Gå till innehåll

stöld?


honest99

Recommended Posts

Som jag förstår det har killen i fråga alltså under fem år cashat in stora pengar på annonsintäkter och fullkomligt skitit i att betala skatt eller rapportera in sina inkomster. Sett från hans skatteskuld på 433k borde han alltså under fem år ha tjänat in över 1,4m (~ 23k/mån netto) som han spenderat och slösat utan att ha betalt en krona i skatt?

 

Han ska vara lycklig istället att han fått ett gratis lån från Skv och dessutom ger media honom en massa utrymme som höjer värdet på sajten som i sin tur ger ett högre slutpris på auktionen (som Skv sätter upp gratis åt honom). Tror med andra ord inte att han hade kunnat sälja sajten för 870k om han försökte med det själv...

 

Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att han skulle få en gurka i brunögat till slut, tycker snarare att det är konstigt att han inte blivit sköntaxerad tidigare.

 

Dock är det ju inte direkt oväntat att ett forum, som mig veterligen är fullt av pokerspelare som inte skattar en enda krona på även inkomster utanför EU, tycker att det är annat än stöld. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har under fem år cashat in stora pengar på annonsintäkter och fullkomligt skitit i att betala skatt eller rapportera in sina inkomster. Sett från hans skatteskuld på 433k borde han alltså under fem år ha tjänat in över 1,4m som han spenderat och slösat utan att ha betalt en krona i skatt?!

 

Hehe, du har en rätt gullig syn på hur vårt skattesystem fungerar. Finns inte ens chans i Helvetet att en intäkt på 1 400 000 bara beskattas med 433 000. Inte ens nära.

 

Men i sak håller jag med dig. Förstår inte heller det konstiga i att han upptaxeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, du har en rätt gullig syn på hur vårt skattesystem fungerar. Finns inte ens chans i Helvetet att en intäkt på 1 400 000 bara beskattas med 433 000. Inte ens nära.

 

Men i sak håller jag med dig. Förstår inte heller det konstiga i att han upptaxeras.

 

Upplys mig gärna. Som jag förstått det är det inte en intäkt utan massvis med intäkter som skett under 5 år. Menar du att han ska skatta mer än 30-35% ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplys mig gärna. Som jag förstått det är det inte en intäkt utan massvis med intäkter som skett under 5 år. Menar du att han ska skatta mer än 30-35% ?

 

Beror lite på åldern men mycket mer än 30%-35%

 

Men hur som helst skatterna hos t ex enskild firma.

 

Över 26 år:

Intäkter = 500 000kr

Utgifter = 100 000kr

 

Vinst = 400 000kr

 

Schablonavdrag 25% = 100 000

Överskott = 300 000kr

 

Grundavdrag = 16 300kr

Beskattningsbar förvärvsinkomst = 284 700

 

Egenavgifter 29,71% (beräknas på överskottet) = 89 130

Kommunal skatt ~ 31% (beräknas på förvärvsinkomst) = 88 257

 

Statlig skatt:

20% på belopp över 367.600

25% på belopp över 526.200

 

Alltså ingen statlig skatt.

 

Skatter totalt: 177 387

 

Kvar efter skatt: 222 613

 

 

 

Under 26 år

Egenavgifter 15,06% = 45 180

Kvar efter skatt: 266 563

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåså

För er som vill föra en seriös diskussion så går det bra att göra det här

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/61143-stoeld-traden-delvis-flyttad-fran-sandladan.html#post1464417

 

Hoppas det var ok med dig "honest" att jag saxade och tog med din trådstarter till den nya tråden.

 

Då är det så här, det är tillåtet att citera inlägg härifrån till den nya tråden, men inte från den och hit. Då blir det repressalier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det var ok med dig "honest" att jag saxade och tog med din trådstarter till den nya tråden.

 

Ooops, ny dag.

Intressant att starta en ny tråd innnan man lägger sig.

 

 

Min ide var i och för sig att prova en seriös tråd i sandlådan. Hutlösa inkägg och påhopp borde bli idiot-förklarade av forumiter enligt mig. De borde stå kvar så att "idioten" lär sig något. Att dela trådar innebär också extra arbete, vilket jag egentligen inte ville skapa.

 

Jag tänker i alla fall inte klaga på något här. Sandlådan är ny, så man måste nog experimentera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att han skulle få en gurka i brunögat till slut, tycker snarare att det är konstigt att han inte blivit sköntaxerad tidigare.

 

Vänder mig inte alls emot sköntaxering här, men vad innebär sköntaxering?

Iden är väl att göra en rimlig bedömning. Lite mer i skatt får man räkna med, men iden ska väl inte innebära en bestraffning, ..... eller? Om ja, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänder mig inte alls emot sköntaxering här, men vad innebär sköntaxering?

Iden är väl att göra en rimlig bedömning. Lite mer i skatt får man räkna med, men iden ska väl inte innebära en bestraffning, ..... eller? Om ja, varför?

 

Skönstaxering görs när man inte vet vilka inkomster någon haft. Tanken är att, som du skriver, göra en rimlig bedömning av situationen. Personen ifråga kan överklaga men måste lägga fram bevis/anledningar till att skönstaxeringen ska sänkas.

 

Skönstaxeringen i sig ska inte innebära någon extra skatt (tror jag) men har man inte deklarerat sina inkomster alls/tillräckligt kan man dels få skattetillägg och dels bli dömd för något skattebrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...