaka och kolla nya inlägg... :?