Gå till innehåll

JackVegas


JackVegas

Vilken siffra tror du att alla andra kommer välja?  

283 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken siffra tror du att alla andra kommer välja?

    • 1
      43
    • 3
      33
    • 7
      141
    • 148
      66


Recommended Posts

  • Svars 4,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Comments om filmerna efter efterlyses (=

 

edit: såg att Lincoln gick lös

 

Kommer nog skriva en liten review på allt, precis som förra året, uppmanar alla som vill att göra detsamma (inom spoiler tags om recensionen är av en sådan natur)!

 

 

Beasts of the Southern Wild har jag förhoppningar på :)

 

Jag hade aldrig hört om den förrens nu, men herr Tor Rent gav den till mig i 720p precis så den blir väldigt snart. :)

 

 

funderar se livet av π, något att rekka?

 

Ja den var bra, se den på bio i 3D imo, det är en väldigt grafisk film som vinner mycket på upplevelse. :)

 

 

 

 

Sugar Man kom med på dokumentärerna! Har länge haft den men såg den först igår och sitter fortfarande och nöter igenom låtar på spotify. Riktigt jävla bra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nog skriva en liten review på allt, precis som förra året, uppmanar alla som vill att göra detsamma (inom spoiler tags om recensionen är av en sådan natur)!

 

 

 

 

Jag hade aldrig hört om den förrens nu, men herr Tor Rent gav den till mig i 720p precis så den blir väldigt snart. :)

 

 

 

Ja den var bra, se den på bio i 3D imo, det är en väldigt grafisk film som vinner mycket på upplevelse. :)

 

 

 

 

Sugar Man kom med på dokumentärerna! Har länge haft den men såg den först igår och sitter fortfarande och nöter igenom låtar på spotify. Riktigt jävla bra! :)

 

Samma här :S så ehhhm köpte den förut :oops:

Däremot har jag inte fått tag i Silver Lining :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för program som du lyckades droppa 7kg så snabbt? vacker jobbat i alla fall!

 

http://theabsproject.com/ hette programmet! Jag är ingen expert men jag tror det är ganska standard att droppa mycket i vikt när man går cold turkey på kolhydrater, någon får gärna rätta mig om jag har fel. :)

 

 

 

 

För övrigt inte hunnit se en enda oscarsfilm ännu, har spelat 24/7 och tänker fortsätta med det tills jag känner mig utbränd och behöver en längre paus. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Dags för oscarstema i dagboken! Ny omröstning kommer upp alldeles strax där ni får säga vilken film ni tycker har vart bäst bland årets nomineringar och jag tänkte skriva recensioner på samtliga filmer jag har sett. Har hittills sett 7/9 av nomineringarna i Best Picture och jag förväntar mig att sluta cirkeln inom de närmaste dagarna. Recensionerna kan innehålla semi-spoilers så läs på egen risk.

 

 

 

0n4ySZH.jpg

 

IMDB-betyg: 8.0

JackVegas-betyg: 7.2

 

Nominerngar: 5;

 

* Best Achievement in Directing

* Best Foreign Language Film of the Year

* Best Motion Picture of the Year

* Best Performance by an Actress in a Leading Role

* Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen

 

 

Amour handlar om ett äldre par i Paris, där kvinnan drabbas av en stroke och blir paralyserad på hela sin vänstra sida. Mannen får ägna sitt liv åt att ta hand om henne och deras förhållande blir ansträngt då hon känner en otrolig skuld och en sorts pinsamhet att han måste hjälpa henne med allting.

 

På förhand så tyckte jag att den här filmen såg helt okej ut på pappret, jag har ingenting emot långsamma, känslosamma filmer som bygger mycket på skådespeleri och i princip helt saknar "effekter" och musik. Men den här föll mig inte alls i smaken, det kan vara så att det hit a little close to home för min del då en släkting genomgick något liknande förra året och sakta tynade bort på ett hospice, vägrade att äta och bara mumlade osammanhängande "gibberish" hennes sista dagar.

 

Filmen lämnar aldrig lägenheten, vi får inte en minsta tendens till bakgrundsmusik i någon scen och slutprodukten blir i mina ögon en jättedeprimerande film som kanske försöker framlyfta att life is beautiful men det blir helt tvärtom. Misär, elände och ja...vad ska man säga; life's a bitch and then you die.

 

Det som räddar filmen upp till en 7+ i mitt betyg är att den faktiskt är extremt välspelad. Det är tyvärr inte ofta som jag ser en film och inte tänker på att de faktiskt spelar in en film, att de har en kamera mitt i nyllet och att det är make-believe, men här känner jag inte så alls; inte ens när jag försöker. Det är ingen slump att Emmanuelle Riva är nominerad till bästa kvinnliga huvudroll för sin insats och även om det förmodligen inte bär hela vägen så är det en skådespelarinsats som förtjänar hatten av och hon, om något, gör filmen sevärd.

 

 

 

 

TjQvMEZ.jpg

 

IMDB-betyg: 8.1

JackVegas-betyg: 8.3

 

Nomineringar: 7;

 

* Best Achievement in Editing

* Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score

* Best Achievement in Sound Editing

* Best Achievement in Sound Mixing

* Best Motion Picture of the Year

* Best Performance by an Actor in a Supporting Role

* Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

 

 

Argo är based on a true story och handlar om ett gisslandrama på USAs ambassad i Iran på 80-talet. Runt 10-15 personer blir tillfångatagna av iranska rebeller som kräver utlämning av någon sorts tyrann som de vill hänga publikt medan USA står fast vid sitt motto att aldrig negotiata med terrorister. Sex personer lyckas dock fly från byggnaden innan den stormas och söker skydd i den kanadensiska ambassaden där de lever med gardinerna fördragna och kan inte visa sig ute på gatan.

 

Ben Affleck som spelar huvudroll jobbar på en spion-agency och hans yrke är extractions av folk ur hotande länder kan man säga, de använder ett annat ord i filmen som jag aldrig hade hört innan men ni vet vad jag menar. Det blir hans, och hela USAs säkerhetstjänsts' uppdrag att komma på en plan att få ut dessa amerikanska medborgare ur ett otroligt USA-hatande Iran, där en vit man knappast kan visa sig på gatan utan att det blir kravaller.

 

Argo är en av de mest spännande filmerna jag har sett på senare år och jag tycker den är riktigt riktigt bra. Skådespelarinsatserna är inte särskilt imponerande men samtidigt så känns det inte som en sådan sorts film; det är en väldigt handlingstung film där kanske förhöjda skådespelarinsatser hade komplicerat saker. De som spelar gisslan ska väl egentligen bara spela "vanliga" människor och det känns lite svårt att göra en timid, vanlig människa särskilt utstrålande. Varför Alan Arkin har blivit nominerad för bästa manliga biroll förstår jag inte alls, han är med i typ 10-12 scener och gör inget utöver det vanliga alls.

 

Den kammade hem Best Director samt Best Motion Picture - Drama på årets Golden Globes och kan nog anses som en top3 film i år utan tvekan. Mycket mycket möjligt att den blir oscarsfavorit till Editing och Screenplay.

 

 

 

51yxp2d.jpg

 

IMDB-betyg: 7.4

JackVegas-betyg: 6.6

 

Nomineringar: 4;

 

* Best Achievement in Directing

* Best Motion Picture of the Year

* Best Performance by an Actress in a Leading Role

* Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

 

 

Beasts of the Southern Wild handlar om en folkgrupp i USA som har valt att leva sina liv utanför society, utanför teknologin och utanför allting som vi stadsbor är vana vid. All mat jagas/odlas själv, de har en liten stuga de går till som liknar en skola där de lär sig om vildmarken och de njuter helt enkelt av att leva i naturen och leva nära djuren. Området de bor på hotas av översvämningar och nästan sagolikt så varnas barnen om "how the flood will come and there will be nothing left" och det känns som att man väljer att tro mer på några sorts naturgudar/mirakel än faktumet att översvämningar kommer av förklarliga skäl. På grund av detta så försöker pådrivare från den "riktiga världen" att få de här människorna att lämna sitt ställe och de här människorna som försöker ta bort dem från det farliga området och in till den riktiga världen blir filmens onda fiender.

 

Huvudrollsinnehavaren är en åttaårig flicka som uppfostras av sin far som är sjuk, har alkoholproblem och allmänt är otroligt o-fit att uppfostra barn på egen hand. Det filmen mer eller mindre går ut på är deras ansträngda relation och hur kärleken mellan en far och en dotter lever djupt ner trots alla uppenbara problem/bråk som uppstår. Manuset är inget speciellt och jag tycker inte filmen är särskilt bra, det enda som gör filmen bra är huvudrollsinehavaren som faktiskt spelar otroligt bra, child actor eller inte, och det är kul att hon har fått en nominering i den tyngsta kategorin.

 

Den här filmen känns lite som Extremely Loud & Incredibly Close var på förra årets gala; den erkänt sämsta filmen i Best Picture-kategorin som trots nomineringar inte kommer att vinna någonting.

 

 

 

pGU2kgo.jpg

 

IMDB-betyg: 8.7

JackVegas-betyg: 8.7

 

Nomineringar: 5;

 

Best Achievement in Cinematography

Best Achievement in Sound Editing

Best Motion Picture of the Year

Best Performance by an Actor in a Supporting Role

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen

 

 

Nu blir det tunga grejer! Undoubtedly årets bästa film och trots höga förväntningar så levde den upp till mina expectations till varenda frame. Django Unchained handlar om en amerikansk slav som köps upp av en tysk bounty hunter för att hjälpa honom på hans uppdrag. Jag vill nog inte säga mer än så egentligen, jag visste inte mycket om handlingen innan jag såg den och det bidrog nog till att jag tyckte att den var så bra.

 

Filmen liknar Inglorious Basterds väldigt mycket i att en grupp människor försätter sig i en djup djup lögn i en trevlig men extremt farlig/dödlig omgivning och i sann Tarantino-anda så glimmar konversationerna av guld och är den största bidragande faktorn till att filmen blir så bra. Storyn är inte särskilt invecklad eller något speciellt, men alla detaljer som skådespeleriet och konversationen gör att handlingen går från vad som skulle kunna vara en findus-Pasta Alfredo till en gourmet-rätt av högsta klass.

 

Christoph Waltz spelar otroligt bra, en mycket liknande roll som han hade i Inglorious där han är lika ruthless som trevlig och jag hoppas verkligen att han blir Quentins go-to i framtida filmer, mycket möjligt att manus skrivs tailormade för honom från och med nu. Jag har aldrig gillat Jamie Foxx som skådespelare men här levererar han rejält. Om jag ska klaga på något så tycker jag inte att DiCaprio gjorde sin bästa roll, jag tror att casta en annan skådis i hans roll hade gjort filmen om möjligt bättre. Det är många som klagar på att Leo aldrig blir nominerad till någonting men kan det helt enkelt vara så att han inte räcker till? Åsikter? :)

 

Känner jag USA rätt så vinner den nog tyvärr inte Best Picture, trots att den ÄR bäst, då de brukar gilla att föredra patriotiska filmer och i år finns det en hel drös filmer med amerikansk historia på tablån. Christoph Waltz har tuff tävling med Tommy Lee Jones om Best Supporting och eftersom jag ännu inte har sett Lincoln så får jag avvakta med utlåtanden där om vem som drar det längsta strået i mina ögon. Jag tror den kommer stångas med Life of Pi om Cinematography och det hade vart extremt roligt om Quentin fick en oscar för sitt masterpiece.

 

 

 

VXFWVQo.jpg

 

IMDB-betyg: 8.0

JackVegas-betyg: 8.2

 

Nomineringar: 8;

 

* Best Achievement in Costume Design

* Best Achievement in Makeup and Hairstyling

* Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song

* Best Achievement in Production Design

* Best Achievement in Sound Mixing

* Best Motion Picture of the Year

* Best Performance by an Actor in a Leading Role

* Best Performance by an Actress in a Supporting Role

 

 

Les Misérables bygger såklart på den framgångsrika musikalen som kanske är den mest framgångsrika i modern tid, det har kommit tidigare versioner på film utan några tunga skådespelare som aldrig riktigt har lyckats. Nu har man satsat på nytt och försökt sig på en mer storslagen version med tyngre cast och större budget.

 

Filmen handlar mestadels kring Jean Valjean som efter att ha stulit en brödbit döms i rättssystemet att bli en slav. Efter 18(?) år så släpps han fri men hans identifikationspapper är nu stämplade med hans past och han har svårt att få jobb/styra upp ett drägligt liv och efter ett misslyckat stöldförsök så bestämmer han sig för att leva ett ärligt liv och jobba hårt till toppen. Scenen efter så hoppar vi fem år framåt och han är borgmästare i stan, ggwp. Han träffar en kvinna som heter Fantine som sliter hårt för att försörja sin dotter på distans och bestämmer sig för att dedikera sitt liv åt att hjälpa henne och hennes barn.

 

Större delen av filmen handlar om den franska revolutionen och att folket är trötta på att vara slavar och man vill ha ett mer rättvist samhälle. Det finns ett tiotal personer som skulle kunna anses som huvudpersoner då storylinen både behandlar dem invidivuellt samt smälter samman allting. Det händer så mycket så det blir svårt att förklara mer men huvud-gesten är att staten/kungen ska bort och folket ska få börja leva mer fria liv (om deras revolution lyckas).

 

Jag har inget emot musikaler och jag tycker faktiskt att den här filmen är riktigt bra, Hugh Jackman visste vi sedan innan att han var en jävel på att sjunga och Anne Hathaway spelar också riktigt bra de scener hon är med i. Helt klart välförtjänta nomineringar till all musik och alla skådespelarinsatser och inte minst bästa film, den här hamnar helt klart på en top3 för mig bland årets kandidater och är en must-see.

 

 

 

jbc4TV4.jpg

 

IMDB-betyg: 8.2

JackVegas-betyg: 7.6

 

Nomineringar: 11;

 

* Best Achievement in Cinematography

* Best Achievement in Directing

* Best Achievement in Editing

* Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score

* Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song

* Best Achievement in Production Design

* Best Achievement in Sound Editing

* Best Achievement in Sound Mixing

* Best Achievement in Visual Effects

* Best Motion Picture of the Year

* Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

 

 

(Det var över en månad sedan jag såg den här filmen så det är möjligt att det är lite bristfällig fakta i handlingen jag ska försöka recappa). Life of Pi handlar om en kille i Indien som växer upp i en semi-fattig familj kan man säga, man äger ett zoo men man har inte en så jättehög levnadsstandard och till slut så bestämmer sig fadern för att det är dags att flytta, ta med sig alla djur och söka lyckan i ett nytt land istället. Väl ombord på fartyget så möter man en rejäl storm och allt och alla dör, förutom killen som kallas för Pi som lyckas fly i en livbåt tillsammans med ett par djur; en zebra, en gorilla och en tiger. De två förstnämnda stryker med ganska snabbt och det blir Pi och tigern som får klara sig själva mitt ute i ingenstans och han måste göra sitt bästa för att överleva både omständigheterna och tigerns hungriga, oresonliga vilja.

 

Visuellt är det en väldigt vacker/fin film där skillnaden på en SCR eller 3D-bio kan göra mycket i folks åsikter. Filmens essens är tigerns och Pi's relation till varandra, att de lär sig respektera varandra och till slut kan "umgås" utan livsfara inblandad. Storyn brister dock för mig och det blir ganska tråkigt och, vad ska man säga, inte riktigt minnesvärt. Filmen må vara hypad nu och ha högt betyg men om tre år så kommer ingen bry sig om att den finns. Skådespelarinsatsen är inte jättebra men jag måste säga att jag blev riktigt paff när jag gick in på killens IMDB och såg att det här är hans första roll någonsin.

 

Den kommer förmodligen att vinna ett par, i mina ögon, grus-oscars så som visual effects, kanske någon sound, möjligtvis editing eller cinematography.

 

 

 

oVc8OQL.jpg

 

IMDB-betyg: 8.1

JackVegas-betyg: 8.1

 

Nomineringar: 8;

 

* Best Achievement in Directing

* Best Achievement in Editing

* Best Motion Picture of the Year

* Best Performance by an Actor in a Leading Role

* Best Performance by an Actor in a Supporting Role

* Best Performance by an Actress in a Leading Role

* Best Performance by an Actress in a Supporting Role

* Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

 

 

Den här kom som en blixt från klar himmel när jag livestreamade oscars-nomineringarna på deras lilla pre-gala. Jag hade aldrig hört titeln innan och den kammar hem hela åtta nomineringar, och inte vilka nomineringar som helst. Kika här ovanför så ser ni att det här är alla de tyngsta nomineringar man kan få; Directing, Editing, Writing, Best Picture och samtliga fyra skådespelarkategorier.

 

Som paragrafen ovan antyder så är det en extremt välspelad film där alla skådespelare har fått chansen till att spela just väl då det är ganska svåra roller de har tagit sig an. Silver Linings Playbook handlar om Pat som precis kommit ut från ett mentalsjukhus/institution som vi senare i filmen får reda på berodde på att han fångat sin fru i duschen med en annan man och misshandlat personen i fråga och tappat sinnet overnight så att säga. Han är nu en skadad man som har mycket hårt arbete framför sig för att komma in i en normal livsroll igen, och därför så bor han med sina föräldrar som hjälper honom komma på fötter igen. Han träffar Tiffany som är lite av en liknande själ; uppfattad som konstig och hon har nästan drabbats av samma sak, hennes man gick bort i yrket som polis och hon är också skadad och behöver navigera sig igenom livet för att må bättre igen.

 

Jennifer Lawrence bjuder på en riktig kalasinsats och borde, enligt mig, vara absolut favorit för bästa kvinnliga. Robert De Niro (pappan) och Jacki Weaver (mamman) spelar sina roller alldeles utmärkt, en trasig familj med mycket bråk och misstycken men som ändå i grund och botten tycker om varandra väldigt mycket och låter varandra hållas med sina "laster".

 

Det är inte lätt att göra en romantisk komedi/dramakomedi som är uppe och nosar över 8 på IMDB men här har man verkligen lyckats och slutprodukten blir en riktigt bra film som jag hoppas kommer belönas med oscars för sina skådespelarinsatser även om konkurrensen är hård i år.

 

 

 

 

Det var alla filmer jag har sett hittills, jag förväntar mig som sagt att plocka Zero Dark Thirty och Lincoln inom de kommande dagarna. Ni som har sett lite fler strö-filmer kring oscarssvängen som t.ex. utländska flimer eller andra som har ett par nomineringar får mer än gärna skriva era recensioner här så jag vet vad man borde rikta in sig på och vad man har råd att undvika.

 

Jag skulle uppskatta om ni som vill skulle skriva era egna recensioner på de här filmerna också, speciellt om ni tycker annorlunda än mig, kul med en andra åsikt på saker och speciellt om man tänker lasta en del usd på oscarsbetting. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att JackVegas sneglar lite på betyget på IMDB, funderar på om han håller med eller om filmen är lite bättre / sämre än betyget och så justerar han någon halvpoäng upp/ned :)

 

Betygstolkning?

 

10 Livsförändrande film, justerar din syn på dig själv och din roll i universum. Skakar din värld, rubbar dina cirklar. Får dig att skälva.

 

9 Tänkvärd och stundtals lysande film. Mycket välgjord

 

8 En bra film med lite brister.

 

7 Helt okej film, lite glapp i hantverket, fortfarande intressant.

 

6 Stundtals underhållande, mer spännande än att göra ingenting.

 

5 Trist film, så dålig att man tappar intresset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! Tiden på året har kommit då man får massa nya bra filmtips :)

Ska se till att beta av listan även detta år ;)

 

Precis! Oscarsnomineringarna är ju i princip facit för bästa filmerna så det är bara att nöta! :D

 

 

En liten fundering bara; Hur kom du fram till decimalen i betyget? :-D
Känns som att JackVegas sneglar lite på betyget på IMDB, funderar på om han håller med eller om filmen är lite bättre / sämre än betyget och så justerar han någon halvpoäng upp/ned :)

 

Betygstolkning?

 

10 Livsförändrande film, justerar din syn på dig själv och din roll i universum. Skakar din värld, rubbar dina cirklar. Får dig att skälva.

 

9 Tänkvärd och stundtals lysande film. Mycket välgjord

 

8 En bra film med lite brister.

 

7 Helt okej film, lite glapp i hantverket, fortfarande intressant.

 

6 Stundtals underhållande, mer spännande än att göra ingenting.

 

5 Trist film, så dålig att man tappar intresset.

 

 

Slaktavfall har en poäng där att jag sneglar på IMDB och justerar lite. :) Jag tycker mig ha ganska bra koll på decimalerna efter väldigt många år att IMDB-rejtande och jag tycker t.ex. att det är en ganska stor skillnad på 8.2 och 8.4, och ju högre upp vi går desto större glapp blir det mellan småsiffrorna! I min värld så finns inte 10.0 på en film, för att en film ska få 10.0 enligt mig så skulle det innebära att ingen film någonsin i all framtid skulle kunna vara bättre. Tänk om det släpptes en som fick 10.0 i år och om fem år så kommer det en film som de flesta anser vara snäppet bättre. Då har skalan gått sönder och systemet varit en fraud från första början. :) Men så är jag lite viktigpetter i sånt där, t.ex. när polare säger att det är "100% chans" när man vet att det finns lite tvekmoment ändå så blir jag lite tiltad, så kul är jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag tyckte att den var bra mycket bättre än de jag har pratat med om filmen åtminstone. Framför allt var ju slutet helt beyond (ja, det uttrycket ska tas upp igen nu. Fett retro) för mig. 8.6-8.75 för mig.

 

Kan bara instämma. Betyget hamnar faktikst på en 9 +/- någon decimal såklart, även om jag är långt ifrån den knivskarpa filmkritikern jag gärna ser mig själv som... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att JackVegas sneglar lite på betyget på IMDB, funderar på om han håller med eller om filmen är lite bättre / sämre än betyget och så justerar han någon halvpoäng upp/ned :)

 

Betygstolkning?

 

10 Livsförändrande film, justerar din syn på dig själv och din roll i universum. Skakar din värld, rubbar dina cirklar. Får dig att skälva.

 

9 Tänkvärd och stundtals lysande film. Mycket välgjord

 

8 En bra film med lite brister.

 

7 Helt okej film, lite glapp i hantverket, fortfarande intressant.

 

6 Stundtals underhållande, mer spännande än att göra ingenting.

 

5 Trist film, så dålig att man tappar intresset.

 

Tycker 8.0 är en lite elak betygstolkning om man ser till vilka filmer som huserar på den nivån på IMDB. "Stundtals lysande" på 9,0 är inte heller jättesnällt.

I övrigt är jag helt med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...