Gå till innehåll

Egons vardagsbok


valterego

Recommended Posts

Du som är lite filmnerd, vad tros om den kommande remaken av kultrullen Point Break? Vågar man vara försiktigt optimistisk eller kommer det bara bli våldtäkt på ens fina barnaminnen? :)

 

Jävligt kluven ska erkännas. Point Break var ju en riktig klassiker när den kom. Varför fixa nåt som inte är trasigt liksom? Vidare imponerar inte skådespelarlistan på en enda punkt. Visst, Ray Winstone är cool, men han konkurrerar med Gary Busey. Det finns ingen som gör det med hedern i behåll,

 

Vem är förresten viktigast för filmen, Johnny Utah eller Bodhi?

 

Luke eller Darth? Starsky eller Hutch? Aragorn eller Gandalf? Det går ju liksom inte att välja. Själva essensen i filmen är ju spänningen mellan Reeves och Swayze. Eller i alla fall den spänning som borde ha varit med något bättre skådisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, känner mig böjd att hålla med dig om att skådespelarlistan inte imponerar, bruden tycker jag är ok (samt en upgrade mot originalet på alla vis) men just Utah som i trailern visa sig vara väldigt (fult) tatuerad stör min bild av den oskuldsfulla helylleagenten som gradvis smutsar ned sig. Huruvida detta påverkar samspelet mellan Bodhi o Utah återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hockeyintresserade har säkert koll på att hockeysäsongen drog igång i natt. Media är fyllda med prediktioner och tankar från experter och passionerade entusiaster. Både jag själv och vår bloggare Sören har skrivit flera texter om ligan, och senaste dygnet har just Sören publicerat en riktigt fin och matig genomgång av alla lagen .Jag har läst igenom den och även om jag är långt ifrån någon expert har jag tillräckligt mycket insyn för att säga att den känns högst rimligt och jag håller med honom i samtliga stora drag där jag har koll. Trots att han tyvärr ger mitt Bruins magra chanser i kommande säsong. Hur som, istället för att då beta av lag för lag då så många redan (inklusive Sören) gjort det mycket bättre än jag skulle göra det stolpar jag istället upp några punkter jag kommer att fokusera på under säsongen:

 

* Bruins. Laget i mitt hjärta så klart. Ett förlorarlag för några decennier sedan som sedan byggde en dynasti. Nu åter nere i verkstaden för att försöka lappa ihop sig för kommande stordåd, även om de lär ligga några år framöver i tiden. Frågan är då hur de står sig denna säsong? För några veckor sedan gjorde jag en kort Bruins-recap i tråden. Jag tror att de ändå har kapacitet för slutspel om allt faller rätt, och där handlar mycket om lottning. Mot de stora giganterna i ligan ska de dock inte ha så mycket att sätta emot. Rask i målet kommer bli en extremt viktig nyckelspelare. Bergeron och Loui Eriksson måste överträffa sig själva; även om Patric Bergeron är en av ligans bästa anfallsspelare måste han hålla en nivå som han inte gjort tidigare om det ska hålla hela vägen. Sen vill jag åter igen flagga för Vatrano som är upplyft från skollaget. Visst är det troligen tänkt att det ska se och läras en del, men han har imponerat på många under försäsongen. I natt börjar det när de ställs mot *Winnipeg.

 

* De svenska stjärnorna. Vi har mängder av riktigt bra spelare i NHL just nu, men det finns bortsett från Bruinsgänget en kvartett jag håller extra koll på. Erik Karlsson är NHLs bäste back just nu, och trots sin tämligen låga ålder är det inget jätteodds på att han när karriären är över kommer räknas till en av Sveriges största genom tiderna. Jag tror att han namnmässigt mycket väl kan ställas bredvid Salming och Lidström. Henke Lundqvist är redan nu den störste vi haft i en målbur, och frågan är hur långt han och Rangers tar sig i år. En särställning i NHL som få svenskar haft, då han etablerat sig som stjärna i den kanske svåraste positionen. Till sist lyfter jag Mikael Backlund och Patrik Berglund. Som Västeråsare kommer mitt hjärta alltid att klappa lite extra för dem.

 

* Connor McDavid. Vi kan droppa lag och spelare hur mycket som helst, men till syvende og sist kan alla förväntningar kokas ned till en sak: kommer Connor McDavid att leverera? Edmontons supertalang är det största rookienamn som kommit till en säsong sedan Sidney Crosby, och den store Gretzky själv säger att McDavid är bland det största som hänt ligan. Någonsin. Extra spännande är att han faktiskt glänst under försäsongen. I natt ställs han på isen i skarpt läge för första gången, då laget möter St Louis borta.

 

* Vilken svensk kommer att kliva fram? Utöver de väntade stornamnen brukar alltid någon lite mer anonym svensk kliva långt över förväntningar under hela eller delar av säsonger.

 

Nattens matcher då? Jo, fyra matcher spelades och den stora ögonbrynshöjaren får sägas vara Vancouvers totala kross av Calgary, med bröderna Sedin i högst centrala roller. Daniel gjorde ett mål och två assists och blev en av matchens tre stjärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se hur det ska gå för Bruins den här säsongen. Känns som om man kommer bli tvungna att spela snål defensiv slutspelshockey redan från start men med Rask i målet och en av ligans vassaste coacher kan det nog gå rätt bra. Offensiven känns ju väldigt tveksam med dåligt djup bland forwards och backsidan ger inget vidare stöd med Hamilton borta och Chara på väg neråt. Kanske Krug kan ta ytterligare steg framåt och panga in uppemot 60 poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se hur det ska gå för Bruins den här säsongen. Känns som om man kommer bli tvungna att spela snål defensiv slutspelshockey redan från start men med Rask i målet och en av ligans vassaste coacher kan det nog gå rätt bra. Offensiven känns ju väldigt tveksam med dåligt djup bland forwards och backsidan ger inget vidare stöd med Hamilton borta och Chara på väg neråt. Kanske Krug kan ta ytterligare steg framåt och panga in uppemot 60 poäng.

 

Spot on. De som är bra i laget är ju riktigt bra. I just Rask, Chara och Bergeron har de ju världsklass-spelare på varje lagdel men bredden är obefintlig. All framgång kommer att bygga på att de blir just ett lag där alla är beredda att jobba kopiöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hockeyintresserade har säkert koll på att hockeysäsongen drog igång i natt. Media är fyllda med prediktioner och tankar från experter och passionerade entusiaster. Både jag själv och vår bloggare Sören har skrivit flera texter om ligan, och senaste dygnet har just Sören publicerat en riktigt fin och matig genomgång av alla lagen .Jag har läst igenom den och även om jag är långt ifrån någon expert har jag tillräckligt mycket insyn för att säga att den känns högst rimligt och jag håller med honom i samtliga stora drag där jag har koll. Trots att han tyvärr ger mitt Bruins magra chanser i kommande säsong. Hur som, istället för att då beta av lag för lag då så många redan (inklusive Sören) gjort det mycket bättre än jag skulle göra det stolpar jag istället upp några punkter jag kommer att fokusera på under säsongen:

 

* Bruins. Laget i mitt hjärta så klart. Ett förlorarlag för några decennier sedan som sedan byggde en dynasti. Nu åter nere i verkstaden för att försöka lappa ihop sig för kommande stordåd, även om de lär ligga några år framöver i tiden. Frågan är då hur de står sig denna säsong? För några veckor sedan gjorde jag en kort Bruins-recap i tråden. Jag tror att de ändå har kapacitet för slutspel om allt faller rätt, och där handlar mycket om lottning. Mot de stora giganterna i ligan ska de dock inte ha så mycket att sätta emot. Rask i målet kommer bli en extremt viktig nyckelspelare. Bergeron och Loui Eriksson måste överträffa sig själva; även om Patric Bergeron är en av ligans bästa anfallsspelare måste han hålla en nivå som han inte gjort tidigare om det ska hålla hela vägen. Sen vill jag åter igen flagga för Vatrano som är upplyft från skollaget. Visst är det troligen tänkt att det ska se och läras en del, men han har imponerat på många under försäsongen. I natt börjar det när de ställs mot *Winnipeg.

 

* De svenska stjärnorna. Vi har mängder av riktigt bra spelare i NHL just nu, men det finns bortsett från Bruinsgänget en kvartett jag håller extra koll på. Erik Karlsson är NHLs bäste back just nu, och trots sin tämligen låga ålder är det inget jätteodds på att han när karriären är över kommer räknas till en av Sveriges största genom tiderna. Jag tror att han namnmässigt mycket väl kan ställas bredvid Salming och Lidström. Henke Lundqvist är redan nu den störste vi haft i en målbur, och frågan är hur långt han och Rangers tar sig i år. En särställning i NHL som få svenskar haft, då han etablerat sig som stjärna i den kanske svåraste positionen. Till sist lyfter jag Mikael Backlund och Patrik Berglund. Som Västeråsare kommer mitt hjärta alltid att klappa lite extra för dem.

 

* Connor McDavid. Vi kan droppa lag och spelare hur mycket som helst, men till syvende og sist kan alla förväntningar kokas ned till en sak: kommer Connor McDavid att leverera? Edmontons supertalang är det största rookienamn som kommit till en säsong sedan Sidney Crosby, och den store Gretzky själv säger att McDavid är bland det största som hänt ligan. Någonsin. Extra spännande är att han faktiskt glänst under försäsongen. I natt ställs han på isen i skarpt läge för första gången, då laget möter St Louis borta.

 

* Vilken svensk kommer att kliva fram? Utöver de väntade stornamnen brukar alltid någon lite mer anonym svensk kliva långt över förväntningar under hela eller delar av säsonger.

 

Nattens matcher då? Jo, fyra matcher spelades och den stora ögonbrynshöjaren får sägas vara Vancouvers totala kross av Calgary, med bröderna Sedin i högst centrala roller. Daniel gjorde ett mål och två assists och blev en av matchens tre stjärnor.

 

wTL;DR ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så. Då var premiären avklarad för Bruins. Facit? De blev slaktade inför hemmafansen av Winnipeg. En 1-0-ledning vändes till underläge 3-1, sedan ett reduceringsmål innan Jets verkligen tryckte på gaspedalen. 6-2 blev slutresultatet, och så mycket mer analyser än så behövs inte.

 

Jack Eichel, Buffalos knappt nitton år gamla rookie, är det näst mest hypade namnet denna säsong, även om han medialt totalt hamnat i skuggan av Connor McDavid. Han är fostrat i Bruins organisation, men är nu alltså i Sabres efter att ha draftats som nummer två i våras. Premiären blev en succé. Trots att laget föll mot Ottawa stod Eichel för Buffalos enda mål, och så mycket mer än så kan man väl inte begära?

 

McDavid då? Edmonton fick stryk av St Louis med 1-3. Jättetalangen fick skapligt med istid, och matchades även i power play. Två skott på mål i statistiken, men inga poäng. Dessutom 3-10 i teknikar vilket antyder att det finns lite att jobba på där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte att Loui Eriksson híttade gaspedalen i nattens match mot Tampa. Bruins blev överkörda mot slutet av matchen. Mardrömsinledning på säsongen med tre raka förluster och sist i Atlantic just nu. Det finns dock en del andra svenska saker att glädjas åt:

 

- Henrik Lundqvists Rangers har öppnat med tre raka segrar. Henke har stått i alla matcherna.

 

- Oscar Lindberg, också i Rangers, har i sin första säsong gjort fyra mål. Han leder rookieligan före superhypeade Connor McDavid och Jack Eichel.

 

- Mattias Janmark i Dallas, även han rookie, har två mål på två matcher

 

- Viktor Arvidsson, rookie i Nashville har fått spräcka målnollan.

 

- Fem poäng (2+3) av Gabriel Landeskog på två matcher

 

- Fem poäng (1+4) av Zäta på de två första matcherna

 

- Viktor Hedman är delad tvåa i backligan med fyra assist på tre matcher

 

- backarna Anton Strålman och Erik Karlsson har gjort tre assist vardera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Homeland, Leftovers och Walking Dead inlett nya säsonger hade nästan gått mig förbi. Dessutom har jag dålig koll på Heroes Reborn. Några rekar?

 

Bör jag se om Heroes alla säsonger och ha dem i färskt minne för att titta på HR?

 

Manhattan börjar igen! Ingen verkar snacka om den förutom jag. Tycker den är riktigt bra.

 

Jag har ingen aning om varför men jag såg avsnitt ett av HR. Kändes inte som man behöver ha minne av Heroes. Noah Bennet är med igen men det är nog allt. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manhattan börjar igen! Ingen verkar snacka om den förutom jag. Tycker den är riktigt bra. .

 

Ska kolla upp den!

 

Jag antar att det var dags för Rangers att springa på en smäll. Det blev storstryk av Winnipeg med 1-4. Svenskarna i Detroit hade fin afton. 1+1 av Zäta och ett mål av Nyquist när de slog Tampa. Zäta torde därmed vara uppe på sju poäng på tre matcher. Gammal är äldst?

 

Alexander Edler blev vald till lagets bästa spelare när Vancouver slog Kings borta.

 

Jag är övertygad om att Oilers-ledningen är beredda att ge Connor McDavid gott om tid att acklimatisera sig i ligan då hans kvaliteter är oomstridda, men för honom själv tror jag det är lite frustrerande att ha tre matcher utan poäng så här långt.

Redigerad av valterego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde Continuum som är inne på sin sista säsong nu. Kanadensisk time travel science fiction :mrgreen: Ska absolut inte kunna funka för min del men av någon anledning gillar jag serien!

 

Ray Donovan tog nyss slut för säsongen. Lite ojämn men jag gillar den med.

 

Stort tack! Serie- och filmtips är alltid välkommet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu jäklar händer det grejer i hockeyn. Det släppte verkligen för Bruins i natt när de slog Avalanche med 6-2 borta efter att ha lett matchen med 5-0. Nytillskottet Jimmy Hayes som värvades från Florida spelade 1+4, vilket så klart är världsklass. Extra roligt att Jonas "Monstret" Gustavsson fick spela från start efter att stjärnmålvakten Tuuka Rask haft en rätt kass inledning på säsongen. Gustavsson har varit i NHL sedan 2009, men det har inte släppt ordentligt; förra säsongen blev det bara sju matcher för Detroit Red Wings.

 

Ottawa slaktade Columbus med 7-3 efter att ha legat under med 2-1 efter första perioden. Tre assist av Erik Karlsson och 1+2 av Mika Zibanejad. Svenskfest ftw.

 

Snart är det dags för EPT Malta, och jag ska inte sticka under stol med att det svider rejält att inte vara på plats. Många av spelarna som lär vara där har utvecklats till att bli vänner för mig. När man som jag ofta reser ensam har spelarna i mångt och mycket kommit att bli kollegor. Man umgås ganska tätt både i och utanför turneringslokalerna. Jag kommer hur som helst att följa den blågula framfarten med stort intresse, som en uppladdning för min egen resa till Malta nån vecka senare för SM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig Malta på din EPT Power Rankings? Tyckte själv att det var ett av de mindre trevliga eventsen, locationmässigt. Men då gillar jag inte seafood heller! :)

 

Tycker Malta som ö är extremt överskattat, och efter att ha flyttat till Cypern och kan jämföra öar växte inte direkt Malta. Tycker dock att de två hotell jag bott på samt EPT-venuen är riktigt bra. Min gradering av EPT:er utgår dock nästan alltid i första från hur många och vilka svenskar som är på plats, i andra hand vilka mingelmöjligheter som finns (platser där man sprids för vinden är mycket sämre än de man tvingas umgås i) och i andra hand resten. Så här skulle väl min EPT Power Rankings se ut i så fall genom åren:

 

1) Barcelona (utan konkurrens)

2) London innan man lämnade sunk-Hilton

3) Köpenhamn

4) Malta

5) PCA (värdelöst ur svensksynpunkt och resväg, men resten är full pott)

6) Berlin

7) Sanremo

8) London post Hilton

9) Monte Carlo

10) Deauville

11) Madrid

 

Övriga har jag inte besökt. Skulle gärna få tillfälle att knacka in Prag på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för listan! :) Prag är väldigt mysigt, men jag tycker Deauville förtjänar högre ranking på din lista, det är ett ställe där alla samlas på samma ställe och ingen kan smita undan att umgås. Vart man än går för att käka så känner man igen hälften av alla gäster, det är bara ett trevligt umgängesställe imo! Vet inte om du har rapporterat där eller bara varit VIP på European poker awards? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för listan! :) Prag är väldigt mysigt, men jag tycker Deauville förtjänar högre ranking på din lista, det är ett ställe där alla samlas på samma ställe och ingen kan smita undan att umgås. Vart man än går för att käka så känner man igen hälften av alla gäster, det är bara ett trevligt umgängesställe imo! Vet inte om du har rapporterat där eller bara varit VIP på European poker awards? ;)

 

Spot on. Jag har tbh aldrig gett Deauville en chans, var ju bara där två dygn vilket pretty much bestod av en middag med dig och Eli, samt en awardsmiddag. Kan nog vara så att den inte borde varit med alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...