Gå till innehåll

Bidrag eller inte som pokerspelare //Avdelat från poker-inkomst av kapital


Steel

Recommended Posts

Nu säger jag inte att någon trådskapare i den här tråden gör detta... Men det skulle kännas jävligt lågt att leva på poker på eu-sajter, därmed inte betala någon skatt, och dessutom få bostadsbidrag för att parasitera lite extra på knegarna.

 

Edit: Lol, denna tråd blev avdelad. Så trådskaparen jag syftar eller inte syftar på är alltså inte jag själv^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger jag inte att någon trådskapare i den här tråden gör detta... Men det skulle kännas jävligt lågt att leva på poker på eu-sajter, därmed inte betala någon skatt, och dessutom få bostadsbidrag för att parasitera lite extra på knegarna.

Så du anser inte att man bidrar till samhället om man spelar på svenska spel? Då borde kanske svenska spel förbjudas och endast spel på bolag utanför eu tillåtas? Bra tänkt! Stryktips, triss och lotto på spelbolag på Antigua. Jajamensan då tjänar staten pengar så att den kan ge sina medborgare ett rejält stöd.

Låter det som en bra idé i dina öron?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger jag inte att någon trådskapare i den här tråden gör detta... Men det skulle kännas jävligt lågt att leva på poker på eu-sajter, därmed inte betala någon skatt, och dessutom få bostadsbidrag för att parasitera lite extra på knegarna.

 

Spelar man på EU-sajter så betalar man en jävla massa skatt genom rejken.

Och nej, jag har inte bostadsbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du anser inte att man bidrar till samhället om man spelar på svenska spel? Då borde kanske svenska spel förbjudas och endast spel på bolag utanför eu tillåtas? Bra tänkt! Stryktips, triss och lotto på spelbolag på Antigua. Jajamensan då tjänar staten pengar så att den kan ge sina medborgare ett rejält stöd.

Låter det som en bra idé i dina öron?

Förstår verkligen inte vad denna harang har med det jag skrev om bostadsbidrag att göra, men kan ändå bjuda på ett svar. ;)

 

Så du anser inte att man bidrar till samhället om man spelar på svenska spel?

Inte om man plussar. Mycket bättre att vinna pengar av utlänningar och spendera/investera dom i Sverige ur ett nationalekonomiskt perspektiv.

 

Då borde kanske svenska spel förbjudas och endast spel på bolag utanför eu tillåtas?

Nej.

 

Bra tänkt!

Dåligt tänkt, men det var du som tänkte det, inte jag.

 

Stryktips, triss och lotto på spelbolag på Antigua. Jajamensan då tjänar staten pengar så att den kan ge sina medborgare ett rejält stöd.

Låter det som en bra idé i dina öron?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnbidrag ges till alla barnfamiljer, så ja givetvis ska pokerspelande föräldrar också få det.

 

Så din princip är alltså att man har rätt till alla sociala förmåner som inte är behovsprövade?

 

Innebär det då att du menar att man inte har rätt till någon behovsprövad förmån?

 

Måste man vara vinnande till en viss grad för att stängas ute från de behovsprövade förmånerna eller gäller det bara de medborgare som inte betalar tillräckligt mycket skatt och någon gång vunnit på poker?

 

Hur mycket ska man betala i skatt per år för att få tillgång till de behovsprövade bidragen enligt dig?

 

Antar att du inte vill ta bort bidragen för alla de som någon gång spelat poker?

 

Får man besöka bibliotek, sjukhus osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så din princip är alltså att man har rätt till alla sociala förmåner som inte är behovsprövade?

 

Innebär det då att du menar att man inte har rätt till någon behovsprövad förmån?

 

Måste man vara vinnande till en viss grad för att stängas ute från de behovsprövade förmånerna eller gäller det bara de medborgare som inte betalar tillräckligt mycket skatt och någon gång vunnit på poker?

 

Hur mycket ska man betala i skatt per år för att få tillgång till de behovsprövade bidragen enligt dig?

 

Antar att du inte vill ta bort bidragen för alla de som någon gång spelat poker?

 

Får man besöka bibliotek, sjukhus osv?

LOL Jag tycker det är ynkligt lågt att söka bostadsbidrag, socialbidrag etc om man lever på poker. Alltså de bidrag som man inte hade haft rätt till om det inte var så att ens pokerinkomster pga ett kryphål i lagen inte räknas som beskattningsbar inkomst. Att den åsikten tydligen är upprörande för vissa får jag försöka leva med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL Jag tycker det är ynkligt lågt att söka bostadsbidrag, socialbidrag etc om man lever på poker. Alltså de bidrag som man inte hade haft rätt till om det inte var så att ens pokerinkomster pga ett kryphål i lagen inte räknas som beskattningsbar inkomst. Att den åsikten tydligen är upprörande för vissa får jag försöka leva med ;)

 

Du är medveten om att du trots lön och förmögenhet fortfarande kan få bostadsbidrag? En jäkla skillnad mellan det och socialbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL Jag tycker det är ynkligt lågt att söka bostadsbidrag, socialbidrag etc om man lever på poker. Alltså de bidrag som man inte hade haft rätt till om det inte var så att ens pokerinkomster pga ett kryphål i lagen inte räknas som beskattningsbar inkomst. Att den åsikten tydligen är upprörande för vissa får jag försöka leva med ;)

 

Jag tror inte dina åsikter är speciellt upprörande. Men man kan ju inte låta bli att bli nyfiken på hur du tänker. Om du nu har tänkt. Något du, givet ditt senaste inlägg, alltså inte tycks ha gjort.

 

Men nu har vi iallafall klurat ut att du inte förstår hur man blir berättigad till socialbidrag eller hur bostadsbidraget fungerar. Först trodde jag att det handlade om att du ansåg att pokerspelare inte skulle få ta del av välfärden eftersom de inte betalar skatt till den :) Sen misstänkte jag att du tyckte att pokerspelare på något sätt var moraliskt klandervärda eftersom de till skillnad från vanligt folk med inkomst och förmögenhet inte borde få rätt till bostadsbidrag.

 

Det är fortfarande oklart varför det är okej att få barnbidrag ("för att alla andra får det") samtidigt som det inte är okej att få andra bidrag som andra i liknande situation har rätt till. Bostadsbidrag är bland annat beronde på hur många barn man har därav kopplingen till barnbidraget, men antar att du missade det också.

 

Det finns vad jag vet inga kryphål i lagen som ger dig rätt till socialbidrag et.c.

 

Att bidragsfuska är naturligtvis mycket enklare när staten inte kan få in uppgifter om dina inkomster från din arbetsgivare, men det är lika olagligt för pokerspelare som för icke-pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bidragsfuska är naturligtvis mycket enklare när staten inte kan få in uppgifter om dina inkomster från din arbetsgivare, men det är lika olagligt för pokerspelare som för icke-pokerspelare.

 

Ska man ha försörjningsstöd kollar socialen det mesta tex transaktioner på ens bankkonto. Lättare att fuska med bostadsbidrag då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man på EU-sajter så betalar man en jävla massa skatt genom rejken.

Och nej, jag har inte bostadsbidrag.

 

Nej, det gör man väl ändå inte (om man jämför med vad alla yrkesarbetande icke-pokerspelare betalar).

 

Det beror väl på hur mycket rejk man betalar? Just det...

 

Jag ångrar mig, tar tillbaka allt jag sagt och ber om ursäkt. Slaktavfall, Penils, MatteMaiden och rosjon, klart ni ska få bostadsbidrag om ni har det knapert.

 

Det enda bidrag jag får är fiskbidrag från alla knegare som inte är like bra som jag på poker. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju skillnad på att leva på poker och verkligen LEVA på det.

Det finns de som tjänar miljoner per år och visst då kan ett bostadsbidrag kännas onödigt.

Men sen finns det ju studenter som spelar in 3000 SEK per månad på poker och har en hyra på 4500 kr. Studiebidrag på på 2000 kr.

Då är det ju faktiskt inte hela världen om de får bostadsbidrag så att de dessutom har råd att äta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde förresten inte behov styra om man har rätt till behovsprövade förmåner? Är man pokerproffs och tjänar bra på det behöver man inte bostadsbidrag och därför ska man heller inte söka bostadsbidrag.

 

Att det sen blir svårt att dra gränser är en annan sak.

 

Rent generellt (och nu blir det ett sidospår) förvånas jag över att folk i hög utsträckning vill maximera de bidrag de får. Jag var själv under flera år som student berättigad till bostadsbidrag men hade aldrig en tanke på att söka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, och för mig får du gärna spela poker och håva in ditt socialbidrag om du har det knapert...

Sådärja, nu kom doktorn från ingenstans och smashade in en riktigt dräpande kommentar! Slaktis, Penils, DrRoland. Om nu bara Riggdevil kan hitta tillbaks från flashback så har pokerforums 4 största tänkare ägt mig i en och samma tråd, vore stort! :mrgreen:

 

BTW, DrRoland har du slutat hänga i spelberoendeforumet? Tänk om nån får för sig att sluta? http://pokerforum.nu/forum/spelberoende/62418-snaella-hjaelp-mig-sluta-spela-blackjack.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju skillnad på att leva på poker och verkligen LEVA på det.

Det finns de som tjänar miljoner per år och visst då kan ett bostadsbidrag kännas onödigt.

Men sen finns det ju studenter som spelar in 3000 SEK per månad på poker och har en hyra på 4500 kr. Studiebidrag på på 2000 kr.

Då är det ju faktiskt inte hela världen om de får bostadsbidrag så att de dessutom har råd att äta.

 

Tjänar du miljoner på poker så är du inte berättigad till bostadsbidrag eftersom delar av förmögenheten räknas som inkomst. Därför förstår jag inte relevansen av den här diskussionen eftersom merparten av de pokerproffs som tjänar så lite att de faktiskt är berättigade till bostadsbidrag förmodligen snart kommer gå på andra bidrag ändå om de inte har andra planer för sin försörjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...