thestonk Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Jag måste berätta något av det dummaste jag varit med om. Jag är av principen att man ska ge stöd till de affärer som håller lägsta pris, oavsett de stora elektronikkedjornas "lägsta prisgaranti". Nu var jag en dag sommarslö och bestämde mig för att köpa en skrivare. Istället för att cykla in till söder så stannade jag till vid Sickla, eftersom det finns 3 kedjor med denna garanti där. Fotokungen på söder hade min skrivare för 1190, dessa kedjor tog 1500 eller över. I sommarsolen blev jag dum, och gick in på PC-City. "Har ni lägsta prisgaranti?" "Jajamen!" "Bra, Fotokungen på söder tar 1190 för denna." "Har de den i lager?" "Det vet jag inte, men det är deras standardpris, så om de inte har det så tar de in den och säljer den till det priset." "De har den inte i lager alltså?" "Jag var där igår, och då hade de den, men idag vet jag inte." "De måste ha den i lager vid försäljningstillfället för att garantin ska gälla." "Kan du inte kolla upp det då?" "Nej. Du får cykla in dit och kolla så att de har den i lager. Kom tillbaka sen, så får du samma pris här." Jag brukar inte ta till starka ord, men här blev jag uppgiven. Jag sade "idiot" och gick ut. Ska jag åka till affären, kolla så att de har den i lager och sedan återkomma? Jisses. Denna så kallade "lägsta prisgaranti" visste jag sedan tidigare att den var tvivelaktig, men eftersom jag aldrig annars handlar hos dessa kedjor så visste jag inte hur löjligt det var. Behöver jag nämna att jag cyklade in till Fotokungen och handlade där? * RP - QoS * Citera
injog Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Behöver jag nämna att jag cyklade in till Fotokungen och handlade där? Hade de den i lager? Citera
thestonk Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Det är en av de två skrivare de säljer, så de ser till att ha ordentliga lager Behöver jag nämna att jag cyklade in till Fotokungen och handlade där? Hade de den i lager? Citera
Preacher Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 HAHAHAHA, smart av dom att inte kolla upp det själva. "jo den fanns, och tydligen var deras pris i lire så om jag lämnar min halvätna japp här å tar skrivaren med mej så är det jämnt." Citera
fl0w Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Jag sade "idiot" och gick ut. Thatta boy, give 'em hell! Citera
PokerPeter Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Förr i tiden någongång hade de 200% garanti. Det var nice... lyckades köpa en julklapp till tjejen riktigt billigt. Citera
Loveless Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Jag hade troligen jonnat tillbaka och sagt till honom att de visst hade den i lager, sen skrattat min väg ut genom dörren. Citera
Svinto Postad 10 Juli , 2005 Rapport Postad 10 Juli , 2005 Det kan ju vara så att de tjänar på att kunna skryta med att de faktiskt har lägsta-prisgaranti men att de inte tjänar på att sälja grejer till lägsta pris? Citera
Swede Postad 10 Juli , 2005 Rapport Postad 10 Juli , 2005 varfor inte bara saga "ja, de har den pa lager" da ringer sakert killen i affaren upp andra affaren och fraga om de har den i lager. Sa far du det fixat utan att sjalv behova lyfta ett finger. Citera
ades_va Postad 10 Juli , 2005 Rapport Postad 10 Juli , 2005 varfor inte bara saga "ja, de har den pa lager" da ringer sakert killen i affaren upp andra affaren och fraga om de har den i lager. Sa far du det fixat utan att sjalv behova lyfta ett finger. "Klart de har den i lager, och när jag väl tänker efter hade de 50% rabatt". Citera
Indrivaren Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Var inne på Pc City för ett par dagar sen och köpte lite högtalare, var inga problem och få lägsta prisgaranti. Sa att dom fanns där, killen kolla deras hemsida och klart. Citera
Donner Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 OnOff var kungar när det gäller lägsta prisgaranti för ca 15 år sen. Hittade man varan billgare nån annanstans fick man mellanskillnaden + 10% tillbaka. Och då fanns det inget internet de kunde kolla med så de trodde på en, eller nöjde sig med en handskriven lapp med butik/pris. De ringde inte ens till den andra butiken. Citera
dahilma Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Är det bara jag som tycker att det är självklart att varan måste finnas i lager för att garantin skall gälla? /da Citera
thestonk Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Om det är deras normalpris och de normalt har den i lager är det väl också okej? Att vara tvungen att kontrollera det exakt när varan köps och överlåta ansvaret för det på kunden är dock helt barockt. Men jag väljer att inte argumentera med "anställda", vilkas största inkomstkälla är bluff-försäkringar till ockerpriser. Är det bara jag som tycker att det är självklart att varan måste finnas i lager för att garantin skall gälla? /da Citera
Pellevalle Postad 14 Juli , 2005 Rapport Postad 14 Juli , 2005 "Nej. Du får cykla in dit och kolla så att de har den i lager. Kom tillbaka sen, så får du samma pris här." Vem i helvete skulle cykla extra rundor när man inte tjänar en spänn på det? , grabben får ju samma pris.. helt sick.. Citera
morberg Postad 14 Juli , 2005 Rapport Postad 14 Juli , 2005 Att vara tvungen att kontrollera det exakt när varan köps och överlåta ansvaret för det på kunden är dock helt barockt. Jag ser inte problemet. Det är ju, precis som Swede sa, bara att säga "ja, de har den i lager" och sen är det bra med det. Citera
thestonk Postad 14 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 14 Juli , 2005 Det räcker inte alls, eftersom jag måste kunna bevisa det också. Grejen är att garantin bara är ett sätt att få kunderna att känna sig säkra på att få lägsta pris på de kedjorna (lurendrejeri, mer eller mindre). Att utnyttja den skall vara besvärligt och allt överlåts på kunden. Jag kanske också skall nämna att elgiganten var mer samarbetsvilliga, de var villiga att sälja demoexet av skrivaren till samma pris som den billigare affären. Jag föredrog dock en cykeltur och belönades med kartong, programvara och manualer istället. Att vara tvungen att kontrollera det exakt när varan köps och överlåta ansvaret för det på kunden är dock helt barockt. Jag ser inte problemet. Det är ju, precis som Swede sa, bara att säga "ja, de har den i lager" och sen är det bra med det. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.