snooker Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Bra synpunkter Othello och Hjort .. Det är lite konstigt igentligen att många förespråkar att bara syna pre.. Jag menar vilka höjer inte sina starkare händer i Holdem? Ok du träffar inte lika ofta i Omaha men du vill ju få mervärde i din fina starthand. Viktigt att poängtera är att man bör höja med ALLA bra händer dvs 5678 , 78910 etc etc. Ok inte varje gång men att bara höja med höga par gör dig genomskinligare. Fi får också mycket svårare att släppa sina marginella händer precis som Othello sa. Exempel du har höjt pre med 5678 ds. flop är 594 och fi har 59. Du pottar efter flop och kommer sannolikt bli reraisad av 2 paret som ser sin chans att få bort AA med ett saftigt reraise. Skulle potten inte varit höjd pre skulle fi snarare satt dig på möjlig triss och kan mycket lättare lägga sitt 2 par. Fråga ..Vad höjer ni pre? Pott eller mindre (jag vet att Othello inte höjer pott har jag för mig)..Jag brukar i stort sett alltid potta. Jag menar du har en bra hand och folk vägrar ju i stort sett att lägga sämre händer om dom blir raisade pre i Omaha varför inte pott bet?. Citera
nummer8 Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Hej alla Omaha-experter har en fråga angående preflop-spelet, vet inte om nån har svaret men va e en lämplig flopp-procent, dvs hur många floppar bör man se för att inte va för tight eller loose?...har nyss börjat lira men ser typ 60 proc av flopparna, måste va på tok för mycket eller? //mr novice Citera
punkis Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 limpade också allt innan, men då känns ju potbetten inget för FI på flop och turn och man blir udragen mer.... nu höjer jag 2-3bb pre flop och känns som man slipper ett par utdragningar Citera
snooker Postad 28 Mars , 2006 Rapport Postad 28 Mars , 2006 "Hej alla Omaha-experter har en fråga angående preflop-spelet, vet inte om nån har svaret men va e en lämplig flopp-procent, dvs hur många floppar bör man se för att inte va för tight eller loose?...har nyss börjat lira men ser typ 60 proc av flopparna, måste va på tok för mycket eller? //mr novice" Hoppa över att tänka procent pre med Omaha. Spela bara bra händer som synkar med varandra! Visst då kommer din procent att gå ner dock . Höj också med alla dina bra händer i sen pos (höjer även om jag sitter i mittenpos). Visst det händer att jag höjer i sämsta pos med haha. Omaha är ett spel där nötterna i stort sätt alltid finns ute ju. När jag säger bra händer menar jag också 6789ds exempelvis. Anledningen till att du inte bör spela händer med tex 678Q är att du förlorar the power av redraws! samt så är ju oddsen att träffa nötterna (och behålla nötterna till river) begränsade. Händer som är spelbara men kanske inte synkar så mycket med varandra har du lite exempel på nedan. AJ104 (om det är en suit ska det vara nötsuiten!) Jag gillar AJ10 combon för att om du träffar en str8 så är den nästan alltid nötstr8. 89QK (träffar du J10 på floppen så har du ett monster!) De flesta höga pocket pairs med rags är spelbara (kanske inte alltid mot höjningar pre dock) exempelvis AA49 non suited. AQ108 har också bra potential.. Citera
keso123 Postad 2 Juni , 2006 Rapport Postad 2 Juni , 2006 körde den här poker.se frågan i en omaha kalkylator och fick fram det här: om FI inte har något av sina kort låsta så har vi 58% mot hans ess höga triss, mot två motståndare har vi ca 28% (lite offtopic men tyckte det va intressant att veta) Citera
chcar Postad 17 Juli , 2006 Rapport Postad 17 Juli , 2006 Jag går kanske något från ämnet eftersom min fundering handlar specifikt om reraise preflop med bra AAxx-händer. På de låga nivåer jag hittills spelat har jag med glädje pottat om i sen position med mina AAxx efter höjningar i mittposition. Flera gånger har det hänt att 2-4 personer före mig gladeligen har synat för hela sin lilla stack och jag har tagit hem fina potter. Men spelet är väldigt lättläst och efter att ha läst "Super System 2" där författaren avråder från reraise med AAxx preflop har jag lite funderingar. Uppenbarligen fungerar spelet på min låga nivå (0,5-1 PL på Svenska Spel - kanske fungerar allt där...) - men när är blir det ett korkat spel? Hur gör ni som spelar några snäpp över mig? Ska jag rent av sluta med mitt "Hej, jag har AAxx"-spel redan nu för att på sikt bli en bättre spelare? Citera
snooker Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 "Jag går kanske något från ämnet eftersom min fundering handlar specifikt om reraise preflop med bra AAxx-händer. På de låga nivåer jag hittills spelat har jag med glädje pottat om i sen position med mina AAxx efter höjningar i mittposition. Flera gånger har det hänt att 2-4 personer före mig gladeligen har synat för hela sin lilla stack och jag har tagit hem fina potter. Men spelet är väldigt lättläst och efter att ha läst "Super System 2" där författaren avråder från reraise med AAxx preflop har jag lite funderingar. Uppenbarligen fungerar spelet på min låga nivå (0,5-1 PL på Svenska Spel - kanske fungerar allt där...) - men när är blir det ett korkat spel? Hur gör ni som spelar några snäpp över mig? Ska jag rent av sluta med mitt "Hej, jag har AAxx"-spel redan nu för att på sikt bli en bättre spelare?" Detta beror lite på hur ofta du reraisar pre generellt. Gör du det med icke AA händer? Är svaret ja och dina motståndare tar notis om vad du reraisar med för händer kan jag inte se några problem med att reraisa. Jag brukar dock inte göra detta om jag inte har AAds. Fördelen med AAds är ju att du oftare för nötflush drag på floppar som inte innehåller A. Då kan många ta chansen att bluffa bort dig med lägre flushdrag. Generellt så gäller samma som holdem dvs variera ditt spel. Citera
jojje2k Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Bra synpunkter Othello och Hjort .. Det är lite konstigt igentligen att många förespråkar att bara syna pre.. Jag menar vilka höjer inte sina starkare händer i Holdem? Ok du träffar inte lika ofta i Omaha men du vill ju få mervärde i din fina starthand. Viktigt att poängtera är att man bör höja med ALLA bra händer dvs 5678 , 78910 etc etc. Ok inte varje gång men att bara höja med höga par gör dig genomskinligare. Fi får också mycket svårare att släppa sina marginella händer precis som Othello sa. Exempel du har höjt pre med 5678 ds. flop är 594 och fi har 59. Du pottar efter flop och kommer sannolikt bli reraisad av 2 paret som ser sin chans att få bort AA med ett saftigt reraise. Skulle potten inte varit höjd pre skulle fi snarare satt dig på möjlig triss och kan mycket lättare lägga sitt 2 par. Fråga ..Vad höjer ni pre? Pott eller mindre (jag vet att Othello inte höjer pott har jag för mig)..Jag brukar i stort sett alltid potta. Jag menar du har en bra hand och folk vägrar ju i stort sett att lägga sämre händer om dom blir raisade pre i Omaha varför inte pott bet?. Altså jag har aldrig spelat omaha men jag trodde bara man fick använda 2 kort. Citera
psykologas Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden å hinner bara kort inlägg då ja måste lägga barna. Vill bara dela med mig av 2 tips. 1. Var försiktig med höjningar på starka draghänder som har möjlighet att floppa nötter med återdrag tex 5678 då dessa är grymma multipots händer men klart svagare shorthanded. Höja preflop med denna typ av händer gör att du riskerar tappar de händer som ska betala av dig när du floppar bra. dvs svagare draghänder eller annan hand som floppar nötterna tillsammans med dig men utan dina återdrag. 2. minireraise preflop i sen position e ett utmärkt att minimera fältet å göra dina starka shorthanded händer spelvänliga (tex dubbelpar eller händer som lätt ger toptvå). Måste ju dock va hyfsat djupa stackar på dig å preflop raiser för att göra detta + att det hjälper att sakna A på handen (om det inte e en frekvent preflop höjare innan då förstås) , Citera
snooker Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Jojje2k.. Såg mitt lilla "stavfel"..Och ja du har rätt bara 2 kort Citera
snooker Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden å hinner bara kort inlägg då ja måste lägga barna. Vill bara dela med mig av 2 tips. 1. Var försiktig med höjningar på starka draghänder som har möjlighet att floppa nötter med återdrag tex 5678 då dessa är grymma multipots händer men klart svagare shorthanded. Höja preflop med denna typ av händer gör att du riskerar tappar de händer som ska betala av dig när du floppar bra. dvs svagare draghänder eller annan hand som floppar nötterna tillsammans med dig men utan dina återdrag. 2. minireraise preflop i sen position e ett utmärkt att minimera fältet å göra dina starka shorthanded händer spelvänliga (tex dubbelpar eller händer som lätt ger toptvå). Måste ju dock va hyfsat djupa stackar på dig å preflop raiser för att göra detta + att det hjälper att sakna A på handen (om det inte e en frekvent preflop höjare innan då förstås) , Håller med och inte med Det beror kanske på vilken nivå vi pratar om men att du skulle riskera att tappa de händer som betalar av dig ser jag inte som en gígantisk risk. Synar folk pre så brukar dom i 90% av fallen syna en höjning såvida inte det finns nån som reraisar frequent. Sen tycker att också att du telegraferar din hand om potten e ohöjd pre. Efter som att så många sätter dig på AAXX,KKXX när du höjer pre så försöker dom att stjäla potterna efter floppen med reraises rätt ofta. Och har du då träffat med 5678 så brukar man få bra betalt från 2par osv. Skulle inte potten vara höjd så sätter dom dig på stegen direkt oftasts och du får bara syn av nötstegen eller kanske mindre stege/trissar. Visst det är inte dåligt det heller men jag föredrar att höja istället. När det gäller punkt 2 så förstår jag inte riktigt ditt resonemang. När det gäller top2 generellt så vill man vinna potten direkt. Får man mothugg måste man lägga sig generellt då du är en dog mot de flesta händer. får man syn så betyder det draghänder generellt men inte alltför sällen bottom trips eller toptriss som vill trappa. Miniraise minimerar aldrig några fält i Omaha heller utan det skulle vara pottraises eller reraise då. Citera
zinna Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Lite smått OT... Vad är det normalt att ha i Vpip och pfr på FR såg att ekenstar hade något i stil med 26/3 vilket känns sjukt vekt eller? Citera
Big Less Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Ja, jag kan väl inte påstå att jag är kung på omaha direkt, floppar jag kåken skulle jag nog bli ganska glad. Liksom de över 50% som hade svarat att de skulle raisat på poker.se´s fråga... Vilket är skälet till att det är så lätt att vinna pengar på Omaha. Citera
PokerWiz Postad 31 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Lite smått OT...Vad är det normalt att ha i Vpip och pfr på FR såg att ekenstar hade något i stil med 26/3 vilket känns sjukt vekt eller? Det är enligt mig inte dåliga stats på full ring Omaha. Det är ett sätt att hålla variansen i stort sett så låg som möjligt samtidigt som man inte missar så många tillfällen att inkassera stort post flop. I Omaha vill man gärna ge sig själv möjligheten att floppa mer än en enda hand, vilket man inte kan så lätt med många sämre händer som kastas om man har 26% VPIP. *edit* Personligen vill jag gärna höja mer än 3% dock. Citera
Recommended Posts