Gå till innehåll

Ang. botar


Kippe1000

Recommended Posts

När jag var på jobbet idag o snackade med mina arbetskamrater kom vi in på pokerämnet, och en av mina arbetskamrater kunde inte förstå hur jag kunde hålla på med något sånt på nätet.

På frågan varför han inte kunde förstå det menade han att folk måste bli lurade till höger och vänster av program, alltså botar som spelade.

Jag menade då att även om det skulle finnas massa botar så borde inte dom göra särskilt mycket skillnad eftersom jag har svårt att tro att det går att programmera dom till att spela riktigt bra poker.

 

Hur som helst så blev det att jag funderade en hel del på det där efteråt.

Hur bra tror ni egentligen man kan göra en pokerbot?

Jag menar... poker handlar ju väldigt mycket om att göra bedömningar och förstå hur vi som människor fungerar.

I poker har vi ju bara begränsad information medans vi måste gissa oss till informationen som saknas.

Och att gissa borde en dator ha fruktansvärt svårt för.

 

Även om en dator är oslagbar på matematik och räkna ut korrekta potodds så borde det vara tämligen enkelt att spela ut en dator ifall man visste att det faktist var en bot.

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tror att en dator aldrig kan mäta sig med en människa i poker just på grund av den bristfälliga informationen man har.

Visst, skulle en bot sitta med nötterna så är det ju inte så svårt för den att spela, men hur ofta är det så?

 

Och en annan sak... hur skulle ett pokerparti med bara boter se ut egentligen?

Skulle en enda hand någonsin gå till showdown?

Jag kanske har helt fel, det kanske går att göra en bot till en vass pokerspelare men om man visste att det var en bot, skulle den fortfarande kunna spela vinnande?

Vore lite kul att höra era åsikter...

 

EDIT : Efter att ha sett Hagans inlägg kom jag på att jag glömde säga att ovanstående handlar endast om NL poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker ju inte uttala mig för mkt, vet att de står någonstans i heltoks db (tror jag iaf)

Men rent generellt är ju problemet att det finns så löjligt många saker att beräkna, först bara starhänder sen alla flopptexturer. Stackdjup, multiwaypotter osv osv osv

 

Men sure i limit och som shortstackes finns det nog helt klart vinnande bots:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, håller helt med, glömde säga att det handlar om NL nu och inget annat. Men i fixed limit så kan jag lättare förstå att en bot kan spela vinnande.

 

jag är fascinerad över att FLbotar kan spela bra då för mig skulle vara extremt mycket svårare att rita upp en FLbot än en NL. förstår knappt ens beskrivningar om matematiken de använder för sina lösningar. var väl därför de första vinnande pokerbotarna som dök spelade NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinnande mot dig kanske...

 

nu är du förvisso ett troll, men diskussionen är kul. hade varit intressant att få veta hur bra de bästa botarna är, jag har ännu inte kommit över någon som beskrivit styrkan hos de bästa NL-botarna. bluffbot får ju som bekant spö av de flesta midstakesregsen, så känns rätt sannolikt att jag slår den. men hyperborean spöade ju bluffbot rätt rejält också så är ju inte helt säkert att jag har edge mot den. är ju inte lätt att bedömma med så bristfällig info. sedan finns ju chansen att de bästa botarna inte är kända, incentiven talar för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är du förvisso ett troll, men diskussionen är kul. hade varit intressant att få veta hur bra de bästa botarna är, jag har ännu inte kommit över någon som beskrivit styrkan hos de bästa NL-botarna. bluffbot får ju som bekant spö av de flesta midstakesregsen, så känns rätt sannolikt att jag slår den. men hyperborean spöade ju bluffbot rätt rejält också så är ju inte helt säkert att jag har edge mot den. är ju inte lätt att bedömma med så bristfällig info. sedan finns ju chansen att de bästa botarna inte är kända, incentiven talar för det.

 

Jag är inget troll. Förutom det så tror jag att man borde rent teoretiskt kunna göra en bot som slår de flesta mänskliga spelare. Eller rättare sagt, i princip högst upp i stakesnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahahahaha....... fyfan vad dum du är om du seriöst tror detta är viktigt

 

Det var bara ett litet exempel jag tänkte borde kunna spela roll. Men om nu DU, som är gud inom pokern, säger att det är helt inkorrekt så ska jag givetvis ändra min uppfattning och överge min tro till förmån för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program bör väl kunna ta till sig och analysera stats på en spelare extremt mkt snabbare än en människa och därmed fatta korrekt beslut varje gång? Åtminstone på lägre nivåer va? Är kanske svårt att få tillräckligt med händer som underlag för besluten men ett program bör väl kunna lära sig generella mönster hos fiskar på låga nivåer? Addera det med typ 20 bord på varje nick och typ 20 spelande datorer.. Bör väl kunna bli rätt bra profit även om botten inte spelar med lika högt EV som en människa eftersom den missar vissa aspekter i spelet.

 

Såga gärna om jag missar nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du aldrig märker om någon är på tilt eller påväg att tilta. Eller har en uppfatning om vad FI tänker om dig.

 

Det jag menar är att det borde gå alldeles utmärkt att göra sådana uträkningar automatiskt. Informationen är korten(spelet) och hur FI agerar nu/dåtid. Det är den logiska delen av hjärnan som gör de uträkningarna som gör att du vet att någon tiltar, inte känslodelen. "IRL" så är det ansiktet en icke-autistik får en massa gratisinformation ifrån. Det som ofta är utmärkande för folk som tiltar är att de inte tänker på vad motspelarna tänker. Det är bara genom deras spelstil som vi är ganska säkra på när det sker. T.ex så krävs det ofta inte många händer efter en stor förlust innan vi är mer benägna att syna med en sämre hand, jämfört med en som vi tror inte tiltar. Visst, man kan ju hålla på att levla i oändlighet, men när vi snackar tilt så behöver man oftast bara syna med A-hög.

 

Sen att förstå hur man får ner det i programmeringspråk som datorn förstår, förstår jag att en vanlig datoranvändare inte gör. De flesta vet bara hur olika ikoner ser ut. T.om "supporten" har noll koll nuförtiden. Jag tror dock inte att det går att programmera en bot som är minst lika bra som man själv spelar, om man inte är nybörjare/förlorare, eller har jävliga problem med tilten då. Har iofs aldrig programmerat en bot, men jag är ganska erfaren gällande programmering annars. Vet att jag skulle äga varenda jävel om jag fick ner min spelstil i ett program, och jag tycker inte om fuskare. Fick min första dator som 8 åring och skruvade sönder den med en gång. När jag väl skruvat ihop den igen så var jag tillräckligt taggad för att lära mig. Man behöver inte fuska för att tjäna mycket pengar i Sverige. Är inte rik men jag tycker att rika människor är äckliga, så det är inget jag eftersträvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är fascinerad över att FLbotar kan spela bra då för mig skulle vara extremt mycket svårare att rita upp en FLbot än en NL. förstår knappt ens beskrivningar om matematiken de använder för sina lösningar. var väl därför de första vinnande pokerbotarna som dök spelade NL.

 

öh?

 

NL har ju hur många fler noder som helst att ta hänsyn till. Därav skulle jag tippa att möjligtvis shortstacks-botar kan vara vinnande hittills i NL.

 

är det verkligen bara jag som försöker programmera egna botar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, hur ofta spelar du en nl-hand som blir fyrbetad pre, trebetad på flop, tvåbetad på turn och går c/b/c på river? Även om betstorleken i sig i nl medför oändligt många sätt att spela handen på, så fattar man ju fler beslut i en limithand. Jag tror dessutom att man kan få till väldigt solitt spel med enkla regler för när man betar hur mycket. Att alltid beta 2/3 pott lär säkert räcka för att slå midstakes om boten spelar sunt i övrigt t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, hur ofta spelar du en nl-hand som blir fyrbetad pre, trebetad på flop, tvåbetad på turn och går c/b/c på river? Även om betstorleken i sig i nl medför oändligt många sätt att spela handen på, så fattar man ju fler beslut i en limithand. Jag tror dessutom att man kan få till väldigt solitt spel med enkla regler för när man betar hur mycket. Att alltid beta 2/3 pott lär säkert räcka för att slå midstakes om boten spelar sunt i övrigt t.ex.

 

Är ju inte bara bottens egna bett den ska ta hand om, syna push på turn o river lär vara rätt avgörande för om det blir ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...