Gå till innehåll

Att tänka på innan avresa


JohnH

Recommended Posts

Tjena,

 

Här tänkte jag att man kunde lägga in länkar och annat för det som man faktiskt bör kolla upp eller planera inför en avresa. Pokerspelare är ju ofta rätt risiga på att planera och en sån här lista kanske kan hjälpa nån jävel.

 

De viktigaste grejerna ni lägger in i tråden lägger jag in i denna post...

 

 

Papper

- Ansök om inresetillstånd till USA

- Pass

- Försäkringspapper (om man blir sjuk är det bra o ha med)

- Adress till hotellet eller bostad där du planerar att övernatta.

 

Pengar

- Max $10k i cash på dit o hemresa (nåt att tänka på om du råkar vinna)

- Ansök på din bank om förhöjd uttagsgräns på ditt visakort (bra o kolla upp)

- Fixa endollarssedlar så du har drix klart

- Budgetera för mat, nöje och poker. (för er som är vuxna... typ >30år)

- Dina övriga hotellkostnader dras från ditt kort sista dagen. Kan va bra att tänka på :)

 

Föranmälan till turneringar

- Inte svinviktigt men det går

 

Hotell

- Boka direkt med hotellet så du kan få playerrate när du gamear. Bokar du typ hotels.com så kan du inte få comp för att du spelar 4h på själva hotellet.

- Vilket hotell du vill bo på kan du bara veta själv. Vad är viktigast? Här kan du jämföra.

- Är du riktig gambler så fixar du hotell här (kommer själv köra den och lämnar rapport senare)

 

Flyg

- Finns en ny tur fom i sommar som går från Sthlm-Vegas via London. <16h restid är bra. Mellan 7-9k är normalpris.

 

Hyra bil

- Boka på plats. Finns mycket att välja på. Vanliga svenska körkortet lär funka? Ska du vara i Vegas under en kortare period så kan det vara lägligt att boka hemifrån. Du slipper lägga onödig semestertid på att kolla upp bilar. Då får du dessutom koll på vad det exakt kostar.

- Ett billigt förslag

Glöm inte att kolla var du får åka med bilen (utanför vegas, nevada?) och fria mil

 

Mat

- Ska du äta finmat, typ delux som Bouchon, så behöver man förboka. Normalt är dock bara att dyka upp. Finns miljarder av restauranger och alternativ.

 

Skydd

- Kådisar

- Solskyddsfaktor modell sunblocker 2000

- Solbrillor

- Bakistabletter

- Alvedon

- Midjebälte för pengar ;)

 

Övrigt som man brukar glömma

- Badbrallor, bikini

- Kamera

- Konverter till vägguttaget

- Laddare till alla dina elprylar

 

 

 

Vi börjar så här så kan vi fylla på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ditvägen lär det inte bli några problem. Säkert de 5min som nämns av aglo när man kryssat i rutan att man har mer än $10k. Har man plötsligt med sig mer än man tog med in så blir det nog mer o göra(förutsatt att vi fortfarande pratar över $10k).

 

Spelar man turrar så löses väl taxes och papper direkt har jag fått för mig vid utbetalningen. Cashgames är ju lite svårare. Det finns säkert papper på vad och hur man fyller i sånt... om man nu inte väljer att inte deklarera det hela (finns ju en o annan kreativ lösning på det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att vara beredd att svara på frågan om "resplan" (vilket innebär att man ska redogöra för hur i helvete man kan vara så korkad att man bara ska vara i Vegas under två veckor) innan incheckning. För oss tog det ett tag att övertyga tjänstemannen, men när vi visade våra bekräftelser på hotellbokningen gick det bra. Ett bra tips kan vara att ha varsin kopia på allt om man åker fler. Min danske vän som åkte med mig senast hade inga kopior på bokningar, och de gillade inte att han hela tiden refererade till mig för all info..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ditvägen lär det inte bli några problem. Säkert de 5min som nämns av aglo när man kryssat i rutan att man har mer än $10k. Har man plötsligt med sig mer än man tog med in så blir det nog mer o göra(förutsatt att vi fortfarande pratar över $10k).

 

Spelar man turrar så löses väl taxes och papper direkt har jag fått för mig vid utbetalningen. Cashgames är ju lite svårare. Det finns säkert papper på vad och hur man fyller i sånt... om man nu inte väljer att inte deklarera det hela (finns ju en o annan kreativ lösning på det).

 

Sen får man inte ta in mer än 10k euro till EU heller utan att förtulla. Betyder det att man måste skatta på större cashgamesvinster (om man nu redovisar dem)

?:

 

Den som har med sig mer än 10 000 euro i kontanter vid inresan till eller utresan från EU måste hädanefter redovisa pengarna i tullen. Den 15 juni träder nämligen nya EU-regler för att bekämpa pengatvätt i kraft som innebär att man inför kontroll av pengar som förs in och ut ur EU. Som kontanter räknas också resecheckar, reverser, skuldebrev och postanvisningar. "De nya reglerna gör det svårare för terrorister att komma in eller lämna unionen med de kontanter som krävs för att finansiera olagliga aktioner. För att de inte ska medföra oproportioneligt krånglig administration för flertalet resande har gränsen satts till 10 000 euro" sade kommissionären för skatter och tullar László Kovács.

 

I och med de nya reglerna måste tullmyndigheterna kontrollera personer och bagage och de uppmanas vidta åtgärder om pengarna inte deklarerats. Medlemsländerna måste spara all information om införandet av stora penningsummor och göra den tillgänglig för de myndigheter som arbetar med att bekämpa pengatvätt och terrorism.

 

(från http://ec.europa.eu/sverige/news/topics/justice/news_date_725_sv.htm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"- Hotellkostnaden dras ofta från ditt kort sista dagen. Kan va bra att tänka på."

 

Kostnaden reserveras på kortet för hela den bokade vistelsen.. så pengarna är ju låsta och kan alltså inte användas.

Men som ovan, dras sedan från kontot när man checkar ut.

 

Helt korrekt. Tänk dock på att kidsen kan gå loss på minibaren el beställer grejer till rummet under vistelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får man inte ta in mer än 10k euro till EU heller utan att förtulla. Betyder det att man måste skatta på större cashgamesvinster (om man nu redovisar dem)

?:

 

 

 

(från http://ec.europa.eu/sverige/news/topics/justice/news_date_725_sv.htm)

 

Om du drar in pengar på cashgames i vegas så ska du skatta på det. Om man inte åker runt i vegas med proffs så kan man ju alltid råka lägga pengar i de andras fickor så det blir 10k var inför hemresan.

 

Om du inte menar specifikt vegas utan cashgames inom EU så lär du inte skatta på det. Möjligen skriva under nåt papper på var pengarna kommer ifrån. Inte något jag själv gjort men andra lär säkert kunna dementera/bekräfta det hela. Min gissning med att skriva under var pengarna kommer ifrån är från mina besök på banken där jag ska sätta in en fin summa pengar utan kvitto. Där säger de att det är en blankett, framtagen enligt EUregler, för att förhindra pengatvätt. Man får fylla i var pengarna kommer ifrån och varför man sätter in dom.. osv. Klart! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du drar in pengar på cashgames i vegas så ska du skatta på det. Om man inte åker runt i vegas med proffs så kan man ju alltid råka lägga pengar i de andras fickor så det blir 10k var inför hemresan.

 

Om du inte menar specifikt vegas utan cashgames inom EU så lär du inte skatta på det. Möjligen skriva under nåt papper på var pengarna kommer ifrån. Inte något jag själv gjort men andra lär säkert kunna dementera/bekräfta det hela. Min gissning med att skriva under var pengarna kommer ifrån är från mina besök på banken där jag ska sätta in en fin summa pengar utan kvitto. Där säger de att det är en blankett, framtagen enligt EUregler, för att förhindra pengatvätt. Man får fylla i var pengarna kommer ifrån och varför man sätter in dom.. osv. Klart! :)

 

Tänkte nog mer på om tullverket och skatteverket har nåt samröre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...