Gå till innehåll

SnG problem


Olycklig_fisk

Recommended Posts

?username=Pegasus-XII&network=fulltilt&searchtype=SNGO

 

Bara tur med variansen Klyka?

 

Det där är inte "tur med variansen", det där är ju ett klockrent exempel på det jag talar om.

 

Han har spelat 450 SnGs på nivån $10 med en ROI på 13%, dvs han har investerat $4500 och vunnit $600 (600/4500 = 13.3%). Men i detta sample över 450 SnGs så ser vi tydligt att han haft en break even streak mellan den 50:e och den 275:e SnGn, dvs över 225 SnGs. Vad händer om han har en likadan break even streak igen nu efter den 450:e?

 

Jo, då kommer han fortfarande att ha vunnit $600, men efter sin 225 BE-SnGs ha investerat totalt $6750, dvs hans ROI kommer att ha sjunkit till 600/6750 = 8.9%.

 

Knappast osannolikt att det ska hända, och då ser du ju tydligt att det inte går att säga nånting särskilt säkert.

 

Om han istället får en inte särskilt svår downstreak på 10 inköp över de närmaste 100 SnG:erna, så kommer han ha vunnit $500 med en investering om $5500 för en ROI om 500/5500 = 9.1%.

 

De senaste 175 SnG:erna har han vunnit $450. Fortsätter han likadant i 175 SnG:er till så har han vunnit $1050 med en investering om $6250 för en ROI om 1050/6250 = 16.8%.

 

8.9%, 9.1%, 13.3%, 16.8%. Alla efter fullt möjliga scenarier av den närmaste framtiden. Point proven? Och då har vi inte räknat med möjligheten att han faktiskt haft aptur hittills, utan bara med saker som ligger rätt nära de resultat han faktiskt haft hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

i vilket utfall som helt av nedanstående är det väl hyfsat med tanke på den volym jag spelat. Typ 20 bord/h.

 

 

8.9%, 9.1%, 13.3%, 16.8%. Alla efter fullt möjliga scenarier av den närmaste framtiden. Point proven? Och då har vi inte räknat med möjligheten att han faktiskt haft aptur hittills, utan bara med saker som ligger rätt nära de resultat han faktiskt haft hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som klyka säger, variansen kan vara mördande. 100 SNG är INGENTING! Själv har jag nog skrikit rigghora 10253 ggr de senaste 3 månaderna. Jag har spelat breakeven över 1500 games nu, med ett roi på 10% de tidgare 3500 games:en (1 annat nick också)

Breakeven på 100 är sjukt standard!

 

HhUFYWKyR.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att man i såna stunder har rakeback då.

 

Som klyka säger, variansen kan vara mördande. 100 SNG är INGENTING! Själv har jag nog skrikit rigghora 10253 ggr de senaste 2,5 månaderna. Jag har spelat breakeven över 1500 games nu, med ett roi på 10% de tidgare 3500 games:en (1 annat nick också)

Breakeven på 100 är sjukt standard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i vilket utfall som helt av nedanstående är det väl hyfsat med tanke på den volym jag spelat. Typ 20 bord/h.

 

Absolut, dessa extremt försiktiga uppskattningar - som helt utgår från saker som redan förekommit i det väldigt lilla sample du redan har - ger ju helt OK resultat på 20 SnGs/h. Lägg dock ist till risken för att du i ett utfall av ren varians backar över dina nästa 1000 SnGs, och du ser att dessa uppskattningar inte är särskilt mycket värda.

 

Tur att man i såna stunder har rakeback då.

 

Om det där är menat som en invändning så har du inte förstått nånting av det som jag tycker mig ha skrivit ganska glasklart här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pokerhand.org/?5389930

http://www.pokerhand.org/?5382632

 

Jag ska fan döpa om mig till 0% ROI.

 

Asså det måste va något allvarligt fel hos mig vissa dagar då vinner jag, nästa dag då kan jag fan inte vinna. Den enda jag lever på är min rakeback och bonus plus lite tidigare vinster. Men sen jag la upp kontot har plussat max 20$ (bonus+rakeback+vinst), idag backade jag 11$. Detta på nivån 6manna 2$ sng. Har totalt 111$ på kontot försöker hålla 50 inköp ink rake.

 

Mitt upplägg är ungefär så här. (Sex manna 2.025$) Multi table:ar 2 bord samtidigt just för att undvika boredom.

Spela tight till man får en schysst starthand, tex att man får AQo UTG+1 jag raisar 3xbb. Antingen så träffar man eller inte, brukar folda ganska lätt i börjarn. Går aldrig med i höjd flopp med ett lågt pocker par(88 och neråt.)

 

SNG går vidare...

Sen tutar man på lägger j5 sådana skit händer. Nån nisse åker jag lägger mina skithänder. En nisse till åker.

 

Vanligaste scenariot är att jag sitter med runt 1500 (startstacken). Mer vanligt att jag sitter med över än under:-)

 

Här tror jag mitt spel brister ganska mycket. (Normalt är blindsen på 25/50 vid detta läge. 4 spelare kvar)

 

Här blir det mer tur (skulle jag säga), jag väntar på en decent hand. Jag raisar eller limpar beronede på handens styrka. Antingen så träffar man eller missar man, missar känns som man gör 70% av fallen.

 

Tillslut blir det bära eller brista som gäller vid 8-10 BB. Dvs all in med A9 eller högre. Eller liknande.

 

Bluffa missad bräda tänker ni? Äh nej inte på denna nivå här synar de ner med bottenparet, eller så jagar man sin färg. J8s är standard limp denna nivå, (färgen kan ju komma!) Lika så aggrospel funkar inte de synar på alla drag som finns.

 

Det är på denna nivå vi här: (vanligast är att alla har negativ roi)

38325309.jpg

 

Jag vet inte vad ni tycker om collin moshmans bok. Här läst den 3ggr men det verkar inte hjälpa.

 

http://www.amazon.com/Sit-Go-Strategy-Collin-Moshman/dp/1880685396

 

Problem är bla vad ska jag göra när jag missar varje flopp?

Enda som återstår är irl lektioner. Eller va fan ska jag göra?

 

Jag tänker fan inte ge upp, jag ska lära mig bemästra poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh nä, förstår inte hur du kan tolka det så. det jag menar är att när spelet står helt stilla är det skönt att man gör lite plus ifrån rakebacken.

 

Om det där är menat som en invändning så har du inte förstått nånting av det som jag tycker mig ha skrivit ganska glasklart här i tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag läst Moshmans bok så därför har jag svårt att bedöma hurvida den är bra eller dålig.

 

Mina rekommendationer:

-Hoppa över den värsta träsknivån eftersom folk spelar som playmoney där, börja på typ $ 10, lägst $ 5

-när du känner dig någorlunda säker på hur SnG:s funkar avancera upp till 4 bord samtidigt. (Jag gjorde själv misstaket som nybörjare att spela 1-2 bord alldeles för länge.)

-investera i prgrammet SnG wizard för att förstå hur det viktigaste i SnGs funkar- nämligen ICM och push/call ranges.

 

Vill du ha inputs från någon annnan om ditt spel så kan du skicka HH till mig från SnG:s du tyckt va jobbiga så skulle jag kunna ge dig skriftliga eller muntliga kommentarer. Du kanske inte alltid håller med men man börjar i alla fall tänka runtomkring problemen.

 

Tnkte på det; finns det några irl lektioner man kan ta av någon?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hoppa över den värsta träsknivån eftersom folk spelar som playmoney där, börja på typ $ 10, lägst $ 5

Skulle gärna sätta in mer pengar, men det jag vill riskera allt för mycket pengar.

-när du känner dig någorlunda säker på hur SnG:s funkar avancera upp till 4 bord samtidigt. (Jag gjorde själv misstaket som nybörjare att spela 1-2 bord alldeles för länge.)

-hur en sng fungerar förstår jag, men förståd inte riktigt varför det skulle vara bättre att spela 4 bord än 2, såvida man inte vinner i längden.

-investera i prgrammet SnG wizard för att förstå hur det
Will do
viktigaste i SnGs funkar- nämligen ICM och push/call ranges.
Här känner jag också att kunskapen brister! ICM fick jag faktiskt googla upp. Kan inte säga range för 77 tex mot AKo.

Vill du ha inputs från någon annnan om ditt spel så kan du skicka HH till mig från SnG:s du tyckt va jobbiga så skulle jag kunna ge dig skriftliga eller muntliga kommentarer. Du kanske inte alltid håller med men man börjar i alla fall tänka runtomkring problemen.

Japp, det kommer jag att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hoppa över den värsta träsknivån eftersom folk spelar som playmoney där, börja på typ $ 10, lägst $ 5

 

Ett väldigt vanligt missförstånd är att det ska vara lättare att vinna på högre nivåer eftersom folk spelar bättre där. Att folk spelar bättre betyder att de vinner mer, vilket sker på deras motspelares bekostnad, dvs din bekostnad! Själva definitionen av dåligt spel är ju förlorande spel, eftersom om det inte var förlorande, så vore det ju bra! Att motspelarna är dåliga innebär $$ i din ficka.

 

Gå gärna upp i nivå, men aldrig "för att motståndarna spelar bättre där". Det är ren galenskap.

 

-investera i prgrammet SnG wizard för att förstå hur det viktigaste i SnGs funkar- nämligen ICM och push/call ranges.

 

Detta är däremot ett riktigt bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Risk - Variansen är mindre av det skäl som jag anför ett par poster ovan - ju närmare break even du är, desto större varians. Då ROI kommer öka när raken minskar, så minskar även variansen.

 

Det där med att ju närmre break-even man är, desto högre varians, stämmer väl inte? Snarare ju bättre man är, desto högre varians (åtminstone upp till mänskliga ROI).

 

Eller missuppfattade jag dig?

 

EDIT: Tror jag fattar vad du menar. Ju lägre ROI man har, desto större risk att man får en downswing på x antal dollar/som varar x antal sngs. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sant för SnG:s på micro nivå eftersom du oftast bara vill åt bilndsen med dina pushar så blir de lätt EV- p.g.a av deras löjligt lösa calls, till skillnad mot bra spelare som "vet" att det är negativ EV att calla där.

Det kommer trådskaparen också att inse så småningom när han får ett bra grepp om ICM.

 

Ett väldigt vanligt missförstånd är att det ska vara lättare att vinna på högre nivåer eftersom folk spelar bättre där. Att folk spelar bättre betyder att de vinner mer, vilket sker på deras motspelares bekostnad, dvs din bekostnad! Själva definitionen av dåligt spel är ju förlorande spel, eftersom om det inte var förlorande, så vore det ju bra! Att motspelarna är dåliga innebär $$ i din ficka.

 

Gå gärna upp i nivå, men aldrig "för att motståndarna spelar bättre där". Det är ren galenskap.

 

 

 

Detta är däremot ett riktigt bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sant för SnG:s på micro nivå eftersom du oftast bara vill åt bilndsen med dina pushar så blir de lätt EV- p.g.a av deras löjligt lösa calls, till skillnad mot bra spelare som "vet" att det är negativ EV att calla där.

Det kommer trådskaparen också att inse så småningom när han får ett bra grepp om ICM.

 

Har du lust att utveckla det där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sant för SnG:s på micro nivå eftersom du oftast bara vill åt bilndsen med dina pushar så blir de lätt EV- p.g.a av deras löjligt lösa calls, till skillnad mot bra spelare som "vet" att det är negativ EV att calla där.

Det kommer trådskaparen också att inse så småningom när han får ett bra grepp om ICM.

 

Du kanske inte ska göra EV-minus-pushar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sant för SnG:s på micro nivå eftersom du oftast bara vill åt bilndsen med dina pushar så blir de lätt EV- p.g.a av deras löjligt lösa calls, till skillnad mot bra spelare som "vet" att det är negativ EV att calla där.

Det kommer trådskaparen också att inse så småningom när han får ett bra grepp om ICM.

 

Om du har en optimal pushrange, så vill du att fi ska ha en callrange som inte är optimal. Det spelar ingen roll om han synar för mycket eller för lite. Du tjänar pengar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan visa hur många exempel som men tyvärr har jag ingen Wizard licence för tillfället och kan därför inte visa en exakt siffra. Men vi kan ta en typexempel från en low-stake situation på bubblan:

2 platser ger pengar. Blinds 100-200

 

Spelare 1: stack 400. fold

Du: stack 2200 i SB, hand AJo. push

Spelare 3: stack 2100 i BB. hand 33. call

 

Du har en alldeles för bra hand att folda här, även om spelare 3 har en lös calling range så får du klartecken på att det är en EV+ push. Men du vill förstår inte hamna i en coinflipp i detta läge och det hade du inte heller gjort om du haft en bra spelare i BB. Men på micro nivå skiter folk fullständigt i bubblan. spelare 3 ser bara pocket! Call! Detta är naturligtvis ett EV- call men det drar ner dig i skiten också. Den som vinner på detta är naturligtvis spelare 1 som får EV+ i strida stömmar mot sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oehört svårt att ha en optimal push/call range i low-stakes eftersom deras push/call är så slumpmässiga. Sen är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner för att försöka lista ut en spelares tendenser på micro-nivån när rangen upp eller ner berör några bråkdels cent.

känns liksom mer motiverat i en $ 200.

 

Om du har en optimal pushrange, så vill du att fi ska ha en callrange som inte är optimal. Det spelar ingen roll om han synar för mycket eller för lite. Du tjänar pengar ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oehört svårt att ha en optimal push/call range i low-stakes eftersom deras push/call är så slumpmässiga. Sen är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner för att försöka lista ut en spelares tendenser på micro-nivån när rangen upp eller ner berör några bråkdels cent.

känns liksom mer motiverat i en $ 200.

 

Du behöver inte ta hänsyn till fis tendenser/ranger för att räkna ut en optimal pushrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan visa hur många exempel som men tyvärr har jag ingen Wizard licence för tillfället och kan därför inte visa en exakt siffra. Men vi kan ta en typexempel från en low-stake situation på bubblan:

2 platser ger pengar. Blinds 100-200

 

Spelare 1: stack 400. fold

Du: stack 2200 i SB, hand AJo. push

Spelare 3: stack 2100 i BB. hand 33. call

 

Du har en alldeles för bra hand att folda här, även om spelare 3 har en lös calling range så får du klartecken på att det är en EV+ push. Men du vill förstår inte hamna i en coinflipp i detta läge och det hade du inte heller gjort om du haft en bra spelare i BB. Men på micro nivå skiter folk fullständigt i bubblan. spelare 3 ser bara pocket! Call! Detta är naturligtvis ett EV- call men det drar ner dig i skiten också. Den som vinner på detta är naturligtvis spelare 1 som får EV+ i strida stömmar mot sig.

 

Du måste ju tänka på att det ibland är du som är spelare 1. Så det jämnar ut sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...