Gå till innehåll

Egons vardagsbok


valterego

Recommended Posts

Tips:

 

Igår visades Tom Alandhs dokumentär om det svenska punkbandet Hörförståelse. Ett totalsågat band i början på 80-talet, som återupptäcktes av en ung amerikan.

Sämsta Bandet Ever - svt play.

 

Haha sjukt, får väl ta och se den också. Sjukt svårt att hinna med allt man ska se när man faktiskt har ett liv :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns en hel del humor i fyran när Dolph skall vara en supervetenskaplig sovjetisk boxare, extremt systematiskt tränad. Sedan har han samma bisarra "boxning" som överallt annars i serien, det vill säga noll gard, man bara turas om att puckla på varann. Ettan är ju legitimt bra, men en får tänka bort boxningen för att ta den seriöst.

 

Om man är insatt i ett ämne blir det ofta jobbigt med beskrivningarna i fiktion. Vad tycker du om den "omöjliga" matten i den i övrigt fantastiska filmen Good Will Hunting?

 

För min egen sinnesros skull väljer jag att se dumheter som manusförfattarnas flirt med den som är kunnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är insatt i ett ämne blir det ofta jobbigt med beskrivningarna i fiktion. Vad tycker du om den "omöjliga" matten i den i övrigt fantastiska filmen Good Will Hunting?

 

För min egen sinnesros skull väljer jag att se dumheter som manusförfattarnas flirt med den som är kunnig.

 

Älskar den filmen. Berätta gärna mer, du menar att matten är jätteenkel? :mrgreen: Inget jag nånsin skulle märka haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, har bara sett Good Will Hunting (ju en bra film) halvslött utan att fundera på matten. Fick alltså googla fram detta:

 

http://www.comingsoon.net/movies/news/576585-how-is-your-graph-theory-and-grasp-of-homeomorphically-irreducible-trees

 

Tror i och för sig att fler har koll på elementär boxning än grafteori...

 

Vad man tycker är jobbigt i den vägen är ju högst individuellt. Ovanstående småler jag åt, "The imitation game" blev jag rejält illamående av i det avseendet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg vi samma film? :) Den toppar listan över årets sämsta filmer tillsammans med hunger games 3 för min del, även hobbit 3 (kanske inte kom i år men jag såg den i år :)).

 

Hunger Games 3 håller jag helt med om att den inte är mycket att hänga i gran, och Hobbit 3 var inte heller jätteimponerande. Men Maze Runner gillade jag :) Möjligen för att jag har en rejäl hookup på labyrinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är det två år sedan jag fick ett morgon-SMS om att min vän Patrick hade somnat in på Västerås Sjukhus efter ett halvt helvetesår av lidande i sviterna av en firningsolycka. Hans sambo A, som skickade mig det enormt sorgliga men ändå vackra SMS:et var där till slutet, och jag själv hade varit där dagen innan. Jag skojade om hans raggsockor, pratade om resor till Norge, och om framtiden. Ändå visste både han och jag att det var vårt sista möte.

 

Micke Norinder sammanfattade det väldigt bra för mig en gång i tiden. "Sorg måste inte gå över. Man ska bara fila bort kanterna och lära sig leva med den."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om svensk fotboll intresserar mig måttligt när det inte handlar om landslagsspel har jag så klart inte missat händelserna kring Erik Israelsson och hans skada. Tyckte fram tills idag att samtliga inblandade representanter från AIKs sida i bästa fall hanterade det blekt, och sämsta fall ryggradslöst. Det uttalande som klubben nu gjort på sin hemsida var stort och värdigt. En rakryggad ursäkt, cred för det: http://aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=9657

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att det är en klar emotionell skillnad på att ha media som enda förhållningskälla till världspolitiska konflikter, jämfört med att uppleva det. Visst, jag är fortfarande en priviligerad västerlänning som lever ett Svenne Banan-liv, men det händer nåt skumt i en när man från sitt sovrumsfönster faktiskt hör bombplan starta och landa för skarpa uppdrag.

 

För att inte tala om att Royal Air Force tydligen tappat ett par missiler i vårt närområde. Ooops.

 

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/missiles-fall-off-raf-fighter-jet-as-it-lands-at-akrotiri-base-in-cyprus-10391193.html

 

För övrigt undrar jag hur arrangörerna för Global Gaming Awards tänker när de lägger ett väldigt onlineinfluerad event på Sheldon Adelsons anläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några teveserier sticker ut från andra när det kommer till status bland tittare och kritiker (främst de sistnämnda). På senare år har jag konstaterat att min egen, personliga filmsmak korrellerar allt sämre med vad kritikerna tycker. För mig är det några få faktorer som helt avgör om serie ska få högsta möjliga betyg eller ej. Det första kriteriet är kanske det mest uppenbara; skådespelarinsatser. Det finns få saker som förstör en bra serie så mycket som när man verkligen stör sig på en av aktörerna. I sitcomen Seinfeld kommer titelpersonen och hans självbetitlade persona undan med det då det blir en metadel av humorn i serien. Det väntas att Jerry Seinfeld ska skrika fram sina repliker och ha en smula svårt att hålla sig för skratt. Hade det varit ett drama eller en thriller hade det varit otänkbart. Detta är något som gör att jag har extremt svårt för kritikerrosade True Blood till exempel. Bra serie, bra story, fantastiska jävla opening credits. Det spelar ingen roll, Anna Paquins skådespelarinsats monterar effektivt ner varje spår av intresse jag kan tänkas ha för serien.

 

Nästa punkt är en bra story. Det bör vara något som binder fast en och får dig att vilja veta mer. Att bara se ett avsnitt till. Åter igen är detta inget större problem för en komedi, men allt med lite tyngd i måste kunna leverera på denna punkt. Det här är nog den mest subjektiva punkten på min lista; vad som är en bra story för mig behöver absolut inte vara det för dig. Breaking Bad är en av det senaste decenniets mest hypade serier, och jag ser varför. Men den griper inte tag i mig; det är en historia som tyvärr inte lockar mina sinnen.

Ett välskrivet manus vad gäller dialog och research. Sitter ofta ihop med ettan. En bra skådis behöver bra linjer att jobba med. Annars blir det ändå skit.

 

Til sist vill jag lyfta den punkt som jag tycker kanske är viktigast, men som jag tror minst antal människor tänker på när de ska bedöma serier. Finslipningen. Hur tight och jämn är serien? Hur bra är den ihopknuten? Jag pratar inte om säsonger här, eller ens avsnitt. Scener, klipp,ögonblick. De allra bästa serierna ska ha få om ens någon överflödig scen, och när det är över ska man tänka: "Ja jävlar!". Kritikerfavoriter som Sopranos, Game of Thrones, Walking Dead och Sons of Anarchy faller bort just på grund av detta. För att inte tala om Lost. Det finns olika långa transportsträckor i dem, men de finns. I Walking Dead talar vi delar av säsonger, i Sopranos om scener. Men tillräckligt för att de ska märkas. Nämnda Sons of Anarchy tycker jag kommer bra nära perfektion mot slutet, i säsong sju och slutet av säsong sex. Där byggs allt på ett mästerligt sätt upp mot slutscenernas klimax. Tyvärr är de överflödiga scenerna på vägen dit allt för långa.

 

Mina personliga favoriter är serier som spikar full pott på allt det ovanstående. ju längre serien är, desto svårare kommer det bli att hålla höjd. Jag har tidigare skrivit om Lonesome Dove, som är en bra exempel på perfektion. Generation Kill är ett annat exempel. Liksom första säsongen av Heroes. Den mest fullkomliga av alla serier, sett till ovanstående faktorer är emellertid i mina ögon Band of Brothers. Skaparna har putsat allt till perfektion. Inte en död ruta, inte en skådespelare som inte levererar i världsklass. Inte en replik som inte bär handlingen framåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...