exxent Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Blev sjukt sugen på ostmackor nu : ( Härlig post Moona! Fantastisk tråd. Ot; amerikansk hamburgerdressing är ett måste & max-bröden är oslagbara! Citera
Starfitter Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Ang burgare så: Blanda lite mjölk och ströbröd i en bunke, låt stå en liten stund. Släng i 1kg 10% nötfärs som är helt tinad. 1 ägg. Lite soja. Krydda väl. Halv gullök som är väldigt finhackad. Blanda väl och gör 4-6 stora burgare. Stek på i en räfflad panna. In i ugnen en liten stund medan man steker upp lite svamp och sina friscobröd. På burgaren kör man lite god ost (mögel el dylikt) sen svampen, gurka, kerre, lite rostad lök. Blir mycket bra och värdena är ok eftersom man kör mkt kött v bröd ratio. Citera
Starfitter Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Recept på en godsak + = Sant Samma smak som att bara köra på vaniljkvargen men bättre värde. Tillsammans med lite upptinade hallon är den fantastiskt god när man är sötsugen. 545 kcal, 21g F, 52g K, 35g P. (500g) Citera
Memory Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Gjorde soppan nedan för nån vecka sedan, blev sjukt gott. Orkade dock inte göra egen aioli. Fisk och kräftsoppa. 1 gul lök 1 purjolök 1-2 vitlöksklyftor 1 liten fänkål 1 morot 1 liter fiskbuljong (vatten + tärning) 1 tsk salt 1 tsk timjan 1/2 kuvert saffran 1 burk hela tomater 400g djupfrysta fisktärningar: lax, torsk, sej 1 1/2 dl grädde 1 ask kräftstjärtar i lag Aioli: 2 dl majonnäs 1-2 pressade vitlöksklyftor 1/2 tsk paprikapulver 1. Skala och hacka löken, Ansa och strimla purjolöken. Skala och finhacka vitlöken. Ansa och strimla fänkålen. Skala och skär moroten i fina stavar. 2. Fräs alla grönsakerna i lite matfett. Späd med buljong och tillsätt salt, timjan, saffran och tomater. Låt soppan småpuffra under lock i 8-10 minuter. 3. Tillsätt fisktärningar och grädde. Låt soppan småkoka i ytterligare 5 minuter. Smaka av och rör ner kräftstjärtarna utan sin lag. Nu får inte soppan koka mera, den ska bara bli genomvarm. 4. Rör samman alla ingredienserna till aiolin. Servera med bröd Citera
Mecklenburgare Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Hittade "hamburgerfärs" på ICA som var gjord på högrev och ryggbiff. Riktigt jävla gott. Annars har jag: Kött+salt+peppar ost bacon jack daniels bbq sauce Citera
schumme Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Ett tips för alla som kanske fotar med iphone och vill lägga upp är att använda appen imgupr. Mediumformatet känns vettigt. Citera
Esactun Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Hungern tog över efter alla hamburgare... Mitt bidrag är relativt enkelt, nötfärs blandas till biffar utan några konstigheter alls. Pressar färsen i "hamburgerjärn". Kryddningen i form av salt & peppar sker först då hamburgaren är färdig. Grillas med fördel först på aluminiumfolie på grillen tills den blivit fastare, därefter på slutet utan för att få "grillsmaken". Dressing bestående av: 1,2 dl Majonnäs 1 tsk -> 1 msk hackad gurka (Boston gurka) 1 msk ketchup 1 msk gul senap 0,25 tsk vitlökspulver 0,25 tsk paprikapulver En nypa cayennepeppar Utöver detta sallad som legat i blöt för att få den krispig. Lök Tomat Cheddar Citera
Mecklenburgare Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Är det en Ramlösa Mango jag ser? Citera
Esactun Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Är det en Ramlösa Mango jag ser? Yes box! Citera
spelare_ Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Usch vad hungrig jag blev av dina burgare Escatun. Snyggt! Citera
Starfitter Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 På tal om burgare. Friscobröd är goda men rätt dyra och onyttiga. Någon som har ett bra recept på egna att dela med sig av? Vore nice att göra en stor sats sen frysa in så man alltid har. Citera
sulla Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Grillas med fördel först på aluminiumfolie på grillen tills den blivit fastare, därefter på slutet utan för att få "grillsmaken". En annan option är att frysa burgarna, på så sätt håller de ihop mycket bättre och går att grilla utan alufolie. För att portionspacka i frysen använder man plastfolie emellan burgarna så är de lätta att ta isär och plocka ut en och en. Vill också säga ett big no no till ägg i smeten, ägg är för amatörer som är rädda att smeten inte binder ordentligt, den tillför inget till smaken och hör hemma i det förgångna. Det enda som ska tillföras färsen är smakförstärkare, alltså kryddor i diverse former. Citera
LiveAtPompeii Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Blir besviken av att se era recept på "burgare". Var likadan förut, innan jag såg det här klippet där Jon Widegren (Flippin' Burgers) visar hur man lagar riktiga burgare och snackar allmänt om burgare! Sedan dess har mina burgare blivit bra mycket godare! och enklare! EDIT; starfitter, testa köpa vanliga nybakta frallor i butik. Finns massa olika och man hittar nog något man gillar! Citera
Moonasalhin Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Idag blev det en snabb wok som slängdes ihop. Skär quornfiléerna (alt kyckling om man är en sån där köttätare) i bitar, cutta upp en hel gul lök och en paprika i stora bitar (Ju större desto godare). Fräs i pannan och häll i en good ol' halvfabrikerad wokpåse av valfri sort. Jag föredrar findus classic. Woka ett tag tills allt blir varmt och gött. Poppa i en burk kokosmjölk, en valfri wok-kryddpåse (Jag valde green curry), tillsätt en stor sked sambal oeleeoeroeroeoek, lite currypasta, chili och låt puttra medans riset kokar färdigt. Barnsligt lätt, snabbt och enkelt! Servera med en skvätt sweet chilisås på. Muuuumma! Citera
laxen19 Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Jag har testat att göra eget hamburgerbröd. Det är rätt enkelt, det som tar tid är jäsningen. Blir betydligt godare än köpebröd. Citera
Vladi Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Jag har testat att göra eget hamburgerbröd. Det är rätt enkelt, det som tar tid är jäsningen. Blir betydligt godare än köpebröd. Är matlagningsfisk så ha överseende med det... Snabb googling på recept gav något åt det här hållet http://www.ica.se/recept/klassiska-hamburgerbrod-714618/ Har du några tips? Citera
spelare_ Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Är matlagningsfisk så ha överseende med det... Snabb googling på recept gav något åt det här hållet http://www.ica.se/recept/klassiska-hamburgerbrod-714618/ Har du några tips? Skriver från telefonen så länkar inte, men en bekant till mig bloggar på hamburgare.org, och hans recept på potatorolls är det bästa brödet jag någonsin serverat mitt kött emellan. Han är t.o.m mer kunnig på området än Jon på flippin' så där finns mycket läsvärd kunskap på bloggen. OBS! gå inte in på siten hungrig vad du än gör. Ren tortyr! Citera
laxen19 Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Är matlagningsfisk så ha överseende med det... Snabb googling på recept gav något åt det här hållet http://www.ica.se/recept/klassiska-hamburgerbrod-714618/ Har du några tips? What spelare_ said. Jag tog recept från hamburgare.org. Det är som sagt nötsidan för allt som har med hamburgare att göra. Citera
minibiff Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Idag blev det en snabb wok som slängdes ihop. Skär quornfiléerna (alt kyckling om man är en sån där köttätare) i bitar, cutta upp en hel gul lök och en paprika i stora bitar (Ju större desto godare). Fräs i pannan och häll i en good ol' halvfabrikerad wokpåse av valfri sort. Jag föredrar findus classic. Woka ett tag tills allt blir varmt och gött. Poppa i en burk kokosmjölk, en valfri wok-kryddpåse (Jag valde green curry), tillsätt en stor sked sambal oeleeoeroeroeoek, lite currypasta, chili och låt puttra medans riset kokar färdigt. Barnsligt lätt, snabbt och enkelt! Servera med en skvätt sweet chilisås på. Muuuumma! Ser stört gott ut! Minuspoäng på att det inte innehåller dött djur dock. Citera
NINJASKILLZ Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Vilken jävla tråd. Helt fantastiskt, och duktiga/påhittiga kockar verkar det finnas där ute med! Här ska det provas mat! Citera
Katt3n Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Ikväll blir det ärtsoppa såklart. På gröna ärtor självklart. Slänger nog även i lite edamame för att hålla upp proteinhalten. Citera
Mecklenburgare Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Yes box! Guld, har bytt ut min dagliga liter coca-cola mot 1,5 liter Ramlösa Mango. Citera
schumme Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Guld, har bytt ut min dagliga liter coca-cola mot 1,5 liter Ramlösa Mango. Gillade Mangon som fan i början men den har fan tappat. Loka krusbär/päron däremot där snackar vi. Citera
Mecklenburgare Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Gillade Mangon som fan i början men den har fan tappat. Loka krusbär/päron däremot där snackar vi. Sög i mig tre liter på bakfylla i söndags så då tappade jag suget lite. Kör lite på hallon/björnbär nu. Citera
Moonasalhin Postad 11 April , 2013 Rapport Postad 11 April , 2013 Loka Mango/Päron! Där snackar vi! Citera
Recommended Posts