honest99 Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Finns det ingen gräns för hur mycket det svenska skattesystemet får förstöra? Citera
devalanteriel Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 1. Ja 2. Jo, en löjligt högt satt sådan Citera
jnxjnxy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Som jag förstår det har killen i fråga alltså under fem år cashat in stora pengar på annonsintäkter och fullkomligt skitit i att betala skatt eller rapportera in sina inkomster. Sett från hans skatteskuld på 433k borde han alltså under fem år ha tjänat in över 1,4m (~ 23k/mån netto) som han spenderat och slösat utan att ha betalt en krona i skatt? Han ska vara lycklig istället att han fått ett gratis lån från Skv och dessutom ger media honom en massa utrymme som höjer värdet på sajten som i sin tur ger ett högre slutpris på auktionen (som Skv sätter upp gratis åt honom). Tror med andra ord inte att han hade kunnat sälja sajten för 870k om han försökte med det själv... Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att han skulle få en gurka i brunögat till slut, tycker snarare att det är konstigt att han inte blivit sköntaxerad tidigare. Dock är det ju inte direkt oväntat att ett forum, som mig veterligen är fullt av pokerspelare som inte skattar en enda krona på även inkomster utanför EU, tycker att det är annat än stöld. Citera
Big Less Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Han har under fem år cashat in stora pengar på annonsintäkter och fullkomligt skitit i att betala skatt eller rapportera in sina inkomster. Sett från hans skatteskuld på 433k borde han alltså under fem år ha tjänat in över 1,4m som han spenderat och slösat utan att ha betalt en krona i skatt?! Hehe, du har en rätt gullig syn på hur vårt skattesystem fungerar. Finns inte ens chans i Helvetet att en intäkt på 1 400 000 bara beskattas med 433 000. Inte ens nära. Men i sak håller jag med dig. Förstår inte heller det konstiga i att han upptaxeras. Citera
jnxjnxy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Hehe, du har en rätt gullig syn på hur vårt skattesystem fungerar. Finns inte ens chans i Helvetet att en intäkt på 1 400 000 bara beskattas med 433 000. Inte ens nära. Men i sak håller jag med dig. Förstår inte heller det konstiga i att han upptaxeras. Upplys mig gärna. Som jag förstått det är det inte en intäkt utan massvis med intäkter som skett under 5 år. Menar du att han ska skatta mer än 30-35% ? Citera
Slaktavfall Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Upplys mig gärna. Som jag förstått det är det inte en intäkt utan massvis med intäkter som skett under 5 år. Menar du att han ska skatta mer än 30-35% ? Mycket mycket mer. Vem är John Galt? Citera
jnxjnxy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Hur mkt ska han skatta isf på sina inkomster och varför ska han skatta mer? Har ni svårt att vidareutveckla era svar eller är det er mening att bara låta dryga och ovetande? Citera
greywolf Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 ..att bara låta dryga och ovetande? välkommen. Citera
Nice Hand GG Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Upplys mig gärna. Som jag förstått det är det inte en intäkt utan massvis med intäkter som skett under 5 år. Menar du att han ska skatta mer än 30-35% ? Beror lite på åldern men mycket mer än 30%-35% Men hur som helst skatterna hos t ex enskild firma. Över 26 år: Intäkter = 500 000kr Utgifter = 100 000kr Vinst = 400 000kr Schablonavdrag 25% = 100 000 Överskott = 300 000kr Grundavdrag = 16 300kr Beskattningsbar förvärvsinkomst = 284 700 Egenavgifter 29,71% (beräknas på överskottet) = 89 130 Kommunal skatt ~ 31% (beräknas på förvärvsinkomst) = 88 257 Statlig skatt: 20% på belopp över 367.600 25% på belopp över 526.200 Alltså ingen statlig skatt. Skatter totalt: 177 387 Kvar efter skatt: 222 613 Under 26 år Egenavgifter 15,06% = 45 180 Kvar efter skatt: 266 563 Citera
Saint_Bjorn Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Sandlåderegeln bör så klart gälla aktuell tråd. Citera
Memory Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 lol här raderas det inlägg till höger och vänster. Trodde man skulle slippa sånt i sandlådan. Citera
okocha Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 okej, trodde dom tog bort dom på ditt initiativ, cred till dig för att det inte är så. kanske borde ha en undergrupp som heter "vi som skriver seriösa svar till sandlådetrådar men inte vågar skriva där själva." Citera
Nice Hand GG Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 +1m på ola, ta bort dom från alla sorters sökresultat. Citera
Crappy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Jahapp Det här går ju fint Vi/jag har inte full koll på hur det här ska funka än. Men vi ska nog hitta en lösning Citera
Saint_Bjorn Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Är du så cp att du tycker tråden ska flyttas ut bara för att du ska slippa påhopp? Har du fått för lite kuk i röven senaste tiden, ditt as? Citera
Crappy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Då gör vi så här, iaf för nu. Jag städar ut Olas inlägg flyttar dem till en OT tråd där en det kan tas en seriös diskussion för den som vill. Övriga inlägg ligger kvar. Låser här kort. Citera
Crappy Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Dåså För er som vill föra en seriös diskussion så går det bra att göra det här http://pokerforum.nu/forum/off-topic/61143-stoeld-traden-delvis-flyttad-fran-sandladan.html#post1464417 Hoppas det var ok med dig "honest" att jag saxade och tog med din trådstarter till den nya tråden. Då är det så här, det är tillåtet att citera inlägg härifrån till den nya tråden, men inte från den och hit. Då blir det repressalier. Citera
heltok Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 ptja, upp emot 95% på de som tjänar bäst lär det väl sluta om kommunisten hamnar i regeringen vilket bettingsidorna verkar tro ska hända http://www.skatterna.se/skattebarometern/ Citera
honest99 Postad 9 April , 2010 Författare Rapport Postad 9 April , 2010 Hoppas det var ok med dig "honest" att jag saxade och tog med din trådstarter till den nya tråden. Ooops, ny dag. Intressant att starta en ny tråd innnan man lägger sig. Min ide var i och för sig att prova en seriös tråd i sandlådan. Hutlösa inkägg och påhopp borde bli idiot-förklarade av forumiter enligt mig. De borde stå kvar så att "idioten" lär sig något. Att dela trådar innebär också extra arbete, vilket jag egentligen inte ville skapa. Jag tänker i alla fall inte klaga på något här. Sandlådan är ny, så man måste nog experimentera lite. Citera
devalanteriel Postad 9 April , 2010 Rapport Postad 9 April , 2010 ptja, upp emot 95% på de som tjänar bäst lär det väl sluta om kommunisten hamnar i regeringen vilket bettingsidorna verkar tro ska hända http://www.skatterna.se/skattebarometern/ Min tröst i sammanhanget är att de trodde det förra gången också. Citera
honest99 Postad 9 April , 2010 Författare Rapport Postad 9 April , 2010 Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att han skulle få en gurka i brunögat till slut, tycker snarare att det är konstigt att han inte blivit sköntaxerad tidigare. Vänder mig inte alls emot sköntaxering här, men vad innebär sköntaxering? Iden är väl att göra en rimlig bedömning. Lite mer i skatt får man räkna med, men iden ska väl inte innebära en bestraffning, ..... eller? Om ja, varför? Citera
affe2000 Postad 9 April , 2010 Rapport Postad 9 April , 2010 Vänder mig inte alls emot sköntaxering här, men vad innebär sköntaxering?Iden är väl att göra en rimlig bedömning. Lite mer i skatt får man räkna med, men iden ska väl inte innebära en bestraffning, ..... eller? Om ja, varför? Skönstaxering görs när man inte vet vilka inkomster någon haft. Tanken är att, som du skriver, göra en rimlig bedömning av situationen. Personen ifråga kan överklaga men måste lägga fram bevis/anledningar till att skönstaxeringen ska sänkas. Skönstaxeringen i sig ska inte innebära någon extra skatt (tror jag) men har man inte deklarerat sina inkomster alls/tillräckligt kan man dels få skattetillägg och dels bli dömd för något skattebrott. Citera
Recommended Posts