Gå till innehåll

NLT - SnG, 666 mot långsökt färgdrag


pnyxtr

Recommended Posts

Följande hand spelades i en SnG på pacific några dar sen (där det generellt sett är rätt kasst motstånd, speciellt på 2.5$-turneringarna).

 

pnyxtr posts small blind, 10

fishyboy posts big blind, 20

 

pnyxtr is dealt 6 :diamond: 6 :heart:

 

ply1 fold

ply2 fold

ply3 fold

(JAG), pnyxtr (stack 780) raises to 60

fishyboy (stack 700) calls

 

pot: 120

Flop: K :diamond: 9 :heart: 6 :spade:

 

pnyxtr bets 100

fishyboy calls

 

Turn: 2 :spade:

 

pnyxtr bets 300

fishyboy calls

 

River: 7 :spade:

 

pnyxtr checks

fishyboy is all-in

pnyxtr calls

 

fishyboy shows a flush, 9 high (9 :spade: 3 :spade: )

 

-------------

I det här fallet var beslutet att syna inte så svårt, eftersom det rörde sig om ca 300 o potten var ca 900. Jag tänkte att ingen kan väl va så puckad att dom synar två pot-bets med ett så långsökt färgdrag. Han måste ha träffat två par.

 

Men om jag hade haft 900 kvar då? Hur skulle jag tänkt då? Jag menar,

på turn om han synar mitt pot-bet har han ju inte rätta oddsen, givet att jag lägger mig. Men om jag synar honom när han bettar all-in så får han ju rätta oddsen. Så isåfall spelar han rätt på turn.

 

Så vad ska man göra om färgen kommer på river o man har triss. Alltid lägga sig mot ett fet-bet? Det är klart, har man slowplayat så kan man ju lägga sig, men har man satsat på bra innan så känns det som att motståndaren borde lagt ner sitt färgdrag för länge sen.

 

Dilemma!

 

* Pillar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Men har ni några vidare funderingar till dilemmat jag tog upp? Rent generellt en vanlig situation är tex top tvåpar eller triss mot ett riktigt färgdrag på floppen. Bettar man pott, eller dubbel pott, och får syn av en spelare, hur ska man då göra om färgen kommer på turn?

 

Synar man hans all-in har han ju spelat rätt fast han synat utan oddsen. Men samtidigt är det svårt att sätta honom på färg eftersom han synade ett eller ett dubbelt pot-bet och absolut inte har odds för att dra för färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga då det är en mycket knivig situation. Beror helt på spelaren. Vad har han spelat för händer förut? Har han gått all-in när det kommer scarecards förut? Har någon av hans händer gått till showdown, och hur har han isf spelat dem? Vilka händer kan han tänkas ha som du har slagna? Stackstorlekar spelar också roll i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i stort sett noll chans att jag inte blir pank här mot en motståndare som jag bedömmer som någorlunda tomtig (om det nu var någon som var så extremt tomtig att de lika gärna kunde spela med öppna kort så kanske jag inte skulle göra det). Hur som helst, när jag höjt preflopp och den här floppen kommer så är jag i fullt dubbla-upp mode, det finns väldigt få händer eller drag att vara det minsta rädd för och idealfallet i en turnering är ju ändå att man samlar på sig alla marker till slut, det här är en ändå en rätt bra början. Min standardplan skulle nog vara att fejka svaghet med nästan-pottbet i hopp om omslag hela vägen, när backdörrsfärgen går in och någon synat ned mig då så får jag helt enkelt leva med det. Jag skulle med andra ord inte försökt låsa ut drag på turn eftersom det är så jäkla sällan någon har ett (även om det ibland passar in med ett svagt toppar, vilket jag ser som standardsynen från motspelaren här).

 

Angående riverchecken så skulle jag nog om jag hade mycket pengar kvar betat halva potten eller något sånt för att få syn av kungen jag väntar mig att motståndaren ändå har.

 

Eftersom det är så väldigt lite kvar i förhållande till potten och jag knappast kan vänta mig att motståndaren har så mycket bättre än ett svagt par (då skulle han ju rimligen höjt innan) vilket gör att han antagligen blir glad för en gratis showdown. Om han har bättre hand än mig så finns det ju inte så stor chans att jag får se den gratis och har han ett bustat drag så lär han ju ändå inte försöka sig på någon desperationsbluff (oavsett så händer det nog inte tillräckligt ofta för att göra en check till ett bra alternativ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...