Gå till innehåll

Söker modell för "bolag" spelkollektiv med gemensam rulle


Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om nån vet bra artiklar,sidor whatever om bra modeller för bolagsspel, alltså att man är ett spelarkollektiv med gemensam rulle live. Helst vill jag hitta en modell som funkar bra där vissa bara investerar, vissa bara spelar, och vissa både har investerat och är en spelande del av bolaget.

 

Jag undrar åxå om några här har erfarenhet av detta, och vad era tankar kring detta är. Fördelar, men framför allt nackdelar. Klassiska fallgropar etc.

 

3e frågan. Bolaget ska operera live, och ska endast ske i sverige och inom EU. Hur ser lagen/skattmasen på detta? Måste/kan man starta ett riktigt bolag, eller kör man shady-style eller hur funkar det?

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

/ J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ett bra upplägg ser ut finns inte beskrivet i pokerlitteraturen vad jag vet, men väl inom Blackjacklitteraturen.

 

Men i korthet:

 

Det finns två bidrag till bolaget - arbete (i form av speltid och kanske coachingtid) och kapital. En del av bolagsmännen kommer bidraga med båda delarna.

 

Så första uppgiften är att bestämma hur mycket varje del är värt. Det kan bara ni bedöma själva.

 

Del två är att bestämma hur mycket arbetet är värt. Här har BJ-litteraturen förslaget (från mitt minne) att man dels plockar ut en "timlön" baserat på totalresultatet för bolaget ´över en tid (där alla får lika oavsett om de vunnit eller förlorat), men även att det ovanpå detta finns en bonus för vinnande spelare. Hur detta nycklas ut får ni också bestämma själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på ett upplägg som i korthet ser ut såhär:

 

30% av vinst fördelas procentuellt utifrån antal spelade timmar

30% av vinst fördelas procentuellt utifrån inspelade pengar

30% av vinst fördelas procentuellt utifrån kapital i bolaget

(10% fördelas som bonus för den som spelar in mest pengar, har mest kapital, omkostnader, frirulle eller liknande)

 

Vad tror ni om detta upplägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skeppa delar av 10% till den som spelar in mest eller har störst kapitalinsats tycker jag låter dumt. Dessa saker belönas redan i fördelningen. Återstår omkostnader och frirulle, kommer omkostnaderna att påverkas av vinsten? Borde inte vinsten beräknas efter att omkostnader dragits av? Frirulle återstår. Det kan väl vara trevligt, men tänk extremfallet: En av deltagare signar in som kapitallös spelare som sedan inte bidrar med en enda spelad timme. Ska denna spelaren ta del av frirullen?

 

I övrigt tycker jag att det vinnande spelet belönas för lite, en högre grad av belöning kräver mer av spelaren men det är en svår balansgång. Man vill inte ha någon som tar orimliga risker i spelet, heads I win - tails you lose. I idealfallet vill vi väl belöna korrekta beslut oasett om de ger vinst eller ej.

 

Vad sägs om följande fördelning

35% baserat på kapitalinsats

35% baserat på inspelade pengar

25% baserat på nedlagd tid

5% frirulle och/eller till att låta rullen växa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input till å börja med. :-)

 

Håller med om att detta exempel kanske ger för lite fördelar för den som drar in mest. Men om man använder dom 10% som bonus för det? typ...

 

03% till den spelare med mest inspelade pengar under kvartalet

03% till den investerare med mest kapital i bolaget vid kvartalets slut

03% ????

01% Går till vederbörande som sköter det administrativa, uppdateringar, gör uträkningarna osv

 

Man vill ju hitta ett system som gör att det blir attraktivt att bara investera, och ett system som gör att det blir attraktivt att dra in bra med stålar. Och min första tanke va att ha dessa extra procent som en morot. Man kanske ska skrota dom sista 10% helt?

 

Jag tänker mig att man gör avräkningar kvartalsvis, och utbetalningar / avkastning från bolaget max 2 eller 1 gång per år, och bara om vissa vinstmål har nåtts. Där person som vill lämna bolaget/casha ut endast får göra det med en 3 månaders notice i förväg, och att utbetalning sker vid nästa kvartalsräkning.

Tankar på det?

 

Vet inte om jag håller med om att nedlagd tid ska premieras mindre. Vi måste ju förutsätta att spelande personer av bolaget är vinnande, och då vill man ju få in så mkt volym (dvs timmar när vi pratar live) som möjligt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input till å börja med. :-)

 

Håller med om att detta exempel kanske ger för lite fördelar för den som drar in mest. Men om man använder dom 10% som bonus för det? typ...

 

03% till den spelare med mest inspelade pengar under kvartalet

03% till den investerare med mest kapital i bolaget vid kvartalets slut

03% ????

01% Går till vederbörande som sköter det administrativa, uppdateringar, gör uträkningarna osv

Den sista procenten, ska ersättning för administration verkligen vara resultatbaserat?

Är det inte rimligare att redan från start säga "Du får Xkr för att sköta bokföringen".

 

En 3% bonus till den som dragit in mest kan i värsta fall leda till att någon/några vid kvartalets slut tar orimliga risker för att nå toppositionen.

Man kanske kan ge en belöning till stabila spelare?

 

Man vill ju hitta ett system som gör att det blir attraktivt att bara investera, och ett system som gör att det blir attraktivt att dra in bra med stålar. Och min första tanke va att ha dessa extra procent som en morot. Man kanske ska skrota dom sista 10% helt?

Jag tycker att det låter rimligt att skrota den individuella tävlingen som ett bonussystem kan utgöra och låta alla fokusera på att det ska bra för laget.

 

Jag tänker mig att man gör avräkningar kvartalsvis, och utbetalningar / avkastning från bolaget max 2 eller 1 gång per år, och bara om vissa vinstmål har nåtts. Där person som vill lämna bolaget/casha ut endast får göra det med en 3 månaders notice i förväg, och att utbetalning sker vid nästa kvartalsräkning.

Tankar på det?

Jag tycker att det låter rimligare att "avlsuta" vid varje kvartal för att omedelbart börja på ny kula med nya/kvarstående insatser.

 

Vet inte om jag håller med om att nedlagd tid ska premieras mindre. Vi måste ju förutsätta att spelande personer av bolaget är vinnande, och då vill man ju få in så mkt volym (dvs timmar när vi pratar live) som möjligt eller?

Så länga alla har tillräckligt hög moral för att kliva när de inte av någon anledning har edge mot övriga vid bordet. Ett extremt exempel: En i bolaget klonkar wsop-main, en annan spenderar resten av vegas-vistelsen halvsovandes vid mirages 3-6 FL bord för att få in timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...