Gå till innehåll

Turneringsstrategi från RGP?


Kotoryu

Recommended Posts

Jag hamnade på rec.gambling.poker FAQ och var nyfiken på vad som sas om turneringsspel.

 

http://www.rgpfaq.com/tournament-strategy.html

 

Där förordas bland annat följande:

 

Tidigt i turneringen:

- spela löst preflop, limpa marginella händer

- spela tight postflop

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

 

Senare i turneringen:

- limpa inte, höj först in

- höj med fler händer än vanligt

- syna med färre händer än vanligt

 

Med mindre än 6bb:

- limpa om du har en hygglig hand, gå all-in mot höjning

- har någon höjt, syna med Ax och låga par för chansen att dubbla upp

 

Med stor stack:

- spela i allmänhet mer avvaktande och vänta på bra händer

- spela lösare och mer aggressivt mot småstackarna

 

Synpunkter?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i turneringen:

- spela löst preflop, limpa marginella händer

- spela tight postflop

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

Löst preflop? Om du är på knappen eller i CO kan det vara värt att se en hel del floppar med draghänder som SC's eller låga par, om bordet är fold-vänligt nog att du kan köpa potter när det checkas till dig. Att i allmänhet förorda löst spel håller jag dock absolut int emed om, UTG spelar jag nog som sämst AQ och 99.

 

Tight postflop beror ju helt på dina motståndare. Är de foldvänliga är det ju bara att skjuta, är det (mer vanligt) all-in-toliga synstationer är det ju bara att tighta till det.

 

Bara syna med en stark hand preflop känns ju som om det är ett skämt och får en ju att ifrågasätta alltihop. Helt vansinnigt. Släppa in massor av skithänder gratis när man har en stark hand är ju idiotiskt, ta betalt av dem istället. Folk som limpar AA/KK/QQ/AK is turneringsspel bakom en eller flera limpare kan knappast vara särskilt framgångsrika.

 

 

Senare i turneringen:

- limpa inte, höj först in

- höj med fler händer än vanligt

- syna med färre händer än vanligt

Oavsett var du är i turneringen, höj först in. I och med att råden inte tar hänsyn till struktur eller stack-storlek går det ju inte att applicera. Du spelar ju helt annorlunda beroende på om du är small, medium eller storstack.

 

Med mindre än 6bb:

- limpa om du har en hygglig hand, gå all-in mot höjning

- har någon höjt, syna med Ax och låga par för chansen att dubbla upp

Vad i helskotta... syna en höjning som smallstack med Ax är bara dumt. Du vill vara den som trycker in, punkt slut. Har du en kanonhand ska du syna, men hellre ställer jag in med 72o än synar en raise med 44 eller Ax. Att limpa som smallstack är bara löjligt, har du AA så ställ in, du får ändå syn av samma människor som hade höjt dig om du limpat, och du slipper riskera att bli utdragen av blindsen.

 

Med stor stack:

- spela i allmänhet mer avvaktande och vänta på bra händer

- spela lösare och mer aggressivt mot småstackarna

Visst, inga synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i turneringen: (till nivå 6?)

- spela löst preflop, limpa marginella händer

- spela tight postflop

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

 

Kommentar: Tycker du skall spela väldigt tight, på de flesta turneringar kan du åka på en att motspelarna har vad som helst. Verkar inet spela någon roll vilken turnering man kör. Det är alltid runt 10% som åker ut de första 3-4 nivåerna och de kan gå 40BB med 87s eller liknande. Det gör dina händer till rena lottodragningar där du kan ha set i ess och torska mot en stege.

 

Senare i turneringen: (mitten?)

- limpa inte, höj först in

- höj med fler händer än vanligt

- syna med färre händer än vanligt

 

Kommentar: Håller med. Tycker dock att man kan spela så här redan från början. Nu har vi alla en egen syn på vad som är "färre" men det är inte fel att kasta visa händer.

 

Närmar sig ITM: (runt 5% av startfältet kvar till ITM eller mellan 10 och 15 platser)

- höj alltid om du skall gå med

- höjer någon annan med mer än 3BB kastar man handen

- Välj händer med omsorg

 

Kommentar: Här kommer de spelare med små stackar att bli tvingade att chansa, har man tur kan man då sno till sig ett par BB. Dock brukar vissa med små stack endast spela AA och AKs när de kommer hit och chansar när de sitter på BB med ett ess, höga par, suited connetors och liknande vilket kan vara lite jobbigt.

 

Med mindre än 6bb:

- limpa om du har en hygglig hand, gå all-in mot höjning

- har någon höjt, syna med Ax och låga par för chansen att dubbla upp

 

Kommentar: Tycker det här är fel, som jag ser det finns det endast all in händer när man har så här lite, möjligen att man limpar AA och chansar men det skulle inte jag göra.

 

Med stor stack:

- spela i allmänhet mer avvaktande och vänta på bra händer

- spela lösare och mer aggressivt mot småstackarna

 

Kommentar: Helt rätt, bara man dominerar en annan spelares stack skall man börja sno blinds av denna! Det är elakt att vara en chip bully men väldigt effektivt.

 

Generellt tycker jag att man skall spela tvärt emot hur bordet spelar. Då tar man händer, i början spelar det ingen roll om man tre dubblar sin stack (nästan då). Det viktiga är att man har runt 10 till 15 BB när nivå 5 startar, här kommer pokerspelet som jag ser det.

 

Kan säga att jag brukar komma ITM eller väldigt nära, åkte ut med AA mot QQ på rivern igår, och kör efter mitt system. Som jag kopierat från nån annan givetvis 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där förordas bland annat följande:

 

Tidigt i turneringen:

- spela löst preflop, limpa marginella händer

- spela tight postflop

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

 

Det är den totala motsatsen till mitt spel. Har bara blivit bränd på slaskande i de första nivåerna.

 

Å andra sidan är jag en total småhandlare i detta sammanhang :) , men på de nivåerna jag lirar(freerolls till $5 MTT&SNG) tycker jag detta spel är att göra en flamenco i minfält.

 

Satsar på att plocka upp starka händer och få betalt för dem istället. Fattar inte hur man kan rekommendera ett weak-loose spel under några omständigheter, men det är ju jag det... :|

 

Senare i turneringen:

- limpa inte, höj först in

- höj med fler händer än vanligt

- syna med färre händer än vanligt

 

Låter hyfsat OK. Har man råd kan man definitivt lösa upp kraven när blindsen blir värda att sno. Kan gå ner till KJo, QJo och kanske JTo i en ohöjd pott i medel-sen position och standardhöja för att ta kommandot, men inte bli besviken om man "bara" plockar upp blindsen.

 

Tipset att inte syna höjningar med "nästan bra" händer kan inte upprepas nog, IMEM! Syna höjningar med händer som AT, KJ, KT och QJ är döden i min erfarenhet. KQ och AJ är oerhört marginella och inte sällan åker de i mucken, men det kan bero på situationen...

 

Med mindre än 6bb:

- limpa om du har en hygglig hand, gå all-in mot höjning

- har någon höjt, syna med Ax och låga par för chansen att dubbla upp

 

!!!

Inte en chans att jag kommer göra detta spel någon gång i den närmsta framtiden. Om jag är desperat kan jag gå på ett A-rag eller hellre ett lågt PP, men då ska JAG vara den som höjer(och då all-in).

 

Med stor stack:

- spela i allmänhet mer avvaktande och vänta på bra händer

- spela lösare och mer aggressivt mot småstackarna

 

Låter schysst. Men man ska passa sig för att SYNA all-ins från småstackar med marginella händer, IMM. Ser alltför många storstackar som försöker smälla ut småstackar genom att vara och kladda i nästan varje pott. Antar att de tycker att de har råd med det eller nåt?

 

Man ska ha en rätt rejäl stack om man tycker att man har råd att t.ex. dubbla upp tre-fyra småstackar i rad. Det är ju liksom inte allt för otroligt.

 

Att vara en "big-stack bully" är faktiskt svårare än det ser ut har jag märkt. :? Man måste ibland bida sin tid och tajma sina attacker och skydda sin stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i turneringen:

- spela löst preflop, limpa marginella händer

- spela tight postflop

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

Löst preflop? Om du är på knappen eller i CO kan det vara värt att se en hel del floppar med draghänder som SC's eller låga par, om bordet är fold-vänligt nog att du kan köpa potter när det checkas till dig. Att i allmänhet förorda löst spel håller jag dock absolut int emed om, UTG spelar jag nog som sämst AQ och 99.

 

Tight postflop beror ju helt på dina motståndare. Är de foldvänliga är det ju bara att skjuta, är det (mer vanligt) all-in-toliga synstationer är det ju bara att tighta till det.

 

Bara syna med en stark hand preflop känns ju som om det är ett skämt och får en ju att ifrågasätta alltihop. Helt vansinnigt. Släppa in massor av skithänder gratis när man har en stark hand är ju idiotiskt, ta betalt av dem istället. Folk som limpar AA/KK/QQ/AK is turneringsspel bakom en eller flera limpare kan knappast vara särskilt framgångsrika.

Ja, många av råden strider mot de strategier som jag har sett förordas, i synnerhet för den tidiga fasen. Jag är rätt förvånad. Det får en ändå att undra om det inte finns spelare som tillämpar en lösare strategi i början med framgång.

 

Men det där med att limpa AK ... Ofta får man ju ner fältet till 1-2 spelare med en höjning, och tar potten genom att beta ut även om man missar. Det går ju inte om man limpar. Träffar man TPTK måste ju risken att få stryk med tvåpar och dylikt av skräphänder öka dramatiskt med en massa limpare.

 

Jag tycker inte heller att det beskrivs särskilt bra hur man i mitt tycke bör agera som storstack. Till exempel: en spelare med mycket marker och fördel av position kan ofta stjäla potten efter floppen när motståndaren checkar. Och alla vet att han gör det. Det sägs också att flera storstackar ska syna med skithänder när en lillstack ställer in. Grattis, du har just lyckats trippla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, du har just lyckats trippla upp.

 

Det bygger på att spelare spelar som Ramseys teori säger, jag ser i de turneringar jag spelar att storstackare lägger händer mot småstackare och endast höjer så småstackaren måste gå all in när de väl höjer.

 

Om det är tidigt i en turnering kan vem som helst ha en stor stack men efter ett tag är det oftast de som kan spela som har stor stackar och de går med bara för att sno en liten sketen blind...

 

Undrar om inte den här strategin kan fungera i Live spel, jag få känslan av att folk är lite mer försiktiga där när man ser folk spela live vs. internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har skrivit den där FAQ:en?

Eftersom jag vet att Ramsey är vettig så låter det där rätt skumt. Det får mig att misstänka att råden handlar om turneringsformen som då var vanlig i England, nämligen pot-limit re-buy turneringar. Vilket gör det hela lite mer förståeligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att spela löst preflop i början:

Du vill riskera så lite som möjligt i början av turneringen. Om du ska satsa något vill du alltså vara tämligen säker på att du har den bästa handen. Vilka händer spelar du då? Jo, sådana som kan bli monster: par, connectors och suitade kort. Sådana man limpar in med och hoppas på ett monsterdrag eller en färdig hand. Du kan se tio floppar för 100 marker i början av en turnering och riskerar ingenting mer. Vad du däremot inte vill göra är att höja som en galning med AA, fortsätta satsa för allt vad du är värd och sen springa in i ett tvåpar.

 

Därför: lös preflop, tight postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att spela löst preflop i början:

Du vill riskera så lite som möjligt i början av turneringen. Om du ska satsa något vill du alltså vara tämligen säker på att du har den bästa handen. Vilka händer spelar du då? Jo, sådana som kan bli monster: par, connectors och suitade kort. Sådana man limpar in med och hoppas på ett monsterdrag eller en färdig hand. Du kan se tio floppar för 100 marker i början av en turnering och riskerar ingenting mer. Vad du däremot inte vill göra är att höja som en galning med AA, fortsätta satsa för allt vad du är värd och sen springa in i ett tvåpar.

 

Därför: lös preflop, tight postflop.

Tio floppar för 100 marker? Det var billigt. Olika på olika sajter antar jag.

 

Jo, jag vill höja som en galning med AA, för att få med mig till exempel AK, KK eller QQ. Dessutom vill jag driva ut händer som kan bilda tvåpar som kan vara ett hot. Pratar vi om tight spel postflop känns inte AA som något bra exempel. Det ska nog mycket till för att jag ska lägga den handen i en turnering.

 

Jag limpar inte med händer som A8s tidigt i en turnering. Men om man nu gör det, finns det all anledning att spela jävligt tight om floppen kommer Axx utan färgdrag. Vad gör du om någon betar pott i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man vill höja som en galning preflop med AA, formulerade mig nog lite fel där. Min poäng var att man inte vill lägga hela sin stack på den efter det att floppen fallit, det är inte värt det så tidigt i turneringen.

 

Jag limpar inte med händer som A8s tidigt i en turnering. Men om man nu gör det, finns det all anledning att spela jävligt tight om floppen kommer Axx utan färgdrag. Vad gör du om någon betar pott i det läget?

Jag lägger mig utan en andra tanke. Vad jag vill ha med den handen är chansen till nötfärg.

 

Pratar vi om tight spel postflop känns inte AA som något bra exempel. Det ska nog mycket till för att jag ska lägga den handen i en turnering.

 

Om det är tidigt i turneringen, du har höjt preflop och bettar pott på floppen, någon höjer dig all in. Vad gör du då? Jag lägger mig. Anledningen är att det tusental marker du har nu är så mycket mer värda än det tusental du kan tänkas vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att spela löst preflop i början:

Du vill riskera så lite som möjligt i början av turneringen. Om du ska satsa något vill du alltså vara tämligen säker på att du har den bästa handen. Vilka händer spelar du då? Jo, sådana som kan bli monster: par, connectors och suitade kort. Sådana man limpar in med och hoppas på ett monsterdrag eller en färdig hand. Du kan se tio floppar för 100 marker i början av en turnering och riskerar ingenting mer. Vad du däremot inte vill göra är att höja som en galning med AA, fortsätta satsa för allt vad du är värd och sen springa in i ett tvåpar.

 

Därför: lös preflop, tight postflop.

 

Mjo, men det där är inte riktigt vad jag kallar löst så som jag tolkar FAQ:en. Om man får limpa med en bra suited connector/lågt PP/Axs från sen pos. eller SB gör man naturligtvis det... Iofs. är det inte nämnt exakt vad som menas med marginella händer, jag tänkte då på t.ex. KJo, KTo, QJo halvsvaga ess(t.o.m. AJ och AT) o.s.v.

 

Men visst, det har hänt att jag limpat med betydligt sämre, men det handlar ju mest om pottodds, ett exempel från förra veckan när 8st limpar till mig i SB med 50/100 blinds, och jag sitter med 83o. Hmm... 50:1000 -> 1:20 pottodds. (floppar sen tvåpar... ;) ) Men annars så är min devis då att om man vill riskera så lite som möjligt, kan man skippa att spela korten! Då har man riskerat så lite det bara går... Försöker glömma implicita odds nästan helt och hållet och lira på rena pottodds så mycket som möjligt faktiskt.

 

Sedan tycker jag inte att ditt exempel med att potta med AA på floppen är ett särskilt vekt spel, men det är jag det. :) Det är ungefär vad jag gör med de händer jag spelar normalt sett tidigt i en turnering(i princip AA-TT, AK, AQ); en fet raise PF och sen en pottbet eller större vid träff eller överpar. Vid omslag så blir det fold eller all-in beroende på...

 

 

Brasklapp:

Jag hoppas bara att inte mina fria fabuleringar på detta forum låter självförmätna... :oops: Man är ju en småfisk som simmar bland riktiga hajar, men ni får väl se det mer som om jag tänker högt, för det är ungefär det jag gör. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tidigt i turneringen:

- spela löst preflop, limpa marginella händer

Bra taktik i rebuyturneringar men i freeze skulle iaf jag aldrig göra det.

 

- spela tight postflop

Japp!

 

- med en stark hand preflop och många limpare, syna bara

Varför? Nej, det finns ingen anledning. Dra all in om det är rebuy, nån är alltid sugen på att syna. Rejäl höjning om det är freeze.

 

Senare i turneringen:

- limpa inte, höj först in

Riktigt i de flesta fallen, dock kan man limpa lite då och då ifall man har varit aggressiv det senaste, höjer man hela tiden kommer folk calla med lite sämre händer och man vill ju gärna ha blindsen när man höjer :)

 

- höj med fler händer än vanligt

Beror helt och håller på ens stack, med en liten stack så föredrar jag att spela supertight. Med en stor stack är allt gångbart, folk är ofta för tighta sent in i turneringen när blindsen är höga. Särskilt bra tid för att köpa potter är precis innan ITM då många av någon anledning verkar strunta i att syna bara för att komma ITM.

 

- syna med färre händer än vanligt

Ja, raise eller fold! De som man kan välja att syna med är väl lägre par plus lite annat smått och gott.

 

Med mindre än 6bb:

- limpa om du har en hygglig hand, gå all-in mot höjning

Nej, med en hygglig hand skulle jag gå all in direkt för att undvika att bli callad, jag vill egentligen aldrig ha call om jag bara har en hygglig hand.

 

- har någon höjt, syna med Ax och låga par för chansen att dubbla upp

Varför bara syna? In med rubbet så man får en 1 mot 1 situation plus lite extra marker från SB och BB.

 

Med stor stack:

- spela i allmänhet mer avvaktande och vänta på bra händer

Beror på motståndet, tillåter dom att man spelar aggressivt så tycker jag man ska fortsätta med det. Dock raisar jag väldigt sällan mot personer som har större stackar.

 

- spela lösare och mer aggressivt mot småstackarna

Jajamensan, No Mercy! :twisted:

 

Synpunkter?
Så, det var mina synpunkter 8-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...