Gå till innehåll

Lägsta prisgaranti, My a**!


thestonk

Recommended Posts

Jag måste berätta något av det dummaste jag varit med om. Jag är av principen att man ska ge stöd till de affärer som håller lägsta pris, oavsett de stora elektronikkedjornas "lägsta prisgaranti". Nu var jag en dag sommarslö och bestämde mig för att köpa en skrivare. Istället för att cykla in till söder så stannade jag till vid Sickla, eftersom det finns 3 kedjor med denna garanti där. Fotokungen på söder hade min skrivare för 1190, dessa kedjor tog 1500 eller över. I sommarsolen blev jag dum, och gick in på PC-City.

 

"Har ni lägsta prisgaranti?"

"Jajamen!"

"Bra, Fotokungen på söder tar 1190 för denna."

"Har de den i lager?"

"Det vet jag inte, men det är deras standardpris, så om de inte har det så tar de in den och säljer den till det priset."

"De har den inte i lager alltså?"

"Jag var där igår, och då hade de den, men idag vet jag inte."

"De måste ha den i lager vid försäljningstillfället för att garantin ska gälla."

"Kan du inte kolla upp det då?"

"Nej. Du får cykla in dit och kolla så att de har den i lager. Kom tillbaka sen, så får du samma pris här."

 

Jag brukar inte ta till starka ord, men här blev jag uppgiven. Jag sade "idiot" och gick ut. Ska jag åka till affären, kolla så att de har den i lager och sedan återkomma? Jisses. Denna så kallade "lägsta prisgaranti" visste jag sedan tidigare att den var tvivelaktig, men eftersom jag aldrig annars handlar hos dessa kedjor så visste jag inte hur löjligt det var.

 

Behöver jag nämna att jag cyklade in till Fotokungen och handlade där?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varfor inte bara saga "ja, de har den pa lager"

 

da ringer sakert killen i affaren upp andra affaren och fraga om de har den i lager. Sa far du det fixat utan att sjalv behova lyfta ett finger.

 

"Klart de har den i lager, och när jag väl tänker efter hade de 50% rabatt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OnOff var kungar när det gäller lägsta prisgaranti för ca 15 år sen. Hittade man varan billgare nån annanstans fick man mellanskillnaden + 10% tillbaka. Och då fanns det inget internet de kunde kolla med så de trodde på en, eller nöjde sig med en handskriven lapp med butik/pris. De ringde inte ens till den andra butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är deras normalpris och de normalt har den i lager är det väl också okej? Att vara tvungen att kontrollera det exakt när varan köps och överlåta ansvaret för det på kunden är dock helt barockt. Men jag väljer att inte argumentera med "anställda", vilkas största inkomstkälla är bluff-försäkringar till ockerpriser.

 

Är det bara jag som tycker att det är självklart att varan måste finnas i lager för att garantin skall gälla?

 

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte alls, eftersom jag måste kunna bevisa det också. Grejen är att garantin bara är ett sätt att få kunderna att känna sig säkra på att få lägsta pris på de kedjorna (lurendrejeri, mer eller mindre). Att utnyttja den skall vara besvärligt och allt överlåts på kunden.

 

Jag kanske också skall nämna att elgiganten var mer samarbetsvilliga, de var villiga att sälja demoexet av skrivaren till samma pris som den billigare affären. Jag föredrog dock en cykeltur och belönades med kartong, programvara och manualer istället.

 

Att vara tvungen att kontrollera det exakt när varan köps och överlåta ansvaret för det på kunden är dock helt barockt.

 

Jag ser inte problemet. Det är ju, precis som Swede sa, bara att säga "ja, de har den i lager" och sen är det bra med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...