Gå till innehåll

WSOP 2005: Vad tycker ni om F-bomb regeln?


Dahlberg

Recommended Posts

Tjosan allesammans,

 

Jag satt alldeles nyss och tittade på lite WSOP uppdateringar från Cardplayer.com och får se ett avsnitt ur deras småklipp som heter "The F-word rule".

 

För er som inte vet så är "The F-word rule" en regel som gör att alla som säger "fuck" eller fucking eller någon sorts böjning på ordet fuck får en sorts suspension från fortsatt spel.

 

Sedan såg jag ett annat klipp som heter "F-bomb rule strikes again" där det uppenbarligen var så att Rafi Amit (han som till slut vann pot limit omaha tävlingen) hade visst sagt fuck och fått en avstängning från spel HEADS UP!!!. Så under en period på 10 minuter så fick han ge bort alla sina mörkar och antes till sin motspelare. Nu kom Amit tillbaka och vann titeln men tänk om en shortstackad skulle säga F*** på finalbordet i main event och bara blindas bort... Surt skulle räven säga

 

 

Iallafall, jag blev lite bestört när det uppdagades att det inte var ett skämt utan en helt seriös regel som man kan åberopa om en spelare säger f***. Jag personligen tycker att det är en helt värdelös regel då man kan säga så mycket mer saker som kan vara mycket mer sårande/hetska.

 

vad tycker ni??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur var det nu? Tävlingen går i staterna va? Där man kan bära pistol men inte visa tuttar på TV... hmm.. är det någon som är förvånad över regeln? LOL

 

Nja... jag tycker nog att det är larvigt att ha en regel för just "fuck", bättre då med någon regel om sportsligt uppförande eller nåt. Så som det är i många sporter...

Men o andra sidan så skulle man som "trashtalkare" åka dit ganska ofta då kanske? *hehe* Svårt att dra gränser.

 

Jag tror helt enkelt att de har gjort denna regel för att de ska slippa lägga in en massa pip då någon säger fuck och det ska sändas på TV... de är helt enkelt slöa som sig bör de där amerikanerna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm ja håller med om att man ska ha en regel för osportsligt uppträdande. Som det är nu så kan man kalla deras mördrar för diverse otrvligheter och säga att man har haft sexuella relationer med deras husdjur på olika sätt. Men man kan inte säga "fuck"??? konstigt och´inkonsekvent säger jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fuck that rule and the horse it rode in on!

 

Allra helst ska inga regler existera som behandlar hur folk ska tala eller uppföra sig utöver lagen i det land man spelar i. Etikett är en sak men att inte få använda vilka ord som helst går hand i hand med att censurera oppositionens press och att gasa minoriteter.

 

Om regeländringen istället gällt ett förbud att använda religiösa ord skulle halva USA skrikit som stuckna grisar även i syndens näste vegas, men i denna nykonservatismens tid verkar det nästan accepterat bland massorna att förbjuda "fula" ord.

 

Känns som att man reverterar till lekskolan när man säger att det är ett fritt land men det är vad jag tycker ska väga tyngst. Å andra sidan är åsikter som rövhål, alla har dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var som howard sa, man kan liksom kränka och håna någon människa något så mycket värre, utan att vända "F-word"..

 

jag måste instämma här, samt det till hör pokern liksom, lite badboy feeling vid bordet, okej att det är rökfritt nu förtiden också. men lätt att F-ordet hade slunkit ur mig där också, =) iofs så används "f*tta" i sverige väldigt ofta har jag märkt, t.ex. vid förlorade potter osv på klubbar etc etc.. men men sånt man får ta när man lirar poker tror jag. men dem försöker väl få WSOP att framstå som en clean och perfekt organisation och rörelse! who can blame them liksom...

 

/mille :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt galet!

 

...men jag har också slutat förvånas över det som kommer från det landet. De sätter varningstexter på lättöl men alla med ett körkort får köpa en automatkarbin. :shock:

 

Är det så att det är just the f-word de hakar upp sig på kan väll den som känner sig nödgad haspla ur sig ett "bleedi'n whore" eller något åt det hållet.

 

Och om någon missat klassikern som förklarar vard the f-word är kan ni klicka HÄR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Jag kan iofs förstå att amerikanerna kommer på en sådan regel. Detta kan bero på att amerikaner har en lite annan inställning till ordet "fuck" än vad vi i Sverige har. För oss är ordet inte särskillt laddat men för amerikanerna (inte sagt att detta gäller för alla amerikaner, de är ju några stycken) så är "fuck" ett mycket kraftigt ord och vill man visa poker på en "barnvänlig" kanal så funkar det inte så bra med en massa "fuck" till höger och vänster.

 

Personligen tycker jag att regeln är helt fel då det innebär att om man får ett bad beat emot sig och blir upprörd så måste man tänka på vad man säger..... undrar hur många som gör det? Killarna måste ju få uttrycka sin besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dizzler, det har nog inte med det att göra alls. USA drov nyligen (förra året tror jag) igenom en lag som säger att fuck inkl. böjningar inte får nämnas ocensurerat i rutan. Flera tv-bolag har därför helt förbjudit sina anställda att nämna fuck, eftersom en missad censurering automatiskt leder till miljonbelopp i böter. Inte för att det skulle vara bättre på något sätt alltså, men det lär vara därför. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ingenting. Kolla deadwood ikväll på fyran t ex. I likhet med andra HBO-serier säger dom ju fuck hela tiden. Så att det är ett mer laddat ord i USA än här har jag svårt att tro.

 

Vet inte hur man skall ställa sig till dåligt uppträdande vid bordet. Jämför man med andra sporter och vad dom säger till varandra framstår ju pokern som rena dagiset. Alla vet kanske inte hur EXTREMT mycket skitsnack det försigår i t ex amerikansk fotboll eller hockey. Men det märks ju å andra sidan inte på samma sätt som vid ett pokerbord.

 

Att låta varje dealer vara domare i mer avancerade fall än att lyssna efter fuck är naturligtvis HELT omöjligt. Fullständigt otänkbart.

Ser inget promblem i att sätta in ett pip istället för fuck om man skall tv-sända det. Alla töntiga kändiskåta pokerspelare vill väl ändå inte skämma ut sig i tv så dom håller sig nog i skinnet ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-ordets förekomst beror på vilken kanal det förekommer på, i dom nationella kanalerna och basic cable är det i princip förbjudet, i premium kanaler som t ex HBO är upp till kanalägaren.

 

*edit*

 

Trodde jag i alla fall... :)

 

devalanteriel, gäller det alla kanaler som ligger under FCC eller bara dom så har en viss grad av penetration?

 

* edit *

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I cardplayer tidningen var det en artikel om den regeln.

 

Phill Hellmuth var med i en turnering där regeln skulle börja användas.

Alla deltagare fick information om regeln innan tävlingen började.

Användande av fuck skulle ge 10 min straff och ytterligare användning skulle ge 20 min straff avstängning.

 

I sin vana trogen anländer dock alltid Hellmuth sent i turneringar så han missade regeln.

 

Efter ett tag så började en spelare att reta Hellmuth.Han behöll lugnet men efter ett tag så sa han till den andra spelaren "I dont need to fucking argue with u anymore"

 

Bordet blev tyst och dealern lyfte sin arm för att tillkalla en funtionär som gav 10 min avstängning till Hellmuth.Hellmuth försökte förklara att han inte kände till regeln och att svärordet inte var menat till någon spelare utan bara allmänt använt i en mening.

 

Funtionären gav inte med sig utan skickade ut Hellmuth.

 

Efter 10 min kommer Hellmuth tillbaka till bordet och påpekar till dealern:

 

"Dealer my 10 minutes are up ,the clock reads zero,now deal me the fuck in"

 

Hela bordet började skratta och dealern påkallade funtionären igen som skickade ut Hellmuth i 20 min denna gång.

Hellmuth var chockad som inte visste att man skulle få ytterligare straff och undrade vad som skulle hända om han sa fuck igen och fick veta att det innebar 40 min avstängning.

 

Några av spelarna vid bordet slog vad att man skulle luckas reta upp Hellmuth så han svor en gång till men Hellmuth lyckades klara tiden ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler likt denna fins ju även här i Sverige. Inom fotbollen, jag tror dock bara i vissa serier, får du en varning om du använder könsord etc.

 

Personligen är jag lite kluven till detta. En del av mig tycker att den som anordnar tävlingen får sätta upp vilka regler (så länge man följer lagen mm) dom vill, det är helt upp till dem. Om man inte gillar dem så kan man ju skita i att vara med.

 

Samtidigt tycker jag det är otäckt och sorgligt när moralpaniken växer och får orimliga propotioner. Fuck är ju en neutral svordom som inte har koppling till kön, religion eller politisk tillhörighet. Med andra ord får man ha bra livlig fantasi för att den skall anses kränkande.

 

Personligen skulle jag inte ta hänsyn till en regel som denna. Jag skulle använda det språk jag vill. Men jag skulle även acceptera det straff jag får av tävlingsledningen utan att protestera.

 

Den "svordom" jag använder mest när jag spelar poker är nog "bajskaka" och "knullfittadjävul". Jag antar att i alla fall den senare hade kostat mig några blinds ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid våra home-games får man inte använda orden ja och nej (eller synonymer). Man får inte heller tveka för länge med att svara på en fråga... :lol:

 

 

Nej, men ärligt talat så är ju USA dubbelmoralens mecka. Det är ok att visa program som "COPS" och liknande, men några nakna bröst eller svordomar är förbjudna.

 

Vet inte hur ni tycker, men personligen så tror jag att ett barn tar mer skada av att se för mycket reallistiskt våld än att höra en svordom eller se ett bröst på TV. Helt löjligt att införa "pip-ljud" när alla ändå förstår vilket ord som använts.

 

USA = "land of freedom".... Yeh... sure...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

 

Kan förresten berätta en rolig "historia" angående religion som min flickvän berättade (hon kommer från ett arabiskt land). De mesta reglerna angående "fuck" och liknande bygger ju på att USA har en så stor religös befolkning.

 

 

Till historien:

 

Som brukligt i arabiska länder så utgör religionen en väldigt stor del i skolan och barnen blir mer eller mindre hjärntvättade (enligt mig) till att tro på gud.

 

Min flickvän berättade att de hade en kille i klassen som kom från ett oreligöst hem och frågade läraren något i stil med.

 

- Om Gud finns, varför kan vi inte se honom då?

 

Läraren körde med en väldigt skön pedagogisk förklaring och tog upp en penna och frågade pojken.

 

- Kan du se pennan här?

- Ja

 

Sedan la läraren pennan under en bok och frågade

 

- Ser du pennan nu?

- Nej

- Men den finns ändå, eller hur?

- Ja

- Precis som gud.

 

Skön hjärntvättning...

 

Enligt mig är religion något personligt och vill man inte höra vissa ord i tv så är det väl bara att stänga av TVn eller välja någon religös kanal? Lagstifta känns väldigt fel måste jag säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...