morberg Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Dags för mig att plantera mitt eget lilla kambodjanska träd att kunna dumpa mina svårigheter i (se "In the mood for love" om referensen var för obskyr; det är en riktigt bra film). I stället för att posta "jag också" i alla andras dagböcker om FLT 2/4 kommer här min egen. Jag är 32 år, gift och har två barn (två och fyra år gamla). Till skillnad från halva forumet (verkar det som) som bara har exjobbet kvar till sin civilingenjörsexamen är jag faktiskt klar med min. I somras/höstas blev jag lite intresserad av poker då Expekt körde en annonskampanj i landets busskurer om poker-SM. Tankade hem klienten och spelade för låtsaspengar. Jag insåg ganska snabbt att det inte gav någon särskilt representativ bild av hur riktigt spel ser ut så jag lade ner. I november när jag var pappaledig med lillkillen behövde jag något att göra under hans lunchvila och bestämde mig för att ta ett lite mer seriöst grepp om pokern och spela för (hjälp!) riktiga pengar. Hittade till pf.nu via dvdforum och postade mitt första inlägg som dessutom lyckades bli klistrat. Jag pytsade in $20 på Pacific och satte igång med borden på 0.05/0.10-nivån. Jag hade som första mål att aldrig sätta in mer pengar än så, vilket jag än så länge har lyckats med. Nu har jag horat till mig ett par tusen dollar och vunnit ytterligare en tusing på själva pokern vilket jag känner mig mycket nöjd med. Jag har flyttat upp i nivåer så snabbt jag har vågat (vilket har varit ganska långsamt) och det har gått på räls fram tills nu. På 2/4 har jag börjat känna på lite motstånd och ligger efter drygt 8k händer något back. Jag har satt av en del av rullen, hädanefter känd som "kudden", till att fortsätta jobba på 2/4. Skulle kudden ta slut går jag förmodligen ner till 1/2 ett tag igen för att gruppera om. Mitt mål med denna dagbok är: - Spela in 250BB på 2/4 FLT, fullring. Pengarna ska enbart komma från spel; bonusar och annat får inte räknas in. Bivillkoren är: - Omvärdera målet om kudden tar slut - Kudden får fyllas på med bonuspengar Jag har tänkt spela på Absolute, Pacific och Party. Tyvärr är det rätt dålig trafik på Absolute, annars är det en närmast outtömlig källa med bonuspengar att ösa ur. Pacific spelar jag på p.g.a. det dåliga motståndet och Party för det stora utbudet med bord. Då HH från Pacific inte går att importera till Pokertracker utan tilläggsprogram kommer eventuella vinster därifrån inte att räknas in till uppfyllandet av målet; däremot hamnar de i kudden. Jag gillar grafer och statistik; ni kan räkna med en del sånt framöver. Kudde: $599 Resultat: -44,6BB Spelade händer: 8728
TotalFarsa Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Så vi kan räkna med en hel del pillow-talk i den här tråden då? Lycka till! /TF
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Jo, en del pillow-talk blir det nog Jag tänkte också göra så att jag fortsätter att posta (i mitt tycke) intressanta HH i just den delen av forumet, fast med länkar härifrån. Handdiskussioner i dagböcker kan bli ganska yra då det är svårt att se vem som kommenterar vad. Om ni undrar över resultat på specifika händer kan jag posta det här. Som första exempel på hur det kan se ut kommer en hand där jag fick KJs, med fyrstege på turn där jag känner mig tveksam till mitt passiva spel.
Svinto Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Utifrån dina HH:s tycker jag att du verkar spela väldigt stabilt. Nån teori om varför du fortfarande ligger back?
Jessica Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Utifrån dina HH:s tycker jag att du verkar spela väldigt stabilt. Nån teori om varför du fortfarande ligger back? variation
Svinto Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Jo, variansen finns ju alltid där, men det kan ju bero på andra saker också.
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Utifrån dina HH:s tycker jag att du verkar spela väldigt stabilt. Nån teori om varför du fortfarande ligger back? variation Jag hoppas detsamma. Läste om en kille, förmodad vinnare, på 2+2 som låg break-even efter makalösa 60k händer. Under mina 8k händer har jag som jag nämnde i tråden om hur länge jag spelat på resp. limit både varit upp och ner 85BB. (Graf kommer.) I min statistik har jag identifierat en potentiell lucka. Min siffra för WtSD är något högre än ett snitt från vinnande spelare på 2+2 (har drygt 35%) och min "Folded to River Bet" är mycket lägre (jag har drygt 30%). Detta borde betyda att jag går för långt med en del händer och synar för ofta på river. Gäller "bara" att hitta vilka händer jag inte ska fortsätta med och i vilka situationer jag ska undvika att syna ner.
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Utifrån dina HH:s tycker jag att du verkar spela väldigt stabilt. Nån teori om varför du fortfarande ligger back? Det kan ju också vara så att jag har så dålig självinsikt att de HH jag väljer att posta inte är representativa för mitt spel i övrigt, även om jag inte tror det. Efter mina första försök på 2/4 var elvis77 hygglig nog att gå igenom ett hundratal av mina händer, men han hittade inte något som stack ut vansinnigt mycket; en del småsaker här och där.
Eddie88 Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Varför inte prova lite NL med den rullen. Ex 0.25/0.50. Annars önskar jag dig lycka till, jag har ungefär samma mål som dig att spela 2-4 FL. Men har nu insett att man kan tjäna väldigt bra på NL också med tajt spel.
Gyre Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Börjar dyka upp en del trevliga FL-dagböcker på samma nivå som jag försöker mig på för tillfället. Mycket trevligt måste jag säga! Kommer följa denna med stort intresse. Jag diggar också grafer och siffror som bara spy ut dom du
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Här får ni en bild av utgångsläget för dagboken (klicka för stor graf): Och statistik från PT (inkluderar även nivåer på väg upp): PT statistik från 7 juli * Stora bilder blir länkar - QoS * * Fast den första bilden var inte stor - morberg *
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 Sådär, då var den första dagen avklarad. Hamnade i ett brutalt slagsmål på Absolute (som f.ö. har 9-mannabord om ni inte har spelat där). UTG limpar in. Jag har drygt 50 händer på honom och han är autoklassad som en rock. SB är efter drygt 200 händer tight-aggressive neutral. Jag höjer med KQs från UTG+1 och knappen synar tillsammans med SB. Fyra ser floppen som innehåller två klöver, jag bettar ut, knappen höjer och UTG återhöjer. Jag skulle nog cappat mot tre motståndare, men nöjer mig med att syna. Tredje klöver faller på turn. UTG satsar, jag höjer, knappen lägger sig (QQ påstod han i chatten), SB 3-bettar och UTG cappar. UTG satsar igen på river (som inte är ett klöver) och jag och SB nöjer oss med att syna ner. UTG hade såklart A-hög färg (A6s eller något sådant) och SB satt på T2s. Lärdom att dra: Lita inte för mycket på autoklassificering av spelare. En "riktig" rock limpar inte in med Axs UTG; åtminstone inte i min bok. Jag har faktiskt funderat lite på sista tiden om det inte är så att jag spelar sämre med PokerTracker och GameTime+ igång under spelet. Jag använder statistiken som en krycka för att slippa analysera spelarna själv. Hm. Jag har inte spelat på Pacific på flera månader då jag började jaga bonusar, men oj vilka sopor det finns där. En riktig guldgruva. Efter första dagen backade jag på Absolute, gick ungefär lika mycket plus på Eurobet (Party) och krossade Pacific (som inte räknas in i Resultat, enbart i Kudde). Totalt ligger landet såhär: Kudde: $742 +$143 Resultat: -43,6BB +1BB Händer: 9053
Eddie88 Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Jag har svårt o koncentrera mig på bordet med mitt pokeroffice. Ett väldigt bra verktyg, men det rör om när man är trött o spelar. Jag har min read i huvet baserat på hur dem spelar runt bordet.
morberg Postad 7 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2005 En annan hand från dagens session som var lite halvintressant. Även i detta fallet är en automatklassad sten inblandad, men jag hade en något annan bild efter att ha sett honom spela. Jag kallar honom "Sten" i HH:n. Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter Preflop: morberg is SB with 8s, 8c. UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 raises, CO (Sten) calls, 1 fold, morberg calls, BB 3-bets, UTG folds, MP1 calls, MP2 calls, CO (Sten) calls, morberg calls. Flop: (16 SB) Js, 7h, Tc (5 players) morberg checks, BB bets, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls, morberg calls. Turn: (10.50 BB) 5h (5 players) morberg checks, BB checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten bets, morberg raises, BB folds, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls. River: (18.50 BB) 3s (4 players) morberg checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten checks. Final Pot: 18.50 BB
Skanke Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Det intresantaste med denna hand var väl att ingen vann;) En annan hand från dagens session som var lite halvintressant. Även i detta fallet är en automatklassad sten inblandad, men jag hade en något annan bild efter att ha sett honom spela. Jag kallar honom "Sten" i HH:n. Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter Preflop: morberg is SB with 8s, 8c. UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 raises, CO (Sten) calls, 1 fold, morberg calls, BB 3-bets, UTG folds, MP1 calls, MP2 calls, CO (Sten) calls, morberg calls. Flop: (16 SB) Js, 7h, Tc (5 players) morberg checks, BB bets, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls, morberg calls. Turn: (10.50 BB) 5h (5 players) morberg checks, BB checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten bets, morberg raises, BB folds, MP1 calls, MP2 calls, Sten calls. River: (18.50 BB) 3s (4 players) morberg checks, MP1 checks, MP2 checks, Sten checks. Final Pot: 18.50 BB
Sactodian Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Hur tänkte du när du spelade sista handen, den ser lite konstig ut? Vad tänkte du när du raisa? Bluffa ut alla 4 spelarna? Du kan väl knappast tro att du ligger först på turn (en preflop aggressor checkar och någon bakom sten synar). Att bluffa ut 3 spelare är liten chans (och då borde du betat river). Du kan knappast raisa för att få gratis river då du är utom position? Men du kanske postade HH'n för att du vann Vad hände?
J0urneyMan Postad 7 Juli , 2005 Rapport Postad 7 Juli , 2005 Jag har faktiskt funderat lite på sista tiden om det inte är så att jag spelar sämre med PokerTracker och GameTime+ igång under spelet. Jag använder statistiken som en krycka för att slippa analysera spelarna själv. Hm. Vad sägs om att inte använda autorate för att få folk klassifierade, utan använd siffrorna för att fatta dina beslut istället? Jag kom nämligen på mig med att ha en annan uppfattning om de olika spelartyperna än vad autorate reglerna egentligen menade. Numer använder jag siffrorna för att fatta besluten och bryr mig inte om att klassa folk efter tight/passive eller andra namn. Jag känner att jag har vunnit en hel del Precision sedan dess. Jag har även räknat en del och resonerat kring tex vilka händer som motsvaras av olika procenttal. Detta för att få en bättre handdistribution på mina motståndare.
morberg Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Hur tänkte du när du spelade sista handen, den ser lite konstig ut? Vad tänkte du när du raisa? Bluffa ut alla 4 spelarna? Du kan väl knappast tro att du ligger först på turn (en preflop aggressor checkar och någon bakom sten synar). Jo, det är klart jag tror att jag leder. Mycket action pre-flop och ingen på floppen (det är klart att BB satsar, det är standard för missade överkort). Floppen är rainbow, så det finns inte några färgdrag ute och korten i sig är ganska bra spridda. När 5h kommer på turn och Sten satsar ur sen position trots att han inte höjde på floppen tror jag att han sitter på ett PP (annars skulle han inte synat två kallt PF) och att han missade floppen. Han kan ha 22-66, 88 (osannolikt) och 99. Jag höjer för att få bort alla äckliga överkort; om en K eller ett A kommer på river är jag så gott som död. Jag bläddrade i SSH häromdagen och tog till mig att det är ok att lägga ut ett extra bet här och där om det hjälper dig att vinna en pott. Att bluffa ut 3 spelare är liten chans (och då borde du betat river). Du kan knappast raisa för att få gratis river då du är utom position? Men du kanske postade HH'n för att du vann Vad hände? Jag borde nog valuebettat rivern när ännu en blank faller och Sten inte trycker tillbaks på min höjning på turn (då hade jag förmodligen lagt mig). Jag och Sten delade potten då han också hade 88 i fickan. Vi tackar båda MP1 och MP2 för deras bidrag.
morberg Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Vad sägs om att inte använda autorate för att få folk klassifierade, utan använd siffrorna för att fatta dina beslut istället? Bra tips, jag ska genast slå av autorate.
Kidder Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Här får ni en bild av utgångsläget för dagboken (klicka för stor graf): Och statistik från PT (inkluderar även nivåer på väg upp): PT statistik från 7 juli * Stora bilder blir länkar - QoS * * Fast den första bilden var inte stor - morberg * Inget roligt mellan 3k och 6k händer..vad hände där..?
morberg Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Inget roligt mellan 3k och 6k händer..vad hände där..? Inget jag kan sätta fingret på, jag tycker inte att jag har spelat annorlunda än normalt. Min förhoppning är varians, men det ska vi väl kunna ta reda på genom att jag spelar fler händer. Ibland blir det uppförsbacke (tja, nerför om man tittar på grafen), något jag tror att det kan vara nyttigt för många att se. Eurythmechs dagbok har gjort underverk för mitt självförtroende om inte annat. Där är en kille som har haft det motigt... På tal om att spela fler händer: det är rätt dålig trafik på fullborden hos Absolute. Jag tror att jag ska gå över till att spela på EuroBet istället (plus ett bord Pacific såklart) även om det betyder mindre i bonuspengar. Jag tar en tanke från Svinto och fokuserar på spelet snarare än bonusjagandet.
Big Less Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Tänkte uppmärksamma dig med en egen tråd för ett tag sedan, men nu när du har gjort det själv finns ingen mening med det. Jag har följt din utveckling här på forumet och är grymt imponerad! Du började på 0.05/0.10 och hade väl egentligen ingen aning om vad du höll på med, och sitter nu på 2/4 och är en kompetent pokerspelare. Det har varit väldigt kul att se hur ihärdigt hur du har gått in för att bli en bra pokerspelare, och hur väl du har lyckats med. Inte genom att försöka slå hela världen på en gång, utan genom att enträget jobba dig upp, nivå för nivå, och ödmjukt ta hjälp av folk som kan mer än du. Frågan är om det finns någon som har utnyttjat PF.nu, framförallt HH-sektionen, bättre än du. Min respekt för dig blir knappast mindre av att du numera hjälper andra med HH:s lika mycket som du själv har fått hjälp. Hatten av för Morberg! Kanske borde avsluta detta inlägg med att önska dig lycka till, men jag tror inte att det behövs. Kör hårt!
Kidder Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Jag har även räknat en del och resonerat kring tex vilka händer som motsvaras av olika procenttal. Detta för att få en bättre handdistribution på mina motståndare Denna verkar intressant, kan du utveckla..?
morberg Postad 8 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2005 Kanske borde avsluta detta inlägg med att önska dig lycka till, men jag tror inte att det behövs. Kör hårt! Jag bockar och bugar för berömmet, det värmer.
J0urneyMan Postad 8 Juli , 2005 Rapport Postad 8 Juli , 2005 Ja, det är några månader sen jag gjorde mina beräkningar, men orsaken var att jag ofta tyckte att jag gav mig upp mot för starka händer. Jag visste ju vikten av position och aggresivitet genom att ha läst mycket om poker. Men för att verkligen förstå varför aggresiviteten var så viktig så räknade jag på vilka händer mina motståndare förväntades sitta på när de hade olika PFR siffror. Givetvis är det ju så att man sällan har ett tillräckligt bra handurval för att kunna göra perfekta beslut, men jag tycker det är klart bättre än att inte veta något alls. De händer som detta har gjort mest effekt för enligt mig är AQ,AJ och till viss mån lite lägre par. Jag gör oftare bättre beslut när jag 3-bettar mina motståndare med dessa händer nu än vad jag gjort förut. AQ känns det speciellt viktigt för, då det är en hand man bör ta kommandot med eller ge upp den direkt. För den som har lite tid över så kan jag verkligen rekommendera att räkna lite på detta. Jag tycker det hjälper upp ens känsla för vad motståndarna har. Den viktigaste saken att hålla reda på som inte pokertracker hjälper dig med är vilka av spelarna som förstår sig på position. Detta kan ge dig väldigt många bra situationer när du sitter i sen position och en person strax innan dig försöker sno blindsen. Det finns givetvis massvis bakom de här resonemangen och siffrorna men den här posten har redan blivit alldeles för långa. Hoppas det här hjälper någon.
Recommended Posts