Gå till innehåll

Fråga kring varians.


kekeLALA

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har nu efter ett ungefärligt 6 månaders uppehåll tagit tag i pokern igen. Innan uppehållet hade jag ungefär spelat ett år, ganska intensivt. Under den 1 års perioden gick det helt ok ca 5-6k + overall. Ska också nämna att det är endast cashgame jag spelar. Spelade typ 0.5/1 - 1/2 Kr SEK då

 

Under uppehållet har jag läst mycket pokerteori och försökt att skaffa mig en bredare förståelse. Har nu kommit tillbaka då jag bara jobbar 2 dagar i veckan :-D

 

Under denna relativt korta period på 2 veckor har jag spelat ganska mycket i mina mått mätt. ca 15k händer , gick in med 10k och satt mig direkt och spelade 1/2 Sek igen. Under

2 veckor är jag nu + 4.3K

 

Sen ska jag också säga har inte haft några specifika ögonblick då jag pungat in typ 1-2k på flipps osv. Utan under större delen av dessa sessioner fått in ca 200-300k

 

Min fråga då:

 

Är detta variansen som spelar mig ett spratt? Eller är det kanske fältet som är otroligt svagt ? Skulle gärna vilja höra från er synvinkel. Kan man verkligen avgöra efter 15k händer, eller behöver jag spela upp emot 100k ?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså varians ja den finns i vissa avsenden själv ser jag ibland va, har någon gång vunnit i flera turrar på rad men överag förlust trots mycket vetande i pokeravsendet

 

Jo men Cg och turrar har väl en ganska olik varians. Då man kan springa helt otroligt dåligt ett tag i turrar men även spela "bra" Sen är det en annan sak vad man anser är bra.

 

Menade mer hur jag kan utvärdera mina 15k händer. Ifall jag kan anse mig som en "vinnande" spelare på min nivå. Varför jag gjorde denna tråd var att jag och en polare satt och snacka om detta. Han sa då att ett sample på 15K händer inte är nog för att utesluta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men Cg och turrar har väl en ganska olik varians. Då man kan springa helt otroligt dåligt ett tag i turrar men även spela "bra" Sen är det en annan sak vad man anser är bra.

 

Menade mer hur jag kan utvärdera mina 15k händer. Ifall jag kan anse mig som en "vinnande" spelare på min nivå. Varför jag gjorde denna tråd var att jag och en polare satt och snacka om detta. Han sa då att ett sample på 15K händer inte är nog för att utesluta det.

 

visst räknar du på en dynamisk variansbredd så kan du få en del utfall i flera universalhalter därav upptäcks GTO i en balansfrekvens av x antal tusen händer har även själv testat att räkna på det själv med miniräknare och fått fram en del results som jag har i ett excel ark på jobbet här vi snackar ungeför 6400000000000 utfall vid temporärt utfall kan du hitta en variansbyggnad så vid en längre periods forskning så får du förvänta dig en avancerad acklimatiserings problematik jag har läst ett flertal tidsskrifter och även ett par böcker i ämnet men tycker du bör söka dig till en certifikerad analytiker om du vill ha en lekmans opinion i en svår fråga lycka till mvh

 

pm:a gärna din mail eller dylikt så kan vi diskutera frågan närmare har en hel del tid efter kontorstid nästa vecka o detta är något jag brinner för o hjälper så klart gärna till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst räknar du på en dynamisk variansbredd så kan du få en del utfall i flera universalhalter därav upptäcks GTO i en balansfrekvens av x antal tusen händer har även själv testat att räkna på det själv med miniräknare och fått fram en del results som jag har i ett excel ark på jobbet här vi snackar ungeför 6400000000000 utfall vid temporärt utfall kan du hitta en variansbyggnad så vid en längre periods forskning så får du förvänta dig en avancerad acklimatiserings problematik jag har läst ett flertal tidsskrifter och även ett par böcker i ämnet men tycker du bör söka dig till en certifikerad analytiker om du vill ha en lekmans opinion i en svår fråga lycka till mvh

 

pm:a gärna din mail eller dylikt så kan vi diskutera frågan närmare har en hel del tid efter kontorstid nästa vecka o detta är något jag brinner för o hjälper så klart gärna till

 

Wat?

 

 

Nej 15k hands är inte tillräckligt.

Även om det är mindre än 1% chans så kan du hålla 10bb/100 på 15k hands trots att du är en STOR -10bb/100 - fisk.

 

prova leka runt lite här för bättre förståelse:

http://pokerdope.com/poker-variance-calculator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wat?

 

 

Nej 15k hands är inte tillräckligt.

Även om det är mindre än 1% chans så kan du hålla 10bb/100 på 15k hands trots att du är en STOR -10bb/100 - fisk.

 

prova leka runt lite här för bättre förståelse:

http://pokerdope.com/poker-variance-calculator/

 

Han har hittills hållt MINST 31 bb/100 räknat på de lägre gränserna som kekeLALA uppgett (9300kr, 15k händer på 1/2) och 100 sd.

 

Att du inte skulle vara en vinnande spelare är ganska osannolikt ja!

 

"Probability of running at or above observed win rate (31.00 BB/100) over 15000 hands with a true win rate of 0.00 BB/100: 0.0073%"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst räknar du på en dynamisk variansbredd så kan du få en del utfall i flera universalhalter därav upptäcks GTO i en balansfrekvens av x antal tusen händer har även själv testat att räkna på det själv med miniräknare och fått fram en del results som jag har i ett excel ark på jobbet här vi snackar ungeför 6400000000000 utfall vid temporärt utfall kan du hitta en variansbyggnad så vid en längre periods forskning så får du förvänta dig en avancerad acklimatiserings problematik jag har läst ett flertal tidsskrifter och även ett par böcker i ämnet men tycker du bör söka dig till en certifikerad analytiker om du vill ha en lekmans opinion i en svår fråga lycka till mvh

 

pm:a gärna din mail eller dylikt så kan vi diskutera frågan närmare har en hel del tid efter kontorstid nästa vecka o detta är något jag brinner för o hjälper så klart gärna till

 

Det där är nog den konstigaste och absolut längsta meningen jag någonsin läst på pf. Någonsin.

 

För att svara på TS fråga så är 15k händer extremt lite för att kunna avgöra om en spelare är vinnande eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror OP menade +4.3k över 15k händer vilket bör justera ditt resultat en sisådär 3 tiopotenser.

 

Läste lite för snabbt! :-D

 

Det där är nog den konstigaste och absolut längsta meningen jag någonsin läst på pf. Någonsin.

hahaha :mrgreen:

 

För att svara på TS fråga så är 15k händer extremt lite för att kunna avgöra om en spelare är vinnande eller inte.

 

Inte nödvändigtvis på micro-nivåer då winraten kan vara mkt högre. Hur högt p-värde vill du egentligen ha för att avgöra?

>14 bb/100 på 15k händer => p-värde < 0,05 känns fullt tillräckligt för en hobbyspelare att göra en rolig slutsats räknat på 100 std.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst räknar du på en dynamisk variansbredd så kan du få en del utfall i flera universalhalter därav upptäcks GTO i en balansfrekvens av x antal tusen händer har även själv testat att räkna på det själv med miniräknare och fått fram en del results som jag har i ett excel ark på jobbet här vi snackar ungeför 6400000000000 utfall vid temporärt utfall kan du hitta en variansbyggnad så vid en längre periods forskning så får du förvänta dig en avancerad acklimatiserings problematik jag har läst ett flertal tidsskrifter och även ett par böcker i ämnet men tycker du bör söka dig till en certifikerad analytiker om du vill ha en lekmans opinion i en svår fråga lycka till mvh

 

pm:a gärna din mail eller dylikt så kan vi diskutera frågan närmare har en hel del tid efter kontorstid nästa vecka o detta är något jag brinner för o hjälper så klart gärna till

 

alltså fan vad skön du är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...