Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Knepig hand från igår (åtminstone för en semiCGfisk som undertecknad).

Fi lirar 24/12 över drygt 100 händer, i övrigt inga speciella reads.

Huvudfrågan i handen är vad jag borde göra på turn när jag får ett potbet i näsan. Men även linjen pre är intressant. Då den ursprunglige limparen är en ganska lös synfisk så tror jag att Fi är tillräckligt aggressiv för att även från denna ganska tidiga pos höja för isolering med en range av händer som jag står mig bra emot. Borde jag då 4beta honom här trots att rätt många spelare återstår i handen? Eller är en syn trots allt att föredra här (med risken för att det blir en flervägspott som ju pocketdamer inte så gärna vill)?

När fi öppnar potten på flopp med två spelare och en som checkat kvar att tala så signalerar ju det styrka och det känns som att jag trots den för mig positiva brädan vill nöja mig med syn här. De båda andra tror jag foldar allt utom monster här då brädan är dålig för deras troliga ranger (och så blev ju också fallet)

Åter till turn: Fi har signalerat styrka både pre och på flopp och på turn faller ett kort som är dåligt för mig då jag nu förutom överpar AA/KK också förlorar mot två fullt tänkbara sethänder. Det enda jag slår nu förutom en stor (semi)bluff med typ AK, AQ är några händer som AT, 99 och 88. Det känns som att jag måste ge upp här, men samtidigt känns det vekt utan överkort eller fullbordade drag på brädan. Så vad gör jag???

***** History for hand R5-44500170-73 *****

Start hand: Tue Apr 13 22:58:09 GMT+0200 2010

Table: Eugene [44500170] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM $0.25/$0.50, Real money)

User: HERO

Button: seat 9

Players in round: 9

Seat 10: DGEK678 ($29.79)

Seat 2: DimLee ($29.45)

Seat 3: BuyMeA_liver ($82.94)

Seat 4: dangergirl71 ($52.02)

Seat 5: LIMPFISK ($38.77)

Seat 6: VILLAIN ($62.59)

Seat 7: HERO ($49.50)

Seat 8: RANDOM ($50)

Seat 9: Pappa_KTY ($61.82)

DGEK678 posts small blind ($0.25)

DimLee posts big blind ($0.50)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Queen of ClubsQueen of Spades]

BuyMeA_liver folds

dangergirl71 folds

LIMPFISK calls $0.50

VILLAIN raises $2.50 to $2.50

HERO calls $2.50

RANDOM calls $2.50

Pappa_KTY folds

DGEK678 folds

DimLee folds

LIMPFISK calls $2

--- Dealing flop [10 of Clubs2 of Diamonds3 of Diamonds]

LIMPFISK checks

VILLAIN bets $6

HERO calls $6

RANDOM folds

LIMPFISK folds

--- Dealing turn [Jack of Clubs]

VILLAIN bets $22.75

HERO ???

Postad

Då slår ju dessutom diverse färgdrag. Din hand är extremt underrepresenterad. Dessutom kan FI tror att du drar till färg. Att lägga turn finns inte på kartan för min del. Syna och utärdera river.

EDIT

I och med hur mycket pengar som finns i potten om du synar turn blir det ju svårt att lägga sig om han bettar river- Synar alltså nästan alltid på river. A och K måste vi väl lägga dock. En tia är ju inte så roligt eller.

Postad
3-beta preflop (eller höj på floppen). Som spelat så famlar du i mörkret.

3betta och få in det mot 4bett antar jag?

Och som spelat nu, så sitter du i en väldigt tråkig sits. Random fi har dig säker slagen här 7-8av10 gånger som det spelats. Men palla att vika QQ när du spelat de så svagt och underrepresenterat på alla plan....

Postad
Då slår ju dessutom diverse färgdrag. Din hand är extremt underrepresenterad. Dessutom kan FI tror att du drar till färg. Att lägga turn finns inte på kartan för min del. Syna och utärdera river.

EDIT

I och med hur mycket pengar som finns i potten om du synar turn blir det ju svårt att lägga sig om han bettar river- Synar alltså nästan alltid på river. A och K måste vi väl lägga dock. En tia eller knekt är ju inte så roligt eller.

Inte mycket att utvärdera när man stoppat in över 60% av stacken. Bättre få in det på turn isåfall....

Postad
3betta och få in det mot 4bett antar jag?

Och som spelat nu, så sitter du i en väldigt tråkig sits. Random fi har dig säker slagen här 7-8av10 gånger som det spelats. Men palla att vika QQ när du spelat de så svagt och underrepresenterat på alla plan....

Jag hade 3-betar runt 7.5-8. Jag bedömmer att en spelare på denna nivån 4-betar ungefär:

35% AA

35% KK

23% AK

5 % QQ-TT

2 % "tom"

Jag hade därför lagt mig emot en 4-bet där båda spelarna har fulla stackar. Kanske fel, men det har fungerat för mig hittills.

Postad
Jag hade 3-betar runt 7.5-8. Jag bedömmer att en spelare på denna nivån 4-betar ungefär:

35% AA

35% KK

23% AK

5 % QQ-TT

2 % "tom"

Jag hade därför lagt mig emot en 4-bet där båda spelarna har fulla stackar. Kanske fel, men det har fungerat för mig hittills.

Tack för bra input.

Jag känner mig nu ganska säker på att jag borde ha 4betat pre. Utan att påstå att det är den generellt bästa linjen så är det för mig personligen utifrån mitt pokerkunnande bättre att annonsera mina styrka i såna här situationer tror jag och - i brist på reads - folda för ett omslag. Jag upptäcker att jag hamnar i problem vad gäller min egen linje just i händer där jag för en gångs skull underreppat mina händer. Hur skall jag då tolka när fi signalerar styrka? "Famlar i mörkret" är en mycket bra beskrivning av min ställning på turn efter min passiva linje i handen.

Nästa gång trebetar jag pre i en liknande situation.

Postad

Jag är personligen inte anti att då och då flatta pre(-getting it in) om jag har någon bakom som gillar att 3beta mycket i såna här situationer.

Som sagt, han kan ha isolerat med en rätt bred range, och du verkar ju inte direkt superstark med varken ditt preflopspel eller postflopspel, så efter att ha underrepresenterat handen på detta vis hittar jag definitivt ingen fold på turn.

Postad

35% AA

35% KK

23% AK

5 % QQ-TT

2 % "tom"

Du glömde A-Q 3% ;-)

Ne men dina siffror verkar väll rätt vettiga. Tror också random fi som 4bettar här sitter på AA/KK 70% av gångerna. Dock får man tänka både en och två gånger innan man lägger QQ pre. Händer dagligen att man ser spelare shova med märkliga händer....

Postad

Ett tänkbart scenario vid 3bet:

Jag höjer pre till 7. Killen bakom mig foldar, så även förste limparen. Syn från ursprunglige höjaren. Pott $15. Flopp - han donkbetar $10 - jag synar. Pott $35. Turn - han lägger sina återstående $33. Här känns det som att kan folda med bättre underlag. Jag får 2:1 men utan reads på fi tror jag inte han bluffar här 1 gång på 3. Och det finns helt enkelt ingen rimlig värdebetsrange från honom som jag kan slå som korten har fallit. Tror inte han synar mig ur position pre med AT/AJ t ex.

Verkar det någorlunda rimligt? Är det i så fall fold även om vi båda checkar turn och han får in det på blank river istället?

Postad

Jag gillar din linje pre, men vill att du slår om flopp, särskilt med tanke på att det är folk bakom som kan få dra billigt vid syn.

Som spelat måste du få in den på turn. Onekligen ser det starkt ut när han betar rakt ut in i hela fältet där på flopp och följer upp turn men det bör finnas en del combos i hans hd. Speciellt med tanke på vad han sätter dig på, så ökar hans dubbel-barrel-benägenhet.

Inget yippiläge, men tror att fold QQ, givet tagen linje (du reppar ju draget starkt här) är för vekt då du starkt underreppar din hand.

Postad
Ett tänkbart scenario vid 3bet:

Jag höjer pre till 7. Killen bakom mig foldar, så även förste limparen. Syn från ursprunglige höjaren. Pott $15. Flopp - han donkbetar $10 - jag synar. Pott $35. Turn - han lägger sina återstående $33. Här känns det som att kan folda med bättre underlag. Jag får 2:1 men utan reads på fi tror jag inte han bluffar här 1 gång på 3. Och det finns helt enkelt ingen rimlig värdebetsrange från honom som jag kan slå som korten har fallit. Tror inte han synar mig ur position pre med AT/AJ t ex.

Verkar det någorlunda rimligt? Är det i så fall fold även om vi båda checkar turn och han får in det på blank river istället?

Mycket tveksamt om det är rätt att folda turn i detta scenario! Återigen underrepresenterar du din hand på flopp och det hade varit enklast att slå om på floppen för att slippa svårt beslut på turn. Nu kan motståndaren ha Ad-Kd, Ad-Qd, Ad-Jd, J-J, 10-10 som mest troliga händer. Du slår 3 av dessa 5, så tycker du har mycket bra odds för att syna.

Postad

Rätt standard att syna in sig pre med QQ, när mp höjer upp. Om du inte har nån historia med fi, vill säga.

Finns för många kombos han kan ha plus att du har underreppat din hand nåt enormt. Tror du måste syna här. 5050.

3betar du här i pos, kommer du väldigt sällan få action av sämre händer, så helt rätt att flatta!

Postad
Rätt standard att syna in sig pre med QQ, när mp höjer upp. Om du inte har nån historia med fi, vill säga.

Finns för många kombos han kan ha plus att du har underreppat din hand nåt enormt. Tror du måste syna här. 5050.

3betar du här i pos, kommer du väldigt sällan få action av sämre händer, så helt rätt att flatta!

Det var iofs länge sen jag spelade fullring, så det är möjligt att det är flatta man ska göra med QQ... men å andra sidan, är det inte bättre att 3betta med betydligt fler händer då om man inte får action av sämre än QQ...? :roll:

Postad
Det var iofs länge sen jag spelade fullring, så det är möjligt att det är flatta man ska göra med QQ... men å andra sidan, är det inte bättre att 3betta med betydligt fler händer då om man inte får action av sämre än QQ...? :roll:

Du har obv en poäng. Jag spelar en del fullring atm på samma nivå, nl50. Dom spelarna du har stats på och historia där det har 3betats light i blindbattles osv, kan du få in det bra med QQ i detta läget. Randomfi tror jag dock inte ger mycket action i detta läget med många sämre händer.

Min erfarenhet iaf... Rätta mig gärna

Postad

tycker det låter lite segt att flatta QQ pre med 17 pers bakom...

Postad
tycker det låter lite segt att flatta QQ pre med 17 pers bakom...

Ja definitivt.

Om det nu ändå finns något foldläge pre så skulle det väl vara om nån av alla 11/8-spelande NL50-regs 4-betar bakom.

Höjer jag pre så kommer potten att vara runt $15 på flopp om han synar. (4-betar han mig är det väl lika bra att trycka in hela stacken direkt? - jag lägger i alla fall inte QQ pre mot en okänd 24/12-spelare) Låt säga att han donkar $11 eller nåt i den stilen. Skyfflar jag in mina återstående ca $43 eller höjer jag "bara" till $25 eller något i den stilen? Oavsett vilket så måste jag ju spela för hela stacken om det är det fi vill eftersom mina pottodds gör en fold omöjlig, åtminstone på denna bräda.