Gå till innehåll

SnG problem


Olycklig_fisk

Recommended Posts

Men låt oss säga Gaston att jag är nyfiken på om jag kan vinna pengar på Full Tilts $ 22 SnG. Hur mycket pengar måste jag sätta in för att få ett konstaterande. (vi förutsätter att jag aldrig ska nolla och får bara göra en insättning)

 

Sätt in ett inköp. Om du vinner din första och sedan lyckas spela 10k till med vinst så har du ju en ganska säker indikation. Förlorar du ditt första inköp så sätter du in ett nytt. Osv.

 

Ser du nu varför din tanke är galen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns ett problem här- Jag vet inte hur många SnGs du lirar per dag Klyka, personligen blir det i runda slängor 40-50. Om man räknar optimistikt på det kommer det ta drygt två år att komma upp i 30K sample. Under den tiden har betingelserna hunnit ändras så mycket (ny spelarbas, förbättrat spel etc) så det kommer vara svårt att dra slutsatser från de tidiga spelen jämfört med de senare.

 

 

 

Hjulapan, jag vill börja med att säga att du har helt fel. No hard ones. :)

 

1) Det behövs mycket riktigt många, många SnGs för att kunna få en bra estimate på sin ROI. "Vid 100 börjar man få en hint. Vid 1000 kan man nog ganska säkert fastställa en långsiktig ROI" säger du, "vid 1000 börjar man få en hint. Vid 10000+ kan man nog ganska säkert fastställa en långsiktig ROI" säger jag (jag vill säga 30000+, men då finns risken att jag blir avfärdad som variansivrande galenpanna). Som folk säger så kan man swinga ganska mycket i ROI över samples på hundratals SnGs, och då hundratals SnGs är en rätt betydande del av ett sample på <10k SnGs så kommer en sån swing att påverka den totala ROIn på ett sådant sample - således har man inte en säkert fastställd ROI innan man kommit upp i ett så stort sample att dessa delsamples inte har någon vikt och således reell inverkan på helheten. Det sker efter 10k SnGs.

 

2) Att man ska behöva spela 1000 SnGs för att ta reda på om man är en vinnande spelare betyder inte, som du säger, att man behöver en BR på 1000 inköp. Om det mot all förmodan är så att man förlorar varenda en av sina SnGs, så kan man dra slutsatsen att man är förlorande bra mycket tidigare än så. Du kan nog dra den slutsatsen redan efter 100 raka förluster, och mindre än så rent av. 50, kanske?

 

Rent tekniskt kan det förklaras som så att ju större variansen är, desto större sample behöver man för att fastställa sin winrate. Med en winrate som ligger på eller nära 0% vinster så är EV:t minus ett inköp per SNG (eller nära på). Då variansen definieras som summan av skillnaderna mellan förväntade utfall minus faktiska utfall i kvadrat, så är det lätt att se att variansen med en så dålig winrate är väldigt låg - det faktiska utfallet (-ett inköp) låg nära det förväntade (nära -ett inköp). Skillnaden är bara en bråkdel av ett inköp. Kvadraten av denna skillnad är vad som utgör variansen.

 

Om vi istället har en ROI som ligger betydligt närmare break even eller marginellt plus, så kommer skilnaden mellan förväntat och faktiskt utfall alltid att ligga över ett inköp, och kvadraten av denna skillnad är vad som utgör variansen - variansen är mycket högre.

 

Samma variansminskande effekt som vid fruktansvärt dålig winrate ser vi även i fallet med fruktansvärt bra winrate. Men med de winrates som folk faktiskt har, så är variansen hög. Om du dock till öventyrs skulle ha en fruktansvärt dålig winrate, så kan du märka det ganska snabbt. Det är inte som att du kommer att förlora 1000 raka SnGs i rad och sedan hämta upp det och efter 1500 SnGs säga "Hoppsan, jag var visst vinnande trots allt". Det tror inte ens en variansivrande galenpanna som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips till trådskaparen:

 

Om du exempelvis vill spela på $ 5 + 0.5. Sätt in $ 550. Arbeta dig upp till nästa nivå (100 inköp + rake) fortsätt där, så fort du kommer under 100 gränsen så backa ett inköp.

anledningen till de 100 inköpen är för att hinna upptäcka om det funkar för en. Det har också en mental positiv effekt att känna att man har så många inköp bakom sig i fall man hamnar i svacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett problem här- Jag vet inte hur många SnGs du lirar per dag Klyka, personligen blir det i runda slängor 40-50. Om man räknar optimistikt på det kommer det ta drygt två år att komma upp i 30K sample. Under den tiden har betingelserna hunnit ändras så mycket (ny spelarbas, förbättrat spel etc) så det kommer vara svårt att dra slutsatser från de tidiga spelen jämfört med de senare.

 

Det är helt riktigt. Det är ett problem. Tyvärr kan vi ju dock inte göra det logiska längdhoppet att det faktum att det är svårt att få ihop ett representativt underlag om 30k SnGs innebär att att det räcker med 1k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips till trådskaparen:

 

Om du exempelvis vill spela på $ 5 + 0.5. Sätt in $ 550. Arbeta dig upp till nästa nivå (100 inköp + rake) fortsätt där, så fort du kommer under 100 gränsen så backa ett inköp.

anledningen till de 100 inköpen är för att hinna upptäcka om det funkar för en. Det har också en mental positiv effekt att känna att man har så många inköp bakom sig i fall man hamnar i svacka.

 

Sätt in $20 eller wtf som helst. Om man backar kan man sätta in mer. När det sedan gäller att gå upp i nivå så är 100 inköp en sjukt nittig BR-gräns, förutsatt att man inte hellre tar livet av sig än går ned en nivå igen om det inte går bra. 15-30 inköp skulle jag säga. 6-14 om OP är riskbenägen.

 

BR-krav är sjukt överskattat för spelare som gladeligen kliver ned i nivå. De estimates som ofta görs baserat på roliga formler utgår från att du vägrar gå ned i nivå, och de tappar helt sin betydelse om så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 2 cent...

 

Om du nu skall välja något att satsa på så skall du inte välja sng's. Det är på tok för låg edge i mot kassa spelare, och variansen är helt löjligt hög jämfört med cg....(ja, jag vet att vissa cg-nissar lär whina om det här)

 

Men som hjulapa sa... så är en rullande 100 inköpsrulle(med raken) är det minsta du behöver. Downswings på 25-40 inköp är standard även på de lägsta nivåerna(tro mig, jag vet).

 

Slår du 1.20 hårt(som 5% roi är när det gäller stt's med den raken) så skall du givetvis stanna kvar där tills du har 220 i rullen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som hjulapa sa... så är en rullande 100 inköpsrulle(med raken) är det minsta du behöver. Downswings på 25-40 inköp är standard även på de lägsta nivåerna(tro mig, jag vet).

 

Om målet är att spela stabilt på nivån och hellre dö än kliva ned i stakes, ja absolut. Men om han har som mål att klättra men samtidigt inte har nåt emot att gå ned så är det ett säkert sätt att fördröja måluppfyllelsen.

 

Slår du 1.20 hårt(som 5% roi är när det gäller stt's med den raken) så skall du givetvis stanna kvar där tills du har 220 i rullen...

 

Absolut inte om han kan slå 2.25 med en bättre risk/reward ratio, vilket han nästan säkerligen kan av två skäl:

 

1) Reward - EV:t i reda pengar är bättre på 2.25 pga att en lika bra ROI med högre investment innebär mer pengar i fickan - och han kommer säkert inte ha en lika bra ROI, utan en bättre, iom att raken drar ned ROIn så mycket på 1.20 så att den förändringen vida överväger den lite hårdare konkurrensen på den högre nivån. Högre Return * större Investment = mer pengar.

 

2) Risk - Variansen är mindre av det skäl som jag anför ett par poster ovan - ju närmare break even du är, desto större varians. Då ROI kommer öka när raken minskar, så minskar även variansen.

 

Risk/reward ska vara så liten som möjligt. Med både mindre risk och större reward på 2.25 så är det fruktansvärt dumt att fortsätta spela 1.20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvr jag lägger nu ner detta skit spel, jag kan bara vinna ca 15$ då menar jag det! Sen sätter oturen in jag torskar några dollar sen vinner jag igen. Så går det upp och ner, jag skojar inte. Jag följer moshmans bok slaviskt har läst den tre ggr. Men när jag när 15$+ då GÅR DET INTE ATT VINNA. Problemet är att jag inte träffar något, jag typ exempel, Höjer upp 3xbb med typ AQ missar flopp. FOLDAR FOLDAR FOLDAR får bara skit händer. Får QQ kommer en färgad flopp, lägger mig. SÅ JÄVLA SJUKT DETTA. Detta är inget spel för den som kronsikt otur

 

Hur fan ska man hinna lira ca50 sng:s per dag??? Lever ni på soc bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moshmans bok?

 

Har sedan tråden startat hunnit med:

Games Played: 344

Av. Profit $1

Av.Stake: $10

ROI: 12%

Total Profit : $422

 

Men enligt Klykan ska jag inte ropa hej än, får väl se när jag närmar mig 1000 spel.

soc? Nä bara studiebidrag :roll:

 

Tvr jag lägger nu ner detta skit spel, jag kan bara vinna ca 15$ då menar jag det! Sen sätter oturen in jag torskar några dollar sen vinner jag igen. Så går det upp och ner, jag skojar inte. Jag följer moshmans bok slaviskt har läst den tre ggr. Men när jag när 15$+ då GÅR DET INTE ATT VINNA. Problemet är att jag inte träffar något, jag typ exempel, Höjer upp 3xbb med typ AQ missar flopp. FOLDAR FOLDAR FOLDAR får bara skit händer. Får QQ kommer en färgad flopp, lägger mig. SÅ JÄVLA SJUKT DETTA. Detta är inget spel för den som kronsikt otur

 

Hur fan ska man hinna lira ca50 sng:s per dag??? Lever ni på soc bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu går det asbra men det är ju lördag, då e folk tokiga på full tilt. Men när jag spelar med alla mina sinnen och har huved inne i skärmen, och 100% fokus så brukar komma minst 3:a av sex manna. Har en liten strategi hur jag ska spela. Känns bra nu, gäller mest att hålla 100% fokus och spela tight som fan ibörjan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...