Gå till innehåll

Vinnande tiltare!


Kissemisse

Recommended Posts

Hej,

 

jag vet ej var denna tråd hör hemma så någon moderator får väl placera den på lämplig plats.

 

Denna långa text resulterar i några frågor som kommer på slutet.

 

Jag är en snubbe i 30-årsåldern och jag har spelat online poker från och till sedan år 2000, och dagligen sedan ett år tillbaka. Jag spelar endast FL hold 'em och har vunnit några hundra tusen SEK det senaste året. Jag började på $0.5-$1 och spelar nu mest $5-$10 och $10-$20. Jag anser mig själv vara en vinnande spelare, men jag är medveten om att jag har stora brister både speltekniskt och utanför själva spelet. Detta låter naturligvis bra, att man vunnit lite och så, men allt är naturligvis inte guld och gröna skogar...

 

De första åren jag spelade förlorade jag cirka $3,000 totalt. Detta utspritt över cirka 6-7 perioder, och varje gång med exakt samma scenario. Jag satte in en mindre summa (ca $50-$500), spelade $0.5-$1 i några veckor och hade till slut en rulle på mellan $1,000-$1,500, hade en otursdag som slutade med tilt och en nollrulle och ett oerhört magont.

 

Varje gång det hände funderade jag på varför detta hände, analyserade mitt beteende och mitt spel och försökte lära mig något för att ta med mig vid nästa försök. Gång efter gång, trots nya regler, tumregler, vinsttak, förlusttak, förlustgränser, tidsgräns för sittningar osv, var det enda som troligen skulle fungera någorlunda ett "skyddsnät". Dvs att när man vinner cashar man ut regelbundet medan man håller bankrullen minimal (kanske ett antal stora betar som räcker för 1-3 sittningar). Detta gjorde att jag lyckades casha ut staken plus en del vinst innan tilten kom. Jag utvecklade "skyddnätet" för varje gång (slipade på detaljer om antal BB som rullen skulle bestå av vid insättning efter tiltsession, bestämde och justerade antal BB för varje limit, justerade gräns för cash-out, ändrade cash-out-sätt (check, bankomat etc), helt enkelt experimenterade mig fram på ett empiriskt sätt. Detta fungerade till slut på ett hyfsat sätt och förra sommaren lyckades jag hitta ett system som gjorde att jag hamnade i kategorin "Vinnande tiltare". Jag vill tro att denna kategori finns, men protestera gärna om någon tycker annorlunda.

 

Jag har lärt mig mycket om det mentala utanför själva spelet, hur man förbereder sig, hur man tar sig igenom stora motgångar, hur man lägger upp spelplaner, analyserar spel, -sig själv och sitt beteende inom och utom själva spelet, hur man ska undvika risker att hamna i tiltfällor, hur man håller koll på sina resultat (jag har äckligt noggranna listor av många olika slag), cash-out och deposit system och annat matnyttigt.

 

Självklart har jag ju även hyfsad koll på övrigt man bör ha koll på, som table selection och föra bok på sina motstådare etc. Jag har allt eget material samlat i en bok (pärm), där jag täcker det mesta jag behöver veta för att kunna klara mig i online-djungeln, den innehåller information om det speltekniska, men framför allt information om spelet utanför spelet. Den är uppdelad i tre delar, Före spelet, Under spelets gång och Efter spelet. Där försöker jag påminna mig själv om tumregler av olika slag, redigera och uppdatera tumregler, listor, odds o dyl. Jag nämner allt detta för att påpeka att jag inte är vilken tilt-tomte som helst, utan en noggrann sådan som tror sig ha kapaciteten att vinna mer eller mindre reglebundet under en längre tid, säkert tack vare just min noggrannhet och min medvetenhet om just spelet utanför spelet. Min kunskap rent pokertekniskt är mer eller mindre mediokert jämfört med spelare på de limitar jag spelar.

 

Jag har försökt förklara hur det har sett ut för mig tidigare, vilket gör det lättare att förstå det problem jag har nu. Nu är det nämligen så att även om jag vinner ca 80% av sittningarna, är ju förlustdagarna ganska ofta ej i proportion med en "normalförlust" vid respektive limit. De tenderar ofta att bli "katastroftorskar" som gör att jag får ont i magen. Jag kan sitta flera dagar upp till flera veckor på samma nivå ($5-$10 eller $10-$20) för att vid en extremt trist sittning gå upp till högre limitar (ända upp till $30-$60) där jag vet att jag är underdog (även om jag råkar ha ganska mycket plus på just $30-$60 för tillfället, över $10k). Det brukar ofta gå bra på de högre limitarna, men den gången (ca 1 av 5) då det inte gör det resulterar det i en nollrulle. Obs, en online-nollrulle alltså, inte totalgulning då den "riktiga" rullen befinner sig offline.

 

Efter dessa katastrofsittningar har jag dock lärt mig att hantera detta, gått vidare för att efter X antal dagar eller veckor vunnit upp till samma nivå igen. Det kan se ut så här:

 

Dag x: Start $2,000, vinner upp till $4,200, tiltar och losar till 0. Tot.: -$2,000 (känns som minus $4,200 dock).

Dag x+1: Sover.

Dag x+2: Sätter in $1,000. Losar till 0. Tot.: -$3,000.

Dag x+3: Sätter in $1,000. Vinner upp till $2,500. Tot.: -$1,500.

Dag x+4: Vinner upp till $5,000. Tot.: +$1,000. Cashar ut $3,000 och sover gott.

Dag x+5...x+10: Winning streak och vinner några tusen dollar, cashar ut några tusen dollar innan jag får en tiltsession á la dag x och börjar om igen.

 

Jag tar alltså två steg framåt och ett bakåt hela tiden. Eller rättare sagt fem steg framåt och sedan ett jättekliv bakåt. Detta är frustrerande och tar på både hjärta och psyke. Efter en jättetorsk vet jag ju helningsproceduren, att man kommer tillbaka mentalt och förhoppningsvis ekonomiskt i spelet också, men det känns bara så jobbigt och hopplöst just då. Det största problemet tycker jag dock inte är att jag gular online-rullen då och då, det räknar jag med att jag gör då och då, utan det största problemet är "jagningskänslan" jag får efteråt. Dvs om jag har $x före katastrofsittningen och $x-$2,000 efteråt, så känns det som om jag måste vinna $2,000 inom en viss tidsperiod. Den magiska siffran blir alltså 2000. Det spelar ingen roll hur mycket jag ligger plus totalt, det blir alltid en magisk siffra jag vill jaga. Jag är medveten om att man skall se alla sittningar som en enda oändlig sittning, men många gånger efter en dålig sittning är det svårt att tänka så. Det känns inte helt normalt detta, och även om jag vunnit mycket för att vara en tilt-tomte, och jag verkligen älskar verkligen spelet, kan relativt mycket om spelet, kan mycket om spelet utanför spelet, så måste jag bara ställa några frågor.

 

Är detta verkligen något jag skall forsätta med?

Är det bara en slump att jag klarat mig så här långt? Eller är ett år tillräckligt för att kunna tro att jag kommer att klara mig lika bra i fortsättningen?

Har någon något förslag på hur man undviker katastrofsittningen?

Har någon något förslag på hur man kan ändra tankesättet när det gäller att "jaga tillbaka"?

Tror ni att detta med "skyddsnät" kan fungera i ett längre perspektiv? Dvs att man gular online-rullen då och då, men att man cashar ut så mycket man bara kan under vinstperioderna.

Har någon någon bättre lösning på hur man på ett normalt sätt tar två steg framåt och ett bakåt, än det sättet jag gör det på?

Är någon i liknande situation? Om ja, hur hanterar ni jobbiga sittningar och perioder?

 

Jag vill dock påpeka att trots att jag hela tiden pratat om tiltsessioner, så är även många av gulningarna inte pga tilt utan propert spel som helt enkelt inte räckt till, dvs man har suttit och kämpat med hyfsat spel fast sittningen varit fylld med otiming och utdragningar. Dock är jag ju tillbaka till problemet med att jag "översitter" i en sådan situation, men jag ville bara nämna att gulningarna inte enbart handlar om tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du känner att du har så stor kontroll att du inte förlorar pengar du inte har råd att förlora ser jag inget problem i att fortsätta spela. Är du det minsta osäker på att så är falet råder jag dig att sluta på en gång och ha kul med du pengar du har vunnit så här långt.

 

För att undvika katastrofsittningar gäller det att komma på varför de inträffar, annars är det svårt att göra något åt problemet. Eftersom du beskriver dig som en analytisk person kanske du borde skriva "sittningsdagbok" eller liknande och skriva ner alla saker som påverkar dig under sittningen för att förhoppningsvis kunna hitta ett mönster då gånger då tiltar dig gul.

Om det är att du går upp på nivåer du inte hör hemma på så se till att skaffa diciplin att sluta då, klarar du inte det så blir det nog svårt att få bort problemet.

 

En annan fråga du måste ställa dig är om de pengar du vinner är betalning nog för hur du mår under en dålig period. Är svaret att det inte är nog så är det enkelt att gå vidare, sluta spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du känner att du har så stor kontroll att du inte förlorar pengar du inte har råd att förlora ser jag inget problem i att fortsätta spela. Är du det minsta osäker på att så är falet råder jag dig att sluta på en gång och ha kul med du pengar du har vunnit så här långt.

 

För att undvika katastrofsittningar gäller det att komma på varför de inträffar, annars är det svårt att göra något åt problemet. Eftersom du beskriver dig som en analytisk person kanske du borde skriva "sittningsdagbok" eller liknande och skriva ner alla saker som påverkar dig under sittningen för att förhoppningsvis kunna hitta ett mönster då gånger då tiltar dig gul.

Om det är att du går upp på nivåer du inte hör hemma på så se till att skaffa diciplin att sluta då, klarar du inte det så blir det nog svårt att få bort problemet.

 

En annan fråga du måste ställa dig är om de pengar du vinner är betalning nog för hur du mår under en dålig period. Är svaret att det inte är nog så är det enkelt att gå vidare, sluta spela.

 

Jag har aldrig förlorat pengar jag inte har, så det är absolut inget problem. Dock är jag helt klar på att jag är beroende av online poker. Om detta är enbart negativt vet jag dock ej.

 

Sedan det att jag tiltar bort online-rullen då och då, det är något jag accepterat för länge sedan att jag kommer att göra. Det är ju faktiskt själva grunden till uppbyggnaden av mitt "skyddsnät". Dvs att jag håller online-rullen minimal, cashar ut så ofta jag kan (vilket ofta blir en summa som överskrider tiltförlusterna med råge, annars skulle ju detta inte fungera) och sedan tiltar bort resten en läskig sittning. Denna läskiga sittning tenderar alltid att komma vid en kombination av utmattning och extrem otur. Då kan jag inte längre stå emot. Annars har jag bra disciplin, men jag tenderar emellanåt att översitta (12-20 timmar). Det är ofta då jag tiltar till slut om jag får några bad beats. Det är väl det jag borde jobba med, att inte översitta, men det är ju så dj...a roligt att spela så man vill aldrig sluta ibland. Dock är det inte lika skoj när man har gulat förstås...

 

Sedan att jag går upp på högre limitar ibland är något jag för länge sedan också tillåtit mig själv att göra. Jag har inga regler, utan bara tumregler. Jag tror nämligen att även om du har regler, så är det till slut det sunda förnuftet som avgör om du kommer att bryta dem eller följa dem, och om du bryter dem kommer du bara må dåligt över att du brutit dem. Därför har jag en mångd tumregler istället. De håller jag för det mesta, men om jag bryter dem ibland är det inte hela världen, och jag står mitt kast. Grejen är ju den att när jag väl tiltat så är det ändå försent, och faktiskt om jag går upp i limit spelar jag bättre, skärper till mig igen och får en chans till så att säga. Däremot om jag åker på ett par bad beats igen är det ju kört, men det är något jag räknar med kan hända, och accepterar om det händer.

 

Jag brukar unna mig något ibland. Någon påse godisbilar eller en påse färgglada gummiband att trä kring sedelbuntarna ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar unna mig något ibland. Någon påse godisbilar eller en påse färgglada gummiband att trä kring sedelbuntarna Wink.

gummibanden förstör sedlarna och sedelklämmor rymmer inte så mkt, jättejobbigt problem faktiskt :<

 

Haha,

 

jag använder inte gummiband, jag bara tyckte det lät lite kul typ ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar unna mig något ibland. Någon påse godisbilar eller en påse färgglada gummiband att trä kring sedelbuntarna Wink.

gummibanden förstör sedlarna och sedelklämmor rymmer inte så mkt, jättejobbigt problem faktiskt :<

 

Om du gör en rulle av sedelbunten så funkar gummibanden bättre ;) ser dock lite mesigt ut om man inte har en stor rulle :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar själv bara NL/PL och turneringar. Men har insett att om man inte kan ta svängarna (de naturliga fluktationerna i poker) så ska man nog inte lira alls.

 

Men du verka ju ha rulle nog att spela för, och du plussar stadig trots en och annan tilltförlust. Så jag ser inte problemet faktiskt. :roll:

 

Spela vinn och ha kul för slantarna du plockar ut. Inse att man loosar ibland, det hör lixom till. Men du kan ju försöka jobba på ditt lilla problem att tilta bort pengar när du åker på några elaka bad beats bara.

 

"Know the ënemy, know yourself. And victory is never in doubt, not in a hundred battles" (The Art of War Sun-tzu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiknisse som du verkar vara tycker jag att du ska föra in en mängd parametrar innan varje session och sedan evaluera dessa och försöka hitta ett mönster när du går på tilt. Några jag kommer på spontant:

 

- Är det första sessionen för dagen? Om inte vann du tidigare eller förlorade?

- Hur många timmar har du sovit?

- Kommer du att _enbart koncentrera dig på pokern eller titta på någon film samtidigt till exempel?

- Är du hungrig?

- Tid på dygnet?

- Vilken sida spelar du på?

- Hur lång är sessionen?

 

Ta reda på vad som "triggar" tiltsessionerna och innan du börjar spela, kolla om du är i fara. Jag tror även att du ska använda en "stop-losss-metod". Detta går ju alltid att diskutera men för en tiltare är det positivt att kunna hejda en gulning. Du spelar antagligen ganska mycket men du bör alltså i alla fall ta en paus innan du börjare nästa session - efter att du nått din stop loss limit.

 

Se till att du sätter dig vid bordet "even". Du vet, den där känslan man har efter att man inte spelat ett par månader - vad som än hände då spelar ingen roll - nu är det nya tider... Hur du når denna känsla av att inte "ligga minus" eller "ligga plus" är upp till dig. Titta på TV, motionera, meditera, läsa... Bara det fungerar.

 

Längre sessioner än säg 4h kan nog ingen utom de allra allra mest inbitna spela optimalt. Ta bort alla klockor förutom en äggklocka, sätt den på 240 min och spela tills den ringer eller du känner dig okoncentrerad. Kom ihåg att det inte är ditt jobb att vinna pengar. Det ser "pokergudarna" till. Ditt jobb är att fatta rätt beslut i situationen du är given. Du kan ju försöka påminna dig om det lite då och då...

 

För övrigt rekommenderar jag lite läsning av Mike Caro och Schoonmaker (eller dyl.).

 

Skulle förresten vara intressant att höra mer om ditt "skyddsnät". :)

Utan tvekan är tilt något alla hänger sig åt men som ingen tycks "veta av". Inga semibluffar i världen kan uppväga dålig självdisciplin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma problem som du. Har insett att jag borde ha kunnat dubbla min månatliga vinst om jag alltid spelade mitt A-game eller strax därunder. Problemet kan nästan snarare beskrivas som, om jag undvek de största förlustdagarna. Jag har fått klura på detta mycket, jag är ingen gambler som person och undviker saker som krog-blackjack helt och hållet eftersom det är -EV. Jag har börjat göra en lista av saker jag måste fundera på och tagit en veckas semester nu, ska bli intressant att se hur det utvecklar sig efter det.

 

Ett råd som är ganska enkelt att köra efter är att aldrig förlora mer än x antal % av rullen på en dag. Har du förlorat över det så stänger du helt enkelt av, oavsett hur fiskigt bordet är. Det borde göra att du aldrig kan förlora "för" mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd som är ganska enkelt att köra efter är att aldrig förlora mer än x antal % av rullen på en dag. Har du förlorat över det så stänger du helt enkelt av, oavsett hur fiskigt bordet är. Det borde göra att du aldrig kan förlora "för" mycket.

 

Alla pratar om "bankrullen" och jag har alltid antagit att ni menar online-rullen (eller menar ni hela pokerkontot online+offline?). Grejen är att för att mitt spel skall gå med vinst så måste jag hålla mig till en minimal online-rulle (en av faktorerna i mitt "skyddsnät"), därför kan jag inte tillämpa stop-loss på det sättet du kanske gör.

 

Låt oss säga att jag sätter in $750 dagen efter en gulning. Jag spelar $5-$10 och har 75 BB. När jag vinner jag upp till $1,250 oavsett dag cashar jag ut $500, lirar vidare med resten och cashar varje gång jag når $1,250. När jag gular så har jag oftast cashat ut så pass mycket att det täcker gulningen med råge. Däremot spelar jag en eller två nivåer högre ibland (inte för att jag losat utan för att jag valt det själv), och då måste jag höja bankrullenivån. Detta gör att jag kan komma upp i summor som flera tusen dollar, vilket kan göra att en gulning känns tung. Däremot kan jag fortfarande inte tillämpa stop-loss, för om jag har en rulle just då på $3,000 för $15-$30 och ska sluta om jag losar 20% av rullen måste jag ju sluta när jag losat 20 BB vilket inte känns optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej för att få kontroll över din tilt, är ju att säg bestämma varje gång du sätter diug vid bordet, hur länge du ska spela, och sen sluta när tiden är slut, oavsett om du gått - eller +.

Jag känner att jag eventuellt har tendenser åt trådskaparens håll och kan säga att det där funkar ungefär lika bra som att säga "om det går dåligt idag ska jag inte tilta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar hela din bankrulle. På det sättet behöver du inte dela upp det i "online" och "offline" rullar utan kan se allt som en och samma eftersom det är just vad det är. Jag vet inte hur stor rulle du har relativt till blindsen du spelar på men med hjälp av de siffrorna borde du kunna bestämma hur mycket du får förlora på en dag. Förlorar du mer är det bara att sluta, det kommer alltid en ny dag. Exakt hur mycket du kan tänka dig att tappa på en dag får du fundera ut själv, antal inköp, antal BB eller procent av rullen är väl iaf nått att gå efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej för att få kontroll över din tilt, är ju att säg bestämma varje gång du sätter diug vid bordet, hur länge du ska spela, och sen sluta när tiden är slut, oavsett om du gått - eller +.

Jag känner att jag eventuellt har tendenser åt trådskaparens håll och kan säga att det där funkar ungefär lika bra som att säga "om det går dåligt idag ska jag inte tilta".

 

Det stämmer Svinto, för oss fungerar tyvärr inte äggklockemetoden. Vi får ta andra vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar hela din bankrulle. På det sättet behöver du inte dela upp det i "online" och "offline" rullar utan kan se allt som en och samma eftersom det är just vad det är. Jag vet inte hur stor rulle du har relativt till blindsen du spelar på men med hjälp av de siffrorna borde du kunna bestämma hur mycket du får förlora på en dag. Förlorar du mer är det bara att sluta, det kommer alltid en ny dag. Exakt hur mycket du kan tänka dig att tappa på en dag får du fundera ut själv, antal inköp, antal BB eller procent av rullen är väl iaf nått att gå efter.

 

Jag uppskattar din input, men hela mitt system är uppbyggt just på att ha en minimal onlinerulle och resten offline. Därför är det svårt för mig att tillämpa stop-loss. Annars är det ju helt ok att tänka sig att man begränsar sin förlust till ett visst antal BB, men som sagt, det fungerar inte med det "deposit-cash-out"-system jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att om du bara har disciplin nog att sluta efter att du nått din gräns så spelar det ingen roll vart du har rullen och du behöver inte längre använda ditt cash-out-system för att undvika för stora förlustdagar. Allt handlar ju bara om att kunna sluta när gränsen är nådd. Klarar du inte det faller ju hela idén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiknisse som du verkar vara tycker jag att du ska föra in en mängd parametrar innan varje session och sedan evaluera dessa och försöka hitta ett mönster när du går på tilt. Några jag kommer på spontant:

 

- Är det första sessionen för dagen? Om inte vann du tidigare eller förlorade?

- Hur många timmar har du sovit?

- Kommer du att _enbart koncentrera dig på pokern eller titta på någon film samtidigt till exempel?

- Är du hungrig?

- Tid på dygnet?

- Vilken sida spelar du på?

- Hur lång är sessionen?

 

Ta reda på vad som "triggar" tiltsessionerna och innan du börjar spela, kolla om du är i fara. Jag tror även att du ska använda en "stop-losss-metod". Detta går ju alltid att diskutera men för en tiltare är det positivt att kunna hejda en gulning. Du spelar antagligen ganska mycket men du bör alltså i alla fall ta en paus innan du börjare nästa session - efter att du nått din stop loss limit.

 

Se till att du sätter dig vid bordet "even". Du vet, den där känslan man har efter att man inte spelat ett par månader - vad som än hände då spelar ingen roll - nu är det nya tider... Hur du når denna känsla av att inte "ligga minus" eller "ligga plus" är upp till dig. Titta på TV, motionera, meditera, läsa... Bara det fungerar.

 

Längre sessioner än säg 4h kan nog ingen utom de allra allra mest inbitna spela optimalt. Ta bort alla klockor förutom en äggklocka, sätt den på 240 min och spela tills den ringer eller du känner dig okoncentrerad. Kom ihåg att det inte är ditt jobb att vinna pengar. Det ser "pokergudarna" till. Ditt jobb är att fatta rätt beslut i situationen du är given. Du kan ju försöka påminna dig om det lite då och då...

 

För övrigt rekommenderar jag lite läsning av Mike Caro och Schoonmaker (eller dyl.).

 

Skulle förresten vara intressant att höra mer om ditt "skyddsnät". :)

Utan tvekan är tilt något alla hänger sig åt men som ingen tycks "veta av". Inga semibluffar i världen kan uppväga dålig självdisciplin.

 

Tack för tipsen, du verkar ha bra koll på vad som eventuellt kan fungera. Jag kan definitivt använda mig av vissa av dessa tips, och sedan är det upp till mig och det sunda förnuftet om det skall fungera.

 

Jag skall försöka lokalisera de ömma punkterna mer exakt genom de metoder du nämner, och därefter definiera varningstecken och förrädiska situationer. Visserligen finns allt detta i min "Playbook", men inte så detaljerat som det borde. Det krävs helt enkelt en analytisk självrannsakan för att finna de exakta situationer som triggar en. Sedan sätter jag upp de relevanta tumregler som jag tycker krävs, och därefter skall jag försöka ta ganska allvarligt på dem.

 

Känslan av att starta "even" är den känslan jag alltid strävar efter efter en tiltsession. Jag tar flera dagars paus ibland, ibland sover jag 20 timmar eller hyr 3 filmer. Dessförinnan måste jag gå igenom ett mentalt arbete som tar en eller ett par timmar. Tänka igenom vad som hänt, varför det hänt, om jag kan förbättra något i mitt "skyddsnät" eller något annat, sätta upp nya delmål, hur jag skall nå dit etc. Helt enkelt försöker jag svara på frågan: Vad hände och hur tar jag mig vidare härifån? Trots att tankearbetet ofta blir lyckat och påverkar mitt fortsatta spelade positivt, får jag inte alltid fram "even"-känslan. Trots detta kan jag ofta spela hyfsat och komma tillbaka, men jag får fortsätta leta efter sätt som garanterat leder till en "even"-känsla. Några tips? Någon? Det är nog den fråga jag allra mest vill ha svar på!

 

Förresten, äggklockemetoden stod på min "prova-på-lista" redan år 2000, men den lade jag på hyllan ganska snabbt :( .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är helt rätt att försöka dig på högre nivåer även om du kanske förlorar där mer än du vinner. Ifall man inte vågar testa sin skill i högre nivåer så kommer man nog till slut bli så fast i sitt tankesätt att man inte utvecklas och därmed blir less poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att om du bara har disciplin nog att sluta efter att du nått din gräns så spelar det ingen roll vart du har rullen och du behöver inte längre använda ditt cash-out-system för att undvika för stora förlustdagar. Allt handlar ju bara om att kunna sluta när gränsen är nådd. Klarar du inte det faller ju hela idén.

 

Kanske. Det är ju lite det man undrar, men jag har ju ändå klarat att casha ut summor som överskrider det jag losat vid råtorsksittningar varje gång. Eller vid tunga perioder lyckats komma tillbaka från flera tusen dollar under det jag hade innan råtorskarna, då jag spelat normalt och cashat många gånger. Men det är klart, man tycker ju att om man saknar den här biten av disciplin, att man borde vara gul för länge sedan. Det är lite därför jag lägger upp mig här på forumet nu, för att se vad andra tror.

 

Jag känner mig som haj 4 av 5 sittningar, och som fisk den 5:e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar enbart NL men lider av samma problem och är mitt inne i att försöka arbeta fram en lösning som kan få bukt på problemen och maximera min vinst.

 

Jag tror, precis som du, att detaljerad statistik över hur mycket man vunnit är en väldigt bra sak. Däremot är jag inte helt säker på hur man ska föra statistiken, dagsvis, veckovis eller kanske bara månadsvis? Månadsvis är ett för stort intervall för min del men veckovis kanske vore något att satsa på? Allt för att vikten inte skall läggas på tillfälliga fluktuationer utan istället se det över ett lite längre perspektiv. På det sättet borde man ju också kunna få sig själv att ta rätt beslut hela tiden och inte gå på tilt bara för att fi gjort en dålig syn och dragit ut dig med sina 4% inför rivern. Det är ju egentligen ett spel som man skall le åt eftersom det kommer generera stora pengar i längden om det fortsätter.

 

Jag kommer att göra allt i min makt för att lösa mina problem, jag vet ju med mig att jag borde kunna klara mig utan dem då jag varken är någon gambler eller någon som väldigt lätt tappar humöret eller koncentrationen. Jag håller också på att läsa Psychology of Poker så det återstår väl att se om man kan få lite tips ur den. Hur som helst känner jag en stark vilja och motivation att spela min bästa poker så gott som alltid och verkligen minimera förlusterna de dagarna som pokergudarna inte nöjt sig med mina dagliga offergåvor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i din beskrivning. Har exakt samma historik och testat olika metoder för hantera downperioderna. Spelar Fl 20/40 15/30 mest och turneringar. Har också testat metoden att ha en minimal rulle utan önskvärt resultat. Är du en aggresiv spelare? Tror att mycket av mina varianser beror på detta (självklart även dåligt spel). Förra veckan plusa jag 10K för att på två dagar spela bort 9K. Tror inte att ha rullen offline är en effektiv metod, åtminstone inte för mig. Har du vunnit över en längre tror jag definitivt du har vad som krävs. Håller med om din beskrivning att poker är ett mentalt spel där det gäller att ha ett starkt psyke. Detta skulle jag beskriva som långt viktigare än att kunna sina pottodds etc. Har du testat sätta upp en gräns på dagsförlust, typ 1k back därefter ingen mer poker för dagen. För att hantera mina downperioder brukar jag föra statistik på vinst sedan jag börja med online poker. Ytterligare ett sätt är att ta en pokerfri dag efter en större förlust. Detta för att hindra att du börjar jaga den tidigare förlusten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En personlig reflektion. Jag spelar på ungefär samma nivåer som dig (lite högre FL 30/60, 50/100) och tycker inte dina stats ser speciellt märkliga ut. Stora svingar i bankrullen är helt normalt när man spelar FL. Det som du upplever som "katastrofsittningar" är oftast helt normal varians.

 

När jag har har någon av mina mardrömsdagar och börjar närma mig 100BB i förlust kan det oftast kännas som man är på "toktilt" och fattar fel beslut hela tiden. De där synerna med tredje paret och värdebetten med bottenparet, missar hela tiden och det känns som man plötsligt har tappat all känsla för hur spelet ska spelas.

 

Jag brukar analysera mina stora förlussessioner i efterhand (de när jag misstänker att jag "toktiltat") och förvånansvärt ofta tycker jag att jag spelat helt ok.

 

Det som känts som en tiltsession, är i själva verket utslaget av helt normal varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med att man oftast bara fattat några stora felbeslut fast det känns som att man tiltat. Det känns ofta tiltigt när man får massa hyfsade händer i rad och losar alla även om man egentligen inte gjort några större fel. Jag säger ofta tilt fast det kanske inte är det i varje situation.

 

Som nyligen när jag fick AA, KK, KK, AKs, AKs, AA och QQ på mindre än 15 minuter och jag losade alla utom en. Jag fick lågt set mot mig 3 gånger med AA, KK, AA och med AKs kom floppen KKQ och han hade KQ, med KK blev jag riverad och jag gjorde en snygg sorti med QQ på sista handen. Vann endast med AKs ena gången och då fick man bara blindarna. De övriga var äckligt stora potter, runt $1,000.

 

Detta var på $30-$60 och det kändes som om jag hamnat rejält i maskin. Kanske överspelade jag essen något, men man kan ändå inte säga att jag tomtade. Hade över $3,000 innan första AA kom och sen spelade jag inga andra händer än dessa. Så det stämmer ju att man ofta tror man tiltat, fast det i själva verket är så att händerna man kan spela råkar komma i kluster och att man hela tiden måste fatta marginella beslut (som blir fel), man blir otajmad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...