Gå till innehåll

Låsningspolicy


Klyka

Recommended Posts

Såg till min glädje att denna tråd blivit bumpad:

 

http://pokerforum.nu/forum/videoanalyser/34535-rubbe-spelar-sten-sax-pase-5.html#post1440888

 

...men upptäckte till mitt förtret att den omedelbart låsts igen. Vad ligger det för policy / överväganden bakom denna låsning?

 

Att en tråd blir bumpad tyder på att den väcker ett visst intresse. Leder inte bumpen till nån ytterligare diskussion så är ingen skada skedd, och leder det till diskussion så var ju bumpen uppenbarligen av godo (så länge det inte handlar om destruktiv diskussion, vilket dock inte är samma som icke-konstruktiv). Det är självreglerande, så att säga. Den enda moderering som i min mening behövs är i det fall att tråden spårar ur till direkta otrevligheter.

 

Att bumpen i sig är ganska ointressant rent innehållsmässigt är inget jag tycker att moderatorer ska lägga till grund för ett eventuellt låsningsbeslut.

 

I det aktuella fallet har vi en trevlig tråd med ett faktiskt riktigt intressant innehåll helt utan någon som helst otrevlig stämning, eller ens någon form av urspårning. Varför låsa en bra tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som låste tråden. Jag hatar zombietrådar som bumpas utan anledning. Speciellt dagböcker som spelat ut sin roll och OP gått vidare i livet.

 

Jag tycker det är ok med zombietrådar som bumpas för att ämnet blivit aktuellt igen men inte en bumpning bara för att. Det är riktigt irriterande med trådar där man författar ett fantastiskt svar bara för att se att tråden skapades 2005 och OP numera hänger på pappaliv.se istället för PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet åtminstone EN mod som hatar urgamla trådar som bumpas... ;-)

Vi får väl se om han, som Dev säger, träder fram och förklarar. Personligen tycker jag det är det rätt skoj när nån letar upp en gammal tråd och bumpar den. Se bara den där Mona Sahlin OT-tråden... :-D

 

Det var jag som låste tråden. Jag hatar zombietrådar som bumpas utan anledning. Speciellt dagböcker som spelat ut sin roll och OP gått vidare i livet.

 

Jag tycker det är ok med zombietrådar som bumpas för att ämnet blivit aktuellt igen men inte en bumpning bara för att. Det är riktigt irriterande med trådar där man författar ett fantastiskt svar bara för att se att tråden skapades 2005 och OP numera hänger på pappaliv.se istället för PF.

 

Han dök upp! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som låste tråden. Jag hatar zombietrådar som bumpas utan anledning. Speciellt dagböcker som spelat ut sin roll och OP gått vidare i livet.

 

Jag tycker det är ok med zombietrådar som bumpas för att ämnet blivit aktuellt igen men inte en bumpning bara för att. Det är riktigt irriterande med trådar där man författar ett fantastiskt svar bara för att se att tråden skapades 2005 och OP numera hänger på pappaliv.se istället för PF.

 

this

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju intuitivt som att detta torde vara relativt självreglerande!

 

Antingen är det en intressant tråd som blåses till liv igen tack vare att folk intresserar sig för den eller så finns det inget intresse och då självdör den snabbt.

 

Känns väl knappast som det finns någon anledning för en moderator att gå in och låsa den av den enkla anledningen att den är gammal!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som låste tråden. Jag hatar zombietrådar som bumpas utan anledning. Speciellt dagböcker som spelat ut sin roll och OP gått vidare i livet.

 

Jag tycker det är ok med zombietrådar som bumpas för att ämnet blivit aktuellt igen men inte en bumpning bara för att. Det är riktigt irriterande med trådar där man författar ett fantastiskt svar bara för att se att tråden skapades 2005 och OP numera hänger på pappaliv.se istället för PF.

 

Fel.. 2007......

 

Tråkmåns ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som låste tråden. Jag hatar zombietrådar som bumpas utan anledning. Speciellt dagböcker som spelat ut sin roll och OP gått vidare i livet.

 

Jag tycker det är ok med zombietrådar som bumpas för att ämnet blivit aktuellt igen men inte en bumpning bara för att. Det är riktigt irriterande med trådar där man författar ett fantastiskt svar bara för att se att tråden skapades 2005 och OP numera hänger på pappaliv.se istället för PF.

 

Du hatar sådana trådar, du tycker de är irriterande. Jag hatar dem inte, jag tycker inte de är irriterande. Personligen älskar jag den tråd som du låste, varför jag är glad om den bumpas igen nån gång i framtiden. Det kan den inte längre. Om någon skulle få för sig att skriva nåt intressant i tråden efter att den nu har bumpats, så är det inte längre möjligt, för att du har valt att låsa den för att just du personligen tycker den är ointressant.

 

Känns ju intuitivt som att detta torde vara relativt självreglerande!

 

Antingen är det en intressant tråd som blåses till liv igen tack vare att folk intresserar sig för den eller så finns det inget intresse och då självdör den snabbt.

 

Känns väl knappast som det finns någon anledning för en moderator att gå in och låsa den av den enkla anledningen att den är gammal!

 

My point exactly.

 

:club: :club: :club:

 

Det verkar inte finnas någon policy på detta område. Det behövs en. Förslag:

 

Lås trådar som spårat ur till ren destruktivitet. Ge fan i alla andra.

 

Moddar ska inte lägga sig i vilka trådar som ska anses tillräckligt intressanta för oss användare. Det avgör och visar vi bäst själva, men det är ju omöjligt när trådar låses till höger och vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

I så fall är vår policy att vi låser trådar i de fall vi tycker att det finns fog för det. :)

 

Seriöst, det är ju knappast ofta vi låser trådar öht. Skulle det hända och eventuellt vara felaktigt får du gärna ta upp det till diskussion, som här.

 

Den ena policyn vi kan ha är att låsa alla zombietrådar. Det vill nog ingen. Den andra vi kan ha är att inte låsa någon zombietråd. Det vill inte vi, för ibland kan det finnas poänger med det. En policy är alltså en dålig idé här.

 

Mina ¢2 bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...