Gå till innehåll

Universitetsstudent som är trött på skolan, försöker följa sina pokerdrömmar!


Uhlvar

Recommended Posts

Välkommen till min poker blogg där jag kommer att uppdatera mina framsteg i Heads up poker.

 

 

profilbild.jpg

 

 

 

Pokerkarriär:

Jag har spelat poker på och av i ca 3 år. Det hela började när jag var 18 då jag och mina vänner spelade pokerturneringar innan vi drog ut på krogen. Jag satte in lite pengar på Svenska Spel och spelade väldigt oseriöst för att det var roligt. Efter en tid upptäckte jag sajten Pokerstrategy och jag började läsa artiklar och jobba på mitt spel men jag har aldrig haft tid eller tolerans att grinda upp i stakes. En dag såg jag Champions Stand Up One More Time serien med Raskolnikov och jag fick en hel del motivation att börja spela mer seriöst.

Jag läste Steve "IMACHAMPION" blogg och han fick mig att inse vad du kan uppnå om du bara satsar tillräckligt hårt och lägger ner tid på det. Jag fick också inspiration från Ilideks blogg och när jag såg den sista episoden av Raskolnikovs serie sa han att han ville ha nya studenter från olika länder. Jag skrev ett mail till honom och han bestämde sig för att ta mig in som student. Detta kommer att vara början av min Heads Up resa och jag kommer inte att vara nöjd tills jag når de högsta stakesen! Följ min blogg och se hur jag når mina drömmar tillsammans med Raskolnikov aka Gordon Gekko.

 

 

Lite om mig själv:

Jag är en 21 årig student från Linköping som studerar civilingenjörs linjen på Linköpings universitet. Innan jag började på universitetet så läste jag bygg på gymnasiet. Efter första praktik perioden så insåg jag att det här inte var rätt för mig. Jag ville inte bli en vanlig "Svensson" med ett tråkigt jobb, det kändes som att mitt liv slutade efter att jag fått ett jobb. Ingen mer utveckling och kvar i samma rutiner dag ut och dag in. Jag bestämde mig för att ett jobb där jag kunde leva ett liv utan gränser var det jag ville ha. Eftersom att jag läste bygg så hade jag inte tillräckligt med kurser för att komma in på universitetet. Jag var tvungen att läsa extra för att kunna komma in på universitetet. När jag väl kom in så var jag väldigt nervös att jag inte skulle klara av studierna, jag menar jag är en simpel byggare. Hur ska jag klara av de svåra kurserna på universitetet? Det var en riktig utmaning för mig men efter första året så gick jag ut med de bästa betygen i alla kurser jag läste. Jag gick ifrån att vara en simpel byggare till att vara en av de smartaste studenterna i mitt program.

 

Efter att jag fått bekräftelse att jag kan uppnå vad jag vill om jag bara sätter mig in i det så valde jag att byta skola. Jag läste mitt första år uppe i Luleå och det var inte alls den skolan jag siktade in mig på men eftersom jag hade dåliga betyg på gymnasiet, eftersom att jag läste extra, så fick jag vara nöjd med Luleå. Eftersom att jag fått så bra betyg första året så kunde jag byta skola till Linköping. Det var verkligen min dröm att börja läsa i min hemstad. Jag åkte alltid förbi universitetet när jag åkte till gymnasiet och jag tänkte alltid att det hade varit så jävla najs att gå där. Eftersom att jag bytte skola så passade inte alla kurser in i de kurserna som dem läste i Linköping så jag var tvungen att läsa 200 % för att komma ikapp. Detta gav mig mycket eget ansvar och jag var tvungen att skippa vissa lektioner eftersom mycket krockade. Det slutade med att jag i slutet av året inte gick på en enda klass, jag lärde mig mer av att sitta hemma och läsa. Det var mycket mer effektivt. Jag avslutade mitt andra år i en ny skola och allting kändes så overkligt. Jag kunde inte ens drömma om att jag skulle få chansen att studera på mitt drömprogram i min hemstad. Allting var verkligen perfekt! Jag var så himla glad över de besluten jag tog efter första praktikperioden i ettan på gymnasiet. Hur skulle mitt liv ha sätt ut om jag fortsatt på byggspåret?

 

Nu ska jag börja mitt tredje år och jag ska läsa 100 % eftersom att jag är i fas med de andra studenterna nu. Jag känner att jag har mycket tid över och min törst efter att utveckla mig själv och uppnå mitt drömliv inte är släckt. Jag behöver någonting som pressar mig att utvecklas och jag tror att poker passar perfekt. Jag behöver lära mig disiplin och det kommer att bli interessant att se om jag kan klara både skolan och poker samtidigt.

 

Jag är extremt motiverad att klara av det här och jag ser verkligen fram emot att jobba med Gordon.

 

Mina mål är:

Gör alla mastermind hemuppgifter

Klättra upp i nivåerna snabbt.

Tjäna 100k EUR genom att spela poker. ( När jag har klarat det här vet jag att jag har slutfört projektet

 

 

Jag hoppas att ni finner något nöjje i att följa mig! Jag kommer att både skriva och ladda upp videos där jag kommenterar mitt spel och pratar om hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Detta lät väldigt intressant gl hf! :)

 

Vilka nivåer liras?

 

Jag kommer att börja på NL50 och sen försöka klättra upp så fort jag har rulle för det.

 

Intressant, men varför sätter du ett exakt pengamål? Har du några resultat sedan tidigare? Hur många händer har du spelat lifetime? Den här snubben Raskolnikov ger lite underliga vibbar, vem är han?

 

GL med liret!

 

Jag har bara spelat in småsummor och tagit ut dem för att kunna finansiera min ölkonsumption ;). Jag förstår vad du menar men jag har valt att sätta ett mål som jag verkligen kan mäta. Ett utav anledningarna jag gör det här är för att jag vill ha någonting som jag vet att jag klarat från start till mål (100k EUR).

 

Han är en väldigt bra pokercoach han har en liten annorlunda coachingteknik där han inte förespråkar några "fancy plays" eller att man "levlar" sig själv. Att spela solid och försöka hitta motståndarens läckor är viktigare.

 

Gl!

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är en väldigt bra pokercoach han har en liten annorlunda coachingteknik där han inte förespråkar några "fancy plays" eller att man "levlar" sig själv. Att spela solid och försöka hitta motståndarens läckor är viktigare.

Okok, fick bara en känsla av att han var en "säljare" snarare än en coach. Antar att du har fått någon deal, men betalar du i närheten av 300€/h så kan jag garantera dig att det finns bättre coacher därute för mycket mindre peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okok, fick bara en känsla av att han var en "säljare" snarare än en coach. Antar att du har fått någon deal, men betalar du i närheten av 300€/h så kan jag garantera dig att det finns bättre coacher därute för mycket mindre peng.

 

Okej jo han kan framstå som det men han försöker sälja sin coaching, inget fel med det enligt mig! Har pratat personligen med han och han är verkligen en schysst kille och han har samma perspektiv på livet som jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer bli intressant detta! Lycka till :-)

 

har du kikat på andra alternativa coacher btw?

 

Tack så mycket! Nej det har jag inte, har kollat igenom hela hans Mastermind kurs och jag blev helt förälskad i hans sätt att coacha. Det är inte 30 minuters analyser av händer utan mer allmänt hur man använder HUD och hur man exploitar andras leaks!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Nej det har jag inte, har kollat igenom hela hans Mastermind kurs och jag blev helt förälskad i hans sätt att coacha. Det är inte 30 minuters analyser av händer utan mer allmänt hur man använder HUD och hur man exploitar andras leaks!

 

tycker du ska kika runt lite mer, låter som att du inte är jätteinsatt i pokersvängen?

 

har du testat vanliga coachingsidor som runitonce och cardrunners mf? har du läst någon pokerbok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det när man byter ifrån ett universitet ifrån ett annat btw? Vilka faktorer spelar in, kan någon som går på en helt okänd högskola bara hoppa rätt in hhs/lu/lth/uppsala om man har bra betyg i kurserna man läst där eller hur fungerar det?

 

Du måste läsa på ett liknande program och ha klarat ett visst antal HP på det programmet för att söka till en annan skola. Sen så är det olika prioritet beroende på vilket program du kommer ifrån. Om du kommer från ett civ ing program som läses i Linköping så får du förtur sen så kommer de som läser ett högskoleprogram på linköping. Sen kommer andra skolor. Sen har de olika prioritet på vem de väljer också om du har läkarintyg att du inte av någon anledning kan vara kvar i den andra staden, t.ex om din mor blivit sjuk eller så, så får du gå före i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag började jag med hemuppgifterna som Gordon har gjort i Mastermind kursen. Han har gett mig order om att göra dem eftersom att de är väldigt viktiga för att utvecklas. Jag tänkte att jag gör en video istället för att posta händerna i forumet. Om jag postar 10+ händer så tror jag nog att ni läsare tycker det är ganska tråkigt att läsa. Det blir både enklare för mig och er om jag gör en video istället.

 

Jag hoppas att ni tycker det är vettigt och om ni gör det så kanske ni kan lägga nån snäll kommentar så jag får lite mer självförtroende :) . Det här är min första video jag någonsin gjort så kanske låter lite nervös.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ak6bg_D8At8&feature=youtu.be

Någon som vet om man kan inbädda videon på något sätt? Hittar inget verktyg för det och jag är ganska ny här på forumet!

 

 

Om ni har några frågor om saker som jag gör i videon så kan ni bara posta i tråden. Jag gör inte videon för att visa att jag är bra på poker utan jag gör dem för att lära mig saker. Om ni hittar något som ni inte håller med om så är jag väldigt intresserad av att diskutera med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmuppgift:

Post 20 hands where you have 3bet a suited "trash hand", because your opponent folded too much to 3bets

 

Gordon har en 3 step metod för att man ska lista ut vad man ska göra om någon försöker att stjäla blind från knappen när du är i big blind:

 

1. Can i reraise? F3: 65 % any two 60 % not very light 50 % value

2. Can i defend? check ST stat!

3. If not 1 or 2 then fold!

 

 

A_Dutch_Master_A.jpg

 

3bettrash_A_Dutchmaster_A.jpg

 

Den här killen har en F3 stat som är 57% vilket gör den här 3betten ganska close. En annan sak man måste ta hänsyn till är att han Stealar enbart 74% från knappen detta gör att hans effektiva calling range är (1-0.57)*0.74=31.8% ( Är den här uträkningen korrekt?). Jag tror att den här motståndaren inte är perfekt för att 3betta light. Jag måste ta hänsyn till vad hans effektiva calling range är!

 

 

 

Davigovno.jpg

 

3bettrash_Davidgovno.jpg

 

F3 stat är 56% vilket är likt Dutchmaster men den här killen stealar 91% från knappen vilket gör att han har en effektiv calling range som är (1-0.56)*0.91= 40%. Han foldar fortfarande 56% men när han callar så har en vidare range än Dutchmaster. Den här motståndaren är också väldigt passiv post flop så jag kan lätt veta vart jag står mot hans hand. Jag kan nog lägga till några bluffar i min 3bet range men det är smartast att lägga till suited connectors.

 

 

 

Hustlehoff.jpg

 

3bettrash_Hustlehoff.jpg

 

Den här motståndaren har en hög F3 och en hög ST vilket gör att man kan defenda lösare. Jag kan lägga till fler bluffs i min 3bet range. 3bet är också bättre än att calla eftersom han Cbettar väldigt mycket och då blir det svårare för mig att komma till showdown och "realise my equity", vet inte hur man skriver det på svenska hehe.

 

 

sniippa.jpg

 

3bettrash_Sniipa.jpg

 

Den här killen foldar väldigt mycket mot 3bets, 67% så jag kan 3betta profitabelt med varje hand jag får tills han adjustar. Han har en väldigt låg 3bet själv så han är nog väldigt osäker i 3bet floppar så jag kan troligtvis outplaya honom på floppen.

 

 

 

Weezu_Wizard.jpg

 

3bettrash_Weezu_Wizard.jpg

 

 

59% F3 är högt men han har en låg Steal % vilket gör att han har en tightare effektiv range. Det är ändå profitabelt att lägga in några suited "bluffar" i min range men jag måste vara försiktig i de potterna som kommer till floppen, man kan se att jag förlorat mer än jag vunnit mot han eftersom att jag spelar för aggressivt post flop, någonting jag måste tänka på!

När han callar mina 3bets så är min range sämre än vad hans range är så jag måste floppa bra eller ge upp. Om jag missar så ger jag helt enkelt upp om han bettar.

 

 

 

 

Det här var en lärorik lektion men jag måste vara mer försiktig post flop och inte spewa för mycket. Det är i 3bets potsen som jag förlorar mest. Jag måste jobba mer på att spela i 3bet pots med sämre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här gordon coachingen verkar skum, sett flera dagböcker på 2+2 där de följer den. Verkar väldigt mycket som promotion, som någon tidigare skrev; mer en säljare än coach.

 

Här är en tråd till exempel: http://forumserver.twoplustwo.com/174/poker-goals-challenges/how-make-10k-month-anybody-can-do-1355251/

du verkar inte vilja svara så jag slutar väl fråga.

 

lycka till

Tydligen får man inte prata om hur mycket det kostar enligt ett inlägg i tråden jag postade.

 

How much does this program cost?
Im not allowed to tell anything about it.

TS har även gjort en tråd på 2+2:

http://forumserver.twoplustwo.com/174/poker-goals-challenges/university-student-tired-school-going-his-poker-dreams-1362296/

 

Det hela känns väldigt promoaktigt.

 

Lycka till TS utifall du nu verkligen är på riktigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här gordon coachingen verkar skum, sett flera dagböcker på 2+2 där de följer den. Verkar väldigt mycket som promotion, som någon tidigare skrev; mer en säljare än coach.

 

Här är en tråd till exempel: http://forumserver.twoplustwo.com/174/poker-goals-challenges/how-make-10k-month-anybody-can-do-1355251/

 

Tydligen får man inte prata om hur mycket det kostar enligt ett inlägg i tråden jag postade.

 

 

 

TS har även gjort en tråd på 2+2:

http://forumserver.twoplustwo.com/174/poker-goals-challenges/university-student-tired-school-going-his-poker-dreams-1362296/

 

Det hela känns väldigt promoaktigt.

 

Lycka till TS utifall du nu verkligen är på riktigt! :)

 

 

Jag är på riktigt, som jag skrev i tråden så gjorde han en video på pokerstrategy där han sökte folk som är väldigt motiverade att bli bra pokerspelare. Han ville ha folk från olika delar av världen och han vill bevisa att han kan få vem som helst att bli vinnande på poker sålänge man har bra motivation och mindset. Självklart så vill han marknadsföra sin coaching, jag har inget problem med det. Han har lagt ner mycket tid på att få oss som antog utmaningen att få struktur och disiplin. Att uppdatera och skriva om sin progress är en del utav utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag började jag med hemuppgifterna som Gordon har gjort i Mastermind kursen. Han har gett mig order om att göra dem eftersom att de är väldigt viktiga för att utvecklas. Jag tänkte att jag gör en video istället för att posta händerna i forumet. Om jag postar 10+ händer så tror jag nog att ni läsare tycker det är ganska tråkigt att läsa. Det blir både enklare för mig och er om jag gör en video istället.

 

Jag hoppas att ni tycker det är vettigt och om ni gör det så kanske ni kan lägga nån snäll kommentar så jag får lite mer självförtroende :) . Det här är min första video jag någonsin gjort så kanske låter lite nervös.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ak6bg_D8At8&feature=youtu.be

Någon som vet om man kan inbädda videon på något sätt? Hittar inget verktyg för det och jag är ganska ny här på forumet!

 

 

Om ni har några frågor om saker som jag gör i videon så kan ni bara posta i tråden. Jag gör inte videon för att visa att jag är bra på poker utan jag gör dem för att lära mig saker. Om ni hittar något som ni inte håller med om så är jag väldigt intresserad av att diskutera med er!

 

Tittade på hela klippet. Jag spelar inte HU så kan inte kommentera händerna men vidoformat rockar fett!

 

Jag har själv lagt upp några liknande videos men utan voiceover.

 

Fortsätt gärna och som du säger, det är mycket bättre än att posta 20 handhistories.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på hela klippet. Jag spelar inte HU så kan inte kommentera händerna men vidoformat rockar fett!

 

Jag har själv lagt upp några liknande videos men utan voiceover.

 

Fortsätt gärna och som du säger, det är mycket bättre än att posta 20 handhistories.

 

Tack så mycket för den fina feedbacken! Jag kommer fortsätta göra videos med de hemuppgifterna som är intressanta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...