Gå till innehåll

Slaskboken by Parre


parre

Recommended Posts

Obs - vad som följer är en text skriven i rent terapisyfte som är allmänt jävligt depressiv. Vill ni skratta så dra någon annan jävla stans.

 

Hur fan ska man vara optimistisk eller behålla någon som helst tro och det minsta lilla hopp när det gäller en själv, andra och världen när dagen ser ut som den gör? Hur fan ska man kunna göra något när man mår som man mår? Hur sjukt är inte allting.

 

För att summera min dag:

 

1) Massa stressande skit på jobbet som man inte vill ta itu med på måndagar;

2) Jag har backat för mycket pengar på poker denna månad;

3) Jag måste städa och diska en del sedan fredagens homegame;

4) Jag är sjukt trött, seg och sliten och har sovit dåligt;

5) Jag ska lämna in en hemtenta som jag fick idag senast på onsdag;

6) Kommer hem och märker att jag fått rest på min förra hemtenta.

 

Sedan så mår jag bara allmänt jävligt kasst.

 

Har ni sett filmen Falling Down?

 

Om inte:

http://www.imdb.com/title/tt0106856/

 

Plot Outline: An unemployed defence worker frustrated with the various flaws he sees in society, begins to psychotically and violently lash out against them

 

Det är exakt så jag känner mig. Förutom att jag är för snäll och lugn för att göra något "psychotically and violently".

 

Det är ju också jättebra att de på min hemtenta skriver "Missförstår begreppet operationalisering, underkänt på fråga 3, rest på den frågan". I följebrevet står det:

 

"Observera! De som fått underkänt på fråga tre behöver inte lämna in en komplettering på den frågan".

 

Vad fan menar de? Kan de bara hålla käften och låta mig va? Jävla apor.

 

Jag vet inte, jag är bara så jävla sur, lack och har sån sjukt ångest över allting. Livet suger ibland. Lär väl bli bättre imorrn, men för fan. Jag vill bara isolera mig i ett litet hörn och gå i ide över vintern för att vakna upp till en ljuv vårsol med en mild bris, leende knata mållöst omkring i någon park, ta det lugnt, leva. Men nu kommer ju vintern, den mest deprimernade årstiden av de alla.

 

Jag tänker tillbaka på sommaren; på min semester. Vetefan om jag någonsin kommer ha så roligt och uppleva så mycket igen. Nu kommer vintern. Nu blir det mörkt, kallt och jobbigt. Varje dag blir en kamp för att vakna, varje andetang tynger mig. Det närmar sig mer och mer, de svarta dagarna tar över allt oftare.

 

Det finns bara en lösning, försvinna in i dimman, i berusningen; låta hjärnans belöningsreceptorer få frispel av alkohol och hasardspel. Men det är ingen lösning. Kortsiktigt ja, långsiktigt blir allt bara värre. Ungefär som mitt liv; allt går spikrakt uppåt, men samtidigt förfaller jag, rasar ihop. Dalarna blir allt djupare samtidigt som topparna blir allt högre. Är det det här som menas med att växa upp? Med att bli vuxen? Med att skapa sig en tillvaro? Ska allt verkligen bara behöva vara ett enda jävla mörker?

 

Snart faller första snön. Ute är det överraskande milt och soligt, en normal människa kanske skulle ta en långpromenad. Men varför fan ska jag göra det? Jag förtjänar inte att bli piggare, att må bättre, jag ska ligga här i mitt eget personliga lilla helvete och brottas med mina inre demoner, samtidigt som jag mer och mer närmar mig den totala apatin; frigörelsen.

 

Att ändå bara få skita i allt. Inga åtaganden. Inget att göra. Att vara en viljelös slav under någon annan, ge upp hela sin frihet och egna vilja. Den ultimata friheten, går den möjligtvis att finna i ofriheten? När man genomgår sin inre skärseld, sin inre rening, finner man då apatin? När apatins slutgiltiga port så äntligen passeras, vad händer då? Döljer sig lyckan bakom eller bara en djupare misär? Get eller Mercedes? Vad väljer du? Vad väljer jag?

 

Och utåt sett så är jag en solstråle. Jag är bara så underbar, jag är lätt att tycka om och jag har humor. Alla gillar mig, mer eller mindre i alla fall. Förutom de som ogillar mig, de personerna måste verkligen hata mig. Men å andra sidan så är de personerna ungefär lika viktiga för mig som en bajskorv på gatan, de är något som luktar illa och man undviker men som ändå finns.

 

Men jag drar mina skämt, får mina skratt, snackar lite skit hit, lite skit dit. Jag är som vanligt, mitt vanliga lilla egna jag. Varför ska jag låta mitt mörka inre sippra fram? Den eviga kampen mellan topp och botten, mellan strävan att bli någonting; sökandet efter bekräftelse, ära, berömmelse, självuppfyllelse; strävan att finna apatin å andra sidan, ständigt knackandes på helvetets bort, ett stenkast från misären, viljan att självdestruera totalt, bli en parantes i statistiken, försvinna, skita i allt.

 

Glömma eller förnimma. Döva känslorna eller låta de få fritt spelrum. Acceptera misären eller finna en väg ut ur den. Frågorna så många, svaren så få. När man väl förirrar sig i den mörka dalgången känns vägen ut så långt borta, när man finner ens återvändsgränd och kraschen kommer, ja, då är de ljusa stunderna som bortblåsta. Ingen öl vid Adriatiska havet i solen i gott sällskap. Bara förpliktelser. Lidande. Misär.

 

Var är då vägen ut? Var är min väg ut? Den personliga vägen som jag måste finna; är det i apatin, i nedgångenheten, i misären? Eller är den i självförverkligandet? Hur reder jag min egen trädgård? Hur skapar jag min egen lilla hörna bara för mig själv på denna jord, en hörna där jag mår bra? En hörna där solen skiner? Där det inte känns som om någon konstant urinerar på mig för sitt eget höga nöjes skull.

 

Den finns, någonstans där ute. Mitt i allt mörker, i all svaghet och ynklighet, finns den soliga hörnan, den där allting är bra, där ljuset äntligen går upp; solen som penetrerar mörkrets djupa dal, strålarna som får mig att vakna till liv såsom naturen på våren. Platsen i mitt inre som jag måste finna; platsen som är min, platsen där det finns sinnesro. Platsen. Det eviga sökandet. Jag. Ska jag förbli en lyckojägare som alltid lämnas tomhänt (för att citera den mest underbara låten att lyssna på när man är nedstämd) eller ska jag finna min plats, lösa min biljett ur misärens värld? Eller är det just i misären jag ska finna lyckan? I den eviga apatins mörka dal? Är det kanske inte bara dags att ge upp?

 

Nej.

 

Någonstans måste platsen finnas. Annars är inte livet värt att leva.

 

(Over and out. Nu ska jag göra lite hushållssysslor, sedan läsa denna text ett par gånger. Sedan kommer jag garanterat må bättre. Skrivandet är den bästa terapin.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Parre, du verkar vara en höjdare. Beundrar dig verkligen.

Du är dessutom en hejjare på att skriva. Funderat på att kanske ta skrivandet ett steg längre?

 

Tack!

 

Och ibland gör jag det. Men för tillfället har jag för lite tid, efter nyår kanske jag har mer tid och då kan jag se om något kul dyker upp.

 

Fan parre, den där texten ovan var jävligt bra skriven. Känner faktiskt igen mig lite ibland på vissa av dom sakerna. Fortsätt skriv, riktigt bra!

 

Tack, jag lovar att fortsätta skriva :)

 

Grymt bra text Parre! Du kankse borde bli forfattare. Det finns nog en stor lasarkrets som kan tankas kopa en bok som handlar om ung man som spelar poker, festar, studerar och forsoker uppna sina livsmal samtidigt. Kor pa!

 

Tack!

 

Har funderat på det flera gånger, men det har aldrig blivit av. Jag har svårt att skriva skönlitterära texter som är över kanske 10-20 sidor, dels tröttnar jag, dels har jag problemet att jag ofta får sagt det jag vill ha på de sidorna och därför inte finner någon större mening i att förlänga själva texten.

 

Om du är spelsugen i helgen kan du få stake på en lax o slaska lite 5-5 dealers?

 

Erbjudande taget! Helst på lördag om du är där då, men annars går även fredag bra såklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kämpar med en smått jobbig hemtenta...

 

1860 ord skrivna. 2500 maxgräns. En av tre frågor kvar. Alltså kan jag förhoppningsvis lägga mig och sova vid 03.

 

I helgen blir det slask:

 

Lördag: 500kr HU-turnering på sviten följt av 5/5 dealer's choiceslask.

 

Sjukt. Stejkad både i touren och på cashgamet. Sådan klonk har nog aldrig hänt förut!

 

Har uppdaterat sökö8-guiden lite också. Kolla ifall ni har intresse.

 

Nu ska jag plugga klart så jag kan sova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort snabbuppdatering!

 

Var nere på Sviten på onsdagen. Skulle ju egentligen bara käka middag och sen dra hem, men sen hängde jag på till Sviten för att se matchen, blev ilurad att spela en riggad turnering där jag torskade en coinflip och åkte tidigt. Sedan slaskade jag bort 700 på barspel - helt bisarrt. Vi körde först 20kr, sedan 40kr per giv, sjukorts tvåfloppars omaha. Under den värsta kallperioden räknade jag till 14 givar som jag blev scoopad i! 14!! Det är fan sjukt...

 

Sedan spelade jag lite cashgame också, jag spelade jättedåligt och torskade, riktigt sur på mig själv och att jag spelade så pass jävla uselt som jag gjorde. Det enda positiva var att jag gjorde en hyfsat tveksam laydown på rivern i femkorts omaha, trots att jag fick jättekanonodds på att syna. Men jag läste handen fel, därför är jag sur, trots resultatet. Det var en misread som gjorde att jag inte synade, jag tänkte fel. Det är aldrig bra!

 

Jag hade något kasst lågt tvåpar, Q-högt färgdrag och eventueltl en hålpipa också på turn i femkorts omaha. Satt på knappen. SB betar ut 75 och får två syner, jag slår om till 300 (har 300 till bakom). Jag får en syn. Bränner och langar fram hjärter K (färgen kom) på rivern, dock visar det sig att mte inte agerat ännu... så kungen kastas in i leken igen och jag blandar om. Mte synar. På andra rivern kommer ett lågt hjärter. Nu har jag alltså nästnötfärgen, eftersom kungen är död...

 

Spelare 1 betar ut pott (1000). Mte klurar lite och synar. Jag har 300 kvar.

Jag steker ett tag men kommer fram till att någon måste ha nötfärgen och lägger mig, trots att jag betalar 300 för att vinna en pott på ca 1800.

 

Retrospektivt gillar jag inte denna fold. Spelaren som betade ut pott på rivern är jätteaggressiv på rivern, kommer det ett scarecard är det ofta som han pottar rakt ut. Han behöver absolut inte ha nötterna. Jag snöade in mig för mycket på att mte slöspelar nötterna, vilket var mitt stora tankemisstag. Jag har 300 bakom, så hans syn är inte direkt för att lura in mig till att syna bakom. Med nötter slår han om där, det är jag i efterhand helt säker på. Jag har alltså mte slagen, och jag måste ha han som betar ut pott slagen endast 1/6 gånger för att spelet ska vara +EV.

 

Alltså tycker jag i efterhand att folden är fel, givet den informationen. Jag vinner säkert 20% av gångerna, tror jag i alla fall. Jag måste nog syna i det läget givet min korta stack och de enorma pottoddsen.

 

(Just i denna hand hade han som pottade givetvis nötterna, men man ska ju inte tänka resultatorienterat, hans HD är nog lite bredare än bara nötter där. Eller, det är den garanterat!)

 

Får se hur det blir i helgen.

 

Mr. Tokstolle ska iväg och antagligen ska ingen av hans polrae till Sviten, så där spricker min stejk på cashgamet. Efter onsdagen vet jag inte om min stejk till HU-touren fortfarande lever heller... Och igår tiltade jag loss helt. Har lovat morsan att spela bridge med henne + vänner lördag eftermiddag, men jag hinner förhoppningsvis ner till Sviten till 19 i alla fall så jag kan slaska hem HU-turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hinner förhoppningsvis ner till Sviten till 19 i alla fall så jag kan slaska hem HU-turneringen.

 

Jag som hörde rykten om att de skulle rigga oss HU i första omg.... ;)

Klart du måste vara med!

 

- Slaskmannen -

 

Ja, jag hoppas jag hinner. Ska kolla ikväll hur det blir med det, men jag hoppas verkligen jag kan vara med. Chansen att klonka ut dig direkt i första omgången får man ju inte missa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, snabb poll.

 

Jag har enorm ångest. Beslutsångest alltså...

 

Vill ni att nästa text ska vara:

 

A) En allvarlig text om hur man som spelmissbrukare är kung ena månaden för att vara helt pank nästa. En halvfilosofisk och rätt seriös text med mörka undertoner.

 

B) Ett klassiskt stycke parre-humor där bitterheten och cynismen i en helig symbios bildar ett stycke literärt mästerverk.

 

Up to you, readers. Antagligen kommer jag väl skriva båda ändå när(om) jag väl lyckas slita mig från Civ4...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för B. Allvar i all ära, men bitterhet slår det mesta.

 

Up to you, readers. Antagligen kommer jag väl skriva båda ändå när(om) jag väl lyckas slita mig från Civ4...

 

Vad nu? Redan ledsnat på FM2006?

 

Näää, men det strular som fan med kopieringsskyddet, så det har inte blivit så mycket på sistone. (Disclaimer: Eftersom Parre är en snäll och laglydig medborgare så har han SJÄLVKLART köpt spelet i fråga, däremot så har han tvångstankar så att han ej kan spela med originalskivan, varför han har gjort en kopia på den som vägrar funka som den ska, trots Anti-Blaxx och Daemon Tools....) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humoristisk text om diverse kommer när jag orkar komma på dels vilken grupp av folk jag ska hata på, dels när jag får lite inspiration. Men ni behöver inte oroa er, bitter är jag alltjämnt så såsmåningom kommer texten.

 

Adapa: Jag slaskar jävligt sällan på nätet, om jag gör det är det oftast om småpengar, typ 20E, som jag stoppar in nån gång på fyllan. Orkar inte spela på nätet, dels för att det tar sån tid, dels för att jag har så lätt för att bli uttråkad och börja tilta och spela varje hand.

 

En liten rapport om helgen:

 

I fredags klarade jag mig helt ifrån spel. Började dricka bira rätt tidigt, drack några öl hemma vid datorn och spelade Civ4. Beroendet som Civ4 skapar är fan starkare än något annat, inklusive poker, hittills. Jag längtar redan till det att jag kommer hem och kan börja på en ny save på Civ4. Dock är jag än så länge jävligt kass på det, då jag inte orkat lära mig alla finesser och så vidare. Vann dock en save genom att brassa upp ett rymdskepp när jag spelade som indier, det var roligt. Låg svårighetsgrad i och för sig, tog "bara" 17 timmar att spela klart den. Lite ångest att de visar hur lång tid man spelat efter att ha vunnit...

 

Drog ut med en polare i fredags till närbeläget sunkhak, träffade på Nisse från Sviten där. Smällde i mig en massa bärs, sen drog ja hem till polaren och smällde i mig massor med bärs och glodde på Family Guy och lite David Chappelle på DVD. Ridå.

 

Skulle lira HU-touren på lördagen. Kommer ner till Sviten med en påse öl som jag snabbt ställer in i baren (skulle vidare på förfest efter touren). Efter många om och men drar turneringen igång, vi blev bara 24 till slut. Första omgången vann jag utan större problem. Det var väldigt mycket limpande och passivt spel förutom i vissa större potter. Jag minns följande händer:

 

1) Höjer upp till 150 (standardraise) från knappen med KJ. Får syn. Floppen kommer AKJ. Check - jag betar - call. Turn blank. Fi betar ut runt pott, jag synar. River blank, fi betar ut runt pott, jag synar. Fi var helt tom och jag tar en kommanderande ledning.

 

2) Höjer upp till 300 från knappen med Q7. Fi ställer in för 1200 tot. Jag synar. Q7 mot A3, A3 står.

 

3) Höjer upp med A8 från knappen: Flop 732. Fi checkar, jag checkar bakom. Turn 9, fi checkar, jag betar 200, fi synar. River 9, fi betar ut 600, jag synar. Fi hade J8 och A-högt står. Fi hade hittills inte värdebetat marginella händer såsom tvåor, treor, och hade nog inte checkat dessa på två gator heller. Han kan ha en nia som han klonkat, men risken att han har det minskar när en andra nia kommer på rivern.

 

4) Minns inte om det var höjt eller inte. Men jag har typ 96o och floppen kommer 652. Fi betar ut, jag ställer in, fi synar med A4. Hålpipan och esset kommer inte och min hand står.

 

Spelet drar ut på tiden, så jag drar igång ett schackparti mot Viet. Viet är mycket bättre än mig på schack, men det är kul att bara lira lite slaskschack, särskilt när Viet konstant hånar mig med fina uttryck som "Mår du bra eller?", "Det där var NÄSTAN bra spel", "Han kan inte må bra", "Hahahahaha, fan va dåligt" och så vidare. Det gick hyfsat i början, men sedan blev jag slaktad. Tog en paus i spelandet för att andra omgången drog igång. Jag han spela tre händer:

 

1) Har 76s i en raisad pott preflop. Floppen kommer T93 med två ruter. Jag betar 200, fi höjer till 600, jag synar. Turn kommer 4, så jag har dubbla hålstegdrag + flushdrag. Fi betar ut 1500, jag synar. River blankar, Fi checkar och jag checkar bakom då jag inte tror att en bluff funkar. Fi har KT och vinner halva stacken.

 

2) Jag får hans blind.

 

3) Har K3. Fi höjer pre. Flop: 832. Jag betar, fi höjer, jag synar. Turn: 9. Jag ställer in, Fi blixtsynar med 83. Att han skulle ha den handen chockade mig och jag missar treoutaren för utköpet. Dock borde jag kanske ha vikt mot hans flopraise.

 

Fortsätter slaska schack mot Viet. I en rolig sekvens så sätter jag upp mig själv för att fint kontringsläge. Viet steker lite och frågar högt om jag verkligen klarar av att tänka flera drag i förväg och om han borde gardera upp. Efter lite klurande så garderar han sig mot min planerade kontring och jag tiltar. Strax därefter torskar jag. Vi lirar en match till, går finfint i början och jag leder till och med med en bonde, men sen gör jag ett par grova missar och så är det ridå. Försöker få en patt, vilket jag hade fått... men istället för att välja en till dam när hans bonde marcherade ner på min linje (vilket hade gett patt) väljer klur-Viet en jävla torn som ger mig noll outs :)

 

Vad jag främst märkte av schackspelet var att Viet, som är bra, verkar ha en plan bakomv arje jävla drag. I början ser vissa av dragen så jävla oskyldiga ut och jag hänger med bra, men helt plötsligt i mitten av partiet har han ett kraftigt positionellt övertag även om det är lika i pjäser. Sedan gör jag nån miss och då är jag helt körd. Men men, sånt som händer.

 

Börjar sedan lira HU-matcher mot Micke E. Totalt tror jag att han vann med 8-6 eller 9-7. Vi han med en hel del matcher, varav rätt mycket PL 7CS8. I en stor pott lyckades Micke få in monstrenas monster - efter sju kort hade han en sju-stege mellan A-7. Nötternas nötter! Annars klonkade vi rätt friskt åt båda håll, i en pot ttyckte Micke att han blev utköpt när degen åkte in hade han 862r, jag 765s... han tyckte att det var orättvist att jag rivrade hålstegen för scooooooopen. Men jag köpte också ut en hel del. Tror jag blev krossad i Omaha och Texas några matcher också, men som vanligt var det slask och aggressivt spel, denna gången spelade jag rätt kasst i rätt många matcher och slutade 2 back. Fast förra gången vann jag matchserien med 3-2, nästa gång ska jag vinna ännu mer.

 

Micke ska spela i Vip-rummet, något han funderat på ett bra tag. Jag har sagt att han ska spela HU-matcher mot mig istället och att han får stejka mig om hans ska spela i Vippen, tyvärr så verkar han inte tycka att det är en bra idé. Efter lite förhandlande lånar jag dock 300 av honom för att spela en Omahagryta. Nio pers med, 8000 i startstack. Jag åker såklart första handen:

 

Sitter med typ TT98 eller liknande i BB. Limpat till SB som pottar, jag och ett gäng till synar. Flop: Txx med två klöver. Sb checkar, jag pottar, får två syner. På turn ett tredje hjärter, check-check-allin ca 5000 tot. Jag vet ju att han har färgen men orkar inte lägga i ett cashgame. Han hade J-hög flush... och jag missade utköpet. Borde nog ha check-raisat all-in på floppen istället, men vågade inte riskera rundcheck. Hade nog fått bet, eftersom en person satt med öppet färgstegdrag... inte för att resultatet blivit annorlunda, men då hade jag i alla fall kunnat badbeat-whine:a istället för badplay-whine:a. Men det känns kallt att färgen ska komma och borde inte parar på rivern.

 

Efter Sviten ringde jag polarna jag skulle kröka med. De satt hemma hos en av dom inte långt från Sviten, så jag glider över med lite bira och sitter och kollar på film och super ner mig. Sedan drar vi hem till andra polaren vid Zinken, där vi sitter och super ner oss och snackar en massa skit. Jugoslavisk rakija är fan inte bra för hälsan.... Kommer hem strax efter 07 på morgonen och fylleslaskar bort 20 euro på PLO. Emily satt vid bordet och spelade sjukt tajt och tråkigt, nuts hela tiden och inte lyckades man köpa ut heller. Vid 08 tröttnar jag och går och lägger mig efter att ha gulat loss helt. Vaknar 14 fortfarande full... Går och lägger mig kring 19 när jag börjar nyktra till, hinner sova ca 12-13 timmar. Skönt!

 

Får se om det blir ngn mer poker i framtiden. Om Tokstolle ger mig stejk på cashgame lär jag lira nästa helg, om han inte har lust att stejka mig längre lär jag inte lira. Eller, då kommer jag inte lira.

 

I allmänhet lär det bli väldigt lite poker i framtiden för mig, i alla fall för egna pengar. Jag har helt enkelt inte råd att lira om jag ska hålla på och backa en massa. Räknat lite på nästa månads utgifter, efter att ha betalat allt jag ska, köpt flygbiljetter till över jul, köpt lite julklappar, handlat nya skor etc så lär jag väl vara i det närmaste pank, så jag blir förvånad om min pokerbudget blir högre än kanske 1-2 lax SEK nästa månad, antagligen mindre. Men jag vet inte, att inte spela för egna pengar till nyår kan nog vara nyttigt för mig också. Har spelat bort så sjukt mycket denna månad så att det inte finns, jag blandar plusmånader med jätteåterfall i gamla dåliga vanor. Varit sjukt kall på sistone, kombinera det med dåligt spel så är det upplagt för katastrof. Dags att ta tag i sina problem igen, så det blir troligtvis inget spel för egna pengar fram till nyår, eventuellt något enstaka gästspel. Slaskpoker Open i Uppsala måste dock liras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter slaska schack mot Viet

 

LOL! :lol:

 

Jag hoppas för din skulla att du inte fick för dig att slaska om pengar då. Du kan inte klonka i schack oavsett om du slaskar eller inte :D

 

Nej, så dum är jag inte. Schack är ett av de spelen där en bra spelare har som störst edge över en medioker...

 

Viet erbjöd mig att spela om en femhundring, jag får ha två damer men den ena börjar utanför mitt "bo", alltså framför mina bönder nånstans. Trots det tvivlar jag på att jag skulle vinna, jag klarade mig från att bli inhustlad i spel om pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...