Gå till innehåll

NL1k: Toppar mot aggro reg


Recommended Posts

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Synar vi turn och viker river även när turn blankar?

 

 

Jag synar turn och viker river med KJ, tycker det känns för snävt att folda turn. Jag tror inte det jag skriver nedan är vad du hade väntat dig som svar, men du kan alltid skratta åt hur pass lite saker jag har för mig på min fritid...

VARNING: MASSIV SIFFER MUMBO JUMBO!

 

Jag är inte jättevan vid att använda pokerstove men nedan ska jag göra ett försök till att motivera varför. Om någon nGTO-nisse skulle vilja komma in och rätta till mina eventuella felaktigheter här så skulle jag vara väldigt tacksam! Mina motiveringar kommer vara ytterst bristfälliga, men jag är här för att lära så försök vara snälla mot mig (plz! :S)

 

Fakta

Jag stealar 25% från CO. På denna floppen cbettar jag ca 80% av gångerna. Jag befinner mig på top 15% (enligt Pokerstove) av min range på flop (givet 25% VP PF).

 

Jag väljer att betta 2/3 pot för värde här, då jag bör vara väl före min motståndares range (nöjer mig med att inte behöva bevisa detta).

 

För att inte bli "direkt exploaterbar" (min def: Bara genom att raisa any2 kan FI göra profit mot mig) behöver jag syna så ofta att FI's EV för en raise blir 0:

 

X(Bluff, 0EV)=140 / (75 + 48 + 140) = 0.532319392=53%

X(call,0EV)=1-0,53=0,47=47%

 

Vi måste alltså syna 47% med top 47% av vår range här för att inte kunna bli exploaterade.

 

 

Vår callingrange flop blir då (räknar för 25% VP, 80% flopcb och X(call,0EV)=47%: 0,25*0,47*0,80=0,376=0,095=9,5%.

 

Top 9,5% utvalda ur Pokerstove (ur de 25% vi startade med) blir då:

 

Flop call 140 raise: 88+,55,33,AKs,K8s+,AKo,KTo+

 

För att inte kunna bli exploitade turn krävs därmed att FI's bet max har 0EV:

 

X(Bluff, 0EV)=270 / (75 + 48 + 140 + 92 + 270) = 0.432 =43,2%

X(call,0EV)=1-0,432=0,568=56,8%

 

Vi behöver syna med 56,8% av vår range (9,5%) vi kommer till turn med:

 

Callingrange= 0.568 * 0.095 = 0.05396=5,4%

 

Top 5,4% i Pokerstove: KK+,88,55,33,AKs,KdQd,KdJd,KdTd,Kd9d,K8s,AKo,KJo+

 

Det jag får fram är att KJo skulle vara den svagaste handen vi kan syna med på turn. Plockar jag väck KJo hamnar vi tightare än mina beräkningar och lägger jag till den hamnar jag något lösare. Blir ungefär att man ska folda den 50% enligt mitt resultat (som givetvis bygger på för grova förenklingar för att detta ska vara precist).

 

På river innebär det ju då givetvis att vi kommer att folda KJ eftersom det är sämsta handen vi synar turn med.

 

Enligt mina beräkningar kan vi syna river med:

 

X(Bluff, 0EV)=680 / (75 + 48 + 140 + 92 + 270*2+680) = 0.432 =43,2%

X(call,0EV)=1-0,432=0,568=56,8%

 

River calling range = 0,568*0,054=0,031=3,1%

 

Top 2,5% enligt Pokerstove: KK+,88,55,33,K8s

 

Enligt mina beräkningar är det alltså Royleaxe som har rätt svar gällandes den här handen! Grattis! :) Ditt diplom kan hämtas ut i Skåne.

 

 

Givetvis bör mina beräkningar tas med en rejäl nypa salt och visst finns det en hel del felkällor här, men vad tycker ni om mina beräkningar? Åt skogen eller är det så här man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har glömt bort att använda card removal i dina beräkningar till att börja med.

 

sen inga tankar på att kanske dra ner din cbet-frekvens lite? är iofs en bräda där man kan cbetta lite mer på, men skulle nog iaf vela ta lite fler c/c linjer mot en som höjer flop cbets så pass mkt..

 

är ju som flera nämnt ingen bräda där std-regsen brukar höja på, men har man ~23% raise cb kan man nog förvänta sig raise även på såna där brädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har glömt bort att använda card removal i dina beräkningar till att börja med.

 

Det är sant! Jag ska gå in i Pokerstove senare och rätta till så att jag tar väck de kombinationer av kort som ligger på brädan ur mina händer. Detta borde minska min valuerange och därmed öppna för att jag synar lite bredare.

 

sen inga tankar på att kanske dra ner din cbet-frekvens lite? är iofs en bräda där man kan cbetta lite mer på, men skulle nog iaf vela ta lite fler c/c linjer mot en som höjer flop cbets så pass mkt..

 

är ju som flera nämnt ingen bräda där std-regsen brukar höja på, men har man ~23% raise cb kan man nog förvänta sig raise även på såna där brädor.

 

Jag bara gjorde en uppskattning av min cbet% denna monotona typ av bräda. I normala fall ligger jag på runt 67% i flopcb men här tror jag att jag höjer den något. Anledningen är att en stor del av FI's range totalmissar samt att det finns goda möjligheter för mig att cbetta både turn och river här för value eller bluff.

 

Håller med dig om att FI's tendenser att raisa flop cbets får mig att vilja cbetta färre gånger. Det jag glömde att nämna tidigare var att FI foldar ganska normalt mot cbets, 49%. Hade denna siffran gått ner lägre så hade jag börjat dra ner min cbet frekvens betydligt. Orkade inte sitta och räkna ut EV för olika cbet frekvenser osv så jag skippade det. Tror du 80% kan vara en rimlig siffra eller bör vi gå ner lite? Ska testa att räkna med lite andra siffror och se vad jag får för resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta

Jag stealar 25% från CO. På denna floppen cbettar jag ca 80% av gångerna. Jag befinner mig på top 15% (enligt Pokerstove) av min range på flop (givet 25% VP PF).

 

Antagligen för hög cbet%, du bör inte "cbetta" utan snarare titta på vad som ska värdebettas och bluffa därefter.

 

För att inte kunna bli exploitade turn krävs därmed att FI's bet max har 0EV:

 

Inte korrekt, fis thresholdhand ska ha samma värde för checkback som för bet. Detta kommer inte vara 0EV. Gäller också river

 

.

 

EDIT: Förtydligande, EV-checkback kommer alltså vara EV>0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vill ha rättningar av felaktigheter så kommer de jag kunde hitta här. :)

Du har glömt skriva med KQs och KQo i din turn calling range.

River calling range = 0,43*0,054 = 2,3%

 

Du kan fortsätta på samma exempel genom att ändra din CB-bets- och Check-range. Just nu är din checkrange bottom 20% av din flop-HD vilket är exploaterbart.

 

1. Du vill Värde-betta de bästa händerna.

2. Du vill check-syna de näst bästa händerna.

3. Du vill Bluffa med de händer som är för dåliga att beta eller syna för värde, men som har hyfsad equity.

4. check-folda resten

 

Antagligen för hög cbet%, du bör inte "cbetta" utan snarare titta på vad som ska värdebettas och bluffa därefter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

EDIT: Förtydligande, EV-checkback kommer alltså vara EV>0

 

Tack för förtydligandet!

Ursäkta att jag inte hunnit in och skriva här på ett tag. Har varit för bra väder för att sitta framför datorn. Ska se om jag kan ta och mixtra lite med ekvationerna ikväll och se vad jag kommer fram till. Är väldigt tacksam hjälpen!

 

Eftersom du vill ha rättningar av felaktigheter så kommer de jag kunde hitta här. :)

Du har glömt skriva med KQs och KQo i din turn calling range.

River calling range = 0,43*0,054 = 2,3%

 

Du kan fortsätta på samma exempel genom att ändra din CB-bets- och Check-range. Just nu är din checkrange bottom 20% av din flop-HD vilket är exploaterbart.

 

1. Du vill Värde-betta de bästa händerna.

2. Du vill check-syna de näst bästa händerna.

3. Du vill Bluffa med de händer som är för dåliga att beta eller syna för värde, men som har hyfsad equity.

4. check-folda resten

 

Tack! Trodde inte någon skulle orka läsa igenom det jag skrev :-D Givetvis ska det vara 0,054 som jag ska använda mig av. Såg även ett till fel som jag gjort. Det ska vara 0,568 jag ska multiplicera det med (värdet för Call(0EV)).

 

Den korrekta ekvationen blir då:

0.568 * 0.054 = 0.030672 = 3,1%

 

Misstaget jag gjorde med KQ kommer att rättas till. Håller med dig om vad du skriver och jag ska försöka justera mina ranges med dina och jakelamottas punkter i åtanke.

 

Jag är jättetacksam för att ni orkar! Hoppas jag inte är allt för jobbig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag att bygga en stor post kring de nya tankarna jag fått in.

 

Känner dock att det kommer bli väldigt mycket jobb med räknande osv så jag kommer dela upp det över mer än en dag. Jag kommer beta av händelsera metodiskt och ställa en del frågor längs med vägen. Är tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ganska ny på det här med beräkningar i Pokerstove osv.

 

Först så tänkte jag analysera en lämplig cbet% på denna flop. Det första jag gör är att plocka upp den range som jag stealar med från CO.

 

Följande range är:

 

screenshot022s.png

 

Eller i textformat: 22+,A2s+,K8s+,Q9s+,J8s+,T8s+,98s,87s,76s,65s,A8o+,KTo+,QJo,QcTd,QcTh,QdTs,QhTs,QsTd,QsTh,JTo

 

Efter detta försöker jag determinera vilka händer som ligger före FI's cbet calling range på flop. Dessa händer definerar jag som valuebethänder. För att komma fram ungefär vilka händer FI synar/höjer vs cbet med har jag valt att selektivt plocka ut en range som motsvarar hans did not fold to cbet range. Jag har valt att helt plocka bort de händer som FI hittils har 3bettat 100% preflop med i situationer likt denna ur ett stort sample händer. Jag har även "tunnat ut" de delar av hans range som han 3bettar väldigt ofta (99,88,A2-5s, AQo) genom att plocka bort ett par kombinationer från respektive handgrupp.

 

FI's call+raise cbet range blir då:

 

screenshot024xx.png

 

Eller i textformat: 9c9d,9c9h,9d9s,9h9s,8c8d,8c8h,8d8h,8d8s,8h8s,77-22,AJs-ATs,Ad5d,Ah5h,As5s,Ac4c,Ad4d,Ah4h,Ac3c,Ad3d,As3s,Ac2c,Ah2h,As2s,KTs+,76s,65s,AQo-AJo,KJo+

 

För att få fram de händer som ligger i gränslandet kring 50% EQ mot FI's calling range letar jag mig fram i Pokerstove och hittar att 77 ligger strax över 50% medan 66 liger strax under. Detta definerar jag som min borderline mellan valuebet och (semi)bluff.

 

Detta medför att min valuerange i givet scenario blir: 55+,33,AKs,K8s+,AKo,KTo+ eller motsvarande 8.1% av alla möjliga händer. Detta innebär att jag har värdehänder 8,1/25=0,324=32,4% av gångerna jag ser floppen. Notera att jag plockat bort alla kombinationer innehållandes Ks, 5h och 3d som jag glömde sist jag räknade.

 

Här uppstår dock ett litet dilemma för min del huruvida jag ska splitta upp mina ranges och hur pass ofta jag kommer att behöva bluffa. Jag tänkte att jag börjar med dessa nedbrytningar av ranges för att nu samla in lite mer info om hur jag ska fortsätta samt tänka till lite mer. Ser ni några felaktigheter eller har tankar om vad nästa steg bör vara så är ni mer än välkomna att posta i den här tråden.

 

För övrigt så tog jag med chartsen från Pokerstove mestadels för att få lite färg på annars ganska tunga och trista beräkningar. Hoppas det håller uppe humöret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde det väl inte gå att få fram en callingrange med mindre än säg

"x.x%-enheters avvikelse" om vi antar att era ranges inte är statiska/gameflow-oberoende osv?

 

Så är det. Jag försöker bara göra uppskattningar för att komma så nära som möjligt. Det man kan göra är fördela FI's calling range över en större mängd händer. Där tar man sedan och plockar bort lite olika kombinationer eller "tunnar ut" hans range som jag delvis gjorde tidigare. Borde nog göra det lite mer för att komma närmare sanningen.

 

Fördelen med att räkna på exemplet som jag har valt är att det är väldigt polariserat mellan "träffhänder" och "misshänder". Hade brädan varit :Jd::9h::7h: hade det varit betydligt svårare att få fram ungefärliga ranges utan oändlig tillgång på statistik. På brädan vi har spelar det inte så jättestor roll vilka händer vi väljer ut att FI synar med preflop. Sålänge vi inte behöver fundera över att lägga till många fler KX i hans range så ska det inte påverka resultaten allt för mycket tror jag.

 

Tacksam för alla tankar kring detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en begåvad spelare. Du spelar till din kapacitet och gör ditt bästa. Men vid ett första ögonkast så kan jag snabbt se att du inte maxar dina händer. Detta leder till att du inte maxar situationen i helhet. Det kan vara bra ifall ni andra också läser det här och snappar upp lite nya grejer.

 

Maxa alltid alla händer. Det spelar ingen roll vad ni får för kort, oavsett kort så ska ni alltid maxa era händer så att ni ger er själva den teoretiskt bästa chansen att vinna handen. Det är så jag spelar och det är just så jag tjänar ruskigt mycket pengar. Gör som jag säger så kan ni torka er i röven med pengar inom en väldigt snar framtid. Pengar som hade kunnat användas för att rädda barnen i Afrika.

 

Jag maxade mitt inlägg nyss. Märkte ni? Just det.

 

Ta hand om er

 

P.S. Försök att använda ordet "maxa" fler gånger än mig. Försök. Utmanar er. Maximerande i alla situationer likt en vargledare när ynglingarna utmanar hans post.

 

Haha, wtf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en begåvad spelare. Du spelar till din kapacitet och gör ditt bästa. Men vid ett första ögonkast så kan jag snabbt se att du inte maxar dina händer. Detta leder till att du inte maxar situationen i helhet. Det kan vara bra ifall ni andra också läser det här och snappar upp lite nya grejer.

 

Maxa alltid alla händer. Det spelar ingen roll vad ni får för kort, oavsett kort så ska ni alltid maxa era händer så att ni ger er själva den teoretiskt bästa chansen att vinna handen. Det är så jag spelar och det är just så jag tjänar ruskigt mycket pengar. Gör som jag säger så kan ni torka er i röven med pengar inom en väldigt snar framtid. Pengar som hade kunnat användas för att rädda barnen i Afrika.

 

Jag maxade mitt inlägg nyss. Märkte ni? Just det.

 

Ta hand om er

 

P.S. Försök att använda ordet "maxa" fler gånger än mig. Försök. Utmanar er. Maximerande i alla situationer likt en vargledare när ynglingarna utmanar hans post.

Du dödar pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det tog mig en timme att läsa tråden och nu är jag lätt illamående och har huvudvärk=)

 

Ärligt talat hur relevant är all denna informationen?? Fattar att det är en hög nivå och att man vill minska sina misstag. Men detta känns ju sjukt. Om det tar så här lång tid att analysera en hand vill jag knappt vara med.

 

Nu kommer jag låta sjukt fiskig, för det är jag.

 

1. Jag gillar att Check syna flopp mot aggro killen här.

2. Om jag tar din linje, så tar jag den för att jag tror att han bluffar tillräckligt ofta. Det vill säga att när han betar turn tror jag fortfarande att jag har bäst hand, med tillägg. Jag ser inte varför raisen inte skulle vara ett bra spel. Fattar att vi nästan aldrig får syn av en sämre hand men det känns som att han kommer vika ofta här och då har vi vunnit en shysst pott.

 

Jag hade förmodligen tagit linjen check raise turn för värde med alla set. Om vi någonsin ska få betalt när vi gör så borde vi också ha ett par bluff händer som tar den linjen. KJ i ruter är väl hygglig att ha i den bluff rangen? Semi bluff liksom. Eller?

 

Vill vi inte ha en bluff range här? varför i så fall? Check raisar vi bara värde på denna turnen, det känns ju som att det blir väldigt lätt att spela mot oss då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar turn och viker river med KJ, tycker det känns för snävt att folda turn. Jag tror inte det jag skriver nedan är vad du hade väntat dig som svar, men du kan alltid skratta åt hur pass lite saker jag har för mig på min fritid...

VARNING: MASSIV SIFFER MUMBO JUMBO!

 

Jag är inte jättevan vid att använda pokerstove men nedan ska jag göra ett försök till att motivera varför. Om någon nGTO-nisse skulle vilja komma in och rätta till mina eventuella felaktigheter här så skulle jag vara väldigt tacksam! Mina motiveringar kommer vara ytterst bristfälliga, men jag är här för att lära så försök vara snälla mot mig (plz! :S)

 

Fakta

Jag stealar 25% från CO. På denna floppen cbettar jag ca 80% av gångerna. Jag befinner mig på top 15% (enligt Pokerstove) av min range på flop (givet 25% VP PF).

 

Jag väljer att betta 2/3 pot för värde här, då jag bör vara väl före min motståndares range (nöjer mig med att inte behöva bevisa detta).

 

För att inte bli "direkt exploaterbar" (min def: Bara genom att raisa any2 kan FI göra profit mot mig) behöver jag syna så ofta att FI's EV för en raise blir 0:

 

X(Bluff, 0EV)=140 / (75 + 48 + 140) = 0.532319392=53%

X(call,0EV)=1-0,53=0,47=47%

 

Vi måste alltså syna 47% med top 47% av vår range här för att inte kunna bli exploaterade.

 

 

Vår callingrange flop blir då (räknar för 25% VP, 80% flopcb och X(call,0EV)=47%: 0,25*0,47*0,80=0,376=0,095=9,5%.

 

Top 9,5% utvalda ur Pokerstove (ur de 25% vi startade med) blir då:

 

Flop call 140 raise: 88+,55,33,AKs,K8s+,AKo,KTo+

 

För att inte kunna bli exploitade turn krävs därmed att FI's bet max har 0EV:

 

X(Bluff, 0EV)=270 / (75 + 48 + 140 + 92 + 270) = 0.432 =43,2%

X(call,0EV)=1-0,432=0,568=56,8%

 

Vi behöver syna med 56,8% av vår range (9,5%) vi kommer till turn med:

 

Callingrange= 0.568 * 0.095 = 0.05396=5,4%

 

Top 5,4% i Pokerstove: KK+,88,55,33,AKs,KdQd,KdJd,KdTd,Kd9d,K8s,AKo,KJo+

 

Det jag får fram är att KJo skulle vara den svagaste handen vi kan syna med på turn. Plockar jag väck KJo hamnar vi tightare än mina beräkningar och lägger jag till den hamnar jag något lösare. Blir ungefär att man ska folda den 50% enligt mitt resultat (som givetvis bygger på för grova förenklingar för att detta ska vara precist).

 

På river innebär det ju då givetvis att vi kommer att folda KJ eftersom det är sämsta handen vi synar turn med.

 

Enligt mina beräkningar kan vi syna river med:

 

X(Bluff, 0EV)=680 / (75 + 48 + 140 + 92 + 270*2+680) = 0.432 =43,2%

X(call,0EV)=1-0,432=0,568=56,8%

 

River calling range = 0,568*0,054=0,031=3,1%

 

Top 2,5% enligt Pokerstove: KK+,88,55,33,K8s

 

Enligt mina beräkningar är det alltså Royleaxe som har rätt svar gällandes den här handen! Grattis! :) Ditt diplom kan hämtas ut i Skåne.

 

 

Givetvis bör mina beräkningar tas med en rejäl nypa salt och visst finns det en hel del felkällor här, men vad tycker ni om mina beräkningar? Åt skogen eller är det så här man gör?

 

Varför är det inte 2006 längre?

 

Vad ska han ha liksom? Syn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har man en vettig prerange från co (80% av regsen är nog 25%+ från co) så ska inte kjs hamna i botten av vår range på river, möjligtvis botten 30% (spec inte då vi har några par+fd från turn)..

 

Aks+ på river är lite nittigt men skulle inte klandra någon för att vika qk, är river lite mer brick borde vi inte vika den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...