Gå till innehåll

UTG öppnar med ~17.5bb bakom, vad pushar vi i BB?


Recommended Posts

Hade en diskussion med en polare häromdagen när vi spelade en turnering tillsammans. Har tyvärr inte kvar HH men ska försöka återberätta så bra som möjligt.

 

Turneringen är the hot $16.5 Turbo på stars och vi har inga reads.

 

Blinds 500/1k, Fullring

 

UTG [20k] - Raise till 2500, 17,5k bakom.

 

Fold fram till oss i BB som precis täcker UTG.

 

Vilka händer pushar vi här? Vad är en rimlig range att sätta honom på? Spelar vi annorlunda i en dyrare turnering eller om vi har någon speciell read på spelaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om AQs/AK/JJ+?

 

hade nog lagt in 1010 kanske 99 också.

 

För några månader sen raisefoldade INGEN 20BB eller under. Men nu gör folk det på nytt. Så det beror ju helt på FI.

 

Men jag tror jag hade haft väldigt svårt att bara lägga 1010 där.

AQ får också vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill vi flatta här?

 

Det vill vi inte.

Med den stacken vi har anser vi antingen att vi har tillräckligt stark hand för att ställa eller så lägger vi. Så spelar jag i alla fall.

 

Men om någon vill argumentera varför dom vill flata är jag intresserad av hur dom tänker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker spontant att det känns som om fi:s range måste vara väääldigt stark och då känns det för mig o-intuitivt att börja raisa?
Ja precis och jag menar ju då att den kanske splittras lite trevligare på floppen. Jag ser ju inte direkt poängen med att dundra in AT pre om vi kan vika AQ post.

 

Men jag är som sagt småblind för stackdjup i turnering. Vad jag minns brukar folk gilla att spara hur lite som helst, a chip and a chair osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Håller med om att hans range BÖR vara extremt stark. Tror dock det är en felbedömning att tro att average spelare i en 16$ turnering med 2k deltagare bara raisar AQ+ 99+ och aldrig spelar R/F. Tror däremot han väldigt ofta kan ha en PFR% på 10-12%, ibland till och med mer, men bara syna AI med typ AQ+ TT+. Vill påpeka att det är antes i den turren oxå...

 

Stoppar in typ AJ+ 88+ KQ mot randomspelare i denna spot. tror absolut vi kan räkna med tillräckligt bra med FE för det. Tightar till om jag har reg-read på UTG.

 

 

------------

 

Intressant med flat call här dock! Spontant tänkte iaf jag push/fold... Ännu intressantare om det är mot en fi man vet är kompetent. OM man nu vill flatta här, gör vi det med hela vår range eller vill vi ha både en call-range och en shove-range isf?? Typ såhär nånting;

 

call - QQ+,AKs,77-99,AJs,KQs,AJo,AQo

AI - JJ-TT,AQs,AK

(Eventuellt får vi även implicita med lite fler par mtp på antes)

 

På så sätt får vi se en flop med de händer som är lite för svaga för att pusha men lite för bra för att folda och balanserar upp med absoluta toppen av rangen. Sen stoppar vi in det med händer som spelar tillräckligt bra för att dega men som är semitråkiga postflophänder. På så sätt bör vi även få spela lite fler händer profitabelt mot hans range här. Även om vår shove-range blir lite genomskinlig så lär den inte vara direkt exploaterbar. Och vi tar hellre lite FE än att se en flop med typ TT oop här ändå? Eller är ja ute å cyklar?

 

Rätt äcklig spot iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att hans range BÖR vara extremt stark. Tror dock det är en felbedömning att tro att average spelare i en 16$ turnering med 2k deltagare bara raisar AQ+ 99+ och aldrig spelar R/F. Tror däremot han väldigt ofta kan ha en PFR% på 10-12%, ibland till och med mer, men bara syna AI med typ AQ+ TT+. Vill påpeka att det är antes i den turren oxå...

 

Stoppar in typ AJ+ 88+ KQ mot randomspelare i denna spot. tror absolut vi kan räkna med tillräckligt bra med FE för det. Tightar till om jag har reg-read på UTG.

 

 

------------

 

Intressant med flat call här dock! Spontant tänkte iaf jag push/fold... Ännu intressantare om det är mot en fi man vet är kompetent. OM man nu vill flatta här, gör vi det med hela vår range eller vill vi ha både en call-range och en shove-range isf?? Typ såhär nånting;

 

call - QQ+,AKs,77-99,AJs,KQs,AJo,AQo

AI - JJ-TT,AQs,AK

(Eventuellt får vi även implicita med lite fler par mtp på antes)

 

På så sätt får vi se en flop med de händer som är lite för svaga för att pusha men lite för bra för att folda och balanserar upp med absoluta toppen av rangen. Sen stoppar vi in det med händer som spelar tillräckligt bra för att dega men som är semitråkiga postflophänder. På så sätt bör vi även få spela lite fler händer profitabelt mot hans range här. Även om vår shove-range blir lite genomskinlig så lär den inte vara direkt exploaterbar. Och vi tar hellre lite FE än att se en flop med typ TT oop här ändå? Eller är ja ute å cyklar?

 

Rätt äcklig spot iaf.

 

Äntligen ett bra svar med motivering, intressant!

 

Syn känns kallt och speciellt inte med händer som AJ t.ex. Ett typiskt läge då vi vinner en liten pot eller förlorar en stor om vi träffar floppen. Träffar vi vårt A får vi förmodligen bara in det mot ännu bättre ess och om vi träffar TPTK på J så får vi förmodligen bara in det mot överpar eftersom han inte lär ha med KJ i sin range iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen ett bra svar med motivering, intressant!

 

Syn känns kallt och speciellt inte med händer som AJ t.ex. Ett typiskt läge då vi vinner en liten pot eller förlorar en stor om vi träffar floppen. Träffar vi vårt A får vi förmodligen bara in det mot ännu bättre ess och om vi träffar TPTK på J så får vi förmodligen bara in det mot överpar eftersom han inte lär ha med KJ i sin range iaf.

 

Du får det att låta som någonting dåligt att förlora hela sin stack när man träffat TP med AJ med 17bb o antear. Den är ju botten av våran synrange så självklart hade vi hellre haft en starkare hand men lär fortfarande vara högre ev att syna än att folda om vi är duktiga på poker.

 

Träffar vi A som du skrev o du vet att han BARA stoppar in bättre A kan du ju kanske folda, eller vara så klurig så att du bara checksynar istället för att hitta "värde-raise".

 

Råkar det vara så att han nu har AK så hade du ju lika mycket förlorat stacken om du degat istället, och det äääven de gångerna det inte kommit ett A!

 

Jimhamrings svar är säkert jättebra annars, fint o dega lite händer mtp antearna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...