Gå till innehåll

Hybrisboken - oklart


minibiff

Recommended Posts

Grisrunk-jobb session på g nu!

De ville att jag skulle komma tillbaka och jobba som bartender hos dom resten av sommaren (mid september) så där hamnar jag ikväll.

 

Men först lite underbara kunder i min underbara butik! Ciao

 

Blir väl ungefär 16-18h nu jobb fram till 05.00-06.00 inatt :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... folk som betalar din lön = jobbiga.

;)

 

Fast det argumentet köper jag inte riktigt.

På samma sätt som jag inte går in i en mataffär och behandlar personalen där som skit och sedan säger "Äsch, jag gör vad jag vill mot er för jag betalar eran lön".

 

Men samtidigt, när man har bra kunder så är detta jobbet det bästa! Finns ingen bättre känsla över att man vet att man har fixat ett grymt sälj till kunden och denna kunden blir nöjd. Eller att man har ett bra samtal angående en produkt och man sedan får beröm för att man har varit bra!

 

Ett favoritminne var när en kund var inne och skulle köpa någon semibillig stationär dator för kanske cirkus 6k kr. Han började även diskutera Mac och jag snackade med honom ett bra tag och förklarade hur nöjd jag var över min mac och verkligen levde mig in i de och förklarade exakt vilka tillbehör som behövdes för att få ut maximalt.

 

Slutade med att han köpte värstingmodellen av iMac 27" samt Bosehögtalaresystem samt apple tv och allt landade på typ 25k. :mrgreen:

 

 

En bra kund - gör dagen grym

En dålig kund - kan förstöra en vecka

 

Om man sedan räknar på "bra kund - dålig kund"ratio så blir det tyvärr oftare att man har dumma kunder.

 

 

 

Aja, nu är jobb 1 klart! Nu blir det att dra in till stan och möta upp en polare på kaffe innan jobb 2 :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast jobbar man på ett ställe som säljer sig som billigt snarare än kvalitet så får man faktiskt stå ut med det. Seth Godin skriver rätt bra om det i Linchpin, riktigt intressant bok som ger en massa bra karriärstips

 

Oavsett så är det deras pengar som ger dig din lön. :)

Jag förstår dig och hur du tänker, men går din i varje säljinteraktion med inställningen att just det här mötet kommer att bli dagens bästa så kommer både du och dina kunder bli mycket gladare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pluswhine på att man jobbar dubbelt ! hårda tider iaf i skåne på jobbfronten :(

 

Äsch! Jag hade inte gjort det om jag inte hade tyckt det hade varit roligt!

 

 

Ja, fast jobbar man på ett ställe som säljer sig som billigt snarare än kvalitet så får man faktiskt stå ut med det. Seth Godin skriver rätt bra om det i Linchpin, riktigt intressant bok som ger en massa bra karriärstips

 

Oavsett så är det deras pengar som ger dig din lön. :)

Jag förstår dig och hur du tänker, men går din i varje säljinteraktion med inställningen att just det här mötet kommer att bli dagens bästa så kommer både du och dina kunder bli mycket gladare.

 

På vilket sätt menar du att Elgiganten säljer sig själva billigt?

Jo självklart! Men skulle säga att jag i 8/10 fall går in positivt mot en kund! Däremot märker man direkt vad det är för typ man träffar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch! Jag hade inte gjort det om jag inte hade tyckt det hade varit roligt!

 

På vilket sätt menar du att Elgiganten säljer sig själva billigt?

Jo självklart! Men skulle säga att jag i 8/10 fall går in positivt mot en kund! Däremot märker man direkt vad det är för typ man träffar!

 

All marknadsföring från elgiganten går ut på att det är billiga grejer, det är väl ingen hemlis?

Jämför Hifi-klubbens marknadsföring så ser du skillnaden.

 

Jag är inte ute efter att jävlas med dig om du tror det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett favoritminne var när en kund var inne och skulle köpa någon semibillig stationär dator för kanske cirkus 6k kr. Han började även diskutera Mac och jag snackade med honom ett bra tag och förklarade hur nöjd jag var över min mac och verkligen levde mig in i de och förklarade exakt vilka tillbehör som behövdes för att få ut maximalt.

 

Hade jag vart kunden i det här exemplet hade jag tänkt "Jaha, sigge får högre kommision på att sälja macbook än asus - dags att bli motvalls!".

 

Men så är jag cyniker uti fingerspetsarna och bör inte handla i butik :-P

 

Älskar dagboken btw ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All marknadsföring från elgiganten går ut på att det är billiga grejer, det är väl ingen hemlis?

Jämför Hifi-klubbens marknadsföring så ser du skillnaden.

 

Jag är inte ute efter att jävlas med dig om du tror det :)

 

Mjo det stämmer väl!

Tolkade bara din mening som att ElGiganten endast säljer billig skit :)

 

W/e!

 

Haha, på stället jag käkar nu har dom en rätt som heter minibiff :)

Grymt! :mrgreen: :mrgreen:

 

Hade jag vart kunden i det här exemplet hade jag tänkt "Jaha, sigge får högre kommision på att sälja macbook än asus - dags att bli motvalls!".

 

Men så är jag cyniker uti fingerspetsarna och bör inte handla i butik :-P

 

Älskar dagboken btw ;-)

 

Mjo det är ofta man får sånna glirningar av kunder. Dock förklarar jag då att vi inte kör med provision och då blir de förvånade.

 

Haha kul att höra att dbn uppskattas! Det som får mig att fortsätta :)

 

~~~

 

Hemma från jobb nr 2 och jag är förvånansvärt jävla pigg. Dock jävligt sne över dricksen. Blev endast 300kr idag. Totalt drog vi in 2k i våran innebar medans utebaren drog in 12000kr. Nu serverar de dock utomhus från och med typ 12.00 medans vi börjar 22.00. Men i snitt blev de 150kr extra i dricks per timme jobbad medans jag höll 50kr! Så nästa vecka skall ja försöka lösa utepass! 8-) 8-)

 

Fick förövrigt 1 nummer! Men slängde de då numret var för suddigt! Nu skall ja sova och inte behöva oroa mig över ringande klockor imorgon. Det finns inte en chans i helvetet att jag jobbar på ElGiganten innan fredag då jag behöver den här vilan efter den grismånaden som jag hade i Juli!

 

Imorgon påbörjas lockdown! Game on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste medge att jag vart en aning starstrucked när jag såg dig på donken så här på morgon kvisten, sekunder blev till en evighet när våra blickar möttes på avstånd och besvikelsen när du till sist väjde bort blicken, MEN besvikelsen byttes fort ut mot glädje när du och dina vänner väljer att placera er vid bordet brevid mig. Lyckades desvärre inte urskilja något du sa men bara faktumet att du satt där brevid mig räckte, nu ska jag sova och drömma om detta mötet och eventuellt vågar jag hälsa nästa gång jag stöter på dig.

 

Mvh Hemlig_Beundrare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litar aldrig på någon som arbetar på provision.

 

I övrigt är den stora frågan om det krävs en ond person för att bli säljare eller att utövandes gör personen ond med tiden?

 

 

Ang jobbiga kunder så har jag börjat köra en ny metod där jag är så hjälpsam att den är nästan löjligt. Då får de verkligen skämmas för sitt beteende och jag får kanonbra karma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör du hålla dig borta från egenföretagare också sf. Tråkigt att provision försvunnit mer och mer imo, ger bättre service helt klart.

 

Grymt syniskt det där med ondheten.

Enligt textböckerna är knappast dom mest aggressiva eller kalla säljarna dom bästa utan dom som är bäst på att tillfredställa kundernas behov och guida dom, få dom att säga vad dom behöver och vill ha. Folk hatar en jobbig säljare, dom älskar en trygg och duktig. Profit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste medge att jag vart en aning starstrucked när jag såg dig på donken så här på morgon kvisten, sekunder blev till en evighet när våra blickar möttes på avstånd och besvikelsen när du till sist väjde bort blicken, MEN besvikelsen byttes fort ut mot glädje när du och dina vänner väljer att placera er vid bordet brevid mig. Lyckades desvärre inte urskilja något du sa men bara faktumet att du satt där brevid mig räckte, nu ska jag sova och drömma om detta mötet och eventuellt vågar jag hälsa nästa gång jag stöter på dig.

 

Mvh Hemlig_Beundrare

 

Hahahha skojar du eller :mrgreen:

Hur sliten såg jag ut efter ett 17h pass då :roll:

 

 

Litar aldrig på någon som arbetar på provision.

 

I övrigt är den stora frågan om det krävs en ond person för att bli säljare eller att utövandes gör personen ond med tiden?

 

 

Ang jobbiga kunder så har jag börjat köra en ny metod där jag är så hjälpsam att den är nästan löjligt. Då får de verkligen skämmas för sitt beteende och jag får kanonbra karma.

 

Njae jag tycker det är sjukt skönt att inte jobba på provision.

 

Tror verkligen inte man behöver vara en ond person för att bli säljare. Däremot så är man nog en ond människa om man jobbar för te.x "PhoneFamily" osv för det känns faaan inte legit. Vi får in en hel del kunder som är sura på dom.

 

Jag var också överdrivet trevlig mot kunderna innan också men jag tror nog att jag har tröttnat mer och mer då jag egentligen har planer på att säga upp mig.

Sedan även det faktum ,!OBS! Jag är verkligen inte rasist!, att vi har väääldigt mycket invandrare som är inne i butiken och är grovt otrevliga samt vill ha rabatt på allt. Nu finns det självklart svenskar också men det är ju flest invandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör du hålla dig borta från egenföretagare också sf. Tråkigt att provision försvunnit mer och mer imo, ger bättre service helt klart.

 

 

Fast ger det bättre service?

 

Visst, man är säkert mycket trevligare mot kunden och ger en "falsk trygghet". Men jag tror inte att man blir nöjdare med produkten om man handlar från någon med provision än någon utan provision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde lägga till en liten rolig händelse som utspelade sig torsdag natt då jag var ute och klubbade.

 

Efter att vi hade varit i lägenheten så gick vi genom stan till baka till nattklubben.

 

Då går vi förbi ett gäng tjejer och killar varav en av tjejerna skriker :

 

Hon: JAG VET VEM DU ÄR!!

Jag: Haha, det tror jag inte..

Hon: Oskar... är de du?

Jag: Haha de kan stämma

Hon: Oskar ******* DU KAN DRA ÅT HELVETE

 

Har fortfarande inte kommit på vem det kan ha varit :mrgreen: :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ger det bättre service?

 

Visst, man är säkert mycket trevligare mot kunden och ger en "falsk trygghet". Men jag tror inte att man blir nöjdare med produkten om man handlar från någon med provision än någon utan provision.

 

Provision kan nog vara en bra drivkraft, bara det inte går till överdrift och blir det enda som räknas. Sen är det konstigt hur folk förväntar sig att säljare ska jobba gratis i vissa fall. Det är ingen som ifrågasätter att en hantverkare eller en revisor ska ha betalt för jobbet dom lägger ner, men så snart det blir märkbart var pengarna och marginalerna sitter så ska det ojas.

 

Sen kan jag tycka synd om dom som måste ljuga om sitt jobb. T.ex dom på banken, hade dom bara erkänt att dom är säljare av låne-/sparprodukter så kanske dom inte hade behövt dölja sina avgifter så mycket.

 

Festliga fakta: när jag jobbade som säljare på ett stort spar-/försäkringsbolag så räknade jag ut att om man satte igång ett månadssparande gick de första 6(!) månadernas sparande enbart till att täcka kostnaden av försäljningen. Men allt kunden såg var en avgift på nån enstaka procent, resten trollade man bort på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att vissa förespråkar provision med argumentet att det ska ge bättre service. Rent spontant kommer jag och tänka på "skandaler" där man har hört inspelningar i efterhand där telefonförsäljare lurar på gamla tanter massor med grejer. Sånt skulle ju aldrig aldrig hända om det inte vore för att personerna i fråga hade provision. Dock är det väl sant att desto mer man gör desto högre lön ska man ju ha.

 

Tycker det är tvärtom, jag ser hellre att säljare inte har någon provision. Då kanske de inte försöker tvinga på mig massor med skit som jag inte behöver/har nytta av. Vissa av dessa försäljare med provision säljer ju sin själ mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAA!!!!!

 

Jag orkade inte grinda poker så la 4 spel.

 

  • Blåvitt leda HT
  • Över 2,5 mål
  • R.Söder göra mål
  • Blåvitt vinna matchen

 

Häcken gör 1-0 i 2' minuten och i 37e minuten så är resultatet fortfarande 1-0. Då gör blåvitt 2 snabba mål på 1,5minut och jag checkar av 3 spel direkt! (sålänge inte 2-2 kommer i HT).

 

Håll ut nu blåvitt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...