Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att hävda att man inte förstod lagen duger tyvärr inte. Det är var medborgares skyldighet, ur rent juridisk synvinkel, att förstå alla lagars innebörd. För att anses skyldig är grundrekvisitet uppsåt, med andra ord att du gör någonting med flit, men jag är tämligen säker på att det räcker med oaktsamhet när det gäller de flesta av skattebrotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hävda att man inte förstod lagen duger tyvärr inte. Det är var medborgares skyldighet, ur rent juridisk synvinkel, att förstå alla lagars innebörd. För att anses skyldig är grundrekvisitet uppsåt, med andra ord att du gör någonting med flit, men jag är tämligen säker på att det räcker med oaktsamhet när det gäller de flesta av skattebrotten.

 

Men om det är skattefritt inom EU enligt svar från Skattejouren samt att Gibraltar är med i EU och man spelar på en site som ägs av ett engelskt bettingbolag (och det därmed är oklart om man ska se det som en engelsk site eller tillhörande Gibraltar) så kan man väl knappast åka på fängelse bara för att man inte visste att Gibraltar har något slags undantag från EU:s skatteregler? Det låter överdrivet och orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Skatteverket kan bara upptaxera inkomster ett år bak i tiden, vilket innebär att om du haft en inkomst två år tillbaks i tiden och inte skattat för den är du homefree... ungefär så...

 

Är du helt säker på detta? Och rent praktiskt, innebär detta att jag år 2005 när tidsfristen för inlämnandet av deklaration för år 2004 gått ut, att jag från detta datum är safe vad gäller 2003 års inkomster och bakåt?

 

Jag vet att RSV slagit ner på en del amerikanska bolag i Sverige och kontrollerat anställdas aktieaffärer, och där har dom gått fem år tillbaka i tiden. Det är därför jag undrar om det stämmer med ett år för inkomster. Jag hoppas ju förstås att det stämmer. ;)

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt gäller följande: "Skatteverket kan ompröva taxeringen 2004 (inkomståret 2003) t.o.m. utgången av 2005 och, om oriktiga uppgifter påträffats, t.o.m. utgången av år 2009."

 

Eftersom oriktiga uppgifter föreligger så kan dom göra det senare. Ok, kan var ett för starkt ord, MEN i princip skall det till mycket speciella omständigheter och är mycket mycket ovanligt.

 

Beloppet skall vara mycket stort. Uppgifterna skall komma som kontroll uppgifter. Dvs tips eller indikationer på att du hade x00000 i inkomst är inte tillräckligt, om de får in en sån lapp kommer avdelningschef eller liknande ta en titt i systemet, bedömma den och kasta den i dokumentförstöraren. Bevisbördan ligger i stort sett på deras sida om de skall kunna göra denna typ av upptaxering... (lycka till)

 

Normalt är att om skatteverket inte hör av sig i samband med den aktuella taxeringen så kommer de inte heller höra av sig senare. De kan i samband med årets taxering se över fjorårets taxering och möjligen ompröva den (relativt lätt för skatteverket, inte så många instanser inblandade) men trots allt ovanligt. Att gräva i ännu äldre taxeringar är något man inte gör. Det läggs inga resurser på att leta upp gamla skattepengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just fått följande besked från Skatteverkets servicejour angående Gibraltar:

 

"Gibraltar ingår i EU, och omfattas av bestämmelserna i denna skrivelse.

Således ska inkomster från vinster på spel och lotterier från ett företag

där inte beskattas enligt 42 kap. 25 § IL."

 

Snyggt jobbat! Då är de som spelar tex på ladbrokes trygga då deras maskiner står där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pacific poker är sånna fall också skattefritt..

 

hur säkra är dessa uppgifter om att siter som har verksamheten i gibraltar är skattefritt? jag har själv skrivit till RSV och fått motsatt svar; att sånna vinster skall beskattas.

 

unibet bör dock vara säkert. de har sin verksamhet i malta vilket är en medlemsstat i EU och det medför att det är skattefritt av samma anledning som lad brokes är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur säkra är dessa uppgifter om att siter som har verksamheten i gibraltar är skattefritt? jag har själv skrivit till RSV och fått motsatt svar; att sånna vinster skall beskattas.

 

Jag kan bara återge vad jag fick för svar. Lite otäckt att man kan få olika svar. Jag tänker i alla fall spara svaret och hänvisa till det om det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motsägelsefulla besked hela tiden. Det verkar som att det aldrig blir någon ordning på denna fråga. Är det inte dags att vi tar tag i skattefrågan ordentligt så att vi får ett klart besked. För detta krävs nog att någon faktiskt tar upp vinster från en gibraltarbaserad pokersajt i sin deklaration.

 

Jag har en ide och undrar om fler är intresserade: En person tar upp vinst från en gibraltarbaserad pokersajt i sin deklaration. Skulle beskedet bli att det är skattefritt är allt frid och fröjd och vi har fått ett prejudikat.

 

Skulle personen å andra sidan få beskedet att skatt måste betalas uppstår dock ett problem. Dels för att vi då vet att vinsterna inte är skattefria :cry: och dels för att personen som tog upp inkomsten i deklarationen åker på en "smäll".

 

Hur kommer man runt detta. Jo, ett antal personer skulle kunna deponerar en viss summa hos en person som alla här på forumet litar på. Jag kan tänka mig att deponera en tusenlapp eller så. I det fall SKM kommer fram till att skatt skall betalas ersätts testpersonen med motsvarande skattesumma. Visar det sig att vinsten är skattefri får alla personer som deponerat pengar tillbaka dessa. :lol:

 

Således riskerar testpersonen ingen skattesmäll utan de som torskar är endast vi som deponerat pengar. Många smällar små istället för en stor. Slutresultatet blir att vi i alla fall får ett besked i frågan. Det är kanske inte så smart att någon som dragit in 6-siffriga belopp online används eftersom jag misstänker att vi inte får ihop motsvarande skattesumma vid eventuellt negativt besked från SKM. Någon i storlekslassen 20-30 tusen skulle nog passa bra.

 

Finns det fler som skulle kunna tänka sig att offra lite kulor för detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur säkra är dessa uppgifter om att siter som har verksamheten i gibraltar är skattefritt? jag har själv skrivit till RSV och fått motsatt svar; att sånna vinster skall beskattas.

 

Jag kan bara återge vad jag fick för svar. Lite otäckt att man kan få olika svar. Jag tänker i alla fall spara svaret och hänvisa till det om det blir problem.

 

Skulle du kunna lägga upp den mailkonversationen på nätet nånstans? Vore trevligt att kunna referera till den om de skulle börja fråga saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna lägga upp den mailkonversationen på nätet nånstans? Vore trevligt att kunna referera till den om de skulle börja fråga saker...

 

Skrivelsen de refererar till är: länk till skatteverket.

 

En intressant del i skrivelsen är:

”Utländskt lotteri” får definieras som utländsk motsvarigheter till vad som är lotteri enligt 3 § lotterilagen, dvs. utländska trav- och tipsvinster, pokerspelsvinster etc. är att anses som vinster på ”utländskt lotteri”.

 

Mailkonversationen innehåller en del privat information och så länge ingen annan har hänvisat till dess ärendenummer och eventuellt fått mothugg så kan jag med gott samvete använda den som bas för att inte deklarera Gibraltarvinster. Det är ju trots allt bara att registrera en anonym e-mail och skicka en fråga till Skattemyndigheten om Gibraltar. Gillar man inte svaret är det ju bara att registrera en ny e-mailadress och fråga igen ;)

 

EDIT: Dessutom vore det intressant för alla och höra från fler som frågar skattemyndigheten om vad de får för svar. Var mitt svar bara en tillfällighet eller får alla samma svar?

 

* LP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ide och undrar om fler är intresserade: En person tar upp vinst från en gibraltarbaserad pokersajt i sin deklaration. Skulle beskedet bli att det är skattefritt är allt frid och fröjd och vi har fått ett prejudikat.

 

Jag är ingen juridisk expert men som jag har förstått det så är man inte riktigt säker förrän en fråga prövats av en rättslig instans. Finns det någon som är beredd att genomgå detta så är jag givetvis beredd att deponera pengar men jag kan inte begära det av någon eftersom jag inte själv är beredd att vara testperson.

 

EDIT: Kanske vore det mer lockande om testpersonen fick behålla de deponerade pengarna oavsett utgång? Men då kanske folk inte är villiga att deponera pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är ingen juridisk expert men som jag har förstått det så är man inte riktigt säker förrän en fråga prövats av en rättslig instans.

 

Det är riktigt. Var lite slarvig i formuleringen.

 

Ditt förslag att låta testpersonen behålla pengarna oavsett utgång skulle i alla fall jag var med på. Kanske lättare att hitta en testperson då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med en rättslig prövning tror jag är att den skulle ta väldigt lång tid. Eftersom det här är helt nytt skulle det förmodligen gå till högsta instans.

 

Stämmer nog men man måste börja någonstans.

 

Det skulle dock endast bli ett problem om RSV säger att skatt SKALL betalas och personen som ålagts att betala skatt driver det vidare. Säger RSV att det är skattefritt så kommer i alla fall inte någon pokerspelare att driva frågan vidare.

 

Skulle det visa sig att RSV anser att personen skall betala skatt så skulle jag bli mycket förvånad om inte vissa pokersajter i eget intresse ställer upp med både advokater och annat för att driva frågan vidare. Se bara hur mycket pengar vissa bettingsajter lägger ner för att bekämpa exempelvis det svenska spelmonopolet. Om det i högre instans visar sig att det är skatterfritt skulle vissa pokersajter få ett rejält uppsving varför jag tror att även de skulle ha ett stort intresse av att få ett beslut i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det visa sig att RSV anser att personen skall betala skatt så skulle jag bli mycket förvånad om inte vissa pokersajter i eget intresse ställer upp med både advokater och annat för att driva frågan vidare.

 

Jag surfade in på Skattebetalarnas hemsida och såg att man kan teckna en försäkring hos dem som gör att man får en advokat som sköter brevväxlingen med skattemyndigheten om problem uppstår samt att man inte behöver stå för rättskostnader. Lite drastigt kanske men man skulle nog sova lite bättre om nätterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu kände för att köpa bostadsrätt, bil osv. (se framtid) för pokervinster så skulle ju risken för skönstaxering öka ganska mycket. Så hur ska man redovisa sina vinster så att skattemyndigheten inte börja jävlas? Jag vill inte bara köpa glass och godis...

 

Ta upp vinster utanför EU som inkomst av kapital (bifoga uträkning av vad du tjänat) och vinster innanför EU under Övrigt (där du skriver att du anser det vara skattefritt enligt EU-dom). Problemet är att lotteriförluster inte är avdragsgilla viket i praktiken innebär att om du vinner 100kr och sedan satsar 100kr i en pott du förlorar så anser skattemyndigheten att du gjort en vinst på 100kr så skatten kommer att bli högre än vad du tjänat. I praktiken måste dock skattemyndigheten begära ut handhistorik vilket jag tror blir svårt. Jag är ingen skatteexpert men det finns potential för rejäl skatt i procent av nettovinsten.

 

EDIT: Med Övrigt menar jag övriga upplysningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl egentligen om pengarna skall tas upp i deklarationen eller ej. Om du inte gör det finns ju risken att det kommer fram ändå och att du då blir tvungen att förklara dig i efterhand, vilket kanske blir besvärligt om Skatteverket vill använda dig som försökskanin i någon form av prövning. Den risken ökar med hur mycket pengar du tar ut, antar jag.

 

Vidare är det så att om du från början tar upp det i deklarationen är möjligheten också befintlig att Skatteverket kommer börja utreda ditt ärende.

 

Moment 22 med andra ord.

 

Dina chanser att få rätt i en prövning är dock övertygande stora om du spelat på en sajt med spelserver i EU, med hänvisning till Lindmandomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...