Torna Postad 25 Juli , 2004 Rapport Postad 25 Juli , 2004 Vad kommer uttrycket "gå gul" ifrån? Nån som vet? / Törna * Pillar lite i rubriken - QoS * Citera
Largo-Sama Postad 25 Juli , 2004 Rapport Postad 25 Juli , 2004 vad betyder det för det första? Citera
snerki Postad 25 Juli , 2004 Rapport Postad 25 Juli , 2004 Bli pank betyder det. Vet inte vart det kommer ifrån, är nog bara ett dumt uttryck från ingenstans Citera
parre Postad 26 Juli , 2004 Rapport Postad 26 Juli , 2004 Det kommer från Las Vegas på 70-talet, då en av dåtidens mest framgångsrika pokerspelare stake:ade panka pokerspelare mot det att han fick urinera på dem på offentlig plats. Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning Citera
Hickmott Postad 26 Juli , 2004 Rapport Postad 26 Juli , 2004 Det kommer från Las Vegas på 70-talet, då en av dåtidens mest framgångsrika pokerspelare stake:ade panka pokerspelare mot det att han fick urinera på dem på offentlig plats. Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning Hahahahahahaha. Tyckte det lät som en seriös förklaring jag //Hickmott Citera
Torna Postad 26 Juli , 2004 Författare Rapport Postad 26 Juli , 2004 Hehe, tack för det trovärdiga svaret Nä, hur uttrycket uppkom kanske är glömt sedan länge, det var kanske inte så viktigt heller. Jag och en kompis diskuterade var det kunde komma ifrån, men kom inte på nån trovärdigare förklaring än Parres Citera
Largo-Sama Postad 27 Juli , 2004 Rapport Postad 27 Juli , 2004 jo, att få pissa på någon annan människa är ju så roligt att man betalar för det Citera
Sarek Postad 27 Juli , 2004 Rapport Postad 27 Juli , 2004 Tidigare var spelmarken med lägst valör på Kortoxen gul och då man inte ens hade några såna kvar var man alltså gulad. Jag vet inte med säkerhet att ovanstående föklaring är den rätta, men den låter i alla fall rimlig. Citera
Micke_E Postad 27 Juli , 2004 Rapport Postad 27 Juli , 2004 Tidigare var spelmarken med lägst valör på Kortoxen gul och då man inte ens hade några såna kvar var man alltså gulad. Jag vet inte med säkerhet att ovanstående föklaring är den rätta, men den låter i alla fall rimlig. Skulle tro att uttrycker är mycket äldre än så, dessutom har jag hört det många gånger i icke-pokersammanhang så jag tror att era teorier om urin i vegas och färg på marker är fel ute. Citera
Morbo Postad 28 Juli , 2004 Rapport Postad 28 Juli , 2004 Heja Sherlock, var det kanske Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning som var den sista pusselbiten? Citera
gdaily Postad 28 Juli , 2004 Rapport Postad 28 Juli , 2004 Fått gulsot i plånboken, är ett närbesläktat uttryck. /Ola Citera
mewdy Postad 28 Juli , 2004 Rapport Postad 28 Juli , 2004 Ofta hört att man är så fattig att kyrkråttorna eller hundarna kissar på en. Och urin är ju gult? Citera
thorin Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Och urin är ju gult? Mitt är rött Citera
olalun Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Ledtråd: QoS kanske? Röstade på dig i "moderatorpollen", så no hard feelings... Citera
QoS Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Om det ändå vore så att jag fått mynta ett så prestigefullt uttryck. olalun, ingen fara... - QoS Citera
Big Less Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Tidigare var spelmarken med lägst valör på Kortoxen gul och då man inte ens hade några såna kvar var man alltså gulad. Jag vet inte med säkerhet att ovanstående föklaring är den rätta, men den låter i alla fall rimlig. Skulle tro att uttrycker är mycket äldre än så, dessutom har jag hört det många gånger i icke-pokersammanhang så jag tror att era teorier om urin i vegas och färg på marker är fel ute. Håller med. Tidigaste belägget jag har sett är i Ulf Lundells Jack från 1975, där gul används som synonym för pank. Citera
MajkTheBike Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Titta vad Pappa hittade! [slangord och uttryck som jag kommer ihåg. Dessa ord var aktuella på 40-50 talets söder (Sofia församling) ...... Kan du låna mig en bagis = krona Nej jag är gul = pank Jag har bara lite grus = koppar slantar ( 1,2,5 öre)] Källa: http://web.telia.com/~u86611610/slang.htm Citera
Torna Postad 12 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 12 Januari , 2006 ...... Källa: http://web.telia.com/~u86611610/slang.htm Intressant. Synd bara att deras särskrivning av rubriken "Slang ord" inte ger intrycket av att deras kunskap om svenska språket är så stor. Citera
Teichmann Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Och urin är ju gult? Mitt är rött Jävla bolsjevik. Mitt är blått. Jag är nämligen adlig, och därmed lite finare än ni andra. Citera
eurythmech Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Och urin är ju gult? Mitt är rött Jävla bolsjevik. Mitt är blått. Jag är nämligen adlig, och därmed lite finare än ni andra. Du pissar adel? Fan vad ballt! Skål kamrat! Citera
trexter Postad 15 Januari , 2006 Rapport Postad 15 Januari , 2006 Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning Vilken sida? Citera
riosatiy Postad 15 Januari , 2006 Rapport Postad 15 Januari , 2006 Det kommer från Las Vegas på 70-talet, då en av dåtidens mest framgångsrika pokerspelare stake:ade panka pokerspelare mot det att han fick urinera på dem på offentlig plats. Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning fan parre det märks att du är en skicklig rappakalja spelare;D Citera
MrZingo Postad 15 Januari , 2006 Rapport Postad 15 Januari , 2006 Lite långsökt men kan det ha att göra med att gul är en färg som först symboliserade sjukdom och har därefter överförts till att även betyda pank (när man är sjuk kan man inte jobba och får då inga pengar) Som Fröding säger i en av sina dikter (Jag) gick och drömde dumt om guld och lager, / tills jag blef sjuk och ful och gul och mager Citera
Recommended Posts