Gå till innehåll

växla till euro


Recommended Posts

gör man det bäst genom att gå in på forex kontor i Sverige.

 

eller billigast att bara gå till random automat i valfritt land och bara dra ut pengarna från Ica-kortet i Euro?

 

Kan inte svara för ICA-banken men med Swedbank så har jag alltid fått en bättre kurs om jag har tagit ut i automat istället för att växla antingen hemma eller i det land jag åkt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen undviker jag forex för jag retade upp mig på ngn företrädare för dem som tog ställning för ett Nej i Euroomröstningen 2003. Så långsint är jag.. ;)

 

Sen har jag hört att det oftast är billigare eller iaf lika dyrt att ta ut pengar i andra EU-länder på bankomater så varför gynna forex?

 

De gånger jag kan tänka mig använda forex är väl då man besökt ngt obsyrt land med egen bananvaluta som man vill bli av med när man kommer hem till Sverige. Euro känner i alla fall jag inget behov av att växla tillbaka till SEK efter semestern utan dom kan man ju alltid ha liggandes tills nästa utlandssemster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara för ICA-banken men med Swedbank så har jag alltid fått en bättre kurs om jag har tagit ut i automat istället för att växla antingen hemma eller i det land jag åkt till.

 

 

Förväntar mig isf ännu lägre avgifter med ICA-bankenkortet, men har ju Swedbank som backup ifall ICA skulle faila som det många ggr gör.

 

 

Personligen undviker jag forex för jag retade upp mig på ngn företrädare för dem som tog ställning för ett Nej i Euroomröstningen 2003. Så långsint är jag.. ;)

 

Sen har jag hört att det oftast är billigare eller iaf lika dyrt att ta ut pengar i andra EU-länder på bankomater så varför gynna forex?

 

De gånger jag kan tänka mig använda forex är väl då man besökt ngt obsyrt land med egen bananvaluta som man vill bli av med när man kommer hem till Sverige. Euro känner i alla fall jag inget behov av att växla tillbaka till SEK efter semestern utan dom kan man ju alltid ha liggandes tills nästa utlandssemster.

 

forex för mig == random växlingskontor. anväder forex i vardagligt tal också istället för växlingskontor. är väl raped av att de har sina kontor i alla delar av världen.

 

 

men det blir väl att skita i att växla och ta det på plats bara, danke schön för snabba svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen undviker jag forex för jag retade upp mig på ngn företrädare för dem som tog ställning för ett Nej i Euroomröstningen 2003. Så långsint är jag.. ;)

 

euroomröstning måste jag ha missat, vi röstade väl om EMU? vi ska vara glada att vi slipper vara med och baila ut grisarna! förstår inte varför vi skulle vilja byta ett valutamonopol mot ett ännu mer centraliserat valutamonopol. klart vi ska ha euro i sverige... dollar, pund och guld också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De gånger jag kan tänka mig använda forex är väl då man besökt ngt obsyrt land med egen bananvaluta som man vill bli av med när man kommer hem till Sverige.

 

så tänkte jag också jag brukar vara expert på ha random sedlar och mynt över från random länder..men dom tar inte emot bananvalutor. och skulle dom göra det får du garanterat riktigt risig kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

euroomröstning måste jag ha missat, vi röstade väl om EMU? vi ska vara glada att vi slipper vara med och baila ut grisarna! förstår inte varför vi skulle vilja byta ett valutamonopol mot ett ännu mer centraliserat valutamonopol. klart vi ska ha euro i sverige... dollar, pund och guld också!

 

nja osäkert att euro skulle vara sämre jmf med alternativet att behålla SEK.

färre valutor = mindre transaktionskostnader

monopol är inte alltid med nödvändighet dåligt.

 

staten subventionerar massor av saker/avkrokar redan som delar av befolkningen inte har någon nytta av bara det att Grekland är lite längre bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, och rent tekniskt är en folkomröstning inte bindande om den inte avser en grundlagsändring eller om den genomförs i samband med ett riksdagsval.

 

Edit: Rent tekniskt hade det därför varit bättre att rösta om ERM2

 

Fast Sverige får inte inför euron som valuta om de inte genomför de andra delarna av den tredje fasen, exempelvis genom att ansluta sin valuta till ERM2 och ge europeiska centralbanken makt över penningpolitiken. Därför röstade man inte endast om att införa euron utan även implicit om andra saker också.

 

Inte för att jag vet varför du tar upp den saken men folkomröstningar om grundlagsändringar är endast bindande om en majoritet röstar nej till förslaget, inte om de röstar ja. Om jag kommer ihåg det rätt så är det endast angående ändringar i en grundlag som folkomröstningar är bindande, inte om andra frågor hålls i samband med riksdagsval.

 

Edit: Ja, det hade varit bättre om man varit mer tydlig med att man röstade om ERM2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...