Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Enligt pokertracker är AQo min största förlorarhand, AQs är bättre, där ligger jag lite plus, men AQo påverkar min winrate enormt.

Jag lirar 6-manna NL50

Jag antar att jag övervärderar denna hand och därav dessa förluster, men vad tycker ni om handen? Hur lirar ni den? T.ex synar ni en pf-raise när ni sitter i blindsen?

Jag börjar fundera på ifall jag ska skita i att lira denna hand överhuvudtaget utan position. Det känns fel dock då denna hand anses som en stark starthand shorthanded.

Postad

AQo är även min största förlorarhand. Jag antar att det beror på att jag övervärderar dess styrka och därför överspelar den. Jag har börjat spela den mycket mer restriktivt (tar mer hänsyn till position och tidigare höjningar), får se om det ger resultat.

Postad

AQo är min 7:e bästa hand, bra hand men jag tycker inte om att gå in i höjd pott preflopp även om jag allt som oftast gör det. Med AQ vill jag själv höja.

Tänk bara på att ta det varligt när du parar med Esset, du vill inte ställa in med par i Ess annat än mot rena supertomtar. Du spelar AQ för att träffa par i damer, tvåpar, toppstege samt för att köpa potten de gånger du höjt HU och missat.

Postad

Några tips;

-Öppna lite lagom om du är först in (förste höjare). 3*BB kan vara lagom så du blir re-raisad av AK.

-Folda den för alla höjningar 3*BB/+ och lägg den för 2*BB i SB. Position är viktigare än pris.

Efter det så kommer du troligen ha de högsta korten på floppen. Ibland kommer tomtarna limpa med AKs, den dagen den sorgen.

Postad

AQ är nästan lika överspelad som AK, om du inte träffar på floppen är det bara att kasta handen om du inte får bra odds för att syna... spela den i sen position så kanske den bli bättre... Gå inte vidare med färger där du använder damen!

• 5 weeks later...
Postad
AQ är nästan lika överspelad som AK, om du inte träffar på floppen är det bara att kasta handen om du inte får bra odds för att syna... spela den i sen position så kanske den bli bättre... Gå inte vidare med färger där du använder damen!

AQ är nog generellt brutalt mycket mer överspelad än AK, bara att titta på folks winrates... tror tex det är få som gått back på AK.

För övrigt, till den som synade höjningar med AJ: galenskap. Men det verkar du ju ha upptäckt ;)

Postad
Jag börjar fundera på ifall jag ska skita i att lira denna hand överhuvudtaget utan position

Bättre spelare än du (Doyle Brunson) kastar den helt och hållet, oavsett position. ;-)

förstår att du läst det i super system, men det är lite out of date för i den senaste wpt;n han var med i var det första handen han fick, o då höjde han.. =)

Postad

Jag raisar alltid standard raise, spelar som AK vid träff dvs hårt flop träffad eller oträffad sen saktar jag ner beroende på situationen. Jag slänger den utan att blinka mot en standard raise, kan ju garanterat säga att jag ligger pluss på denna hand. Jag synar heldre med ett lågt par en AQ.

Postad
Jag börjar fundera på ifall jag ska skita i att lira denna hand överhuvudtaget utan position

Bättre spelare än du (Doyle Brunson) kastar den helt och hållet, oavsett position. ;-)

förstår att du läst det i super system, men det är lite out of date för i den senaste wpt;n han var med i var det första handen han fick, o då höjde han.. =)

Doyle skriver i SS2 att AQ är en problemhand men detta gäller vid fullbord, 9 spelare. Shorthanded anser han det vara en mycket bättre hand och därmed fullt spelbar.

Postad

Självklart skall man spela AQ shorthanded, oavsett nivå, bara du kan spela den korrekt efter floppen så skall denna handen ha ett positivt värde.

Problemen kan komma om det parar sig med A men det säger ju sigt självt men sedan får man ta preflop actions med i beräkningarna.

AQ, AQs skall spelas i alla positioner i shorthanded cashgames.